Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.3.1999
 Drømmestart for Ecclestone
 McLaren til salg?
 Brawn optimistisk
 Williams skifter navn
 Jordan øm i bagen
 McRae i Formel 1 ?
 Schumacher forsvarer Ferrari
 
23.3.1999
 Zanardi: tur-retur?
 Frentzen kritiserer Ferrari
 Ferrari-test på Jerez
 

Hop til top24.3.1999

Drømmestart for Ecclestone

En drøm gik i opfyldelse for Bernie Ecclestone, da Irvine, skarpt forfulgt af Frentzen og Ralf Schumacher, tog det ternede flag i det Australske Grand Prix. 'Onkel Bernie', formel 1's almægtige boss blev inden sæson premieren spurgt om hvilken start på sæsonen han ønskede sig mest. "Jeg så gerne at Jordan, Benneton og andre var med fremme." svarede Ecclestone. "Man kunne ikke ønske sig en bedre start. Eddie fortjente hvad han fik, og de andre 3(Hakkinen, Coulthard og Schumacher, red.) er lige i points. Jeg nævnte aldrig Stewart, for jeg troede ikke på dem, men også de gjorde det virkelig flot. Det ville have været uheldigt for Hakkinen eller Coulthard, hvis Michael havde vundet på grund af at de udgik, og det ville have været dårligt den anden vej rundt. I dette tilfælde hverken vandt eller tabte nogen noget" udtaler Ecclestone.
MBP  


Hop til top
McLaren til salg?

Der har den seneste tid verseret rygter om at Mercedes er interesserede i at købe sin formel-1 partner McLaren. Rygtet er ikke blevet benægtet af McLaren team boss Ron Dennis eller af Mercedes. Derimod udtaler Mercedes bossen Jurgen Hubbert at "en dag kunne det give mening af have McLarens tekniske evner for os selv." Tidligere har Mercedes altid sagt at det gav mest mening at være med i formel 1 som motorleverandør.
MBP  


Hop til top
Brawn optimistisk

"Vi gjorde det sidste år, så der er al mulig grund til at tro vi kan gøre det igen i år", udtaler Ferrari's tekniske direktør Ross Brawn, om udsigterne til at lukke hullet til McLaren. Både Coulthard og Hakkinen var resten af feltet overlegent i Melbourne, i hvert fald hvad hastighed angår. Ferrari gennemførte i weekenden en succesfuld to dages test på Jerez, indeholdende løbssimulationer og test af aerodynamiske løsninger. Om F399 udtaler Brawn, at den "er god, men at der venter en hel del arbejde på en hel del områder".
MBP  


Hop til top
Williams skifter navn

For at tiltrække andre en tobakssponsorer har Williams teamet valgt at skifte navn fra Winfield Williams F1 til blot Williams F1. Winfield ejes af British American Tobacco som er sponsorer for BAR teamet, og det forventes at man ikke forlænger kontrakten med Williams, og Frank Williams er derfor højest sandsynlig på udkig efter andre sponsorer. Da EU begynder at indfase forbud med tobaksreklamer i 2001, med fuld virkning i 2006, bestræber man sig på at tiltrække sponsorer fra andre brancher end tobaksbranchen. Opgaven synes dog ikke nem da antallet af firmaer med reklamebudgetter af en sådan kaliber, som det kræves for at være med i toppen, ikke er mange. Samtidig er både Toyota og Honda på vej ind i formel-1 og disse har naturligvis også behov for sponsorer. Williams skal fra næste år køre med BMW motorer, og Williams' marketings chef Jim Wright håber dette vil tiltrække sponsorer fra højteknologiske firmaer.
MBP  


Hop til top
Jordan øm i bagen

Eddie Jordan har været på velgørenheds tur for at indsamle penge til CLIC, - en organisation som støtter kræft- og leukæmi ramte børn. Sammen med 50 andre personer cyklede team bossen fra Jordan til Israel, en tur på godt 400km. "Det var en utrolig oplevelse. Vi passerede de mest dramatiske landskaber, og måtte også gennem en sandstorm. Det er ikke hvad jeg er vant til, men det var godt, for det er noget jeg normalt ikke kunne finde på." udtalte Eddie Jordan efter turen. "Det var hårdt arbejde i varmen, men jeg håber CLIC kan profitere på det."
MBP  


Hop til top
McRae i Formel 1 ?

Skotten Colin McRae, der i dag den 24. marts 1999 vandt 4. afd. af FIA's verdensmesterskab i rally, Rally Portugal, blev inden starten lørdag tilbudt en testkørsel for Stewart-Ford Formel 1.

I følge Martin Whitaker, direktøren for Ford Motorsport Europa, er man meget imponeret over Colins resultater og har på denne baggrund besluttet at give ham en testkørsel i Stewart Ford SF3'eren. Testen tages meget alvorlig og hvis McRae imponerer som forventet, kan han forvente en heltidsjob som Formel 1 kører.

I vanlig stil fortsatte Martin Whitaker sin lovprisning af skotten med ordene: "Testen er ikke bare for sjov. Colin kan sammenlignes med Michael Schumacher. De omgives af den samme form for mystik, og er begge gode under alle konditioner.

McRae havde selv følgende at tilføje: "Det at køre i Formel 1 har jeg selv tænkt på i et stykke tid. Hvis jeg er konkurencedygtig i testen, vil jeg begynde at overveje, hvad jeg kan få ud af det. Jeg kan ikke se nogen grund til, at jeg ikke skulle kunne køre i Formel 1."

Det er ikke første gang Stewart teamet har haft venlige tanker om den hurtige skotte. På et tidspunkt i 98, da det så mørkest ud for teamet, skulle Jackie have udtalt: "Få fat i McRae - han er den eneste der kan få den forp.... bil rundt om hjørnerne".

Stewart teamet er dermed endnu en gang gået nye veje i rekruteringen af kommende formel 1 kørere bl. a. har man på det seneste også ytret ønske om at teste NASCAR mesteren Jeff Gordon. Men efter den dobbelte CART mester Alex Zanardis foreløbigt kiksede comeback i F1 arena, kan ingen løbsserie hævde at være større garant end andre, for at gemme på en kommende Formel 1 stjerne. Så hvorfor ikke ....

KLH  


Hop til top
Schumacher forsvarer Ferrari

Michael Schumacher svarer nu igen på Frentzens seneste udtalelser. I går kunne vi fortælle at Frentzen ikke tror på Ferrari og at han mener at de har taget et skridt bagud i udviklingen.
Schumacher udtaler at det er for tidligt at sige den slags. "Hvis billedet er det samme om 5 løb, så vil jeg give kritikerne ret.". Schumacher understreger desuden at han står ved sine udtalelser om at 1999-modellen (F399) er god.
NJ  


 

Hop til top23.3.1999

Zanardi: tur-retur?

Der ligger et vist pres på Alex Zanardi. Rygter vil nemlig vide at med mindre han har scoret point efter San Marinos GP, vil hans f1-come back være definitivt afsluttet. Afløseren vil sandsynligvis være Mika Salo, som det siges Frank Williams allerede nu har taget kontakt til.
 
Mange har ellers troet at Salo skulle teste for Honda, men eftersom Honda indtil videre kun har én bil, kørt af Jos Verstappen, kan det godt have lange udsigter. Hvis Salo kommer til Williams kan teamet glæde sig over de penge finnen bringer med sig fra en unavngiven svensk sponsor. En anden mulighed kunne være at sende ham tilbage til USA i bytte for den tidligere Williams test kører Juan Pablo Montoya. Dette kunne meget vel være en klausul i Zanardis kontrakt efter hans eget ønske for at sikre hans fremtid.
 
Det er ingen hemmelighed at Frank Williams i lang tid regnede med at Montoya skulle køre for teamet i '99 og han har imponeret med sin hurtighed og feedback under testene sidste år.
 
Zanardi kvalificerede sig på en 15. plads i Melbourne mod Ralf Schumachers 8. plads. Zanardi kører galt efter tyve omgange, mens Ralf ender på en 3.plads. Det er en let konklusion at slutte, men også hvad angår tests har Ralf Schumacher tydeligvis klaret sig bedst og kun ganske få gange tilbage i januar i Barcelona har Zanardi sat bedre tider end holdkammeraten. Det er svært at vurdere om rygtet taler sandt, men Zanardi har mildest talt ikke imponeret og der er som bekendt ikke røg uden en brand.
CBA  


Hop til top
Frentzen kritiserer Ferrari

I et interview for AutoSport, siger Heinz-Harald Frentzen at han ikke tror på at Ferrari kan vinde VM i år. Tyskeren mener at Ferrari bevæger sig baglæns med udviklingen. Han mener ikke at GoodYears farvel til formel 1 har givet nogen udjævning af feltet. Tværtimod kan de store teams opbygge aerodynamikken helt ud fra de meget hårde Bridgestone. Frentzen kalder sæsonstarten for en vækning til Ferrari: "Deres problem er, at de altid tester alene. Så kan de ikke se hvad de andre teams laver".
Frentzens udtalelser bærer tydeligt præg af fustration over McLarens dominans. Han foreslår at FIA forbyder aerodynamisk udvikling eller at de pensionerer McLarens chefdesigner, Adrian Newey!
NJ  


Hop til top
Ferrari-test på Jerez

Ferraris private Jerez-test i går var ikke problemfri. Michael Schumacher nåede kun sølle 50 meter før et elektrisk problem stoppede ham - problemet var dog ikke alvorligt og blev løst med det samme. Michael Schumacher havde ikke siddet i en formel 1 racer siden Australiens grand prix. Dette skyldes en forstuvet ankel.
Michael Schumachers test sluttede efter 55 omgange. Denne gang var det et problem med gearskiftet.
Eddie Irvine fik kørt 94 omgange uden problemer. Alligevel havde Michael Schumacher hurtigste tid med en 0.162s margen.
Schumachers konstante problemer tyder på at Michael Schumacher konstant kører med eksperimentielle dele i forsøg på at opnå fart. Eddie Irvine har næsten ikke haft problemer.
Testen fortsætter i dag.
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk