Fisichella følger med fra pitten
Foto: Allsport
Selvom der er lavet flere ændringer på Interlagos-banens overflade er det ikke helt perfekt. "Jeg fandet ud af banen er meget bumlet på de lige stræk her tim morgen, men resten var bedre end sidste år," siger Fisichella der blev nummer 10 i dagens træning.
Det var sværere for Alexander Wurz der havde lidt problemer med koblingen, men var så uheldig at køre af i den anden træning. "Jeg spandt af i det fjerde sving efter kun 8 omgange, så jeg var reduceret til at være tilskuer resten af tiden," siger en skuffet Wurz der blot blev nummer 19.
Ifølge teamets bedste mand, Pedro de la Rosa, brugte han i hvert fald ikke nye dæk. "Vi brugte ikke nye dæk og jeg tror det er den rette vej til i morgen," siger spanieren der var femtehurtigst. Dog var Jos Verstappen til sidst på banen med nye dæk, uden at det dog var nogen succes. "Mod slutningen pressede jeg på et andet sæt dæk og med en anderledes balance, og jeg kørte for bredt og spandt," siger hollænderen der blev nummer 7. Tom Walkinshaw var glad - men mener at det er for tidligt at vurdere hvor de står.
Unge Jenson Button, der i den første træning var den bedste BMW-kører, viser at BMW-motoren kan få problemer i varmen. Den sætter ud i stor stil og dermed har Button ikke længere sin bedste racer til rådighed. Mika Hakkinen tager handsken op – nu er det den finske verdensmester der har lagt sig i spidsen for en kort bemærkning, Schumacher giver igen – den interne ”boksekamp” mellem de to kan begynde – med Hakkinen som vinder af første runde.
Rubens Barrichello skal forsøge at køre op med de to, men spinder. En anden brasilianer der også jagter et godt resultat på hjemmebanen er Ricardo Zonta der roder rundt i den nederste del af feltet – også han må tage en hurtig piruette. Alexander Wurz går skridtet videre og placerer sin Benetton i gruset…
Der tegner sig efterhånden et klart billede – Ferrari og McLaren er de to eneste team der kan kæmpe om de bedste placeringer, mens der bag dem er utrolig hård og tæt kamp om placeringerne, hvilket kun gør det hele mere interessant. Villeneuve formår at komme ind iblandt de bedste, men siden hen slår Barrichello og Coulthard igen. Ganske overraskende er begge Arrows-kørere helt fremme som det bedste team efter Ferrari og McLaren – sammen med Jean Alesi i den svære Prost-racer – har Prost fundet løsningen, eller er tiderne kun fiktive, med nye dæk og mindre brændstof? Det samme spørgsmål kunne rejses om Arrows' præstation.
Hakkinen kan trække sig tilbage fra den første dag på Interlagos som den hurtigste – og et godt stykke foran rivalen Michael Schumacher. Coulthard og Barrichello er der også, men de ligner ud fra tiderne andenkørerne – det er Hakkinen og Schumacher duellen står imellem! Trulli og Frentzen er langt fra de bedste team – er de på vej til en skuffende begyndelse på 2000-sæsonen – de skuffede i hvert fald i dag.
I morgen skal de sidste træninger køres og så kvalifikationen der skal afgøre placeringerne – der kan det faktiske styrkeforhold ses langt bedre.
Det har også gjort livet i Formel 1 lidt lettere. "Jeg er glad på mekanikernes vegne - sidste år arbejdede de hele natten til alle tider. Nu kan de komme lidt tidligere i seng," siger Villeneuve. Selv siger han at han aldrig mistede lysten til Formel 1. "Motivationen forsvandt ikke, men vinterpausen var meget vigtig for mig for at blive frisk til begyndelsen af den nye sæson."
At BAR-Honda så har fået en god start betyder ikke at teamet er helt med, hvilket han allerede i forud for sæsonen gjorde klart. "Den er helt sikker ikke hurtig nok. I Australien havde vi et perfekt setup og der var ikke meget at forbedre som chassiset. Vi behøver helt sikkert mere downforce," siger canadieren videre der fortsat sætte i forbindelse med en kontrakt hos McLaren.
"Først og fremmest bør han se efter hans egne problemer med hans eget team, og så ser vi efter vores team. Vi gør det på en måde som er det bedste for os," siger Michael Schumacher og konkluderer: "Jeg tror at Ron altid har problemer når han taber et løb," siger han om Mr. Perfect alias Ron Dennis - manden der selv har indrømmet at det gør ondt ikke at vinde. "Vi kender det jo fra før i tiden - er der mere at sige?" slutter Schumacher der endda forventer at vi flere gange i år kommer til at høre Dennis med den samme melodi.
"Vi sagde at vi ikke skulle være med til at vinde løb indtil denne sæson, og at vi ikke kunne være med til at vinde VM før næste sæson - og det mener jeg stadig," siger grundlæggeren af Jaguars forløber, Stewart. Dog har Jaguar haft en del problemer i den første del af denne sæson - især med oliesystemet i Jaguar-raceren. "Hvis vi kommer os over dette problem og får nogle testkilometer til at arbejde ordentligt med raceren, så er vil vi blive konkurrencedygtige," vurderer Jackie Stewart, der solgte sit teamet til Ford sidste år.
Han sammenligner teamet med et andet team der først i slutningen af 1990'erne fik det endelige gennembrud. "Det tog ni år for Eddie Jordan at få den første sejr - det tog kun tre for os," siger Stewart der først på året trådte tilbage som formand for Jaguar Racing. "Alle forventede ret meget af os, og jeg tror at der forventes meget mere af Jaguar," siger han videre. Han fortryder ikke at teamet blev solgt til Ford - det var på længere sigt langt det bedste. Men den endelige succes kommer Stewart ikke til at høste - det går direkte til Ford og Jaguar.
Teamet har haft flere problemer med raceren og han berettede da også om et team der søger og søger for at forbedre raceren. Fordi teamet var så meget bagud måtte de tage tilbage til Silverstone for at teste og så flyve videre til Sao Paulo - dette hindrede dem i at få tid til at bygge nye ting til raceren. Testen gik heller ikke perfekt. "Jean kørte teste i to dage, og jeg forstår på det at der har været nogle forbedringer," siger Heidfeld (i grunden en lidt underlige udtalelse der indikerer at kommunikationen vist ikke kan være for god i teamet.) "Men uheldigvis var der på andendagen nogle problemer, igen med elektronikken. Vi har ny elektronik med her, som vi håber virker bedre," siger Heidfeld - men Prost søger stadig problemet og ikke mindst løsningen på det.
Tyskeren vurderer at Ferrari'en er godt med. "Men vi har ikke overhalet McLaren," konkluderer han. "Man kan ikke forvente det, fordi ligesom os har gjort et godt stykke arbejde. Men i de seneste år har vi ikke været i stand til at være tæt på McLaren i begyndelsen af sæsonen. Det er det første år vi har været konkurrencedygtige lige fra starten," siger han videre.
Dermed har Ferrari sikret sig at være med og kan i stedet fokusere på at få en racer der er lige så hurtig som McLaren og måske i sidste ende være hurtigere.
Sådan skal det dog ikke være i fremtiden. "Jeg forventer at score mine point i løbet, ikke på den anden måde," siger han om pointet der gik ind i Zontas VM-konto. "Det er godt at vide at vi nu har en racer der kan kæmpe om en plads i top-10 eller endda i top-6," slutter Zonta, der sidste år ikke kørte det brasilianske grand prix efter at han havde et stort crash lørdag formiddag.
Schumacher tror ikke at fremtiden bliver lettere. "Jeg er ret sikker på at han vil gøre livet svære for mig, selvom han så også gør det lettere for mig ved at presse teamet," siger Schumacher om den effekt det vil have med en hurtigere andenkører.
Samtidig har de to kørere fået et godt samarbejde, hvilket lover godt for Ferrari-teamet og dets fremtid. "Den måde vi arbejde sammen på i Melbourne var god: vi var begge afslappede, ligefremme og meget koncentrerede. Det hjalp virkelig. Det betyder at vi kan kæmpe mod McLaren i stedet for at kæmpe mod hinanden," slutter Schumacher.
Ford købte Stewart-teamet for at kunne markedsføre en anden af deres bilmærker som de ejer - Jaguar. Den springende Jaguar skal markedsføres som en luksusbil - netop det samme segment som BMW også forsøger at vinde markedsandele på. Med Ford som ejer af BMW og Jaguar på samme tid, kan det komme til at påvirke interesserne i Formel 1.
Dermed kan det tænkes at en af de to parter må trække sig - Ford vil næppe lægge penge i to projekter af samme slags. Så Frank Williams kan begynde at overveje hvordan fremtiden så ser ud for sit team. Fords køb af BMW er fortsat på rygtestadiet og det forlyder at der sagtens kan gå et års tid inden en aftale er faldet på plads.
Der blev ventet en del i pitten, hvor det var de mindre teams der kunne dominere. Jean Alesi brugte også en del af tiden på at spinde sig selv af banen – dog uden at beskadige den svære Prost-racer, der jo skulle være forbedret til dette løb, så den blev presset hårdt. Halvvejs i træningen var det franskmanden der stod øverst på listen, så helt dårligt gik det jo ikke…
Den første af de store til at komme på banen, var Michael Schumacher – direkte ind på 2. pladsen efter Johnny Herbert, men det holdt ikke længe: Schumacher næsten 1 sekund hurtigere end resten på den følgende omgang.
Hakkinen var den næste ”store” – men han var et godt stykke efter Schumacher på 1. pladsen. Barrichello var også på banen, men begyndte at sætte tider udenfor top-10, men kort tid efter er han på 2. pladsen – 9/10 efter Schumacher… Coulthard tager derefter 2. pladsen – nu er krigen for alvor kommet i gang. Skotten er mindre end 2/100 efter – der er virkelig kamp til stregen. Pedro de la Rosa er den eneste kører der ikke har sat nogen tid med 10 minutter tilbage, og Zonta og Irvine har ikke sat nogle nævneværdige tider…
Der er hektisk aktivitet – flere kørere blander sig med fremme. Frentzen er godt med, Alesi er der også, Gene er i top-10 og Jenson Button ligger også godt til indenfor top-10.
Med få minutter igen tager Hakkinen teten – 4/10 bedre end Schumacher. Barrichello overtager føringen – til stor jubel for de mange brasilianske fans. Coulthard er nu toer efter Barrichello. Jacques Villeneuve og Jean Alesi kiler sig ind i top-6 – Jordan-kørerne der ellers går efter at være 3'er team, ligger længere tilbage.
I de sidste minutter er der kamp om 1. pladsen – men det bliver Barrichello der vinder første duel på Interlagos foran de to McLaren-kørere og Michael Schumacher.
Træningen viste mange tider der ligger tæt på hinanden, så sammensætningen af feltet kan blive meget broget – og ikke mindst spændende.
Udtalelsen fra teamet indeholder dog ikke oplysninger om, hvor vidt teamet har kontakt med andre investorer.
Villeneuve på vej til McLaren?
Villeneuve har flere gange på det seneste, været sat i forbindelse med McLaren teamet, men det har hele tiden været afvist af Ron Dennis. JV scorede som bekendt ingen point sidste år, og har så sent som efter det australske GP sagt til pressen, at han ikke er i et team for at køre rundt i den bagerste halvdel af feltet, men ønsker at være med i toppen, og håber at det kan lade sig gøre med de nye Honda-motorer. Han benægter samtidigt at have talt med andre teams.
Der foregår øjensynligt et spil teams og kørere imellem. JV's kontrakt udløber efter denne sæson; vil han forsætte hos BAR? Det bliver selvfølgelig afhængigt af resultaterne i de kommende løb. Vil McLaren virkelig af med DC? Ja, der er mange spørgsmål, som ikke bliver besvaret før vi kommer hen sidst på sæsonen. Men det kunne være oplagt, at et sådan skifte kunne være muligt, evt. en byttehandel, men hvem ved?
Barrichello nåede at køre sammen med Senna i lidt over et år, hvor Sennas dødsfald på Imola kom til at påvirke den noget følsomme Barrichello de kommende år, eftersom Senna havde været Barrichellos læremester. Nu ved Rubens at det er ham der er næste mand efter Senna - en meget svær situation at være i! "Ayrton vil altid være med os," siger en bevæget Barrichello om Senna der ville have være blevet 40 i denne uge.
Ayrton Senna på podiet efter sejre på hjemmebanen i 1991
Foto: Allsport
Et af de billeder der har printet sig ind i Formel 1-historien er Ayrton Senna på sejrpodiet efter sejren på Interlagos i 1991, hvor han medbringer det brasilianske flag - og det varemærke vil Barrichello ikke efterligne. "Det var Ayrtons måde at dedikere sejren til Brasilien, og det skal bevares alene som hans gestus," siger Barrichello, der altså ikke har i sinde at gå i Sennas fodspor ved dette, såfremt han skulle vinde det brasilianske grand prix.
Løbet på Interlagos blev i øvrigt kåret af MasterCard som det bedste øjeblik i brasilianske historie. Det nåede 40 brasilianske motorsportsjournalister frem til. Løbet er gået ned i Formel 1-historien som et af Sennas mesterværker. I slutningen af løbet sad Sennas McLaren fast i sjette gear - som han kørte i, i over adskillige omgange. En præstation der sætter Sennas store kørsel i relief. I øvrigt blev hans sejr i 1993 kåret som det næstbedste - i et dramatisk løb med skiftevis tør og våd bane.
Det svarer Mario Illien igen på. "Motoren er ikke gået ned i styrke," siger Illien. "Vi vil under ingen omstændigheder gå på kompromis for blot at lave en mindre og lettere motor," fortsætter han og forsikrer at motoren der anvendes på Interlagos ikke får de samme problemer som i Melbourne.
Han mener en løsning på problemet kan være, at de store bilfabrikker som er i F1 eller er på vej, skal levere motorer til andre teams også. Ellers bliver det kun en kamp mellem de store, og så vil resten forsvinde.
Renault f.eks. laver i øjeblikket en kundemotor, Supertec, som i øjeblikket sælges til Benetton og Arrows. Men hvad vil der ske om 2 år, når teamet officielt bliver et Renault fabriksteam. Så er kundemotoren væk, og et team mere har problemer med at finde en motorleverandør. Minardi teamet havde faktisk problemet allerede op til denne sæson. Og takket være en tredieparts indblanding, lykkedes det at få Fondmetal motoren - læs Ford. Men hvad er det værd, når motoren trods alt er en 2 år gammel evolution af en berømt "eksplosionsmotor".
Ecclestone mener, at det måske kan udvikle sig til at blive et punkt i regelsættet, at motorkonstruktørerne skal levere til et andet team også.
Så optimistisk er Paul Stewart ikke. Han tror ikke rigtigt på Gary Andersons udtalelser men siger: "Vi arbejder meget tæt sammen med Cosworth om at løse problemerne. Vi har gjort fremskridt i den seneste test på Silverstone, men jeg er overhovedet ikke overbevist om, at det bliver et problemløst løb i Brasilien."
"Vi har gjort alt for at være sikre på at problemet ikke opstår igen. Olivier Panis har netop afsluttet en test på Silverstone, hvor der blev kørt 500 km. uden problemer. Vi er stærke nok til at vende tingene, og ser nu frem til de næste løb. Jeg er sikker på, at alt det arbejde der er lagt i projektet nu, vil vise at McLaren ikke bare er hurtige, men også holdbare."
For McLaren gælder det om, at være klar hurtigst muligt. Ellers kan Ferrari få så mange point skrabet sammen, at det bliver svært at indhente deres forspring.
I går, onsdag, var JB ude at kikke på banen i Sao Paulo, hvilket for øvrigt foregik i en VW Golf, og han blev en smule overrasket: "Banen, ja jeg må sige, at jeg er en del overrasket. Jeg troede, at banen var rimelig flad, men det bliver en kæmpe udfordring, specielt det første sving er helt vildt, man kommer rundt i et skarpt venstre sving, hvor det begynder at gå meget ned af bakke. Jeg er utrolig glad for, at jeg fik mulighed for at komme rundt på banen, for at kunne se nærmere på den."
Men ikke nok med det. Jenson Button har fået en yderligere arbejdsbyrde lagt på sine unge skuldre. Han er på nærmeste blevet udråbt som Storbritanniens næste store motorsportshelt. Og specielt efter den fornemme debut i Australien, er det gået helt galt. Efter løbet på Albert Park banen, væltede det ind med emails, og almindelige breve. De fleste selvfølgelig fra England, men også ude i den store verden, har man fået øje på ham. Det har betydet, at han nu må i gang med at starte sin egen fanklub, for at følge med postmængden bl.a. Det varer nok ikke længe inden, der også kommer en masse merchandise. Så kan alle blive tilfredsstillet, i hvert fald dem som bliver grebet af Button-mania.
Men disse udtalelser kan umuligt stamme fra Montoya selv, siger Williams, der mener at i så fald ville de have skabt langt mere røre end tilfældet er. Montoya er åbenbart ikke helt så fuglefri, som det kunne se ud til.
Så må teamet håbe at de la Rosa ikke sætter hele bilen til livs inden løbet, så kan det godt være at der er problemer med at komme ned i cockpittet.
Michael Schumacher's program, er at deltager i FIA pressekonference torsdag, før den officiele start på det Brasilianske Grand Prix, der starter på fredag med den frie træning.
Foto: Allsport
Når og hvis det sker, er der helt sikkert nogle klar til at overtage hans andel af aktierne. Frank Williams kan tjene penge ved at købe Patrick Head ud. Ved at overtage de 20 %, som Patrick Head ejer nu, kan Frank Williams senere sælge en større andel til BMW. BMW har tidligere udtrykt ønske om at købe en aktieandel i teamet, men også at den skulle være større end de 20 % som Patrick Head ejer nu.
Det er så igen et tegn på at de store bilfabrikker ser muligheder i at overtage de gamle teams. Det kan være, at om få år er der ikke noget der hedder Williams, Minardi, Jordan osv. Tendensen går den vej. Ford, Mercedes, Toytota på vej, er allerede i F1.
En anden faktor kommer til at spille en stor rolle, nemlig vejret. Ifølge prognosen på de kanter, bliver vejret ikke det mest spændende. Kort og godt lyder det på temperaturer omkring de 28 grader og mulighed for tordenvejr og byger.
Skulle det nu blive varmt nok, så kan den nye belægning skabe problemer. Hvis det bliver varmt nok, vil den olie der er i asfalten, trænge ud og lægge sig på overfladen. Det gør automatisk banen mere glat og fedtet. Hvis det så begynder at regne tillige med, så bliver det for alvor "sjovt".
Følgende udtalelse er kommet fra Ron Walker: "GP'et vil blive kørt i Melbourne fra nu af. Jeg vil ikke bekymre mig om den option vi har, der er lang tid til endnu inden det bliver aktuelt. Vi skal forhandle med Bernie Ecclestone, når vores forhandler kommer til Europa næste gang."
Og ifølge nogle analytikere, så betyder den netop indgåede handel med EMTV, at antallet af tv-seere, netop på løbet i Australien, på verdensplan vil stige fra de nuværende ca. 600 mill. til omkring 1.2 milliard.
Man kan konstatere, at hvis disse tal holder, så er der nogle der virkelig kommer til at tjene penge. Tv-rettigheder og reklamer vil øge indtjeningen helt enormt.
Og Flavio Briatore, som er blevet teamchef i det nye Renault team, siger: "Den nye Renault motor vil ikke være klar til løb inden 2002. Det er der vi starter som et Renault team, men indtil da skal jobbes "bare" gøres, vi skal være konkurrencedygtige."
Benetton forsætter som sponsor indtil 2002, og bilen vil indtil da, forsat være i Benettons farver.