Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.3.2000
 Blandede Benetton-bolcher
 Arrows "snyder" ikke
 Hakkinen i front
 Villeneuve: Vinterpausen vigtig
 Dennis en dårlig taber
 Stewart-drømmen lever!
 Debut ikke helt så god
 Schumacher: McLaren stadig bedst
 Ikke på den rigtige måde
 Barrichello hurtigere
 Køber Ford BMW?
 Første stik til Barrichello
 Rygterne om Patrick Head afvist
 Villeneuve til McLaren?
 Barrichello efterligner ikke Senna
 Ron efter Ilmor
 
23.3.2000
 Ecclestone frygter for deling af feltet
 Paul Stewart forventer ikke så meget
 Haug garanterer for motorerne
 Jenson Button på Interlagos
 Williams betvivler Montoya-rygter
 To afrikanske GP´er?
 de la Rosa får en Arrows - i chokolade
 Michael Schumacher ankommet til Sao Paulo
 Williams klar til salg?
 Regn i Brasilien
 Melbourne har forlænget kontrakten
 Ingen Renault til Benetton
 

Hop til top24.3.2000

Blandede Benetton-bolcher

Det var ikke ubetinget en god dag for Benetton – kun den ene kører kunne gennemføre hele det normale fredagsprogram. "Vi havde et meget produktivt program med Giancarlo der arbejdede gennem en normal fredags-rutine," siger Benettons tekniske leder Pat Symonds. Dog måtte de skifte dæk, efter en punktering på Fisichellas racer. Italieneren var da også glad for dagens træning. "Vi har fundet et godt udgangspunkt til balancen," siger italieneren der stadig ikke har vundet en sejr i Formel 1.

Fisichella følger med fra pitten
Foto: Allsport

Selvom der er lavet flere ændringer på Interlagos-banens overflade er det ikke helt perfekt. "Jeg fandet ud af banen er meget bumlet på de lige stræk her tim morgen, men resten var bedre end sidste år," siger Fisichella der blev nummer 10 i dagens træning.

Det var sværere for Alexander Wurz der havde lidt problemer med koblingen, men var så uheldig at køre af i den anden træning. "Jeg spandt af i det fjerde sving efter kun 8 omgange, så jeg var reduceret til at være tilskuer resten af tiden," siger en skuffet Wurz der blot blev nummer 19.

BB  


Hop til top
Arrows "snyder" ikke

De gode tider som Arrows-teamet satte kunne indikere at de dels forsøgte sig med nye dæk og lette tanke for at få nogle gode tider i fredagens træning - det trick er set flere gange for teams der skal have opmærksomhed. Men teamets kørere afviser at teamet har "snydt" sig til gode tider i forhold til de andre teams.

Ifølge teamets bedste mand, Pedro de la Rosa, brugte han i hvert fald ikke nye dæk. "Vi brugte ikke nye dæk og jeg tror det er den rette vej til i morgen," siger spanieren der var femtehurtigst. Dog var Jos Verstappen til sidst på banen med nye dæk, uden at det dog var nogen succes. "Mod slutningen pressede jeg på et andet sæt dæk og med en anderledes balance, og jeg kørte for bredt og spandt," siger hollænderen der blev nummer 7. Tom Walkinshaw var glad - men mener at det er for tidligt at vurdere hvor de står.

BB  


Hop til top
Hakkinen i front

Tiderne fik i den anden træning yderligere et nyk – og det var efterhånden ved at være nu at de bedste begyndte at trække fra resten af feltet. Banen var blevet varmere og bedre. Michael Schumacher makerer at det ikke er meningen at Barrichello skal få det helt nemt – tyskeren sætter den bedste tid, og så er fronterne igen trukket op til en ny duel mellem de to store teams.

Unge Jenson Button, der i den første træning var den bedste BMW-kører, viser at BMW-motoren kan få problemer i varmen. Den sætter ud i stor stil og dermed har Button ikke længere sin bedste racer til rådighed. Mika Hakkinen tager handsken op – nu er det den finske verdensmester der har lagt sig i spidsen for en kort bemærkning, Schumacher giver igen – den interne ”boksekamp” mellem de to kan begynde – med Hakkinen som vinder af første runde.

Rubens Barrichello skal forsøge at køre op med de to, men spinder. En anden brasilianer der også jagter et godt resultat på hjemmebanen er Ricardo Zonta der roder rundt i den nederste del af feltet – også han må tage en hurtig piruette. Alexander Wurz går skridtet videre og placerer sin Benetton i gruset…

Der tegner sig efterhånden et klart billede – Ferrari og McLaren er de to eneste team der kan kæmpe om de bedste placeringer, mens der bag dem er utrolig hård og tæt kamp om placeringerne, hvilket kun gør det hele mere interessant. Villeneuve formår at komme ind iblandt de bedste, men siden hen slår Barrichello og Coulthard igen. Ganske overraskende er begge Arrows-kørere helt fremme som det bedste team efter Ferrari og McLaren – sammen med Jean Alesi i den svære Prost-racer – har Prost fundet løsningen, eller er tiderne kun fiktive, med nye dæk og mindre brændstof? Det samme spørgsmål kunne rejses om Arrows' præstation.

Hakkinen kan trække sig tilbage fra den første dag på Interlagos som den hurtigste – og et godt stykke foran rivalen Michael Schumacher. Coulthard og Barrichello er der også, men de ligner ud fra tiderne andenkørerne – det er Hakkinen og Schumacher duellen står imellem! Trulli og Frentzen er langt fra de bedste team – er de på vej til en skuffende begyndelse på 2000-sæsonen – de skuffede i hvert fald i dag.

I morgen skal de sidste træninger køres og så kvalifikationen der skal afgøre placeringerne – der kan det faktiske styrkeforhold ses langt bedre.

BB  


Hop til top
Villeneuve: Vinterpausen vigtig

Jacques Villeneuve har fået en god start på sæsonen, efter at han scorede fire point i Melbourne - de første point efter et år udenfor top-6. "Det var godt at score point, specielt på en god måde," siger canadieren. "Vi var med hele weekenden, raceren er stærk og bryder ikke sammen," fortsætter han.

Det har også gjort livet i Formel 1 lidt lettere. "Jeg er glad på mekanikernes vegne - sidste år arbejdede de hele natten til alle tider. Nu kan de komme lidt tidligere i seng," siger Villeneuve. Selv siger han at han aldrig mistede lysten til Formel 1. "Motivationen forsvandt ikke, men vinterpausen var meget vigtig for mig for at blive frisk til begyndelsen af den nye sæson."

At BAR-Honda så har fået en god start betyder ikke at teamet er helt med, hvilket han allerede i forud for sæsonen gjorde klart. "Den er helt sikker ikke hurtig nok. I Australien havde vi et perfekt setup og der var ikke meget at forbedre som chassiset. Vi behøver helt sikkert mere downforce," siger canadieren videre der fortsat sætte i forbindelse med en kontrakt hos McLaren.

BB  


Hop til top
Dennis en dårlig taber

Efter løbet i Australien var Ron Dennis mest af alt interesseret at fokusere på Ferrari-teamet - måske i et desperat forsøg på at fjerne fokus på McLarens store flop (for andet år.) i Melbourne. Kritikken haglede ned over Ferrari-teamet og den måde de håndterer deres kørere i forhold til hinanden. Men det giver Michael Schumacher ikke så meget for.

"Først og fremmest bør han se efter hans egne problemer med hans eget team, og så ser vi efter vores team. Vi gør det på en måde som er det bedste for os," siger Michael Schumacher og konkluderer: "Jeg tror at Ron altid har problemer når han taber et løb," siger han om Mr. Perfect alias Ron Dennis - manden der selv har indrømmet at det gør ondt ikke at vinde. "Vi kender det jo fra før i tiden - er der mere at sige?" slutter Schumacher der endda forventer at vi flere gange i år kommer til at høre Dennis med den samme melodi.

BB  


Hop til top
Stewart-drømmen lever!

Selvom Stewart-teamet er blevet overtaget af Ford og omdøbt til Jaguar, så lever den drøm som Jackie Stewart udformede før teamets entre i Formel 1 i 1997 stadig. Ifølge den tidligere verdensmester følger teamet fortsat den plan som blev sat i sin tid.

"Vi sagde at vi ikke skulle være med til at vinde løb indtil denne sæson, og at vi ikke kunne være med til at vinde VM før næste sæson - og det mener jeg stadig," siger grundlæggeren af Jaguars forløber, Stewart. Dog har Jaguar haft en del problemer i den første del af denne sæson - især med oliesystemet i Jaguar-raceren. "Hvis vi kommer os over dette problem og får nogle testkilometer til at arbejde ordentligt med raceren, så er vil vi blive konkurrencedygtige," vurderer Jackie Stewart, der solgte sit teamet til Ford sidste år.

Han sammenligner teamet med et andet team der først i slutningen af 1990'erne fik det endelige gennembrud. "Det tog ni år for Eddie Jordan at få den første sejr - det tog kun tre for os," siger Stewart der først på året trådte tilbage som formand for Jaguar Racing. "Alle forventede ret meget af os, og jeg tror at der forventes meget mere af Jaguar," siger han videre. Han fortryder ikke at teamet blev solgt til Ford - det var på længere sigt langt det bedste. Men den endelige succes kommer Stewart ikke til at høste - det går direkte til Ford og Jaguar.

BB  


Hop til top
Debut ikke helt så god

Nick Heidfeld fik debut i Formel 1, men det var ikke ligefrem en let debut i den svære Prost-racer. Han gemmeanførte på 9. pladsen - og det lyder også flot, men det var også som sidste mand af de kørere der endnu cirkulerede på banen. Formel 3000-mesteren var lidt i vildrede om debuten havde været en succes. "Jeg var først ret glad for at have kvalificeret mig som nummer 15, især fordi jeg havde været på sidstepladsen i store dele at de frie træninger," siger Heidfeld, men var alligevel lidt skuffet. "Men trods det, så er 15. pladsen ikke lige det jeg forventede, eller ønskede. Det var også godt at slutte løbet på 9. pladsen, selvom der ikke var mange der sluttede efter en," siger Heidfeld og bemærkede at hans rent fysisk ikke havde nogle problemer med at køre i Australien.

Teamet har haft flere problemer med raceren og han berettede da også om et team der søger og søger for at forbedre raceren. Fordi teamet var så meget bagud måtte de tage tilbage til Silverstone for at teste og så flyve videre til Sao Paulo - dette hindrede dem i at få tid til at bygge nye ting til raceren. Testen gik heller ikke perfekt. "Jean kørte teste i to dage, og jeg forstår på det at der har været nogle forbedringer," siger Heidfeld (i grunden en lidt underlige udtalelse der indikerer at kommunikationen vist ikke kan være for god i teamet.) "Men uheldigvis var der på andendagen nogle problemer, igen med elektronikken. Vi har ny elektronik med her, som vi håber virker bedre," siger Heidfeld - men Prost søger stadig problemet og ikke mindst løsningen på det.

BB  


Hop til top
Schumacher: McLaren stadig bedst

Efter sejren i Melbourne har Michael Schumacher lagt sig i spidsen af VM, men det betyder ikke nødvendigvis at de har den hurtigste racer i feltet - men indtil videre har dette være unødvendigt at bekymre sig om, fordi McLaren har haft problemer med holdbarheden.

Tyskeren vurderer at Ferrari'en er godt med. "Men vi har ikke overhalet McLaren," konkluderer han. "Man kan ikke forvente det, fordi ligesom os har gjort et godt stykke arbejde. Men i de seneste år har vi ikke været i stand til at være tæt på McLaren i begyndelsen af sæsonen. Det er det første år vi har været konkurrencedygtige lige fra starten," siger han videre.

Dermed har Ferrari sikret sig at være med og kan i stedet fokusere på at få en racer der er lige så hurtig som McLaren og måske i sidste ende være hurtigere.

BB  


Hop til top
Ikke på den rigtige måde

Hvis det stod til Ricardo Zonta var det ikke på den rigtige måde at han fik sit første point i Formel 1. Mika Salo overhalede brasilianeren og tog den sidste pointgivende placering, men siden hen blev det klart at Sauber-raceren ikke levede op til reglementet da frontvingen var 2 centimeter for stor, hvormed Zonta rykkede frem til 6. pladsen. "Jeg fik jo ikke pointet i selve løbet. Jeg kæmpede med Salo og han kunne overhale mig nemt til slut," siger Zonta, der naturligvis var glad for det point der siden hen blev foræret ham.

Sådan skal det dog ikke være i fremtiden. "Jeg forventer at score mine point i løbet, ikke på den anden måde," siger han om pointet der gik ind i Zontas VM-konto. "Det er godt at vide at vi nu har en racer der kan kæmpe om en plads i top-10 eller endda i top-6," slutter Zonta, der sidste år ikke kørte det brasilianske grand prix efter at han havde et stort crash lørdag formiddag.

BB  


Hop til top
Barrichello hurtigere

Ifølge Michael Schumacher er hans nye holdkammerat hurtigere end forgængeren Eddie Irvine. "Det ser i hvert fald sådan ud indtil videre," siger Schumacher. "Jeg håber ikke han ikke kommer for tæt på." siger han spøgende. Dog har ingen af de to kørere været i de samme forhold sådan at det reelle styrkeforhold kunne efterprøves, men det bør fortsat være Schumacher der er den bedste i teamet - men Rubens Barrichello kan godt komme endnu tættere på når han først er faldet helt til i Ferrari-teamet.

Schumacher tror ikke at fremtiden bliver lettere. "Jeg er ret sikker på at han vil gøre livet svære for mig, selvom han så også gør det lettere for mig ved at presse teamet," siger Schumacher om den effekt det vil have med en hurtigere andenkører.

Samtidig har de to kørere fået et godt samarbejde, hvilket lover godt for Ferrari-teamet og dets fremtid. "Den måde vi arbejde sammen på i Melbourne var god: vi var begge afslappede, ligefremme og meget koncentrerede. Det hjalp virkelig. Det betyder at vi kan kæmpe mod McLaren i stedet for at kæmpe mod hinanden," slutter Schumacher.

BB  


Hop til top
Køber Ford BMW?

De seneste rygter fra England vil vide at Ford-koncernen er på vej til at købe sig til magten i BMW. Det er Quandt-familien der er hovedaktionær i BMW der er på vej til at sælge ud - og Ford vil gerne købe den aktiepost. Blandt andet vil Ford have BMW som et af luksusmærkerne, men i forbindelse med Formel 1 kan det være særlig interessant.

Ford købte Stewart-teamet for at kunne markedsføre en anden af deres bilmærker som de ejer - Jaguar. Den springende Jaguar skal markedsføres som en luksusbil - netop det samme segment som BMW også forsøger at vinde markedsandele på. Med Ford som ejer af BMW og Jaguar på samme tid, kan det komme til at påvirke interesserne i Formel 1.

Dermed kan det tænkes at en af de to parter må trække sig - Ford vil næppe lægge penge i to projekter af samme slags. Så Frank Williams kan begynde at overveje hvordan fremtiden så ser ud for sit team. Fords køb af BMW er fortsat på rygtestadiet og det forlyder at der sagtens kan gå et års tid inden en aftale er faldet på plads.

BB  


Hop til top
Første stik til Barrichello

Så kom løbsweekenden på Interlagos i gang med den første træning – og hjemmebanefavoritten fik en god start.

Der blev ventet en del i pitten, hvor det var de mindre teams der kunne dominere. Jean Alesi brugte også en del af tiden på at spinde sig selv af banen – dog uden at beskadige den svære Prost-racer, der jo skulle være forbedret til dette løb, så den blev presset hårdt. Halvvejs i træningen var det franskmanden der stod øverst på listen, så helt dårligt gik det jo ikke…

Den første af de store til at komme på banen, var Michael Schumacher – direkte ind på 2. pladsen efter Johnny Herbert, men det holdt ikke længe: Schumacher næsten 1 sekund hurtigere end resten på den følgende omgang.

Hakkinen var den næste ”store” – men han var et godt stykke efter Schumacher på 1. pladsen. Barrichello var også på banen, men begyndte at sætte tider udenfor top-10, men kort tid efter er han på 2. pladsen – 9/10 efter Schumacher… Coulthard tager derefter 2. pladsen – nu er krigen for alvor kommet i gang. Skotten er mindre end 2/100 efter – der er virkelig kamp til stregen. Pedro de la Rosa er den eneste kører der ikke har sat nogen tid med 10 minutter tilbage, og Zonta og Irvine har ikke sat nogle nævneværdige tider…

Der er hektisk aktivitet – flere kørere blander sig med fremme. Frentzen er godt med, Alesi er der også, Gene er i top-10 og Jenson Button ligger også godt til indenfor top-10.

Med få minutter igen tager Hakkinen teten – 4/10 bedre end Schumacher. Barrichello overtager føringen – til stor jubel for de mange brasilianske fans. Coulthard er nu toer efter Barrichello. Jacques Villeneuve og Jean Alesi kiler sig ind i top-6 – Jordan-kørerne der ellers går efter at være 3'er team, ligger længere tilbage.

I de sidste minutter er der kamp om 1. pladsen – men det bliver Barrichello der vinder første duel på Interlagos foran de to McLaren-kørere og Michael Schumacher.

Træningen viste mange tider der ligger tæt på hinanden, så sammensætningen af feltet kan blive meget broget – og ikke mindst spændende.

BB  


Hop til top
Rygterne om Patrick Head afvist

De mange rygter der har cirkuleret - også nævnt her på siten - om, at Patrick Head er ved trække sit økonomiske engagement i Williams teamet ud, bliver afvist af teamet. Ifølge teamet er det ren og skær spekulation.

Udtalelsen fra teamet indeholder dog ikke oplysninger om, hvor vidt teamet har kontakt med andre investorer.

PDL  


Hop til top
Villeneuve til McLaren?

Så er den gal igen. Rygterne er ikke stoppet om et evt. skifte for Villeneuve til McLaren. Ifølge det tyske sportsmagasin "Kickers", har Villeneuve underskrevet en forhåndskontrakt med McLaren, om at køre for dem til næste år. Han skulle i så fald erstatte David Coulthard.

Villeneuve på vej til McLaren?

Villeneuve har flere gange på det seneste, været sat i forbindelse med McLaren teamet, men det har hele tiden været afvist af Ron Dennis. JV scorede som bekendt ingen point sidste år, og har så sent som efter det australske GP sagt til pressen, at han ikke er i et team for at køre rundt i den bagerste halvdel af feltet, men ønsker at være med i toppen, og håber at det kan lade sig gøre med de nye Honda-motorer. Han benægter samtidigt at have talt med andre teams.

Der foregår øjensynligt et spil teams og kørere imellem. JV's kontrakt udløber efter denne sæson; vil han forsætte hos BAR? Det bliver selvfølgelig afhængigt af resultaterne i de kommende løb. Vil McLaren virkelig af med DC? Ja, der er mange spørgsmål, som ikke bliver besvaret før vi kommer hen sidst på sæsonen. Men det kunne være oplagt, at et sådan skifte kunne være muligt, evt. en byttehandel, men hvem ved?

PDL  


Hop til top
Barrichello efterligner ikke Senna

Ayrton Senna blev mindet forud for det kommende brasilianske grand prix i hans hjemby, Sao Paulo. En af de kørere der er udpeget til at løfte den store arv efter Senna, er Rubens Barrichello, der mest af alt ønsker at vinde løbet på Interlagos for at bryde den brasilianske Formel 1-tørke.

Barrichello nåede at køre sammen med Senna i lidt over et år, hvor Sennas dødsfald på Imola kom til at påvirke den noget følsomme Barrichello de kommende år, eftersom Senna havde været Barrichellos læremester. Nu ved Rubens at det er ham der er næste mand efter Senna - en meget svær situation at være i! "Ayrton vil altid være med os," siger en bevæget Barrichello om Senna der ville have være blevet 40 i denne uge.

Ayrton Senna på podiet efter sejre på hjemmebanen i 1991
Foto: Allsport

Et af de billeder der har printet sig ind i Formel 1-historien er Ayrton Senna på sejrpodiet efter sejren på Interlagos i 1991, hvor han medbringer det brasilianske flag - og det varemærke vil Barrichello ikke efterligne. "Det var Ayrtons måde at dedikere sejren til Brasilien, og det skal bevares alene som hans gestus," siger Barrichello, der altså ikke har i sinde at gå i Sennas fodspor ved dette, såfremt han skulle vinde det brasilianske grand prix.

Løbet på Interlagos blev i øvrigt kåret af MasterCard som det bedste øjeblik i brasilianske historie. Det nåede 40 brasilianske motorsportsjournalister frem til. Løbet er gået ned i Formel 1-historien som et af Sennas mesterværker. I slutningen af løbet sad Sennas McLaren fast i sjette gear - som han kørte i, i over adskillige omgange. En præstation der sætter Sennas store kørsel i relief. I øvrigt blev hans sejr i 1993 kåret som det næstbedste - i et dramatisk løb med skiftevis tør og våd bane.

BB  


Hop til top
Ron efter Ilmor

Ron Dennis har brugt tiden efter det australske grand prix til at være ude med riven, primært efter Ferrari og deres kørere, men nu retter han også kritik internt i teamet, til Mercedes-byggeren Mario Illien og hans folk der udvikler de motorer som Mercedes anvender. "Vi er gået tilbage på visse områder i motorudviklingen," siger Ron Dennis. "Sidste år havde vi en motor der var lidt større og tungere, men den var bedre," fortsætter teamchef Dennis med en skjult kritik af den nye motor der er blevet lettere og mindre.

Det svarer Mario Illien igen på. "Motoren er ikke gået ned i styrke," siger Illien. "Vi vil under ingen omstændigheder gå på kompromis for blot at lave en mindre og lettere motor," fortsætter han og forsikrer at motoren der anvendes på Interlagos ikke får de samme problemer som i Melbourne.

BB  


 

Hop til top23.3.2000

Ecclestone frygter for deling af feltet

Bernie Ecclestone er bange for fremtiden i F1. Det han frygter er at der vil komme en kløft imellem de teams der har råd til al den nye teknologi, og så de der ikke har. Han er slet og ret bange for, at de mindre bemidlede teams bliver ladt mere eller mindre i stikken af de store fabrikker.

Han mener en løsning på problemet kan være, at de store bilfabrikker som er i F1 eller er på vej, skal levere motorer til andre teams også. Ellers bliver det kun en kamp mellem de store, og så vil resten forsvinde.

Renault f.eks. laver i øjeblikket en kundemotor, Supertec, som i øjeblikket sælges til Benetton og Arrows. Men hvad vil der ske om 2 år, når teamet officielt bliver et Renault fabriksteam. Så er kundemotoren væk, og et team mere har problemer med at finde en motorleverandør. Minardi teamet havde faktisk problemet allerede op til denne sæson. Og takket være en tredieparts indblanding, lykkedes det at få Fondmetal motoren - læs Ford. Men hvad er det værd, når motoren trods alt er en 2 år gammel evolution af en berømt "eksplosionsmotor".

Ecclestone mener, at det måske kan udvikle sig til at blive et punkt i regelsættet, at motorkonstruktørerne skal levere til et andet team også.

PDL  


Hop til top
Paul Stewart forventer ikke så meget

Jaguar designeren, Gary Anderson, udtalte for kort siden, at der ikke vil ske det helt store i teamet, bortset fra at man medbringer en ny frontvinge til bilen, som så skal testes der. Teamet fungerer udmærket og han spår om et godt løb for teamet.

Så optimistisk er Paul Stewart ikke. Han tror ikke rigtigt på Gary Andersons udtalelser men siger: "Vi arbejder meget tæt sammen med Cosworth om at løse problemerne. Vi har gjort fremskridt i den seneste test på Silverstone, men jeg er overhovedet ikke overbevist om, at det bliver et problemløst løb i Brasilien."

PDL  


Hop til top
Haug garanterer for motorerne

Norbert Haug garanterer i dag, at McLaren ikke får de samme problemer med motorerne, som de havde i Australien.

"Vi har gjort alt for at være sikre på at problemet ikke opstår igen. Olivier Panis har netop afsluttet en test på Silverstone, hvor der blev kørt 500 km. uden problemer. Vi er stærke nok til at vende tingene, og ser nu frem til de næste løb. Jeg er sikker på, at alt det arbejde der er lagt i projektet nu, vil vise at McLaren ikke bare er hurtige, men også holdbare."

For McLaren gælder det om, at være klar hurtigst muligt. Ellers kan Ferrari få så mange point skrabet sammen, at det bliver svært at indhente deres forspring.

PDL  


Hop til top
Jenson Button på Interlagos

Det er første gang, at Jenson Button skal køre på en bane, hvor kørselsretningen går imod uret. Bortset fra testen på Kyalami, og nogle løb i hans kartingdage, har kørselsretningen altid været med uret.

I går, onsdag, var JB ude at kikke på banen i Sao Paulo, hvilket for øvrigt foregik i en VW Golf, og han blev en smule overrasket: "Banen, ja jeg må sige, at jeg er en del overrasket. Jeg troede, at banen var rimelig flad, men det bliver en kæmpe udfordring, specielt det første sving er helt vildt, man kommer rundt i et skarpt venstre sving, hvor det begynder at gå meget ned af bakke. Jeg er utrolig glad for, at jeg fik mulighed for at komme rundt på banen, for at kunne se nærmere på den."

Men ikke nok med det. Jenson Button har fået en yderligere arbejdsbyrde lagt på sine unge skuldre. Han er på nærmeste blevet udråbt som Storbritanniens næste store motorsportshelt. Og specielt efter den fornemme debut i Australien, er det gået helt galt. Efter løbet på Albert Park banen, væltede det ind med emails, og almindelige breve. De fleste selvfølgelig fra England, men også ude i den store verden, har man fået øje på ham. Det har betydet, at han nu må i gang med at starte sin egen fanklub, for at følge med postmængden bl.a. Det varer nok ikke længe inden, der også kommer en masse merchandise. Så kan alle blive tilfredsstillet, i hvert fald dem som bliver grebet af Button-mania.

PDL  


Hop til top
Williams betvivler Montoya-rygter

Wiliams-teamet fik sig tilsyneladende lidt af et chok, da det for nylig rygtedes, at Juan Pablo Montoya havde benægtet eksistensen af en kontrakt mellem teamet og ham. Montoya fortalte allerede i 1999, at han havde tænkt sig at blive i ChampCar helt til 2001 og da han heller ikke blev hentet ind i teamet efter den uheldige affære med Alessandro Zanardi, var mange forbavsede. Dette kunne være forklaringen.

Men disse udtalelser kan umuligt stamme fra Montoya selv, siger Williams, der mener at i så fald ville de have skabt langt mere røre end tilfældet er. Montoya er åbenbart ikke helt så fuglefri, som det kunne se ud til.

CBA  


Hop til top
To afrikanske GP´er?

Kyalami har været brugt en del om vinteren pga. dens klimatiske lighed med Melbourne, men banen skulle allerede nu være klar til en grand prix-weekend og Sydafrikas chancer for at være vært for formel 1-feltet betegnes som værende meget gode. Faktisk så gode at man taler om at afholde hele to løb i landet, ligesom flere euopæiske lande har gjort. Disse ville i så fald blive kaldt 'Sydafrikas Grand Prix' og 'Afrikas Grand Prix'. Den anden bane, der nævnes, er Phakisa Freeway ved Welkom. Banen afholdt for nylig et GP for motorcykler og tilstede var chefen for et stort oliefirma, der efter sigende skulle være meget interesserede i sagen. Afrikas fordele er åbenlyse: for det første er der ingen tobaksreklameforbud; for det andet ligger det i samme tidszoner som Europa, hvilket ville passe fjernsynsseerne godt.
CBA  


Hop til top
de la Rosa får en Arrows - i chokolade

Da Pedro de la Rosa skulle afsted til Sao Paulo, fik han overrakt en overraskelse af en fan. Overraskelsen bestod i en Arrows racerbil lavet af chokolade.
Det tog 60 timer at lave replicaen, og den vejer 50 kg og er 1 meter lang.

Så må teamet håbe at de la Rosa ikke sætter hele bilen til livs inden løbet, så kan det godt være at der er problemer med at komme ned i cockpittet.

BKP  


Hop til top
Michael Schumacher ankommet til Sao Paulo

Michael Schumacher som brugte tid sammen med konen Corinna i Rio de Janeiro, hvor de nød solen samme og var på sight seeing, ankom onsdag morgen til Sao Paulo, hvor han mødtes med sin broder Ralf Schumacher.

Michael Schumacher's program, er at deltager i FIA pressekonference torsdag, før den officiele start på det Brasilianske Grand Prix, der starter på fredag med den frie træning.

BKP  


Hop til top
Williams klar til salg?

Rygterne svirrer i Brasilien og F1 verdenen. Hvad sker der med Williams? Efter at det er kommet frem, at Patrick Head langsomt vil trække sig tilbage, er spekulationerne begyndt. Vil Frank Williams købe Patrick Heads andel af teamet, som er på 20 %? Frank Williams ejer de resterende 80 %. Patrick Head har på et tidspunkt ytret ønske om at reducere sin indsats i teamet og lade yngre kræfter komme til.

Foto: Allsport

Når og hvis det sker, er der helt sikkert nogle klar til at overtage hans andel af aktierne. Frank Williams kan tjene penge ved at købe Patrick Head ud. Ved at overtage de 20 %, som Patrick Head ejer nu, kan Frank Williams senere sælge en større andel til BMW. BMW har tidligere udtrykt ønske om at købe en aktieandel i teamet, men også at den skulle være større end de 20 % som Patrick Head ejer nu.

Det er så igen et tegn på at de store bilfabrikker ser muligheder i at overtage de gamle teams. Det kan være, at om få år er der ikke noget der hedder Williams, Minardi, Jordan osv. Tendensen går den vej. Ford, Mercedes, Toytota på vej, er allerede i F1.

PDL  


Hop til top
Regn i Brasilien

Tidligere på ugen, kritiserede Eddie Irvine forholdene på banen. Men efter at FIA's sikkerhedsudvalg har godkendt banen med dens nye belægning, er der ikke noget at komme efter.

En anden faktor kommer til at spille en stor rolle, nemlig vejret. Ifølge prognosen på de kanter, bliver vejret ikke det mest spændende. Kort og godt lyder det på temperaturer omkring de 28 grader og mulighed for tordenvejr og byger.

Skulle det nu blive varmt nok, så kan den nye belægning skabe problemer. Hvis det bliver varmt nok, vil den olie der er i asfalten, trænge ud og lægge sig på overfladen. Det gør automatisk banen mere glat og fedtet. Hvis det så begynder at regne tillige med, så bliver det for alvor "sjovt".

PDL  


Hop til top
Melbourne har forlænget kontrakten

Selvom GP'et i Melbourne er vel overstået, så dukker der stadig nye ting op fra "downunder". En af dem er lidt interessant, idet byen har forlænget kontrakten med FIA, så kontrakten udløber i 2006, man har også føjet en option ind i kontrakten, så der er mulighed for at forlænge aftalen til 2011. Det er noget som er forhandlet på plads af chefen for GP'et i Melbourne, Ron Walker.

Følgende udtalelse er kommet fra Ron Walker: "GP'et vil blive kørt i Melbourne fra nu af. Jeg vil ikke bekymre mig om den option vi har, der er lang tid til endnu inden det bliver aktuelt. Vi skal forhandle med Bernie Ecclestone, når vores forhandler kommer til Europa næste gang."

Og ifølge nogle analytikere, så betyder den netop indgåede handel med EMTV, at antallet af tv-seere, netop på løbet i Australien, på verdensplan vil stige fra de nuværende ca. 600 mill. til omkring 1.2 milliard.

Man kan konstatere, at hvis disse tal holder, så er der nogle der virkelig kommer til at tjene penge. Tv-rettigheder og reklamer vil øge indtjeningen helt enormt.

PDL  


Hop til top
Ingen Renault til Benetton

Benetton må klare sig med Supertec/Playlife motoren indtil 2002. Som tidligere nævnt har Renault købt Benetton teamet. Men en motor er ikke klar. Så Supertec motoren når at blive en "gammel" sag, også selvom der måske kommer evolutioner af den.

Og Flavio Briatore, som er blevet teamchef i det nye Renault team, siger: "Den nye Renault motor vil ikke være klar til løb inden 2002. Det er der vi starter som et Renault team, men indtil da skal jobbes "bare" gøres, vi skal være konkurrencedygtige."

Benetton forsætter som sponsor indtil 2002, og bilen vil indtil da, forsat være i Benettons farver.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk