Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.3.2004
 Renault er tilfredse
 FIA møde i dag
 Ferrari vil gerne køre opvisning i Kina
 Mugello test - tirsdag
 Paul Ricard test - tirsdag
 
23.3.2004
 Malaysias GP - Set og sket - bunden
 

Hop til top24.3.2004

Renault er tilfredse

De to tekniske direktører hos Renault, Bob Bell og Rob White er begge meget tilfredse med starten på den nye sæson. Point i begge løb, inklusiv en podieplads i åbningsløbet i Melbourne.

"Det er en belønning at være det ene af blot to teams som har scoret point med begge racere i Melbourne og på Sepang," siger Rob White der har ansvaret for motorerne. "Vores forberedelser igennem vinteren og forud for løbene har gjort det muligt for teamet at fokusere på at opnå de bedste resultater uden at skulle bekymre sig om holdbarheden," fortsætter han.

Forud for løbet i Malaysia var forventningerne måske nok lidt højere hos Renault efter det gode resultat i Melbourne hvor Alonso sluttede på en sikker andenplads. Men de kunne ikke være helt med fremme på Sepang - alligevel er der tilfredshed med resultatet. "Som vi så i Malaysia, er der så meget desto mere i denne sæson, ikke plads til fejl. Reglementet, og den generelle konkurrence oppe foran, betyder at den mindste fejl bliver straffet meget hårdt," siger Bob Bell.

Så nu skal Renault fastholde den gode form fra de første løb. "I øjeblikket har vi gennemført 100% og ligger nummer tre i konstruktørernes mesterskab. Hvis vi stadig kan sige det samme i slutningen af løbet, så er det et resultat vi vil være meget tilfredse med," siger Bob Bell - men mon de kan holde 100%?

BB  


Hop til top
FIA møde i dag

FIAs World Motor Sport Council mødes i dag i Paris - uden at der dog er nogle store punkter på dagsorden med relation til Formel 1. Det ventes dog at problemet med det nye kvalifikationsformat kommer på bordet.

Men det kan ikke forventes at der kommer en løsning. De deltagende teams er nemlig ikke alle enige i at formatet skal ændres. Således skulle flere af de store teams være interesseret i at det nuværende format fastholdes, selvom det ikke umiddelbart er noget der giver en bedre oplevelse. Det er primært den første del af kvalifikationen der er stillet spørgsmålstegn ved, eftersom der reelt ikke ret meget at køre om.

Andre teams mener slet og ret at FIA og teams'ene ikke skal lade sig føje af kritiken - foreløbig er der en kosmetisk ændring fra og med Bahrain hvor der bliver flere minutter mellem den første og anden del af kvalifikationen, men det gør det jo ikke mere interessant af den grund!

BB  


Hop til top
Ferrari vil gerne køre opvisning i Kina

Ferrari er gået direkte i kødet på Bernie Ecclestone - de vil nemlig gerne have lov til at køre på den nye bane i Shanghai. Parolen går på at 'når Williams må få lov at køre i Bahrain, så må vi vel også have lov!'

I weekendens Grand Prix i Malaysia var der lidt sure bemærkninger fra Ferrari der var meget 'forundret' over forfordelingen af Williams, da de i december kørte 25 opvisningsomgange i Bahrain, hvor Marc Gene sad bag rattet. Nu vil Ferrari så forsøge at få et 'forspring' i Kina.

Men Williams tekniske leder, Patrick Head afviser at det giver nogen nævneværdig fordel. "Marc Gene kørte racere, og selvom der var meget støv der hvirvlede rundt, var vejgrebet ikke dårligt. Vi kørte kun 25 omgange, som sikkert vil hjælpe os den første halve time med træning i Bahrain, men de øvrige teams vil hurtigt indhente det når de først begynder at køre," siger Head.

Flere teams kommer da også til nye baner og har en ide om hvad opsætningen skal være, efter at have gennemført forskellige simuleringer. Det forventes at Formel 1 bliver udsat for de højeste temperaturer nogensinde - hvor asfalttemperaturen ligger et pænt stykke over 40 grader. Derudover er der også en potentiel risiko for nogle sandstorme - der kan gøre forholdene vanskelige.

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

De hårdtarbejdende testkørere er igen på banen - og Ferrari har lagt hårdt ud med en test på Mugello, som Luca Badoer hjælper til med.

Forholdene på Mugello ligner dog langt fra de forhold der venter om halvanden uge i Bahrain. Der var køligt på Mugello - omkring 10 grader og en banetemperatur på maksimalt 16 grader. Samtidig var der også lidt regn som påvirkede testdagen og dermed også tiderne.

Testtider fra Mugello - tirsdag den 23. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Luca BadoerFerrari1:24,53068

BB  


Hop til top
Paul Ricard test - tirsdag

Selv om der kun er gået få dage siden Grand Prix'et i Malaysia, så er der allerede nu igen gang i testkørslerne, som forberedelse til Bahrains Grand Prix.

To team testede i går på den franske bane Paul Ricard, det var McLaren og Toyota, og her blev dagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Alexander WurzMcLaren1:12,825100
2Pedro da la RosaMCLaren1:12,85739
3Ricardo ZontaToyota1:14,00390
4Ryan BriscoeToyota1:16,59112

Testkørslerne fortsætter på Paul Ricard i dag, hvor også Williams, BAR og Renault vil være tilstede.

AN  


 

Hop til top23.3.2004

Malaysias GP - Set og sket - bunden

Efter Australiens GP var der 5 teams uden points, nu er der 4 uden points. Sauber fik sæsonens første point i Malaysia.

De nederste teams repræsenterede sidste gang mest de teams som skuffede. Dem er der stadigvæk nogle af. Til gengæld har Sauber scoret sæsonens første point. De resterende har noget at indhente efter endnu en weekends skuffelser.

Sauber:
Felipe Massa kørte sin racer ind på én 8 plads og tjente dermed sæsonens første point til sig selv og teamet. Fisichella kom i mål på én 11 plads. Dette forholdsvis acceptable resultat var dog ikke helt uden sværdslag. Felipe Massa havde flere problemer. Lige fra starten af løbet var der problemer med koblingen, og han indrømmede også at han havde problemer med at styre bilen med nye dæk på. Han indrømmede at det var derfor at han røg af banen kort efter sit sidste pitstop, bilen tog magten fra ham. Måske noget styrketræning ville hjælpe. Fisichella havde sit hyr med bilen på de første omgange, og det kostede nogle placeringer der kunne have været gode at have ved slutningen af løbet. Desuden stallede bilen ved de to sidste pitstops hvilket også kostede kostbar tid. Teamet var dog glade for det ene point som Massa kørte hjem.

Toyota:
Toyota startede sæsonen med at fuldføre med begge biler i Australien, men var skuffende langt nede i rækkerne. I det malaysiske GP var det ligesådan, næsten. da Matta kom i mål på én 9 plads og Panis på én 12 plads. Ingen points men en forbedring. Kørerne var dog heller ikke just tilfreds med bilerne, men kunne mærke en fremgang siden det australske GP. da Matta klagede over en masse understyring som man dog prøvede at rette ved hans pitstops men det hjalp ikke meget. Panis havde et frustrerende GP. Starten gik godt nok, men han mente at han fik et lille puf af en konkurrent som sendte ham ud i et spin. Han kom dog tilbage og fik indhentet det tabte, men så gik det galt for ham igen. Radioen svigtede så teamet var slet ikke klar til at modtage ham ved et pitstop, og da han samtidigt kørte for hurtigt i pitlane kostede det en drivethrough straf. Panis roste efter løbet sit team for det hårde arbejde mellem de to første GP'er. Toyota teamet tester i denne uge på Paul Ricard banen med testkørerne Ryan Briscoe og Ricardo Zonta.

Jaguar:
Weekenden blev en op og nedtur for Jaguar. Det gik for så vidt strålende, især i kvalifikationen hvor Mark Webber kørte bilen frem til en plads i forreste startrække. Men så begyndte nedturen især for Mark Webber. Begge fik en ret dårlig start, bedst illustreret ved den nærmest katastrofale start som Mark Webber lavede. Teamet vil nu se nærmere på hvad der forårsagede dette, især når det nu var begge biler som havde problemet. Mark Webber blev efter starten nogle få omgange senere ramt på det ene baghjul da han overhalede Ralf Schumacher. Schumachers frontvinge berørte tilsyneladende mere end blot baghjulet. Mark Webber punkterede på det ene baghjul kort efter, og det har senere vist sig at diffuseren også led skade ved sammenstødet med Ralf Schumachers bil. Begge kørere gav hinanden skylden for uheldet efter at løbet var overstået. Mark Webber kørte som Panis for stærkt i pitlane og fik også en straf for det. Ydermere kørte han af banen flere gange da han skulle overhales af konkurrenter og måtte til sidst parkere bilen og var ude af løbet. Christian Klien kørte faktisk et fornuftigt løb. Han havde problemer ved starten og de første omgange hvor bilen næsten skred og gled mere end den kørte. Men han fik styr på det og fik bilen i mål. Han fortalte efter løbet at trods problemerne i starten, så bliver han mere og mere fortrolig med bilen og resultatet blev da også en 10 plads. Men der skal arbejdes mere med flere ting på bilen og teamet før pointene kommer. Webber har ikke været så heldig endnu.

Jordan:
Jordan teamet oplevede også noget af en op og nedtur i løbet af weekenden. Der var problemer ved kvalifikationen. Pantano måtte starte i reservebilen ved kvalifikationen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk