Den nye CCWS organisation har siden det lykkedes at bevare så godt som alle rettigheder til løbsserien, haft travlt med at få sat gang i tingene. For ikke så længe siden blev løbskalenderen præsenteret, og siden har de deltagende teams haft travlt med at sikre kørernes underskrifter til kontrakterne.
Justin Wilson som debuterede sidste år for Minardi og undervejs blev hentet til Jaguar, fik ikke et sæde i Formel 1 i år. Til gengæld vendte han blikket mod vest for at søge mulighederne i USA. Det blev bl.a. til en test for Conquest Racing på Sebring, og nu har Justin Wilson meddelt at han har skrevet kontrakt med teamet i hvert fald for denne sæson. Det forlyder også at Ralf Firman som i sidste sæson også var inde omkring Formel 1, ligeledes er på vej til en kontrakt i USA. Der er dog ikke kommet aktuelle forlydender frem om hvor langt han er nået i sin søgen efter et sæde.
Når CCWS sæsonen åbner i Long Beach d. 8 - 9 marts, så vil de nye ejere af serien foretage den officielle præsentation. Normalt afholdes denne præsentation tidligere og inden det første løb køres.
CCWS gik konkurs, men en gruppe af teamejere har købt rettighederne til serien så den forsætter, dog i et lidt mere begrænset omfang end tidligere. Grundet begrænsede økonomiske midler, har man valgt at lave en noget reduceret udgave af den årlige præsentation som optakt til åbningsløbet i Long Beach.
Flere ændringer er vedtaget i reglementet. Pointsystemet er revideret så de 20 første biler i mål får point. Vinderen får 31 points, nr. 2 får 27 points og så forsætter det nedad med 2 points forskel blandt de resterende der kommer i mål i top 10. Derefter er der 1 points mellem hver af de resterende der kommer i mål i top 20. Der gives 1 point hvis en kører fører en eller flere omgange. 1 point til den der sætter løbets hurtigste omgang og 1 point til den kører som laver det bedste avancement i løbet. Derimod vil der ikke mere være point til den kører som har ført løbet i flest omgange. Der vil heller ikke mere være point til den eller de kørere som kører hurtigste tid kvalifikationerne fredag og lørdag. Kun pole sætteren får et point.
Men der er også andre ændringer. Hvert team skal gennemføre mindst 2 pitstops under grønt flag og disse pitstop skal være gennemført inden en vis distance af løbet er kørt. Under disse grøntflags-pitstop skal der skiftes 4 dæk hver gang.
En regel som blev indført i sidste sæson er strammet op. Én kører som blokerer for en duellant eller for en kører som vil overhale køreren med en omgang, vil blive idømt en drive-through straf. Ligeledes vil en kører som bliver årsag til en ulykke blive straffet. Også kører som berører der med deres bil berører en anden bil, vil blive straffet. Betyder en af de to førnævnte hændelser at en konkurrent udgår af løbet, vil køreren der har forårsaget hændelsen blive idømt én stop and go straf på eksempelvis 10 sekunder.
Der er også kommet en stramning af reglerne for pitstop. Konstateres der kontakt mellem bil og en person i pitlane, koster det en bøde på $ 1000,00. Omkring startproceduren er der også lavet en ændring. Hvor der tidligere var tilladt at overhale den førende kører når det grønne flag bliver givet, er det nu den førende kører der skal passere startlinien først. Ellers vil der blive erklæret omstart. Altså ingen overhalinger før startlinien er passeret.
Der bliver også lidt for tilskuerne. Nu er det ikke længere tilladt at kode eller scrample radiokommunikationen mellem pit og bil. Alle får dermed mulighed for at høre med på den kommunikation som finder sted der.
De nye CCWS håber på at disse regelændringer vil gøre serien mere attraktiv for både tilskuere og deltagere. Specielt reglerne omkring tvungne pitstops betyder at der vil blive mere strategi i CCWS, hvor man tidligere - mere eller mindre - bare har drønet derudad.