I Q1 var der lidt forskellige twists. Jenson Button klagede allerede efter 3 omgange at dækkene ikke helt var i form til banen. Bilen begyndte at skride ud med bagenden og Button var ikke specielt begejstret over tilstanden. Bruno Senna mente at han blev forstyrret af en af konkurrenterne og gestikulerede ret voldsomt fra bilen mod konkurrenten.
Fans af den stejlende hingst var vel ret nervøse for hvordan det ville gå med Felipe Massa og Fernando Alonso. Kunne de klare at gå videre til Q2 efter en noget paver indsats i 3. fri træning. Det lykkedes for ude efter Q1 var Jean-Eric Vergne/Toro Rosso, Heikki Kovalainen/Caterham, Vitaly Petrov/Caterham, Timo Glock/Marussia, Charles Pic/Marussia, Pedro de la Rosa/HRT og Nahrain Khartikeyan/HRT.
Hurtigst i kvalifikationen - Lewis Hamilton
(Foto: McLaren Media)
I Q2 skærpes intensiteten. Williams kørerne er faktisk helt godt med trods at Pastor Maldonado kører af banen, men redder den og kan returnere til pittet for et ekstra tjek af bilen. Ude efter Q2 er Pastor Maldonado/Williams, Felipe Massa/Ferrari, Bruno Senna/Williams, Paul di Resta/Force India, Daniel Ricciardo/Toro Rosso, Nico Hülkenberg/Force India og Kamui Kobayashi/Sauber.
Q3 er stedet hvor den endelige startrækkefølge slås fast. Det ser dog forholdsvis hurtigt ud til at det igen er McLaren der skal være i front. De får dog kamp til stregen af Michael Schumacher - Mercedes AMG og til dels af Mark Webber i Red Bull bilen, men ingen af dem formår for alvor at true de to McLaren kørere hvor Lewis Hamilton er den hurtigste foran Jenson Button.Kimi Raikkonens bliver på grund af gearkasseskiftet rykket tilbage til en startplacering som nummer 10.
Resultatet af kvalifikationen:
Pos. | Kører | Team | Team | Omg |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:36.219 | 14 |
2. | Jenson Button | McLaren | 01:36.368 | 14 |
3. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:36.391 | 14 |
4. | Mark Webber | Red Bull | 01:36.461 | 19 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus | 01:36.461 | 13 |
6. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:36.634 | 14 |
7. | Romain Grosjean | Lotus | 01:36.658 | 14 |
8. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:36.664 | 14 |
9. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:37.566 | 16 |
10. | Sergio Perez | Sauber | 01:37.698 | 17 |
Ude efter Q2 | ||||
11. | Pastor Maldonado | Williams | 01:37.589 | 14 |
12. | Felipe Massa | Ferrari | 01:37.731 | 15 |
13. | Bruno Senna | Williams | 01:37.841 | 13 |
14. | Paul di Resta | Force India | 01:37.877 | 15 |
15. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 01:37.883 | 14 |
16. | Nico Hülkenberg | Force India | 01:37.890 | 13 |
17. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:38.069 | 12 |
Ude efter Q1 | ||||
18. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 01:39.077 | 7 |
19. | Heikki Kovalainen | Caterham | 01:39.306 | 9 |
20. | Vitaly Petrov | Caterham | 01:39.567 | 6 |
21. | Timo Glock | Marussia | 01:40.903 | 8 |
22. | Charles Pic | Marussia | 01:41.250 | 8 |
23. | Pedro de la Rosa | HRT | 01:42.914 | 4 |
24. | Narain Karthikeyan | HRT | 01:43.655 | 6 |
Kimi Raikkonen er sat tilbage i forhold til starten af Grand Prixet søndag. Teamet har desværre nødsaget til at skifte gearkassen i hans bil, og det koster som bekendt 5 placeringer i starten. Lotus teamet gjorde det ellers godt i denne session med Kimi Raikkonen på fjerdepladsen efterfulgt af teamkollega Romain Grosjean. Den helt store skuffelse i denne session må så absolut være Ferrari teamet. Hvor var de henne?
Det er i hvert fald ikke manglende kørte omgange der har gjort udfaldet, for de to kørere lå begge i den høje ende i antallet af omgange. Er det bilens svagheder der nu begynder at skinne tyderligere igennem?
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:36.877 | 16 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:37.320 | 15 |
3. | Mark Webber | Red Bull | 01:37.338 | 12 |
4. | Kimi Räikkönen | Lotus | 01:37.356 | 13 |
5. | Romain Grosjean | Lotus | 01:37.382 | 13 |
6. | Jenson Button | McLaren | 01:37.404 | 12 |
7. | Pastor Maldonado | Williams | 01:37.455 | 13 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:37.663 | 15 |
9. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:37.776 | 8 |
10. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:37.977 | 17 |
11. | Bruno Senna | Williams | 01:38.091 | 20 |
12. | Sergio Perez | Sauber | 01:38.178 | 15 |
13. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:38.246 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | Force India | 01:38.285 | 16 |
15. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 01:38.423 | 13 |
16. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 01:38.640 | 11 |
17. | Paul di Resta | Force India | 01:38.794 | 18 |
18. | Felipe Massa | Ferrari | 01:39.209 | 16 |
19. | Vitaly Petrov | Caterham | 01:39.704 | 15 |
20. | Heikki Kovalainen | Caterham | 01:40.189 | 14 |
21. | Charles Pic | Marussia | 01:41.901 | 14 |
22. | Timo Glock | Marussia | 01:42.007 | 14 |
23. | Pedro de la Rosa | HRT | 01:42.464 | 14 |
24. | Narain Karthikeyan | HRT | 01:43.378 | 17 |
Regnen blev væk - og så var der mulighed for at fortsætte arbejde med at få styr på opsætningen. Og ser man henover hele træningen, så var der nok ingen der kan komme ud og sige de er virkelig tilfredse. I de forskellige kombinationer af dæk og mængde af benzin, gav det udfordringer for kørerne. Mange kørere havde deres problemer med at finde den rigtige vej rundt i svingene. Ellers kom kørerne ud på weekendens bløde udgave af Pirelli dækket, som på Sepang er medium compound. Især i de sidste minutter blev der satset på at køre nogle gode tider, mens andre fortsætter arbejdet på de samme dæk med meget benzin for at simulere følelsen af raceren fra starten af løbet.
Ifølge Pirelli er der et halvt sekunds forskel mellem de to dæk, så der er stadig god grund til at bruge dækket i kvalifikationen, mens det nok mere er interessant at køre med hard compound i løbet. Ellers mindede det meget om en almindelig test hvor alle har deres eget program, og det virkede ikke særlig dramatisk. Men under overfladen er der masser af udfordringer med at få sat det rigtige kompromis sammen - hurtig racer på få omgange eller en mindre hurtig der holder længere på dækkene?
Hamilton pressede sin racer til det yderste og fik hurtigste tid
(Foto: McLaren Media)
Billedet ser ellers meget ud som det "plejer" - McLaren er i front og igen var det Hamilton der satte bedste tid. Også Michael Schumacher og Mercedes har set gode ud og tyskeren tikkede ind på 2. pladsen. I den overraskende ende af skalaen finder vi Ricciardo i Toro Rosso på en 5. plads mens der er opmuntring for Alonso og Ferrari der sluttede på 6. pladsen. Derimod lå Red Bull længere tilbage, men de synes at have satset mere på at sætte tider med mere benzin i raceren, og de havde deres problemer. Vettel klagede et par gange over at raceren bestemt ikke var så let at håndtere - den forsvarende verdensmester sluttede på en uvant 10. plads.
Resultatet af den anden frie træning
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:38.172 | 28 |
2 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38.533 | 34 |
3 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:38.535 | 30 |
4 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.696 | 34 |
5 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:38.853 | 33 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.891 | 27 |
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:39.133 | 29 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:39.297 | 33 |
9 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:39.311 | 22 |
10 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39.402 | 25 |
11 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:39.444 | 35 |
12 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:39.464 | 26 |
13 | 11 | Paul Di Resta | Force India | 1:39.625 | 20 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:39.687 | 16 |
15 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:39.696 | 29 |
16 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.271 | 28 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams | 1:40.678 | 34 |
18 | 15 | Sergio Pérez | Sauber | 1:40.947 | 33 |
19 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:41.464 | 25 |
20 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:41.681 | 20 |
21 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:42.594 | 18 |
22 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:42.874 | 24 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:43.658 | 18 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:43.823 | 22 |
Vejret viste sig fra sin pæne side da der blev åbnet op for at få prøvet racerne af i den første halvanden times træning. Der blev kørt flere omgange i træk for kørerne i et forsøg på at finde ud af hvordan sliddet på dækkene udvikler sig.
Hos Williams har man valgt til at skifte ud i træningen, så Bruno Senna må kigge med i den første frie træning og i stedet har de sat Valtteri Bottas i raceren. Han kommer i aktion flere gange i år, så det er der ikke noget overraskende i.
Træningen var uden den store dramatik - nogle racere fik lidt problemer der skulle arbejdes på - eksempelvis havde Grosjean problemer med gearkassen som dog hurtigt blev klaret. Det lille HRT team måtte igen stoppe lidt for tidligt da Karthikeyan måtte parkere sin racer ude på banen. Ellers stod det meget på at få testet racerne i forhold til dækkene, og det var tydeligt at mange kørere havde svært ved at holde en ren linje til sidst. Det bliver spændende hvilken betydning det får for løbet på søndag.
Lewis Hamilton satte den bedste tid foran Sebastian Vettel - forskellen var på et halvt sekund. Men mere interessant var det at følge de tider der blev sat til sidst, hvor Vettel på de ældre dæk var hurtigere end Hamilton. Mercedes GP er stadig med fremme - og nu kan de uden problemer anvende deres bagvinge efter at FIA endeligt har givet den grønt lys. Lotus har også noget at byde ind med - Romain Grosjean blev nummer 5 og Kimi Raikkonen nummer 7. Ferrari har igen problemer - Massa blev nummer 13 mens Alonso var nede på 15. pladsen. Det ser ikke godt ud for dem.
Karthikeyan stod for det eneste dramatik da han parkerede sin racer på banen - igen!
(Foto: HRT F1)
Den anden frie træning køres om et par timer - og hvis vejrudsigten passer, så kan det betyde at der ikke bliver kørt så meget senere. Der forventes nemlig regn - men selv her kan det blive vigtigt at få information om Pirellis regnvejrsdæk.
Tiderne fra den første frie træning
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:38.021 | 19 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:38.535 | 21 |
3 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.813 | 21 |
4 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38.826 | 19 |
5 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:38.919 | 17 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:39.092 | 20 |
7 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:39.128 | 22 |
8 | 11 | Paul Di Resta | Force India | 1:39.298 | 23 |
9 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:39.323 | 15 |
10 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:39.440 | 19 |
11 | 19 | Valtteri Bottas | Williams | 1:39.724 | 23 |
12 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:39.783 | 23 |
13 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:39.896 | 16 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:39.910 | 21 |
15 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:39.980 | 23 |
16 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:40.099 | 23 |
17 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:40.247 | 19 |
18 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:40.469 | 23 |
19 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:40.857 | 25 |
20 | 15 | Sergio Pérez | Sauber | 1:41.085 | 23 |
21 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:43.170 | 18 |
22 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:44.580 | 14 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:45.360 | 8 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:45.528 | 18 |