Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.3.1999
 Ny magtbalance i Formel 1
 Test på Magny-Cours
 Bridgestone afviser anklage
 Historien gentages ikke!
 
24.3.1999
 Drømmestart for Ecclestone
 McLaren til salg?
 Brawn optimistisk
 Williams skifter navn
 Jordan øm i bagen
 McRae i Formel 1 ?
 Schumacher forsvarer Ferrari
 

Hop til top25.3.1999

Ny magtbalance i Formel 1

Der har på det seneste udviklet sig en ny trend indenfor Formel 1. Honda har med deres entre til Formel 1 sat gang i flere af motorleverandørernes planer om at blive de magtfulde. Blandt andet har Ford efterhånden overtaget styringen af Stewart-teamet siden den amerikanske bilgigant indsatte nye ledere i teamet og kørte Paul Stewart ud på et sidespor efter at skotten har bevist at han ikke evner at få et team til at fungere. Samtidig har rygterne om et muligt Mercedes-opkøb af McLaren blot belyst hvor stor magt som Mercedes har fået i Formel 1, selvom disse planer ikke er aktuelle indenfor kort tid. Noget andet man også kan pege på er det kommende samarbejde mellem Williams og BMW, som i de officielle betegnelser får BMW i den mest dominerende rolle. Teamet er mere BMW end det er Williams...

Yderligere er Toyota måske også på vej i Formel 1 med deres eget team, men kan få problemer i forhold til den nuværende Concorde-aftale med de nuværende teams. Der gættes på at de måske vil købe et af de mindre teams, men dette er efterhånden ved at være umuligt når man ser på ejerforholdene i de mulige teams. Måske kan de derfor blive nødsaget til at gå ind i Formel 1 som samarbejdspartner med et etableret team, og der gættes på at Benetton kunne være en mulighed eftersom de er meget utilfredse med de nuværende Supertech-motorer som kan være på vej ud af Formel 1 indenfor meget kort tid - selvom blandt andet Arrows har været meget interesseret i Briatores motorer.

Om ikke andet har vi i dag en helt anden fordeling af magten i Formel 1. De seneste års udviklingen bekræfter at det er motorleverandørerne der i mange tilfælde er de mest dominerende i flere teams, og denne udvikling kan meget vel fortsætte de kommende år.

BB  


Hop til top
Test på Magny-Cours

På andendagen af testen på den franske bane nær Nevers var der blot tre af de syv tilmeldte teams der kom ud og teste. Den første testdag blev afholdt i silende regnvejr, hvor Panis var hurtigst. Det var tyskeren der dog var hurtigst i onsdagens test, da banen var tør, på trods af problemer med gearkassen. Frentzens holdkammerat, Damon Hill kørte den næsthurtigste tid, godt en tiendedel langsommere. Briten brugte især dagen til at teste Jordan-racerens udholdenhed. Det franske Prost-team var også med, hvor begge kørere udelukkende koncentrerede sig om set-up og udholdenhed. I øvrigt har Jarno Trulli udtalt sig kritisk om teamets præstationer når han har været i pit for at få nye dæk og benzin i tanken. Han mener at teamet indtil flere gange har været skyld i at de har mistet chancer for point og gode resultater fordi mekanikerne har været nogle fummelfingre, og at dette igen gjorde sig gældende i Melbourne, hvilket har fået ham til at miste troen på at teamet kan levere en god indsats!

Onsdagens tider fra Magny-Cours
KørerTeamTid
H.-H. FrentzenJordan1m 18,02 sek.
Damon HillJordan1m 18,14 sek.
Olivier PanisProst1m 18,58 sek.
Jarno TrulliProst1m 19,67 sek.
Pedro DinizSauber1m 20,70 sek.

BB  


Hop til top
Bridgestone afviser anklage

Ferrari har begrundet deres problemer i sæsondebuten i Melbourne med manglende vejgreb, som følge af de nye Bridgestonedæk. Flere gange fortalte Michael Schumacher at teamet ikke havde fået god forståelse for de nye dæk.. Teamet har i deres tests blandt andet arbejdet med at finde måder at løse dette på ved at udvikle et forbedret ophæng og støddæmpere. Men at teamets problemer udelukkende skyldes Bridgestone-dækkene falder flere teams for brystet. Ferrari har haft de samme betingelser som alle andre - de har endda opnået en særstatus som de kun deler med McLaren. Også Bridgestone afviser anklagerne om dårlige dæk med ringe vejgreb i forhold til konkurrenterne. Ifølge den japanske leverandør har Ferrari kørt med nøjagtig de samme dæk som de har testet med hele vinteren, så den forklaring godtages ikke af Bridgestone. Om Ferrari har fået løst deres problemer som ikke udelukkende kan være forståelse for dækkenes opførsel, vil løbet i Brasilien vise.
BB  


Hop til top
Historien gentages ikke!

Ifølge Mika Hakkinen er der ikke særlig stor sandsynlighed for at 1999-sæsonen bliver en tro kopi af sidste sæson - men resultatet bliver det samme! Den forsvarende verdensmester er sikker på at de to mesterskaber hurtigt bliver kørt i hus tidligt på sæsonen - også selvom løbet i Melbourne bød på tekniske problemer." Raceren var allerede perfekt i Melbourne, indtil de tekniske problemer opstod. Vi gav igen af de andre nogen chancer," siger finnen selvsikkert. McLaren har testet intensivt for at få løst de tekniske problemer som de har betegnet som småproblemer, så de er i stand til at gennemføre løbet i Brasilien.
BB  


 

Hop til top24.3.1999

Drømmestart for Ecclestone

En drøm gik i opfyldelse for Bernie Ecclestone, da Irvine, skarpt forfulgt af Frentzen og Ralf Schumacher, tog det ternede flag i det Australske Grand Prix. 'Onkel Bernie', formel 1's almægtige boss blev inden sæson premieren spurgt om hvilken start på sæsonen han ønskede sig mest. "Jeg så gerne at Jordan, Benneton og andre var med fremme." svarede Ecclestone. "Man kunne ikke ønske sig en bedre start. Eddie fortjente hvad han fik, og de andre 3(Hakkinen, Coulthard og Schumacher, red.) er lige i points. Jeg nævnte aldrig Stewart, for jeg troede ikke på dem, men også de gjorde det virkelig flot. Det ville have været uheldigt for Hakkinen eller Coulthard, hvis Michael havde vundet på grund af at de udgik, og det ville have været dårligt den anden vej rundt. I dette tilfælde hverken vandt eller tabte nogen noget" udtaler Ecclestone.
MBP  


Hop til top
McLaren til salg?

Der har den seneste tid verseret rygter om at Mercedes er interesserede i at købe sin formel-1 partner McLaren. Rygtet er ikke blevet benægtet af McLaren team boss Ron Dennis eller af Mercedes. Derimod udtaler Mercedes bossen Jurgen Hubbert at "en dag kunne det give mening af have McLarens tekniske evner for os selv." Tidligere har Mercedes altid sagt at det gav mest mening at være med i formel 1 som motorleverandør.
MBP  


Hop til top
Brawn optimistisk

"Vi gjorde det sidste år, så der er al mulig grund til at tro vi kan gøre det igen i år", udtaler Ferrari's tekniske direktør Ross Brawn, om udsigterne til at lukke hullet til McLaren. Både Coulthard og Hakkinen var resten af feltet overlegent i Melbourne, i hvert fald hvad hastighed angår. Ferrari gennemførte i weekenden en succesfuld to dages test på Jerez, indeholdende løbssimulationer og test af aerodynamiske løsninger. Om F399 udtaler Brawn, at den "er god, men at der venter en hel del arbejde på en hel del områder".
MBP  


Hop til top
Williams skifter navn

For at tiltrække andre en tobakssponsorer har Williams teamet valgt at skifte navn fra Winfield Williams F1 til blot Williams F1. Winfield ejes af British American Tobacco som er sponsorer for BAR teamet, og det forventes at man ikke forlænger kontrakten med Williams, og Frank Williams er derfor højest sandsynlig på udkig efter andre sponsorer. Da EU begynder at indfase forbud med tobaksreklamer i 2001, med fuld virkning i 2006, bestræber man sig på at tiltrække sponsorer fra andre brancher end tobaksbranchen. Opgaven synes dog ikke nem da antallet af firmaer med reklamebudgetter af en sådan kaliber, som det kræves for at være med i toppen, ikke er mange. Samtidig er både Toyota og Honda på vej ind i formel-1 og disse har naturligvis også behov for sponsorer. Williams skal fra næste år køre med BMW motorer, og Williams' marketings chef Jim Wright håber dette vil tiltrække sponsorer fra højteknologiske firmaer.
MBP  


Hop til top
Jordan øm i bagen

Eddie Jordan har været på velgørenheds tur for at indsamle penge til CLIC, - en organisation som støtter kræft- og leukæmi ramte børn. Sammen med 50 andre personer cyklede team bossen fra Jordan til Israel, en tur på godt 400km. "Det var en utrolig oplevelse. Vi passerede de mest dramatiske landskaber, og måtte også gennem en sandstorm. Det er ikke hvad jeg er vant til, men det var godt, for det er noget jeg normalt ikke kunne finde på." udtalte Eddie Jordan efter turen. "Det var hårdt arbejde i varmen, men jeg håber CLIC kan profitere på det."
MBP  


Hop til top
McRae i Formel 1 ?

Skotten Colin McRae, der i dag den 24. marts 1999 vandt 4. afd. af FIA's verdensmesterskab i rally, Rally Portugal, blev inden starten lørdag tilbudt en testkørsel for Stewart-Ford Formel 1.

I følge Martin Whitaker, direktøren for Ford Motorsport Europa, er man meget imponeret over Colins resultater og har på denne baggrund besluttet at give ham en testkørsel i Stewart Ford SF3'eren. Testen tages meget alvorlig og hvis McRae imponerer som forventet, kan han forvente en heltidsjob som Formel 1 kører.

I vanlig stil fortsatte Martin Whitaker sin lovprisning af skotten med ordene: "Testen er ikke bare for sjov. Colin kan sammenlignes med Michael Schumacher. De omgives af den samme form for mystik, og er begge gode under alle konditioner.

McRae havde selv følgende at tilføje: "Det at køre i Formel 1 har jeg selv tænkt på i et stykke tid. Hvis jeg er konkurencedygtig i testen, vil jeg begynde at overveje, hvad jeg kan få ud af det. Jeg kan ikke se nogen grund til, at jeg ikke skulle kunne køre i Formel 1."

Det er ikke første gang Stewart teamet har haft venlige tanker om den hurtige skotte. På et tidspunkt i 98, da det så mørkest ud for teamet, skulle Jackie have udtalt: "Få fat i McRae - han er den eneste der kan få den forp.... bil rundt om hjørnerne".

Stewart teamet er dermed endnu en gang gået nye veje i rekruteringen af kommende formel 1 kørere bl. a. har man på det seneste også ytret ønske om at teste NASCAR mesteren Jeff Gordon. Men efter den dobbelte CART mester Alex Zanardis foreløbigt kiksede comeback i F1 arena, kan ingen løbsserie hævde at være større garant end andre, for at gemme på en kommende Formel 1 stjerne. Så hvorfor ikke ....

KLH  


Hop til top
Schumacher forsvarer Ferrari

Michael Schumacher svarer nu igen på Frentzens seneste udtalelser. I går kunne vi fortælle at Frentzen ikke tror på Ferrari og at han mener at de har taget et skridt bagud i udviklingen.
Schumacher udtaler at det er for tidligt at sige den slags. "Hvis billedet er det samme om 5 løb, så vil jeg give kritikerne ret.". Schumacher understreger desuden at han står ved sine udtalelser om at 1999-modellen (F399) er god.
NJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk