Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.3.2000
 Meget dramatisk kvalifikation...
 Jaguar'en skal tæves til at vinde.
 Dramatisk træning
 Kattens tur på Interlagos
 McLaren hurtigst
 
24.3.2000
 Blandede Benetton-bolcher
 Arrows "snyder" ikke
 Hakkinen i front
 Villeneuve: Vinterpausen vigtig
 Dennis en dårlig taber
 Stewart-drømmen lever!
 Debut ikke helt så god
 Schumacher: McLaren stadig bedst
 Ikke på den rigtige måde
 Barrichello hurtigere
 Køber Ford BMW?
 Første stik til Barrichello
 Rygterne om Patrick Head afvist
 Villeneuve til McLaren?
 Barrichello efterligner ikke Senna
 Ron efter Ilmor
 

Hop til top25.3.2000

Meget dramatisk kvalifikation...

Kvalifikationen op til Brasiliens Grand Prix startede med udsigten til regn, udviklede sig skandaløst og endte tvivlsomt:
Det var stadig tørt og temperaturen var endda steget, da kvalifikationen gik i gang, men tunge skyer lå stadig truende over banen, så teamene var ivrige efter at ud inden et eventuelt regnskyl. Ferrari var hurtigst fra begyndelsen, men sidst ude var de to McLaren'er, der straks overtog frontpositionerne. I træningerne havde ingen kunne blande sig mellem de fire første, men nogle er tættere på end andre. Giancarlo Fisichella har været strålende på Interlagos i år og forsatte med at imponere. Men også Jenson Button overraskede. Den unge englænder lå på et tidspunkt oppe som firer og gennem størstedelen af kvalifikationen foran Ralf Schumacher. Efter tyve minutter brød regnen løs. Ferrari og McLaren duellerede konstant om forreste startrække, med BAR, Jordan og Wiliams efter sig.

Men efter en halv time, omtrent samtidig med at regne holdt op, blev spændingen brudt da et reklamebanner langs start- og mållangsiden, der ikke var sat ordentligt fast, havde revet sig løs og lagt sig på og de røde flag blev taget brug. Gaston Mazzacane, der havde beskadiget sin vogn, fik tid til at komme tilbage til pitten efter reservevognen og Sauber vandt vigtig tid: Salo kørte af i sidste frie træning efter at have mistet sin bagvinge og teamkollegaen Diniz havde oplevede nøjagtig det samme et kvarter inde i kvalifikationen. Det var selve vingen, der brød sammen, og teamet var i tvivl om hvorvidt man turde forsætte. Efter fem minutter var banen blevet ryddet op for hvad der viste sig at være en Marlboro-reklame og Sauber kunne meddele, at man ikke havde tænkt sig forsætte tidtagningen af hensyn til sikkerheden. En beundringsværdig beslutning af det meget sikkerhedsorienterede team, især taget i betragtning at Diniz og Salos tider kun vil placere dem som nr. 20 og 22 på morgendagens grid, med fare for at falde for 107%-reglen.

I mellemtiden forbedrede de to sølvpile deres tider og lagde en ren McLaren-front. Men så var det… at det skete igen! Endnu et Marlboro-flag var ved at forvilde sig ned på banen og kvalifikationen blev stoppet i ni minutter. Zonta, Villeneuve og Ralf Schumacher nåede at forbedre deres tider, men efter bare syv minutter skete der igen noget. Og denne gang var det ikke engang sjovt: For tredje gang kunne Marlboro-folkene med en blanding af skam og vantro se et af deres reklamer flagre ned på banen. Og denne gang var det lige ved at gå galt. Jean Alesi var på vej ned af langsiden da banneret ramte ham. Til alt held slap han med forskrækkelsen og en ødelagt forvinge. Mens Prosts mekanikere udbedrede skaden, fjernedes alle bannere fra banen. Alle var chokerede over standarden og organisationen af tidtagningen og da det igen begyndte at regne besluttede man at stoppe kvalifikationen! Træningen ville forsætte de resterende 17 minutter på den våde bane, men det tog lang tid før nogen af kørerne benyttede sig af tilbuddet. Eddie Irvine, der som den anden Jaguar-kører, Johnny Herbert, ikke har gjort megen væsen af sig i denne weekend, havde 6.-hurtigste tid og var først ude, men det så sært ud. Rubens Barrichello satte den hurtigste tid i regnen, omkring 1 minut og 24 sekunder.

Den endelige stilling blev som det stod, da kvalifikationen endte: Først Mika Hakkinen og David Coulthard, dernæst Michael Schumacher og Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella og Eddie Irvine.

CBA  


Hop til top
Jaguar'en skal tæves til at vinde.

Johnny Herbert er kommet sig over skuffelsen i Melbourne. "Jeg kørte faktisk kun 15 omgange derovre, men der var ikke noget, jeg kunne have gjort anderledes. Jeg ser frem til et bedre resultat her i Interlagos. Hvis man som jeg ser positivt på problemerne, kan det jo næsten kun gå fremad !"

"Vognen skal være mere stabil. Eddie kvalificerede sig trods alt 7. bedst, så det siger vel noget om, hvord R1 ligger i feltet, selvom der er masser af muligheder for at forbedre vognen. Nogle af de andre teams såsom McLaren skal jo også arbejde intensivt med forbedringer."

"Vi er nødt til at give kørerne en racer, der kan stå distancen," udtalte Jackie Stewart forleden. "Indtil vi kan få kørt et tilstrækkeligt antal test-km, får optimeret alle komponenter - ikke blot motoren - og få vognen afbalanceret både aerodynamisk og mekanisk, kan vi ikke gøre os håb om topplaceringer."

Den ujævne bane i Interlagos bekymrer de fleste teams. "Den er blevet værre med årene," sagde Johnny Herbert. "De har lagt ny belægning ovenpå den gamle nogle gange, men hver gang er den blevet værre end før ! Det er rigtigt slemt i nogle biler, andre klarer det lidt bedre. Selve banen er meget vanskelig, især i midtersektionen. Der kan man virkelig hente megen tid. Hvis man har en mekanisk god bil med godt grip og gode kræfter, så kan man virkelig hente mange sekunder der."

Jackie Stewart har store forhåbninger til Eddie Irvine: "Eddie vandt fire GP'er sidste år. I den første del af sæsonen kørte han fuldt så godt som Schumacher, og han har helt sikkert talentet til at vinde løb. Desuden har Eddie bragt en masse værdifuld viden med sig, f. eks. om hvordan Ferrari har opnået at lave gode starter. Det skyldes jo ikke bare MS' talent, de har virkelig studeret alle de risici der er med en højtydende maskine i en kompliceret og krævende proces."

"I dag ved vi noget om den højt udviklede kobling Ferrari bruger, viden som vi ikke havde for 3 måneder siden. Vi kan selvfølgelig ikke ændre vores konstruktion fra den ene dag til den anden, men det er helt sikkert værdifuld viden."

"Vi skal ud og hente nogle nogle podie-pladser og regelmæssigt score point, så kan vi true McLaren og Ferrari, " sagde Eddie Irvine. "Jeg har godt hørt de har fornyet belægningen her i Interlagos, men det skal man ikke falde på halen over. Denne banes beskaffenhed vil sikre at R1 bliver sat på en hård prøve."

"For os vil dette løb stadig være som en tur i ukendt terræn. Vi ved ikke om vognen kan klare en løbsdistance. Vi har løst de problemer der viste sig i Melbourne, men vi ved ikke om der er flere, for vi har simpelthen ikke kørt et tilstrækkeligt antal km. Realistiskt set kan der ske hvadsomhelst."

GRN  


Hop til top
Dramatisk træning

Da anden del af lørdagens fri træning begyndte, med en forsinkelse på fem minutter, var vejret meget varierende med snart solskin, snart overskyet.

David Coulthard gør sig klar til forbedre sin tid i lørdagens træning op til Brasiliens GP 2000.
Foto: Allsport

Først ude var Alexander Wurz, der foreløbig har haft en meget uheldig weekend og ser ud til at forsætte med det. Der gik ikke lang tid før David Coulthard forbedrede sin tid fra første træning. Mika Hakkinen havde i få sekunder føringen, men skotten forbedrede sin tid gennem hele træningen. Jenson Buttons BMW-motor eksploderede efter er kvarter og efterlod en del olie på banen, der gav store problemer for de efterfølgende kørere og resulterede i gult flag. En anden debutant, Nick Heidfeld, måtte senere i tiddtagningen opleve den samme situation med Peugeot-motor.

Senere røg bagvingen af Mika Salos Sauber og sendte bilen mod barrieren med en smadret bagende til følge. Finnen kom dog intet til. Michael Schumacher viste sig ikke på banen før i de sidste ti minutter, men hans tid fra morgenen var stadig 3.-hurtigst indtil Jarno Trulli pressede sig ind foran. Italieneren ser bestemt ud til at kunne yde den modstand Frentzen helt savnede fra Hill sidste år. Fem minutter senere var Barrichello, der havde været inde efter ny bagvinge, oppe som treer, men ironisk nok satte Michael Schumacher, der endelig var dukket op, 2.-hurtigste tid to minutter efter. Givet endnu to minutter lagde tyskeren sig i spidsen! Men der ventede endnu et par overraskelser: kort efter satte først Coulthard og derefter Hakkinen hurtigste tid. Rubens Barrichello gav sig 100% til sidst og satte anden hurtigste tid, hvilket skubbede Schumacher ned på en 4.-plads. Dermed var tiden udløbet. Trulli var nr. fem med tiden 1:14,604 mod Frentzens 1:15,724 på 10.-pladsen.

CBA  


Hop til top
Kattens tur på Interlagos

Johnny herbert tager os en tur rundt i Brasilien, hvor han debuterede som F1-lører i 1989, endda med en 4. plads ! (Check lige det, Mr. Button.) Dengang kørte man dog (for sidste gang) på Jacarepagua banen i Rio; først året efter tog man banen i Interlagos i brug til formel-1 løb.

Denne banes ujævnhed, varmen og støvet gør den til barsk oplevelse for kørere og vogne, hvilket de seneste års statistik afslører med al ønskelig tydelighed: i 1997 gennemførte 18 vogne, året efter passerede kun 11 målstregen, og sidste år lykkedes det kun 9 kørere at fuldføre. Det bliver spændende at se hvor mange der i år må sige, det var kattens til bane !

Som en af de mest erfarne F1-kørere er Herbert absolut kompetent til at bedømme banen som yderst vanskelig, når det gælder set-up. "Det er et nærmest umuligt kompromis, der er lange hurtige stræk afvekslende med snævre sving, så man skal have både aerodynamik og grip til at fungere optimalt."

"Du bremser normalt kun 50 m før sving 1, det er som om de har placeret det forkert. Det er ikke noget problem at bremse så sent, for starten af svinget er hævet, men udgangen falder, så man skal være forsigtig her. Man holder hjulene på kerb'en, mens det går nedad mod Sennas S., og man skal være så langt til venstre som muligt, så man kan accellerere hurtigt ned ad den bagerste langside."

"Du kommer ind på langsiden i toppen af 3. og når op i 5. lige før slutningen. Der plejer at være et bump, lige før man bremser, men det er normalt ikke noget problem, for vognen er i balance. I det næste sving, Descide do Lago går det nedad bakke og banen falder udad. Man skal bruge så meget af kerb'en, som man overhovedet kan, mens man tager svinget hurtigt i 3. gear, fordi der følger igen en langside."

"Så accellererer man gennem 4. og 5. sving. Først et hurtigt slag til højre; her er banen meget ujævn, selvom det er blevet bedre. Så er der Ferrrardura, det er et af de mest krævende sving på banen. Det er et dobbelt højresving, og problemet er, at ideallinien er meget smal og ydersiden er fyldt med støv og snavs. Du tager 4. i den første del uden at tage for meget af gassen, men så skal man lette yderligere på speederen når man går rundt i anden del, og så skal den have en på hatten lige når man går ud af svinget."

"Den næste snævre højre-kombination er til 2. gear og man skal passe meget på nedbremsningen, banen er virkelig glat her. Man skal placere halvdelen af vognen på kerb'en, men passe på ikke at komme for langt til venstre i udgangen for så at blive i midten i det næste sving, Pinheirinho. Det er igen til 2. Gear, og det går lidt nedad stadig i 2. med en masse understyring. Så skal du op i 3. inden det næste højresving, Bico de Pato, der også er et 2. gears sving. Desuden er det ekstremt glat under nedbremsningen, her har vognen en tendens til at slå med halen som en gal vildkat !"

"Udgangen er ret vanskelig, fordi overfladen skifter, og man får nemt en masse hjulspin. Man skal prøve at holde mere til højre end venstre. Så er der en meget ujævn indgang til venstresvinget ved Mergulho, som man kan tage i 4. Bumpene får vognen til at rutsche rundt, udgangen er stadig ujævn, men vogen er stabil. Det næste venstre, Juncao har faktisk den seneste indbremsning. Igen er bagende ret løs i udgangen, mens der er en masse understyring midt i svinget. Så skal man trampe pedalen i bund hele vejen forbi pitlane, indtil man begynder på en ny omgang."

GRN  


Hop til top
McLaren hurtigst

Lørdagens første fri træning er overstået og bød ikke på mange overraskelser. Barrichello formåede ikke at komme forbi sin teamkollega og McLaren, til hjemmepublikummets skuffelse. På de næste pladser finder man de to Jordan'er, delt af Fisichella, der var godt med under hele tidtagningen, i modsætning til Wurz hvis træning sluttede i gruset. Temperaturen startede på 20 grader med en let vind, men skyerne trak sammen i løbet af de 45 minutter. Pedro Diniz var først på banen, men snart fulgte resten af feltet efter. Ricardo Zonta, som mistede tid i fredagens første træning på grund af et gearkasseproblem, var også tidligt ude og var den første til at sætte en tid. Efter en halv time så tiderne sådan ud:

Nr.KørerTeamTid
1HakkinenMcLaren1:15,118
2SchumacherFerrari1:15,291
3CoulthardMcLaren1:15:361
4TrulliJordan1:16,541
5FisichellaBenetton1:16,773
6BarrichelloFerrari1:16,795
7VilleneuveBAR1:16,855
CBA  

 

Hop til top24.3.2000

Blandede Benetton-bolcher

Det var ikke ubetinget en god dag for Benetton – kun den ene kører kunne gennemføre hele det normale fredagsprogram. "Vi havde et meget produktivt program med Giancarlo der arbejdede gennem en normal fredags-rutine," siger Benettons tekniske leder Pat Symonds. Dog måtte de skifte dæk, efter en punktering på Fisichellas racer. Italieneren var da også glad for dagens træning. "Vi har fundet et godt udgangspunkt til balancen," siger italieneren der stadig ikke har vundet en sejr i Formel 1.

Fisichella følger med fra pitten
Foto: Allsport

Selvom der er lavet flere ændringer på Interlagos-banens overflade er det ikke helt perfekt. "Jeg fandet ud af banen er meget bumlet på de lige stræk her tim morgen, men resten var bedre end sidste år," siger Fisichella der blev nummer 10 i dagens træning.

Det var sværere for Alexander Wurz der havde lidt problemer med koblingen, men var så uheldig at køre af i den anden træning. "Jeg spandt af i det fjerde sving efter kun 8 omgange, så jeg var reduceret til at være tilskuer resten af tiden," siger en skuffet Wurz der blot blev nummer 19.

BB  


Hop til top
Arrows "snyder" ikke

De gode tider som Arrows-teamet satte kunne indikere at de dels forsøgte sig med nye dæk og lette tanke for at få nogle gode tider i fredagens træning - det trick er set flere gange for teams der skal have opmærksomhed. Men teamets kørere afviser at teamet har "snydt" sig til gode tider i forhold til de andre teams.

Ifølge teamets bedste mand, Pedro de la Rosa, brugte han i hvert fald ikke nye dæk. "Vi brugte ikke nye dæk og jeg tror det er den rette vej til i morgen," siger spanieren der var femtehurtigst. Dog var Jos Verstappen til sidst på banen med nye dæk, uden at det dog var nogen succes. "Mod slutningen pressede jeg på et andet sæt dæk og med en anderledes balance, og jeg kørte for bredt og spandt," siger hollænderen der blev nummer 7. Tom Walkinshaw var glad - men mener at det er for tidligt at vurdere hvor de står.

BB  


Hop til top
Hakkinen i front

Tiderne fik i den anden træning yderligere et nyk – og det var efterhånden ved at være nu at de bedste begyndte at trække fra resten af feltet. Banen var blevet varmere og bedre. Michael Schumacher makerer at det ikke er meningen at Barrichello skal få det helt nemt – tyskeren sætter den bedste tid, og så er fronterne igen trukket op til en ny duel mellem de to store teams.

Unge Jenson Button, der i den første træning var den bedste BMW-kører, viser at BMW-motoren kan få problemer i varmen. Den sætter ud i stor stil og dermed har Button ikke længere sin bedste racer til rådighed. Mika Hakkinen tager handsken op – nu er det den finske verdensmester der har lagt sig i spidsen for en kort bemærkning, Schumacher giver igen – den interne ”boksekamp” mellem de to kan begynde – med Hakkinen som vinder af første runde.

Rubens Barrichello skal forsøge at køre op med de to, men spinder. En anden brasilianer der også jagter et godt resultat på hjemmebanen er Ricardo Zonta der roder rundt i den nederste del af feltet – også han må tage en hurtig piruette. Alexander Wurz går skridtet videre og placerer sin Benetton i gruset…

Der tegner sig efterhånden et klart billede – Ferrari og McLaren er de to eneste team der kan kæmpe om de bedste placeringer, mens der bag dem er utrolig hård og tæt kamp om placeringerne, hvilket kun gør det hele mere interessant. Villeneuve formår at komme ind iblandt de bedste, men siden hen slår Barrichello og Coulthard igen. Ganske overraskende er begge Arrows-kørere helt fremme som det bedste team efter Ferrari og McLaren – sammen med Jean Alesi i den svære Prost-racer – har Prost fundet løsningen, eller er tiderne kun fiktive, med nye dæk og mindre brændstof? Det samme spørgsmål kunne rejses om Arrows' præstation.

Hakkinen kan trække sig tilbage fra den første dag på Interlagos som den hurtigste – og et godt stykke foran rivalen Michael Schumacher. Coulthard og Barrichello er der også, men de ligner ud fra tiderne andenkørerne – det er Hakkinen og Schumacher duellen står imellem! Trulli og Frentzen er langt fra de bedste team – er de på vej til en skuffende begyndelse på 2000-sæsonen – de skuffede i hvert fald i dag.

I morgen skal de sidste træninger køres og så kvalifikationen der skal afgøre placeringerne – der kan det faktiske styrkeforhold ses langt bedre.

BB  


Hop til top
Villeneuve: Vinterpausen vigtig

Jacques Villeneuve har fået en god start på sæsonen, efter at han scorede fire point i Melbourne - de første point efter et år udenfor top-6. "Det var godt at score point, specielt på en god måde," siger canadieren. "Vi var med hele weekenden, raceren er stærk og bryder ikke sammen," fortsætter han.

Det har også gjort livet i Formel 1 lidt lettere. "Jeg er glad på mekanikernes vegne - sidste år arbejdede de hele natten til alle tider. Nu kan de komme lidt tidligere i seng," siger Villeneuve. Selv siger han at han aldrig mistede lysten til Formel 1. "Motivationen forsvandt ikke, men vinterpausen var meget vigtig for mig for at blive frisk til begyndelsen af den nye sæson."

At BAR-Honda så har fået en god start betyder ikke at teamet er helt med, hvilket han allerede i forud for sæsonen gjorde klart. "Den er helt sikker ikke hurtig nok. I Australien havde vi et perfekt setup og der var ikke meget at forbedre som chassiset. Vi behøver helt sikkert mere downforce," siger canadieren videre der fortsat sætte i forbindelse med en kontrakt hos McLaren.

BB  


Hop til top
Dennis en dårlig taber

Efter løbet i Australien var Ron Dennis mest af alt interesseret at fokusere på Ferrari-teamet - måske i et desperat forsøg på at fjerne fokus på McLarens store flop (for andet år.) i Melbourne. Kritikken haglede ned over Ferrari-teamet og den måde de håndterer deres kørere i forhold til hinanden. Men det giver Michael Schumacher ikke så meget for.

"Først og fremmest bør han se efter hans egne problemer med hans eget team, og så ser vi efter vores team. Vi gør det på en måde som er det bedste for os," siger Michael Schumacher og konkluderer: "Jeg tror at Ron altid har problemer når han taber et løb," siger han om Mr. Perfect alias Ron Dennis - manden der selv har indrømmet at det gør ondt ikke at vinde. "Vi kender det jo fra før i tiden - er der mere at sige?" slutter Schumacher der endda forventer at vi flere gange i år kommer til at høre Dennis med den samme melodi.

BB  


Hop til top
Stewart-drømmen lever!

Selvom Stewart-teamet er blevet overtaget af Ford og omdøbt til Jaguar, så lever den drøm som Jackie Stewart udformede før teamets entre i Formel 1 i 1997 stadig. Ifølge den tidligere verdensmester følger teamet fortsat den plan som blev sat i sin tid.

"Vi sagde at vi ikke skulle være med til at vinde løb indtil denne sæson, og at vi ikke kunne være med til at vinde VM før næste sæson - og det mener jeg stadig," siger grundlæggeren af Jaguars forløber, Stewart. Dog har Jaguar haft en del problemer i den første del af denne sæson - især med oliesystemet i Jaguar-raceren. "Hvis vi kommer os over dette problem og får nogle testkilometer til at arbejde ordentligt med raceren, så er vil vi blive konkurrencedygtige," vurderer Jackie Stewart, der solgte sit teamet til Ford sidste år.

Han sammenligner teamet med et andet team der først i slutningen af 1990'erne fik det endelige gennembrud. "Det tog ni år for Eddie Jordan at få den første sejr - det tog kun tre for os," siger Stewart der først på året trådte tilbage som formand for Jaguar Racing. "Alle forventede ret meget af os, og jeg tror at der forventes meget mere af Jaguar," siger han videre. Han fortryder ikke at teamet blev solgt til Ford - det var på længere sigt langt det bedste. Men den endelige succes kommer Stewart ikke til at høste - det går direkte til Ford og Jaguar.

BB  


Hop til top
Debut ikke helt så god

Nick Heidfeld fik debut i Formel 1, men det var ikke ligefrem en let debut i den svære Prost-racer. Han gemmeanførte på 9. pladsen - og det lyder også flot, men det var også som sidste mand af de kørere der endnu cirkulerede på banen. Formel 3000-mesteren var lidt i vildrede om debuten havde været en succes. "Jeg var først ret glad for at have kvalificeret mig som nummer 15, især fordi jeg havde været på sidstepladsen i store dele at de frie træninger," siger Heidfeld, men var alligevel lidt skuffet. "Men trods det, så er 15. pladsen ikke lige det jeg forventede, eller ønskede. Det var også godt at slutte løbet på 9. pladsen, selvom der ikke var mange der sluttede efter en," siger Heidfeld og bemærkede at hans rent fysisk ikke havde nogle problemer med at køre i Australien.

Teamet har haft flere problemer med raceren og han berettede da også om et team der søger og søger for at forbedre raceren. Fordi teamet var så meget bagud måtte de tage tilbage til Silverstone for at teste og så flyve videre til Sao Paulo - dette hindrede dem i at få tid til at bygge nye ting til raceren. Testen gik heller ikke perfekt. "Jean kørte teste i to dage, og jeg forstår på det at der har været nogle forbedringer," siger Heidfeld (i grunden en lidt underlige udtalelse der indikerer at kommunikationen vist ikke kan være for god i teamet.) "Men uheldigvis var der på andendagen nogle problemer, igen med elektronikken. Vi har ny elektronik med her, som vi håber virker bedre," siger Heidfeld - men Prost søger stadig problemet og ikke mindst løsningen på det.

BB  


Hop til top
Schumacher: McLaren stadig bedst

Efter sejren i Melbourne har Michael Schumacher lagt sig i spidsen af VM, men det betyder ikke nødvendigvis at de har den hurtigste racer i feltet - men indtil videre har dette være unødvendigt at bekymre sig om, fordi McLaren har haft problemer med holdbarheden.

Tyskeren vurderer at Ferrari'en er godt med. "Men vi har ikke overhalet McLaren," konkluderer han. "Man kan ikke forvente det, fordi ligesom os har gjort et godt stykke arbejde. Men i de seneste år har vi ikke været i stand til at være tæt på McLaren i begyndelsen af sæsonen. Det er det første år vi har været konkurrencedygtige lige fra starten," siger han videre.

Dermed har Ferrari sikret sig at være med og kan i stedet fokusere på at få en racer der er lige så hurtig som McLaren og måske i sidste ende være hurtigere.

BB  


Hop til top
Ikke på den rigtige måde

Hvis det stod til Ricardo Zonta var det ikke på den rigtige måde at han fik sit første point i Formel 1. Mika Salo overhalede brasilianeren og tog den sidste pointgivende placering, men siden hen blev det klart at Sauber-raceren ikke levede op til reglementet da frontvingen var 2 centimeter for stor, hvormed Zonta rykkede frem til 6. pladsen. "Jeg fik jo ikke pointet i selve løbet. Jeg kæmpede med Salo og han kunne overhale mig nemt til slut," siger Zonta, der naturligvis var glad for det point der siden hen blev foræret ham.

Sådan skal det dog ikke være i fremtiden. "Jeg forventer at score mine point i løbet, ikke på den anden måde," siger han om pointet der gik ind i Zontas VM-konto. "Det er godt at vide at vi nu har en racer der kan kæmpe om en plads i top-10 eller endda i top-6," slutter Zonta, der sidste år ikke kørte det brasilianske grand prix efter at han havde et stort crash lørdag formiddag.

BB  


Hop til top
Barrichello hurtigere

Ifølge Michael Schumacher er hans nye holdkammerat hurtigere end forgængeren Eddie Irvine. "Det ser i hvert fald sådan ud indtil videre," siger Schumacher. "Jeg håber ikke han ikke kommer for tæt på." siger han spøgende. Dog har ingen af de to kørere været i de samme forhold sådan at det reelle styrkeforhold kunne efterprøves, men det bør fortsat være Schumacher der er den bedste i teamet - men Rubens Barrichello kan godt komme endnu tættere på når han først er faldet helt til i Ferrari-teamet.

Schumacher tror ikke at fremtiden bliver lettere. "Jeg er ret sikker på at han vil gøre livet svære for mig, selvom han så også gør det lettere for mig ved at presse teamet," siger Schumacher om den effekt det vil have med en hurtigere andenkører.

Samtidig har de to kørere fået et godt samarbejde, hvilket lover godt for Ferrari-teamet og dets fremtid. "Den måde vi arbejde sammen på i Melbourne var god: vi var begge afslappede, ligefremme og meget koncentrerede. Det hjalp virkelig. Det betyder at vi kan kæmpe mod McLaren i stedet for at kæmpe mod hinanden," slutter Schumacher.

BB  


Hop til top
Køber Ford BMW?

De seneste rygter fra England vil vide at Ford-koncernen er på vej til at købe sig til magten i BMW. Det er Quandt-familien der er hovedaktionær i BMW der er på vej til at sælge ud - og Ford vil gerne købe den aktiepost. Blandt andet vil Ford have BMW som et af luksusmærkerne, men i forbindelse med Formel 1 kan det være særlig interessant.

Ford købte Stewart-teamet for at kunne markedsføre en anden af deres bilmærker som de ejer - Jaguar. Den springende Jaguar skal markedsføres som en luksusbil - netop det samme segment som BMW også forsøger at vinde markedsandele på. Med Ford som ejer af BMW og Jaguar på samme tid, kan det komme til at påvirke interesserne i Formel 1.

Dermed kan det tænkes at en af de to parter må trække sig - Ford vil næppe lægge penge i to projekter af samme slags. Så Frank Williams kan begynde at overveje hvordan fremtiden så ser ud for sit team. Fords køb af BMW er fortsat på rygtestadiet og det forlyder at der sagtens kan gå et års tid inden en aftale er faldet på plads.

BB  


Hop til top
Første stik til Barrichello

Så kom løbsweekenden på Interlagos i gang med den første træning – og hjemmebanefavoritten fik en god start.

Der blev ventet en del i pitten, hvor det var de mindre teams der kunne dominere. Jean Alesi brugte også en del af tiden på at spinde sig selv af banen – dog uden at beskadige den svære Prost-racer, der jo skulle være forbedret til dette løb, så den blev presset hårdt. Halvvejs i træningen var det franskmanden der stod øverst på listen, så helt dårligt gik det jo ikke…

Den første af de store til at komme på banen, var Michael Schumacher – direkte ind på 2. pladsen efter Johnny Herbert, men det holdt ikke længe: Schumacher næsten 1 sekund hurtigere end resten på den følgende omgang.

Hakkinen var den næste ”store” – men han var et godt stykke efter Schumacher på 1. pladsen. Barrichello var også på banen, men begyndte at sætte tider udenfor top-10, men kort tid efter er han på 2. pladsen – 9/10 efter Schumacher… Coulthard tager derefter 2. pladsen – nu er krigen for alvor kommet i gang. Skotten er mindre end 2/100 efter – der er virkelig kamp til stregen. Pedro de la Rosa er den eneste kører der ikke har sat nogen tid med 10 minutter tilbage, og Zonta og Irvine har ikke sat nogle nævneværdige tider…

Der er hektisk aktivitet – flere kørere blander sig med fremme. Frentzen er godt med, Alesi er der også, Gene er i top-10 og Jenson Button ligger også godt til indenfor top-10.

Med få minutter igen tager Hakkinen teten – 4/10 bedre end Schumacher. Barrichello overtager føringen – til stor jubel for de mange brasilianske fans. Coulthard er nu toer efter Barrichello. Jacques Villeneuve og Jean Alesi kiler sig ind i top-6 – Jordan-kørerne der ellers går efter at være 3'er team, ligger længere tilbage.

I de sidste minutter er der kamp om 1. pladsen – men det bliver Barrichello der vinder første duel på Interlagos foran de to McLaren-kørere og Michael Schumacher.

Træningen viste mange tider der ligger tæt på hinanden, så sammensætningen af feltet kan blive meget broget – og ikke mindst spændende.

BB  


Hop til top
Rygterne om Patrick Head afvist

De mange rygter der har cirkuleret - også nævnt her på siten - om, at Patrick Head er ved trække sit økonomiske engagement i Williams teamet ud, bliver afvist af teamet. Ifølge teamet er det ren og skær spekulation.

Udtalelsen fra teamet indeholder dog ikke oplysninger om, hvor vidt teamet har kontakt med andre investorer.

PDL  


Hop til top
Villeneuve til McLaren?

Så er den gal igen. Rygterne er ikke stoppet om et evt. skifte for Villeneuve til McLaren. Ifølge det tyske sportsmagasin "Kickers", har Villeneuve underskrevet en forhåndskontrakt med McLaren, om at køre for dem til næste år. Han skulle i så fald erstatte David Coulthard.

Villeneuve på vej til McLaren?

Villeneuve har flere gange på det seneste, været sat i forbindelse med McLaren teamet, men det har hele tiden været afvist af Ron Dennis. JV scorede som bekendt ingen point sidste år, og har så sent som efter det australske GP sagt til pressen, at han ikke er i et team for at køre rundt i den bagerste halvdel af feltet, men ønsker at være med i toppen, og håber at det kan lade sig gøre med de nye Honda-motorer. Han benægter samtidigt at have talt med andre teams.

Der foregår øjensynligt et spil teams og kørere imellem. JV's kontrakt udløber efter denne sæson; vil han forsætte hos BAR? Det bliver selvfølgelig afhængigt af resultaterne i de kommende løb. Vil McLaren virkelig af med DC? Ja, der er mange spørgsmål, som ikke bliver besvaret før vi kommer hen sidst på sæsonen. Men det kunne være oplagt, at et sådan skifte kunne være muligt, evt. en byttehandel, men hvem ved?

PDL  


Hop til top
Barrichello efterligner ikke Senna

Ayrton Senna blev mindet forud for det kommende brasilianske grand prix i hans hjemby, Sao Paulo. En af de kørere der er udpeget til at løfte den store arv efter Senna, er Rubens Barrichello, der mest af alt ønsker at vinde løbet på Interlagos for at bryde den brasilianske Formel 1-tørke.

Barrichello nåede at køre sammen med Senna i lidt over et år, hvor Sennas dødsfald på Imola kom til at påvirke den noget følsomme Barrichello de kommende år, eftersom Senna havde været Barrichellos læremester. Nu ved Rubens at det er ham der er næste mand efter Senna - en meget svær situation at være i! "Ayrton vil altid være med os," siger en bevæget Barrichello om Senna der ville have være blevet 40 i denne uge.

Ayrton Senna på podiet efter sejre på hjemmebanen i 1991
Foto: Allsport

Et af de billeder der har printet sig ind i Formel 1-historien er Ayrton Senna på sejrpodiet efter sejren på Interlagos i 1991, hvor han medbringer det brasilianske flag - og det varemærke vil Barrichello ikke efterligne. "Det var Ayrtons måde at dedikere sejren til Brasilien, og det skal bevares alene som hans gestus," siger Barrichello, der altså ikke har i sinde at gå i Sennas fodspor ved dette, såfremt han skulle vinde det brasilianske grand prix.

Løbet på Interlagos blev i øvrigt kåret af MasterCard som det bedste øjeblik i brasilianske historie. Det nåede 40 brasilianske motorsportsjournalister frem til. Løbet er gået ned i Formel 1-historien som et af Sennas mesterværker. I slutningen af løbet sad Sennas McLaren fast i sjette gear - som han kørte i, i over adskillige omgange. En præstation der sætter Sennas store kørsel i relief. I øvrigt blev hans sejr i 1993 kåret som det næstbedste - i et dramatisk løb med skiftevis tør og våd bane.

BB  


Hop til top
Ron efter Ilmor

Ron Dennis har brugt tiden efter det australske grand prix til at være ude med riven, primært efter Ferrari og deres kørere, men nu retter han også kritik internt i teamet, til Mercedes-byggeren Mario Illien og hans folk der udvikler de motorer som Mercedes anvender. "Vi er gået tilbage på visse områder i motorudviklingen," siger Ron Dennis. "Sidste år havde vi en motor der var lidt større og tungere, men den var bedre," fortsætter teamchef Dennis med en skjult kritik af den nye motor der er blevet lettere og mindre.

Det svarer Mario Illien igen på. "Motoren er ikke gået ned i styrke," siger Illien. "Vi vil under ingen omstændigheder gå på kompromis for blot at lave en mindre og lettere motor," fortsætter han og forsikrer at motoren der anvendes på Interlagos ikke får de samme problemer som i Melbourne.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk