Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.3.2001
 Prost søger testkører
 McNish får det andet sæde
 
24.3.2001
 Hvad er der galt med Renault motoren?
 Det Malaysiske Grand Prix forsat i marts måned?
 

Hop til top25.3.2001

Prost søger testkører

Prost-teamet havde til testen i Barcelona to kørere i aktion der bejler til rollen som testkører for teamet. Men de har ikke besluttet sig endnu.

Teamet testede deres tidligere testkører, franskmanden Stephane Sarrazin og spanieren Oriol Servia, der også var inde i varmen til et sæde en kort overgang. Servia kørte den første dag for Prost – 84 omgange og dagen efter var det så Sarrazins tur. Her satte den tidligere Formel 3000-kører, hvis karriere er ved at køre ud i sandet, en tid der var stort set identisk med Servias.

Teamet blev ikke klogere på hvem der skal være teamets testkører, og det gør at der skal yderligere test til at finde frem til det. Danske Nicolas Kiesa har fået lovning på en test for teamet til sommer.
BB  


Hop til top
McNish får det andet sæde

De to test- og udviklingskørere hos Toyota ventes at fortsætte med det nye team når de søsætter det helt store projekt og indtræder i Formel 1-verdensmesterskabet i begyndelsen af 2002.

Det har allerede været kendt at det ene sæde var allokeret til Mika Salo, mens der stadig var tvivl om hvem der ville få det andet sæde, men Toyota vil i første omgang helst beholde de to kørere som er med til at få raceren på rette køl. Dermed har Allan McNish fået forvisning om at han godt kan blive grand prix-kører, efter i utallige år at have bevæget sig i periferien af Formel 1. "McNish vil køre for os, medmindre noget rigtig dårligt sker. Vi har arbejdet med Allan under vores Le Mans-projekt, og finder ham uovertruffen rent teknisk og så er han en behagelig person at arbejde sammen med," siger Ove Andersson om den 31-årige skotte der sidste år sikrede sig mesterskabet i ALMS.

Og sagt mere direkte – da det ovenstående ikke er en videre forsikring – så siger Andersson. "Jeg vil gerne beholde begge kørere til 2002." McNish er da også meget tilfreds med den udmelding. "Jeg har været tæt på et par gange før, og når det sker så tænker man om man total vil miste det. Men nu handler det om at holde sig på jorden, og udføre det arbejde jeg har været i gang med de sidste 18 måneder," siger skotten der har droppet al anden kørsel til fordel for testarbejdet.

Teamet har indtil videre kun én racer, og den har Mika Salo fået overdraget. Om et par måneder er endnu en racer klar, og så tester Toyota for fuld kraft.
BB  


 

Hop til top24.3.2001

Hvad er der galt med Renault motoren?

European Minardis nye ejer, Paul Stoddard, har udtrykt en noget interessant tanke, nemlig at de motorer som Minardi bruger, er mere kraftfulde end den nye Renault motor. Det er lige før, at man er tilbøjelig til at give ham ret.

Heller ikke Flavio Briatore er synderligt begejstret for den nye motor, men udtrykker det selvfølgelig ikke, da det jo er Renault der er med til at betale hans løn. Den nye Renault motor fik løftet øjenbrynene på mange, da dataene på den blev offentliggjort. Det som mange reagerede på, er vinklen mellem cylinderrækkerne. 111º er den vinkel som ingeniørerne hos Renault har regnet sig frem til skulle være ideelt. En faktor er selvfølgelig også, at den bliver mere flad og lidt nemmere at gemme i karrosseriet.

Men hvad er problemet med den? Jo, masser af vibrationer. Det er ikke de sædvanlige vibrationer, som kommer fra alle motorer. Det er voldsomme vibrationer som er et af problemerne. Noget Renault også tidligere har været kendte for. Et andet problem skulle være - stivhed. Den skulle virke lidt død at arbejde med.

Når motoren har været i testbænken, har den fuldt ud levet op til de teoretiske forventninger. Man arbejder i øjeblikket med et topomdrejningstal på ca. 17.500. Man forventer i de kommende evolutioner at nå omkring de 19.500 o/min. Der er problemer med de store vinkler mellem cylinderrækkerne. Nogle kommer fra cylinderforingerne. Men også knastakslerne har givet problemer. De ligger og hamrer i deres leje. Alle disse vibrationer skal afledes på en eller anden måde. I øjeblikket sker det ud igennem trækaksler og videre ud. Det skal da gi' problemer.

Men hvad kan man gøre ved. Man har prøvet ved at bruge andre materialer og legeringer. Men i reglementet er der forbud mod nogle af de metaller og legeringer, som man ved har nogle af de egenskaber Renault godt ku' bruge. Man er dog nået et lille stykke af vejen. Men der et godt stykke vej endnu. Havde man fra starten af valgt en anden vinkel, kunne nogle af problemerne måske være undgået. Den meget flade vinkel der er nu, giver problemer i den retning, at der faktisk skal bruges mindre materiale til motor og topstykker. Derved er der større risiko for "skæve" vridninger. Det giver problemer fordi motoren er en del af karrosseriet. Der er ikke meget at gøre ved det, andet end prøve at bygge et nyt karrosseri, og det er netop hvad Benetton har tænkt sig at gøre. Det nye karrosseri skulle efter planen få sin debut ved det spanske Grand Prix.

Det korte af det lange er at Renault er fuldt ud klar over, at det ikke er så godt det man har lavet, der bliver arbejdet med det. I de kommende evolutioner af motoren, skulle de værste virkninger af det ovenstående være fjernet. Om det bliver helt elimineret, kan man ikke sige, men om ikke andet, så må det være et lære år inden teamet officielt kommer til at hedde Renault fra næste år.

PDL  


Hop til top
Det Malaysiske Grand Prix forsat i marts måned?

Arrangørerne af det malaysiske Grand Prix har søgt om, at deres Grand Prix forsat kan blive afholdt i marts måned.

I Malaysia har man for længst sikret sig retten til at afholde Grand Prix indtil 2010. De to første år blev det afholdt som et af de sidste Grand Prix'er i sæsonen. I år var det modsat. Der var det dét andet Grand Prix i sæsonen. Men kun 6 måneder i mellem, er for kort tid. Nu har arrangørerne ansøgt FIA om, at få lov til at beholde Grand Prix'et i marts måned. Som en talsmand fra arrangørerne siger: "Det er bedst at fastholde en fast dato. Vi vil prøve at beholde det i marts måned. Vi har prøvet at se 2001 som et overgangsår."

Det er nu op til FIA at beslutte om det kan lade sig gøre.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk