Heller ikke Flavio Briatore er synderligt begejstret for den nye motor, men udtrykker det selvfølgelig ikke, da det jo er Renault der er med til at betale hans løn. Den nye Renault motor fik løftet øjenbrynene på mange, da dataene på den blev offentliggjort. Det som mange reagerede på, er vinklen mellem cylinderrækkerne. 111º er den vinkel som ingeniørerne hos Renault har regnet sig frem til skulle være ideelt. En faktor er selvfølgelig også, at den bliver mere flad og lidt nemmere at gemme i karrosseriet.
Men hvad er problemet med den? Jo, masser af vibrationer. Det er ikke de sædvanlige vibrationer, som kommer fra alle motorer. Det er voldsomme vibrationer som er et af problemerne. Noget Renault også tidligere har været kendte for. Et andet problem skulle være - stivhed. Den skulle virke lidt død at arbejde med.
Når motoren har været i testbænken, har den fuldt ud levet op til de teoretiske forventninger. Man arbejder i øjeblikket med et topomdrejningstal på ca. 17.500. Man forventer i de kommende evolutioner at nå omkring de 19.500 o/min. Der er problemer med de store vinkler mellem cylinderrækkerne. Nogle kommer fra cylinderforingerne. Men også knastakslerne har givet problemer. De ligger og hamrer i deres leje. Alle disse vibrationer skal afledes på en eller anden måde. I øjeblikket sker det ud igennem trækaksler og videre ud. Det skal da gi' problemer.
Men hvad kan man gøre ved. Man har prøvet ved at bruge andre materialer og legeringer. Men i reglementet er der forbud mod nogle af de metaller og legeringer, som man ved har nogle af de egenskaber Renault godt ku' bruge. Man er dog nået et lille stykke af vejen. Men der et godt stykke vej endnu. Havde man fra starten af valgt en anden vinkel, kunne nogle af problemerne måske være undgået. Den meget flade vinkel der er nu, giver problemer i den retning, at der faktisk skal bruges mindre materiale til motor og topstykker. Derved er der større risiko for "skæve" vridninger. Det giver problemer fordi motoren er en del af karrosseriet. Der er ikke meget at gøre ved det, andet end prøve at bygge et nyt karrosseri, og det er netop hvad Benetton har tænkt sig at gøre. Det nye karrosseri skulle efter planen få sin debut ved det spanske Grand Prix.
Det korte af det lange er at Renault er fuldt ud klar over, at det ikke er så godt det man har lavet, der bliver arbejdet med det. I de kommende evolutioner af motoren, skulle de værste virkninger af det ovenstående være fjernet. Om det bliver helt elimineret, kan man ikke sige, men om ikke andet, så må det være et lære år inden teamet officielt kommer til at hedde Renault fra næste år.
I Malaysia har man for længst sikret sig retten til at afholde Grand Prix indtil 2010. De to første år blev det afholdt som et af de sidste Grand Prix'er i sæsonen. I år var det modsat. Der var det dét andet Grand Prix i sæsonen. Men kun 6 måneder i mellem, er for kort tid. Nu har arrangørerne ansøgt FIA om, at få lov til at beholde Grand Prix'et i marts måned. Som en talsmand fra arrangørerne siger: "Det er bedst at fastholde en fast dato. Vi vil prøve at beholde det i marts måned. Vi har prøvet at se 2001 som et overgangsår."
Det er nu op til FIA at beslutte om det kan lade sig gøre.