Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.3.2004
 Mugello test - onsdag
 Paul Ricard test - onsdag
 Ændring af kvalifikationen
 Renault søger forklaring
 Webber og Williams
 
24.3.2004
 Renault er tilfredse
 FIA møde i dag
 Ferrari vil gerne køre opvisning i Kina
 Mugello test - tirsdag
 Paul Ricard test - tirsdag
 

Hop til top25.3.2004

Mugello test - onsdag

Ferrari fortsætter deres testarbejde på Mugello - men de er stadig mærket af dårligt vejr. Badoer stod for programmet inden han i dag torsdag er taget videre til Fiorano.

Vejret drillede igen, men det var dog stadig muligt at køre med tørvejrsdæk - og samtidig fik teamet kørt mange omgange - 101 blev det til, hvor af de 17 var på den korte del af banen.

Michael Schumacher tager nu over på Mugello, mens Badoer som sagt tager til Fiorano.

Testtider fra Mugello - onsdag den 24. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Luca BadoerFerrari1:20,836101

BB  


Hop til top
Paul Ricard test - onsdag

Der kom lidt flere på banen til den anden dag med test på Paul Ricard. Williams testkører Antonio Pizzonia kørte på dagens bedste tid.

Williams, BAR og Renault var nye deltagere i testen udover Toyota og McLaren der blev kørt på 4,1 km. versionen af banen. Pizzonia og Gene fik kørt mange kilometer i FW26-racerne, mens også BAR-kørerne var rigtig godt med fremme. Takuma Sato var den eneste Grand Prix-kører på banen - ellers var det testkørerne der var i aktion. McLaren var stadig et pænt stykke efter - sådan som det også har været evident i årets første to løb. For Toyota var der blandede følelser - Ricardo Zonta kørte den seneste og problematiske TF104-model men kørte flest omgange af alle. Derimod fik Ryan Briscoe i en opdateret 2003-racer blot 23 omgange på den sydfranske bane. Franck Montagny havde fået tjansen at køre et udviklingsprogram for Michelin, hvor franskmanden kørte i sidste års model. "Denne uge er det sidste kørsel for R23'eren i vores testprogram," fortæller Christian Silk der er chefingeniør for testteamet.

Testtider fra Paul Ricard, onsdag den 24. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:11,50194
2.Anthony DavidsonBAR-Honda1:11,728127
3.Takuma SatoBAR-Honda1:11,806115
4.Marc GeneWilliams-BMW1:12,06089
5.Pedro de la RosaMcLaren-Mercedes1:12,126
BB  


Hop til top
Ændring af kvalifikationen

Som tidligere nævnt var der i går møde i Paris hvor teamcheferne og FIA skulle finde en løsning på klagerne over det nye kvalifikationsformat.

Flere teams, kørere og især medier har klaget over det nye kvalifikationsformat. Og i går var emnet da også med på bordet ved FIAs World Motor Sport Councils møde.

Det blev til ændring, som mest af alt minder om et kompromis. Fremover skal den første kvalifikation køres lørdag kl. 13,00 og den egentlige kvalifikation kl. 14,00. Det betyder i praksis at begge tidspunkter er rykket en time, og at der bliver op til 15 minutters pause mellem de to sessioner mod de nu ca. 5 min.

Som sagt minder det om en kompromisløsning. Men mon ikke at der i den kommende tid vil blive lagt yderligere pres på for at få ændret kvalifikationsmønstret. For os tilskuere har det været nærmest dræbende kedeligt.

PDL  


Hop til top
Renault søger forklaring

Selvom det gik forholdsvis godt for Renault og kørerne i Bahrain, så havde især kørerne visse klagepunkterne. Bilens håndtering var ikke tilfredsstillende.

Renault teamet i Formel 1 har sat gang i en stor undersøgelse. Teamet vil have klarlagt hvorfor bilen ikke var ret nem at håndtere. Især Jarno Trulli klagede over dette allerede undervejs i løbet. Fernando Alonso var heller ikke ret tilfreds. Bilerne bliver i øjeblikket undersøgt i alle ender og kanter.

Trulli mener at det kan være dækkene som har haft fejl. Han har udtalt at bilen kørte væsentligt langsommere efter hvert pitstop. Ifølge Jarno Trulli var dækkene grynede at køre på. Det betyder at der dannede sig varmeblærer. Problemet forsvandt dog som dækkene blev slidt. Problemet opstod allerede fredag, så man var i det mindste klar over at der var et problem. Men hvordan det skulle løses, kunne man ikke nå at afklare. Det behøver ikke nødvendigvis at være dækkene der er behæftede med fejl. En fejl i setuppet kan være med til at forårsage at dækkene ikke opførte sig korrekt. Renault analyserer i øjeblikket alt på bilerne.

PDL  


Hop til top
Webber og Williams

De to dobbelt W'er har i snart lang tid været sat i forbindelse med hinanden. Måske bliver det til noget, måske ikke. Den engelske presse anser det for givet.

Den engelske avis "The Independent Today" har travlt med at forene Mark Webber og BMW-Williams teamet. De skriver ligefrem at de to parter er tættere på hinanden end nogensinde før, at det faktisk kun mangles at finde ud af hvem der skal være den anden kører i teamet. Det må være lidt af en påstand. Williams siger selv at de altid er på udkig efter nye kørere, og at Mark Webber er meget interessant. Mark Webber har selv udtrykt interesse i at komme til Williams, men også at han har en kontrakt med Jaguar. Det er hvad parterne har udtrykt.

Avisens egne påstande må de selv redegøre for, men hvad siger andre involverede i Formel 1 om Mark Webber? Manden der bragte Mark Webber ind i Formel 1, Paul Stoddart, siger bl.a. dette om Mark Webber:

"Mark tænker, lever og ånder for Formel 1. Der er kun en anden kører i Formel 1 der gør det på samme måde, og det er Michael Schumacher. Mark er utroligt fokuseret, han er udstyret både med talentet og tanken. Der er ingen forskel på ham og Fernando Alonso i forhold til talent, og de er begge meget stærkere end andre kørere jeg har arbejdet med. Hvis Mark vælger at gå til Williams, ser vi en kommende verdensmester. Ralf Schumacher og Montoya kan snakke og skændes alt det de vil, mens Mark vil komme og meget hurtigt finde ud af det med teamet og få dem til at stå bag ham. Fernando er den mest talentfulde kører jeg nogensinde har set, men Mark er udstyret med den perfekte sammensætning."

Jaguar chefen, Tony Purnell er enig med Paul Stoddart om talentet, men kan ikke umiddelbart se Mark Webber hos Williams.

"Jeg mener at Mark Webber og Michael Schumacher har meget fælles karaktertræk, og jeg tror også at han bliver verdensmester en dag. Jeg har selvfølgelig ingen intentioner om at miste eller afgive ham, men det er da rart at have noget som andre er interesserede i."

Så er spørgsmålet om hvem der i tilfælde af en kontrakt med Williams skal være hans teamkammerat. Det afhænger selvfølgelig meget af hvornår. Montoya siger farvel efter denne sæson og drager til McLaren. Ralf Schumacher og Williams er tilsyneladende ikke enige om ret mange ting når det gælder kontraktforhandlinger, og er måske på vej til Toyota. Sker dette efter denne sæson og Mark Webber kan købes fri fra Jaguar, er der for så vidt et ledigt sæde hos Williams, såfremt de da ikke vælger at forfremme Marc Gene fra rollen som testkører til Grand Prix kører. Der vil garanteret blive talt meget om Mark Webber. Hans indsats er rigtig god, bare bilen kan følge med, og det har det knebet med i denne sæson indtil videre.

PDL  


 

Hop til top24.3.2004

Renault er tilfredse

De to tekniske direktører hos Renault, Bob Bell og Rob White er begge meget tilfredse med starten på den nye sæson. Point i begge løb, inklusiv en podieplads i åbningsløbet i Melbourne.

"Det er en belønning at være det ene af blot to teams som har scoret point med begge racere i Melbourne og på Sepang," siger Rob White der har ansvaret for motorerne. "Vores forberedelser igennem vinteren og forud for løbene har gjort det muligt for teamet at fokusere på at opnå de bedste resultater uden at skulle bekymre sig om holdbarheden," fortsætter han.

Forud for løbet i Malaysia var forventningerne måske nok lidt højere hos Renault efter det gode resultat i Melbourne hvor Alonso sluttede på en sikker andenplads. Men de kunne ikke være helt med fremme på Sepang - alligevel er der tilfredshed med resultatet. "Som vi så i Malaysia, er der så meget desto mere i denne sæson, ikke plads til fejl. Reglementet, og den generelle konkurrence oppe foran, betyder at den mindste fejl bliver straffet meget hårdt," siger Bob Bell.

Så nu skal Renault fastholde den gode form fra de første løb. "I øjeblikket har vi gennemført 100% og ligger nummer tre i konstruktørernes mesterskab. Hvis vi stadig kan sige det samme i slutningen af løbet, så er det et resultat vi vil være meget tilfredse med," siger Bob Bell - men mon de kan holde 100%?

BB  


Hop til top
FIA møde i dag

FIAs World Motor Sport Council mødes i dag i Paris - uden at der dog er nogle store punkter på dagsorden med relation til Formel 1. Det ventes dog at problemet med det nye kvalifikationsformat kommer på bordet.

Men det kan ikke forventes at der kommer en løsning. De deltagende teams er nemlig ikke alle enige i at formatet skal ændres. Således skulle flere af de store teams være interesseret i at det nuværende format fastholdes, selvom det ikke umiddelbart er noget der giver en bedre oplevelse. Det er primært den første del af kvalifikationen der er stillet spørgsmålstegn ved, eftersom der reelt ikke ret meget at køre om.

Andre teams mener slet og ret at FIA og teams'ene ikke skal lade sig føje af kritiken - foreløbig er der en kosmetisk ændring fra og med Bahrain hvor der bliver flere minutter mellem den første og anden del af kvalifikationen, men det gør det jo ikke mere interessant af den grund!

BB  


Hop til top
Ferrari vil gerne køre opvisning i Kina

Ferrari er gået direkte i kødet på Bernie Ecclestone - de vil nemlig gerne have lov til at køre på den nye bane i Shanghai. Parolen går på at 'når Williams må få lov at køre i Bahrain, så må vi vel også have lov!'

I weekendens Grand Prix i Malaysia var der lidt sure bemærkninger fra Ferrari der var meget 'forundret' over forfordelingen af Williams, da de i december kørte 25 opvisningsomgange i Bahrain, hvor Marc Gene sad bag rattet. Nu vil Ferrari så forsøge at få et 'forspring' i Kina.

Men Williams tekniske leder, Patrick Head afviser at det giver nogen nævneværdig fordel. "Marc Gene kørte racere, og selvom der var meget støv der hvirvlede rundt, var vejgrebet ikke dårligt. Vi kørte kun 25 omgange, som sikkert vil hjælpe os den første halve time med træning i Bahrain, men de øvrige teams vil hurtigt indhente det når de først begynder at køre," siger Head.

Flere teams kommer da også til nye baner og har en ide om hvad opsætningen skal være, efter at have gennemført forskellige simuleringer. Det forventes at Formel 1 bliver udsat for de højeste temperaturer nogensinde - hvor asfalttemperaturen ligger et pænt stykke over 40 grader. Derudover er der også en potentiel risiko for nogle sandstorme - der kan gøre forholdene vanskelige.

BB  


Hop til top
Mugello test - tirsdag

De hårdtarbejdende testkørere er igen på banen - og Ferrari har lagt hårdt ud med en test på Mugello, som Luca Badoer hjælper til med.

Forholdene på Mugello ligner dog langt fra de forhold der venter om halvanden uge i Bahrain. Der var køligt på Mugello - omkring 10 grader og en banetemperatur på maksimalt 16 grader. Samtidig var der også lidt regn som påvirkede testdagen og dermed også tiderne.

Testtider fra Mugello - tirsdag den 23. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Luca BadoerFerrari1:24,53068

BB  


Hop til top
Paul Ricard test - tirsdag

Selv om der kun er gået få dage siden Grand Prix'et i Malaysia, så er der allerede nu igen gang i testkørslerne, som forberedelse til Bahrains Grand Prix.

To team testede i går på den franske bane Paul Ricard, det var McLaren og Toyota, og her blev dagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Alexander WurzMcLaren1:12,825100
2Pedro da la RosaMCLaren1:12,85739
3Ricardo ZontaToyota1:14,00390
4Ryan BriscoeToyota1:16,59112

Testkørslerne fortsætter på Paul Ricard i dag, hvor også Williams, BAR og Renault vil være tilstede.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk