Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.3.2005
 Paul Ricard test - torsdag
 Berømte sønner
 
24.3.2005
 Max Mosley yderst tilfreds med nyt reglement
 Mugello test - onsdag
 Paul Ricard test - onsdag
 Tredje bil hos Sauber?
 

Hop til top25.3.2005

Paul Ricard test - torsdag

Torsdag forsatte testforløbet på Paul Ricard. Den gamle GP bane lagde igen asfalt til en omfattende test for 4 teams. Torsdag var Toyota de hurtigste.

Forberedelserne til det næste GP om godt en uge, er i fuld gang. Arbejdet forsatte og to teams byttede en af deres kørere ud. Torsdag formiddag var der regn over området hvilket forhindrede teamene i at nå igennem det planlagte program. I stedet kunne der så testes på intermediate dæk, hvilket også kan have en værdi for teamene.

Torsdagens gerninger på den franske asfalt:

BAR:
BAR havde Anthony Davidson og Jenson Button til at forestå testen torsdag. BAR har ikke været de mest imponerende i år endnu, men der arbejdes på sagen. Dæktest og setup arbejdet forsatte torsdag, det var dog ikke de mest revolutionerende tider de to kørere fik lavet, men det er testarbejde og derfor skal der ikke lægges for meget i det.

McLaren:
McLaren havde ikke skiftet nogen af kørerne ud, så Wurz og de la Rosa forsatte hvor de slap onsdag. Michelin har udviklet et nyt intermediate dæk, som McLaren kørerne fik lejlighed til at teste torsdag formiddag. Over middag tørrede det op og det normale testarbejde kunne forsætte. Wurz forsatte den intense dæktest, mens de la Rosa begyndte at teste nyudviklede støddæmpere. Begge kørere udtalte sig efter testen og begge følte at de havde fået meget ud af testen til fordel for teamet.

Renault:
Renault havde ikke så meget på programmet. Man tog chancen for at teste intermediate dæk om formiddagen, ellers var det primært holdbarhed der skulle arbejdes med. Efter afslutningen af dagens test, udtalte teamets chef testingeniør, Christian Silk, at man blev lidt sinket af regnen, men at resultatet over dagens forløb var tilfredsstillende.

Toyota:
Jarno Trulli overtog Panis's test, men fik ikke kørt så meget som ønsket. Det var meningen at Trulli skulle teste aerodynamik, men fik kun kørt godt 40 omgange før han satte bilen i autoværnet. Bilen var så beskadiget efter uheldet at man ikke kunne forsætte testen. Ricardo Zonta derimod fik kørt det ønskede antal omgange. Han arbejde igen primært med dæktest forud for GP'et i Bahrain.

Tiderne fra torsdagens test på Paul Ricard:

Plac:Kører:Team:Tid:Omgange:
1.R. ZontaToyota1:03.84869
2.P. de la RosaMcLaren1:04.49693
3.A. WurzPDL  


Hop til top
Berømte sønner

Talent i motorsport er lige som i andre sportsgrene, noget der ligger i blodet, og bliver "arvet" af efterkommerne. Dette finder man tydeligt bevis for hvis man kigger på nogle forskellige efternavne.

Det er nemlig tit og ofte de samme navne som dukker op igen og igen, men de fleste gange med et andet fornavn.
Vi har gennem årene set navne som Brabhams, Hill, Unser, Villeneuve og snart begynder navne som Rosberg og Piquet at dukke op igen.
I Amerika er der netop dukket endnu et gammelt navn frem på scenen, Jeff Bucknum som er søn, af den tidligere Formel 1 kører Ronnie Bucknum, som praktisk taget dukkede op, ud af det blå tilbage i 1964, for at køre for Honda. Bucknum Snr. fik dog ikke den helt store succes, og formåede kun at score Verdens Mesterskabet point en enkelt gang, i 1965 hvor han kørte en femte plads i hus, dette blev dog kraftigt overskygget af hans holdkammerat Richie Ginther, som vandt løbet i flot stil.

Bucknum skiftede så til en Carroll Shelby GT40 racer, som han kørte til en tredje plads i det legendariske LeMans løb tilbage i 1966. Derefter blev det til en sejr i Indycar hvor Bucknum vandt Michigan 500 i 1968. Siden da forsvandt navnet mere eller mindre fra motorsportsscenen.

Men nu er navnet netop dukket op igen, sønnen Jeff har netop bestået sin "rookie test" på Phoenix International Raceway og vil deltage i Indianapolis 500 og Twin Ring Motegi løbene for Team Dreyer & Reinbold Racing, hvor hans holdkammerat bliver Roger Yasukawa.

KD  


 

Hop til top24.3.2005

Max Mosley yderst tilfreds med nyt reglement

Her efter de to første GP'er i den nye sæson, har Max Mosley allerede evalueret og vurderet effekten af det nye reglement, og han er - ikke unaturligt - yderst tilfreds.

Indførslen af det nye dækreglement og motorreglement skal nedsætte hastigheden og virke omkostningsbesparende. Det var hensigten med de førnævnte reglementer da Max Mosley præsenterede dem i sin tid, og fik dem trumfet igennem. I en officiel meddelelse udsendt af FIA, siger han bl.a.:

"Malaysia var den første rigtige test af de nye regler - ekstreme betingelser for dæk og for alle teams som kørte det andet løb med samme motor. Det store antal som kom i mål, er en sejr for det arbejde som dæk- og motorleverandører har udført."

"Det fald i præstationen som de tekniske ingeniører i Formel 1 havde forudsagt, ville finde sted i de to første løb, er opnået. Var reglerne ikke blevet ændret, er god grund til at antage at faldet i omgangstiderne fra 2004 til 2005 ville have været det samme som fra 2003 til 2004."

Måske har der været tider der har været hurtigere end i 2004, men hurtigste omgangstid både i Australien og Malaysia i år, har været mellem 1,3 og 1,6 sek. langsommere end sidste år. Så lige på det punkt har Max Mosley ret, men hvor længe? Ingeniørerne arbejder hurtigt og tiderne hen over året vil ganske givet blive hurtigere, og så vil resultatet være at Mosleys hyldest af sine egne regler er spildt energi. Men Mosley forsætter med hyldesten af sine egne ideer:

"Omkostningerne er faldet betydeligt. Vi forstår at dækfabrikanterne nu tager 4 sæt dæk med til hver bil i stedet for som tidligere, op til 19 sæt til hver bil. Samtidigt bruges der nu kun to motorer til to løb. Havde reglementet været det samme som i 2002, ville især topteamene have anvendt to motorer til hvert løb - en til træning og en til kvalifikation og løb pr. bil. Med det i mente, skal man også huske på at hver motor koster anslået $ 200.000 og at de nu holder til i op til fire gange så lang tid også ved tests, så besparelserne er enorme. Der ligger også en betydelig besparelse i at hvert team nu ikke længere skal have det samme antal motorer og dæk på lager. Der er heller ikke længere så mange dæk og motorer der skal transporteres rundt i verdenen, så også der er der besparelser."

PDL  


Hop til top
Mugello test - onsdag

Ferrari forsætter den ihærdige og også fremskudte test af den nye F2005. Testteamet har virkelig travlt på Mugello.

Onsdag var det Michael Schumachers tur til at være bag rattet af den nye F2005 som bliver testet meget og grundigt i øjeblikket. En tidligere debut end planlagt venter.

Det var godt vejr da Michael Schumacher for første gang skulle teste den nye F2005. Det skete på den korte udgave af Mugello banen. Og det var et positivt indtryk som Michael Schumacher fik af bilen. Michael Schumacher kørte 81 omgange og med en bedste tid på 1:21.233. Hans kommentar efter testen:

"Det er et stort øjeblik at køre en ny bil for første gang. Og så er det endnu mere interessant eftersom at vi ikke klarede det specielt godt i Malaysia. Det jeg kan sige efter den første test, er at F2005 er skridt fremad sammenlignet med det vi har nu."

Bilen har i de foregående dage været kørt af henholdsvis Luca Badoer og Rubens Barrichello. Michael Schumacher viste sig at være den hurtigste af de tre, hvor Luca Badoer er næsthurtigste ca. 0,150 sek. langsommere og Barrichello ca. 0,2 sek. efter Schumacher. Alle tre har store forventninger til bilen, som de mener, er et stort skridt fremad i forhold til F2004M. Er Ferrari ved at være klar til at komme tilbage til toppen?

PDL  


Hop til top
Paul Ricard test - onsdag

Fire teams tester i øjeblikket på Paul Ricard banen i Frankrig. Udover hjemmebaneindehaveren Toyota, er det Renault, McLaren og BAR. Det er dog "kun" testkørerne der er i aktion.

Testene mellem løbene forsætter. Udviklingsarbejdet forsætter med den værste del foran sig. Sæsonen er lang i år, så der er masser af arbejde at udføre. Der er afsat tre dage med test på Paul Ricard.

Teamenes oplevelse af den første dag på Paul Ricard:

Toyota:
Toyota skal bygge videre på det gode resultat i Malaysia. Trullis andenplads giver forhåbninger om noget mere. Toyota havde Olivier Panis og Ricardo Zonta på den franske asfalt og bortset fra en enkelt afkørsel for Panis, forløb testen uden problemer. Teamet testede primært dæk og setup da det jo bl.a. er dæksliddet der har været et af de store problemer.

Renault:
Hos Renault fik det finske supertalent Heikki Kovalainen sin debut i R25'en. Og han imponerede med nogle gode tider. Desuden var Franck Montagny bag rattet. Kørerne skulle primært arbejde med holdbarhed og dæktest i forberedelserne til Bahrains GP. Generelt var teamet godt tilfreds med den første dags resultater, og blev bekræftet i en hel del ting.

McLaren:
Alex Wurz og Pedro de la Rosa var i bilerne for McLaren. For begge gjaldt det dæktest, men ikke for det samme GP. Wurz skulle arbejde med forberedelserne til Bahrain, mens de la Rosa skulle arbejde mere fremadrettet med dæktest til San Marinos GP. Begge kørere kom igennem det planlagte testprogram, som nok også indeholdt andre ting, uden problemer af nogen art.

BAR:
BAR kørerne Anthony Davidson og Enrique Bernoldi var henholdsvis hurtigst og langsomst af alle på den første dag. Også her var dækkene i fokus. Davidson skulle først arbejde med setup og derefter gjaldt det for alvor dæktest, samtidigt med at han arbejde med aerodynamik. Bernoldi lurede på setuppet og begyndte at teste dæk. Sidst på dagen blev der dog også plads til yderligere setup arbejde for hans vedkommende. Ikke overraskende at de to BAR kørere kørte flest omgange af alle.

Tiderne fra Paul Ricard onsdag:

Plac:Kører:Team:Tid:Omgange:
1.A. DavidsonBAR1:04.176167
2.R. ZontaToyota1:04.213121
3.P. de la RosaMcLaren1:04.30
PDL  


Hop til top
Tredje bil hos Sauber?

Sauber har hidtil skuffet i år, og årsagerne er sikkert mange. En af årsagerne kunne være manglende testkilometer, og det overvejes i øjeblikket om der skal en tredje bil med til GP'erne.

Sauber har skuffet i år. Det erkender man da også blankt i teamet, og årsagerne kan være mange. Teamet har ikke testet i samme omfang som de fleste andre teams, og det giver måske bagslag nu. Samtidigt har teamet af økonomiske årsager valgt ikke at køre med en tredjekører i fredagens træninger. Men det overvejes nu i teamet, problemet er bare at finde penge til det.

Rygtesmedene har allerede haft travlt og har placeret Anthony Davidson i Jacques Villeneuves sæde pga. hans hidtil dårlige præstationer, hvor han i de to første GP'er er kørt bagud af Felipe Massa. Men JV er ikke sådan at komme af med ifølge hans manager, Craig Pollock. Der er nemlig ingen præstationsklausul i kontrakten ifølge Craig Pollock. Craig Pollock udtaler også at Anthony Davidson heller ikke uden videre kan føres over fra BAR. Craig Pollock siger at det ved han i og med at det var ham som i sin tid lavede kontrakten med Davidson.

Tilbage til tredjekøreren - hvis der kommer en. Ifølge Autosport er der kontakt til et par kørere, nemlig Timo Glock, men han er tilsyneladende mere opsat på et sæde i CCWS. Peter Sauber afviser ifølge Autosport og andre medier heller ikke at vores egen Nicolas Kiesa er inde i billedet. Nicolas Kiesa har angiveligt været i Hinwil for at tale med Peter Sauber om muligheden for et testsæde. Men er pengene store nok? Sauber er nødt til at gøre noget. Bilen skal udvikles og JV især skal være hurtigere. Mere test og udvikling er nøgleordene. Begge dele koster penge og dem kan en tredje kører bringe ind i teamet. Men også Massa og JV skal teste mere for at blive endnu mere kendt med bilen. JV har klaget over manglende testkilometer for at kunne lave et ordentligt setup af bilen. Sauber er snart nødt til at gøre noget for at være med hvor det er sjovt. Ellers bliver sidste sæsons flotte resultat en enlig svale.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk