Forberedelserne til det næste GP om godt en uge, er i fuld gang. Arbejdet forsatte og to teams byttede en af deres kørere ud. Torsdag formiddag var der regn over området hvilket forhindrede teamene i at nå igennem det planlagte program. I stedet kunne der så testes på intermediate dæk, hvilket også kan have en værdi for teamene.
Torsdagens gerninger på den franske asfalt:
BAR:
BAR havde Anthony Davidson og Jenson Button til at forestå testen torsdag. BAR har ikke været de mest imponerende i år endnu, men der arbejdes på sagen. Dæktest og setup arbejdet forsatte torsdag, det var dog ikke de mest revolutionerende tider de to kørere fik lavet, men det er testarbejde og derfor skal der ikke lægges for meget i det.
McLaren:
McLaren havde ikke skiftet nogen af kørerne ud, så Wurz og de la Rosa forsatte hvor de slap onsdag. Michelin har udviklet et nyt intermediate dæk, som McLaren kørerne fik lejlighed til at teste torsdag formiddag. Over middag tørrede det op og det normale testarbejde kunne forsætte. Wurz forsatte den intense dæktest, mens de la Rosa begyndte at teste nyudviklede støddæmpere. Begge kørere udtalte sig efter testen og begge følte at de havde fået meget ud af testen til fordel for teamet.
Renault:
Renault havde ikke så meget på programmet. Man tog chancen for at teste intermediate dæk om formiddagen, ellers var det primært holdbarhed der skulle arbejdes med. Efter afslutningen af dagens test, udtalte teamets chef testingeniør, Christian Silk, at man blev lidt sinket af regnen, men at resultatet over dagens forløb var tilfredsstillende.
Toyota:
Jarno Trulli overtog Panis's test, men fik ikke kørt så meget som ønsket. Det var meningen at Trulli skulle teste aerodynamik, men fik kun kørt godt 40 omgange før han satte bilen i autoværnet. Bilen var så beskadiget efter uheldet at man ikke kunne forsætte testen. Ricardo Zonta derimod fik kørt det ønskede antal omgange. Han arbejde igen primært med dæktest forud for GP'et i Bahrain.
Tiderne fra torsdagens test på Paul Ricard:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omgange: | |||||||||||||||||||||||||||
1. | R. Zonta | Toyota | 1:03.848 | 69 | |||||||||||||||||||||||||||
2. | P. de la Rosa | McLaren | 1:04.496 | 93 | |||||||||||||||||||||||||||
3. | A. Wurz | PDL Talent i motorsport er lige som i andre sportsgrene, noget der ligger i blodet, og bliver "arvet" af efterkommerne. Dette finder man tydeligt bevis for hvis man kigger på nogle forskellige efternavne.Det er nemlig tit og ofte de samme navne som dukker op igen og igen, men de fleste gange med et andet fornavn. Bucknum skiftede så til en Carroll Shelby GT40 racer, som han kørte til en tredje plads i det legendariske LeMans løb tilbage i 1966. Derefter blev det til en sejr i Indycar hvor Bucknum vandt Michigan 500 i 1968. Siden da forsvandt navnet mere eller mindre fra motorsportsscenen. Men nu er navnet netop dukket op igen, sønnen Jeff har netop bestået sin "rookie test" på Phoenix International Raceway og vil deltage i Indianapolis 500 og Twin Ring Motegi løbene for Team Dreyer & Reinbold Racing, hvor hans holdkammerat bliver Roger Yasukawa. KD 24.3.2005 Max Mosley yderst tilfreds med nyt reglementHer efter de to første GP'er i den nye sæson, har Max Mosley allerede evalueret og vurderet effekten af det nye reglement, og han er - ikke unaturligt - yderst tilfreds.Indførslen af det nye dækreglement og motorreglement skal nedsætte hastigheden og virke omkostningsbesparende. Det var hensigten med de førnævnte reglementer da Max Mosley præsenterede dem i sin tid, og fik dem trumfet igennem. I en officiel meddelelse udsendt af FIA, siger han bl.a.: "Malaysia var den første rigtige test af de nye regler - ekstreme betingelser for dæk og for alle teams som kørte det andet løb med samme motor. Det store antal som kom i mål, er en sejr for det arbejde som dæk- og motorleverandører har udført." "Det fald i præstationen som de tekniske ingeniører i Formel 1 havde forudsagt, ville finde sted i de to første løb, er opnået. Var reglerne ikke blevet ændret, er god grund til at antage at faldet i omgangstiderne fra 2004 til 2005 ville have været det samme som fra 2003 til 2004." Måske har der været tider der har været hurtigere end i 2004, men hurtigste omgangstid både i Australien og Malaysia i år, har været mellem 1,3 og 1,6 sek. langsommere end sidste år. Så lige på det punkt har Max Mosley ret, men hvor længe? Ingeniørerne arbejder hurtigt og tiderne hen over året vil ganske givet blive hurtigere, og så vil resultatet være at Mosleys hyldest af sine egne regler er spildt energi. Men Mosley forsætter med hyldesten af sine egne ideer: "Omkostningerne er faldet betydeligt. Vi forstår at dækfabrikanterne nu tager 4 sæt dæk med til hver bil i stedet for som tidligere, op til 19 sæt til hver bil. Samtidigt bruges der nu kun to motorer til to løb. Havde reglementet været det samme som i 2002, ville især topteamene have anvendt to motorer til hvert løb - en til træning og en til kvalifikation og løb pr. bil. Med det i mente, skal man også huske på at hver motor koster anslået $ 200.000 og at de nu holder til i op til fire gange så lang tid også ved tests, så besparelserne er enorme. Der ligger også en betydelig besparelse i at hvert team nu ikke længere skal have det samme antal motorer og dæk på lager. Der er heller ikke længere så mange dæk og motorer der skal transporteres rundt i verdenen, så også der er der besparelser." PDL Ferrari forsætter den ihærdige og også fremskudte test af den nye F2005. Testteamet har virkelig travlt på Mugello.Onsdag var det Michael Schumachers tur til at være bag rattet af den nye F2005 som bliver testet meget og grundigt i øjeblikket. En tidligere debut end planlagt venter. Det var godt vejr da Michael Schumacher for første gang skulle teste den nye F2005. Det skete på den korte udgave af Mugello banen. Og det var et positivt indtryk som Michael Schumacher fik af bilen. Michael Schumacher kørte 81 omgange og med en bedste tid på 1:21.233. Hans kommentar efter testen: "Det er et stort øjeblik at køre en ny bil for første gang. Og så er det endnu mere interessant eftersom at vi ikke klarede det specielt godt i Malaysia. Det jeg kan sige efter den første test, er at F2005 er skridt fremad sammenlignet med det vi har nu." Bilen har i de foregående dage været kørt af henholdsvis Luca Badoer og Rubens Barrichello. Michael Schumacher viste sig at være den hurtigste af de tre, hvor Luca Badoer er næsthurtigste ca. 0,150 sek. langsommere og Barrichello ca. 0,2 sek. efter Schumacher. Alle tre har store forventninger til bilen, som de mener, er et stort skridt fremad i forhold til F2004M. Er Ferrari ved at være klar til at komme tilbage til toppen? PDL Fire teams tester i øjeblikket på Paul Ricard banen i Frankrig. Udover hjemmebaneindehaveren Toyota, er det Renault, McLaren og BAR. Det er dog "kun" testkørerne der er i aktion.Testene mellem løbene forsætter. Udviklingsarbejdet forsætter med den værste del foran sig. Sæsonen er lang i år, så der er masser af arbejde at udføre. Der er afsat tre dage med test på Paul Ricard. Teamenes oplevelse af den første dag på Paul Ricard: Toyota: Renault: McLaren: BAR: Tiderne fra Paul Ricard onsdag:
|