Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.3.1999
 Honda-satsning til 30 milliarder?
 McRae-testen bliver seriøs
 Irvine viger pladen for Schumacher
 
25.3.1999
 Ny magtbalance i Formel 1
 Test på Magny-Cours
 Bridgestone afviser anklage
 Historien gentages ikke!
 

Hop til top26.3.1999

Honda-satsning til 30 milliarder?

Det engelske motorsportsblad Autosport har offentliggjort at Honda og deres Formel-1-eventyr kan komme til koste dem 30 milliarder kr. for de første fem år i Formel 1. Talsmænd fra Honda har meget hurtigt været ude og kommentere rygterne om der skulle være hold i disse antagelser. "Firmaet har ikke overvejer eller vedtaget noget på sådan et budget for dets Formel 1-projekt, og uanset hvad vil vi ikke offentliggøre vores budget," siger Honda-talsmænd. Internt hos Honda er der delte meninger om hvor bredt man skal satse på Formel 1. De store tilhængere vil gerne bruge adskillige milliarder kroner om året på deres eget team, mens andre i ledelsen føler at man sagtens kan nøjes med at leverer motorer - hvilket måske forklarer de mange 'langsomme' afgørelser hos Honda. Den 'usmidige' ledelse kan også i fremtiden give forskellige meldinger og det kan blive en hæmsko for Hondas forsøg på at blive et storhold i Formel 1.

Men der spekuleres også i at teamet i det mindste vil forsøge at følge det nuværende budgetniveau som de store etablerede teams jonglerer med. Flere af de andre teams venter med stor spænding på hvor meget Honda vil lægge i deres entre til Formel 1, og det kan måske gøre det endnu dyrere at være med i Formel 1 hvis det bliver megasummer som der budgetteres med i fremtiden.

BB  


Hop til top
McRae-testen bliver seriøs

Det er ikke kun for sjov at Ford har inviteret deres højtbetalte rallykører, Colin McRae til at teste hos Stewart. Den meget omtalte test som vil finde sted i slutningen af sæsonen, har sat mange rygter i gang om skottens muligheder for at komme ind i Formel 1. Han er af Martin Whitaker, Fords europæiske motorsportsdirektør, betegnet som en 'kører der indeholder det samme som Michael Schumacher.' Dette og andre udtalelser har fået mange til at pege på at testen kan afgøre skottens fremtid. Hos Ford vil man i første omgang helst have at McRae ikke mister sit fokus på at vinde VM indenfor de kommende år, og at de ikke vil opfordre ham til at opgive rallysporten for at forsøge sig i Formel 1. Men det er ikke blot en 'celebrity-test', hvor det er fælles sponsorer og nationalitet der afgør hvem der skal forsøge sig i en Formel 1-racer: "Det vil være en seriøs test, fordi man skal udføre et professionelt arbejde når nogen skal teste en topracer. I disse dage kan man ikke blot sætte enhver i en Formel 1-racer," siger Martin Whitaker om testen. Manden i centrum for testen vil dog ikke udelukke at Formel 1 kan blive vejen frem - hvis han sætter gode tider vil han måske prøve sine evner i Formel 1.
BB  


Hop til top
Irvine viger pladen for Schumacher

De mange udtalelser og gisninger om at Eddie Irvine måske ville få retten som førstemand hos Ferrari har efterhånden føget gennem luften - og nu mener en tysk avis at have erfaret at der derfor er opstået et noget anspændt forhold mellem de to kørere, men dette afviser Irvine - det kan kun være gisninger fordi der ikke er så meget at skrive om i øjeblikket... Irvine har meget klart udtalt at Michael Schumacher er den ubestridelige nummer et hos Ferrari, og at ireren har en klar kontrakt der siger at han skal lade tyskeren komme forbi uanset hvad. Ferrari har endvidere fået kørt adskillige testkilometer på Fiorano, hvor teamet har efterhånden har fået bugt med deres problemer med Bridgestone-dækkene. Problemet består i at Ferrari med deres set-up havde store problemer med at få deres dæk til at holde, i forhold til konkurrenterne. Men nu skulle de være klar igen til at tage kampen op med de hurtige McLaren-racere ved det brasilianske grand prix.
BB  


 

Hop til top25.3.1999

Ny magtbalance i Formel 1

Der har på det seneste udviklet sig en ny trend indenfor Formel 1. Honda har med deres entre til Formel 1 sat gang i flere af motorleverandørernes planer om at blive de magtfulde. Blandt andet har Ford efterhånden overtaget styringen af Stewart-teamet siden den amerikanske bilgigant indsatte nye ledere i teamet og kørte Paul Stewart ud på et sidespor efter at skotten har bevist at han ikke evner at få et team til at fungere. Samtidig har rygterne om et muligt Mercedes-opkøb af McLaren blot belyst hvor stor magt som Mercedes har fået i Formel 1, selvom disse planer ikke er aktuelle indenfor kort tid. Noget andet man også kan pege på er det kommende samarbejde mellem Williams og BMW, som i de officielle betegnelser får BMW i den mest dominerende rolle. Teamet er mere BMW end det er Williams...

Yderligere er Toyota måske også på vej i Formel 1 med deres eget team, men kan få problemer i forhold til den nuværende Concorde-aftale med de nuværende teams. Der gættes på at de måske vil købe et af de mindre teams, men dette er efterhånden ved at være umuligt når man ser på ejerforholdene i de mulige teams. Måske kan de derfor blive nødsaget til at gå ind i Formel 1 som samarbejdspartner med et etableret team, og der gættes på at Benetton kunne være en mulighed eftersom de er meget utilfredse med de nuværende Supertech-motorer som kan være på vej ud af Formel 1 indenfor meget kort tid - selvom blandt andet Arrows har været meget interesseret i Briatores motorer.

Om ikke andet har vi i dag en helt anden fordeling af magten i Formel 1. De seneste års udviklingen bekræfter at det er motorleverandørerne der i mange tilfælde er de mest dominerende i flere teams, og denne udvikling kan meget vel fortsætte de kommende år.

BB  


Hop til top
Test på Magny-Cours

På andendagen af testen på den franske bane nær Nevers var der blot tre af de syv tilmeldte teams der kom ud og teste. Den første testdag blev afholdt i silende regnvejr, hvor Panis var hurtigst. Det var tyskeren der dog var hurtigst i onsdagens test, da banen var tør, på trods af problemer med gearkassen. Frentzens holdkammerat, Damon Hill kørte den næsthurtigste tid, godt en tiendedel langsommere. Briten brugte især dagen til at teste Jordan-racerens udholdenhed. Det franske Prost-team var også med, hvor begge kørere udelukkende koncentrerede sig om set-up og udholdenhed. I øvrigt har Jarno Trulli udtalt sig kritisk om teamets præstationer når han har været i pit for at få nye dæk og benzin i tanken. Han mener at teamet indtil flere gange har været skyld i at de har mistet chancer for point og gode resultater fordi mekanikerne har været nogle fummelfingre, og at dette igen gjorde sig gældende i Melbourne, hvilket har fået ham til at miste troen på at teamet kan levere en god indsats!

Onsdagens tider fra Magny-Cours
KørerTeamTid
H.-H. FrentzenJordan1m 18,02 sek.
Damon HillJordan1m 18,14 sek.
Olivier PanisProst1m 18,58 sek.
Jarno TrulliProst1m 19,67 sek.
Pedro DinizSauber1m 20,70 sek.

BB  


Hop til top
Bridgestone afviser anklage

Ferrari har begrundet deres problemer i sæsondebuten i Melbourne med manglende vejgreb, som følge af de nye Bridgestonedæk. Flere gange fortalte Michael Schumacher at teamet ikke havde fået god forståelse for de nye dæk.. Teamet har i deres tests blandt andet arbejdet med at finde måder at løse dette på ved at udvikle et forbedret ophæng og støddæmpere. Men at teamets problemer udelukkende skyldes Bridgestone-dækkene falder flere teams for brystet. Ferrari har haft de samme betingelser som alle andre - de har endda opnået en særstatus som de kun deler med McLaren. Også Bridgestone afviser anklagerne om dårlige dæk med ringe vejgreb i forhold til konkurrenterne. Ifølge den japanske leverandør har Ferrari kørt med nøjagtig de samme dæk som de har testet med hele vinteren, så den forklaring godtages ikke af Bridgestone. Om Ferrari har fået løst deres problemer som ikke udelukkende kan være forståelse for dækkenes opførsel, vil løbet i Brasilien vise.
BB  


Hop til top
Historien gentages ikke!

Ifølge Mika Hakkinen er der ikke særlig stor sandsynlighed for at 1999-sæsonen bliver en tro kopi af sidste sæson - men resultatet bliver det samme! Den forsvarende verdensmester er sikker på at de to mesterskaber hurtigt bliver kørt i hus tidligt på sæsonen - også selvom løbet i Melbourne bød på tekniske problemer." Raceren var allerede perfekt i Melbourne, indtil de tekniske problemer opstod. Vi gav igen af de andre nogen chancer," siger finnen selvsikkert. McLaren har testet intensivt for at få løst de tekniske problemer som de har betegnet som småproblemer, så de er i stand til at gennemføre løbet i Brasilien.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk