"Jeg mistede 3. gear på de første par omgange og kunne ikke bruge anden heller. Senere i løbet gik også 4. gear ud," siger skotten der fik 6 point for andenpladsen.
Han var derfor utrolig lykkelig for pointene - "det er et mirakel at jeg overhovedet genneførte," siger skotten. "De seks point sætter gang i mit mesterskab, men vi fik ikke det maksimale ud af det idag, så jeg er optimistisk omkring fremtiden," sluttede David Coulthard - og derfor er skotten undskyldt at han ikke kunne følge med i løbet.
Schumacher havde let spil - og vandt på en ren walk-over
Foto: Allsport
Løbet begyndte med en ren McLaren front, men Schumacher pressede sig hurtigt op på 2. pladsen – og det var tydeligt at Mika Hakkinen ikke ville kunne holde Schumacher stangen. Schumacher kom da også allerede på 2 omgang forbi Hakkinen i Senna-S'et – og trak fra resten af feltet – gående efter 2 pitstops.
Hakkinen holdt Barrichello bag sig i en del omgange, inden brasilianeren på fornem vis kom forbi – men alt for sent til at han reelt mere var med i kampen om sejren i forhold til Schumacher. Rubens Barrichello fik dog et problem, hvor der kom røg fra raceren og derfor måtte Brasiliens største håb parkere sin Ferrari-racer i garagen.
Hakkinen kørte flere omgange i Brasilien – men heller ikke han kunne stå distancen. 30 omgange blev det til i denne omgang. Men de to andre kørere i de to topteams holdt sig på banen.
David Coulthard fik en oplagt chance for at forsøge sig, men var slet ikke i nærheden af sejren – og Schumacher kunne endda tillade sig at tage en halv snes omgange for halv kraft, uden at Coulthard kom tæt på. Schumacher havde et mindre problem med raceren – som han dog ikke var villig til at uddybe hvori det bestod.
Til gengæld var der kamp om 3. pladsen – Jos Verstappen var med fremme på den sidste plads på podiet, men kampen kom til at stå mellem de to Jordan-racere og Giancarlo Fisichella i Benetton. Det blev italieneren der sikrede sig den sidste plads på podiet, og sluttede en flot weekend med 4 point.
For Michael Schumacher har de første "fly-away"-løb været utrolig gode – to sejre og inden point til Mika Hakkinen. Samtidig er Barrichello og Coulthard, som de nærmeste alternative konkurrenter sat tilbage. Schumacher kan nu tage til Europa med 20 gode point på kontoen, mens McLaren igen tager fra et Formel 1-grand prix som taber. Sådan var det ikke i 1998 og 1999. Hvor de i 1999 totalt tabte det australske debutløb kom de stærkt igen i Brasilien – men sådan var det ikke i år. McLaren er virkelig i krise når det drejer sig om at skulle forsøge at genvinde VM! Dog ville det have været interessant at se hvordan løbet ville have været hvis Hakkinen havde været med i løbet – han var den eneste trussel til Michael Schumacher.
Schumacher igen øverst - foran Coulthard og Fisichella
Foto: Allsport
Det næste grand prix er i San Marino på Imola – og mon ikke der er lagt op til Ferrari-fest i hjemlandet? McLaren skal i hvert fald til at tage sig sammen! Samtidig er det efterhånden tydeligt at det bliver Mika Hakkinen der kommer til at være den eneste der kan true Schumacher – Coulthard viste i hvert fald ikke at han er McLarens hurtigste mand…
"For tiden bevæger jeg mig ikke så langt væk fra Ralfs set-up. Men det er kun fordi jeg ikke ønsker at risikere at fare vild, her ved de første løb. Ralf er meget erfaren nu og hans set-up virker tydeligvis. Så jeg tilpasser bare mig selv for at få dem til at virke. Men når vi for mere tid vil jeg forsøge at udvikle min egen type set-up, bare for at se hvor det fører hen."
Ralf Schumacher bryder sig ikke om at diskutere sig selv, men siger: "Jeg vil ikke sammenligne mig selv med andre kørere. Nogle af dæk- og bremsemekanikerne har kommenteret hvordan både Michael og jegselv bruger dæk og bremser mere end mange andre kørere. Men jeg ved ikke hvad de andre gør, det er egentlig ikke særlig vigtigt for mig."
Norbert Haug forklarer det ved at sige hvorfor han tror der er en stor fremtid i formel-1 "Inden for de næste par år, så vil der være 7 bilfabrikanter i formel-1.
Der har ikke været så mange bilfabrikanter i formel-1 siden 50erne. Når man ser på det engagement bilfabrikanterne lægger for dagen, så ser det meget lovende for sporten i fremtiden."
Norbert Haug fortalte også at man har ordnet de problemer, de havde med det pneumatiske ventilsystem, som skabte mange problemer i det Australske Grand Prix.
Vores engagement er at skaffe en bil der køre hurtig, og vi regnede ikke med at vi skulle have pålideligheds problemer ved årets løb.
Men efter en halv time, omtrent samtidig med at regne holdt op, blev spændingen brudt da et reklamebanner langs start- og mållangsiden, der ikke var sat ordentligt fast, havde revet sig løs og lagt sig på og de røde flag blev taget brug. Gaston Mazzacane, der havde beskadiget sin vogn, fik tid til at komme tilbage til pitten efter reservevognen og Sauber vandt vigtig tid: Salo kørte af i sidste frie træning efter at have mistet sin bagvinge og teamkollegaen Diniz havde oplevede nøjagtig det samme et kvarter inde i kvalifikationen. Det var selve vingen, der brød sammen, og teamet var i tvivl om hvorvidt man turde forsætte. Efter fem minutter var banen blevet ryddet op for hvad der viste sig at være en Marlboro-reklame og Sauber kunne meddele, at man ikke havde tænkt sig forsætte tidtagningen af hensyn til sikkerheden. En beundringsværdig beslutning af det meget sikkerhedsorienterede team, især taget i betragtning at Diniz og Salos tider kun vil placere dem som nr. 20 og 22 på morgendagens grid, med fare for at falde for 107%-reglen.
I mellemtiden forbedrede de to sølvpile deres tider og lagde en ren McLaren-front. Men så var det… at det skete igen! Endnu et Marlboro-flag var ved at forvilde sig ned på banen og kvalifikationen blev stoppet i ni minutter. Zonta, Villeneuve og Ralf Schumacher nåede at forbedre deres tider, men efter bare syv minutter skete der igen noget. Og denne gang var det ikke engang sjovt: For tredje gang kunne Marlboro-folkene med en blanding af skam og vantro se et af deres reklamer flagre ned på banen. Og denne gang var det lige ved at gå galt. Jean Alesi var på vej ned af langsiden da banneret ramte ham. Til alt held slap han med forskrækkelsen og en ødelagt forvinge. Mens Prosts mekanikere udbedrede skaden, fjernedes alle bannere fra banen. Alle var chokerede over standarden og organisationen af tidtagningen og da det igen begyndte at regne besluttede man at stoppe kvalifikationen! Træningen ville forsætte de resterende 17 minutter på den våde bane, men det tog lang tid før nogen af kørerne benyttede sig af tilbuddet. Eddie Irvine, der som den anden Jaguar-kører, Johnny Herbert, ikke har gjort megen væsen af sig i denne weekend, havde 6.-hurtigste tid og var først ude, men det så sært ud. Rubens Barrichello satte den hurtigste tid i regnen, omkring 1 minut og 24 sekunder.
Den endelige stilling blev som det stod, da kvalifikationen endte: Først Mika Hakkinen og David Coulthard, dernæst Michael Schumacher og Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella og Eddie Irvine.
"Vognen skal være mere stabil. Eddie kvalificerede sig trods alt 7. bedst, så det siger vel noget om, hvord R1 ligger i feltet, selvom der er masser af muligheder for at forbedre vognen. Nogle af de andre teams såsom McLaren skal jo også arbejde intensivt med forbedringer."
"Vi er nødt til at give kørerne en racer, der kan stå distancen," udtalte Jackie Stewart forleden. "Indtil vi kan få kørt et tilstrækkeligt antal test-km, får optimeret alle komponenter - ikke blot motoren - og få vognen afbalanceret både aerodynamisk og mekanisk, kan vi ikke gøre os håb om topplaceringer."
Den ujævne bane i Interlagos bekymrer de fleste teams. "Den er blevet værre med årene," sagde Johnny Herbert. "De har lagt ny belægning ovenpå den gamle nogle gange, men hver gang er den blevet værre end før ! Det er rigtigt slemt i nogle biler, andre klarer det lidt bedre. Selve banen er meget vanskelig, især i midtersektionen. Der kan man virkelig hente megen tid. Hvis man har en mekanisk god bil med godt grip og gode kræfter, så kan man virkelig hente mange sekunder der."
Jackie Stewart har store forhåbninger til Eddie Irvine: "Eddie vandt fire GP'er sidste år. I den første del af sæsonen kørte han fuldt så godt som Schumacher, og han har helt sikkert talentet til at vinde løb. Desuden har Eddie bragt en masse værdifuld viden med sig, f. eks. om hvordan Ferrari har opnået at lave gode starter. Det skyldes jo ikke bare MS' talent, de har virkelig studeret alle de risici der er med en højtydende maskine i en kompliceret og krævende proces."
"I dag ved vi noget om den højt udviklede kobling Ferrari bruger, viden som vi ikke havde for 3 måneder siden. Vi kan selvfølgelig ikke ændre vores konstruktion fra den ene dag til den anden, men det er helt sikkert værdifuld viden."
"Vi skal ud og hente nogle nogle podie-pladser og regelmæssigt score point, så kan vi true McLaren og Ferrari, " sagde Eddie Irvine. "Jeg har godt hørt de har fornyet belægningen her i Interlagos, men det skal man ikke falde på halen over. Denne banes beskaffenhed vil sikre at R1 bliver sat på en hård prøve."
"For os vil dette løb stadig være som en tur i ukendt terræn. Vi ved ikke om vognen kan klare en løbsdistance. Vi har løst de problemer der viste sig i Melbourne, men vi ved ikke om der er flere, for vi har simpelthen ikke kørt et tilstrækkeligt antal km. Realistiskt set kan der ske hvadsomhelst."
David Coulthard gør sig klar til forbedre sin tid i lørdagens træning op til Brasiliens GP 2000.
Foto: Allsport
Først ude var Alexander Wurz, der foreløbig har haft en meget uheldig weekend og ser ud til at forsætte med det. Der gik ikke lang tid før David Coulthard forbedrede sin tid fra første træning. Mika Hakkinen havde i få sekunder føringen, men skotten forbedrede sin tid gennem hele træningen. Jenson Buttons BMW-motor eksploderede efter er kvarter og efterlod en del olie på banen, der gav store problemer for de efterfølgende kørere og resulterede i gult flag. En anden debutant, Nick Heidfeld, måtte senere i tiddtagningen opleve den samme situation med Peugeot-motor.
Senere røg bagvingen af Mika Salos Sauber og sendte bilen mod barrieren med en smadret bagende til følge. Finnen kom dog intet til. Michael Schumacher viste sig ikke på banen før i de sidste ti minutter, men hans tid fra morgenen var stadig 3.-hurtigst indtil Jarno Trulli pressede sig ind foran. Italieneren ser bestemt ud til at kunne yde den modstand Frentzen helt savnede fra Hill sidste år. Fem minutter senere var Barrichello, der havde været inde efter ny bagvinge, oppe som treer, men ironisk nok satte Michael Schumacher, der endelig var dukket op, 2.-hurtigste tid to minutter efter. Givet endnu to minutter lagde tyskeren sig i spidsen! Men der ventede endnu et par overraskelser: kort efter satte først Coulthard og derefter Hakkinen hurtigste tid. Rubens Barrichello gav sig 100% til sidst og satte anden hurtigste tid, hvilket skubbede Schumacher ned på en 4.-plads. Dermed var tiden udløbet. Trulli var nr. fem med tiden 1:14,604 mod Frentzens 1:15,724 på 10.-pladsen.
Denne banes ujævnhed, varmen og støvet gør den til barsk oplevelse for kørere og vogne, hvilket de seneste års statistik afslører med al ønskelig tydelighed: i 1997 gennemførte 18 vogne, året efter passerede kun 11 målstregen, og sidste år lykkedes det kun 9 kørere at fuldføre. Det bliver spændende at se hvor mange der i år må sige, det var kattens til bane !
Som en af de mest erfarne F1-kørere er Herbert absolut kompetent til at bedømme banen som yderst vanskelig, når det gælder set-up. "Det er et nærmest umuligt kompromis, der er lange hurtige stræk afvekslende med snævre sving, så man skal have både aerodynamik og grip til at fungere optimalt."
"Du bremser normalt kun 50 m før sving 1, det er som om de har placeret det forkert. Det er ikke noget problem at bremse så sent, for starten af svinget er hævet, men udgangen falder, så man skal være forsigtig her. Man holder hjulene på kerb'en, mens det går nedad mod Sennas S., og man skal være så langt til venstre som muligt, så man kan accellerere hurtigt ned ad den bagerste langside."
"Du kommer ind på langsiden i toppen af 3. og når op i 5. lige før slutningen. Der plejer at være et bump, lige før man bremser, men det er normalt ikke noget problem, for vognen er i balance. I det næste sving, Descide do Lago går det nedad bakke og banen falder udad. Man skal bruge så meget af kerb'en, som man overhovedet kan, mens man tager svinget hurtigt i 3. gear, fordi der følger igen en langside."
"Så accellererer man gennem 4. og 5. sving. Først et hurtigt slag til højre; her er banen meget ujævn, selvom det er blevet bedre. Så er der Ferrrardura, det er et af de mest krævende sving på banen. Det er et dobbelt højresving, og problemet er, at ideallinien er meget smal og ydersiden er fyldt med støv og snavs. Du tager 4. i den første del uden at tage for meget af gassen, men så skal man lette yderligere på speederen når man går rundt i anden del, og så skal den have en på hatten lige når man går ud af svinget."
"Den næste snævre højre-kombination er til 2. gear og man skal passe meget på nedbremsningen, banen er virkelig glat her. Man skal placere halvdelen af vognen på kerb'en, men passe på ikke at komme for langt til venstre i udgangen for så at blive i midten i det næste sving, Pinheirinho. Det er igen til 2. Gear, og det går lidt nedad stadig i 2. med en masse understyring. Så skal du op i 3. inden det næste højresving, Bico de Pato, der også er et 2. gears sving. Desuden er det ekstremt glat under nedbremsningen, her har vognen en tendens til at slå med halen som en gal vildkat !"
"Udgangen er ret vanskelig, fordi overfladen skifter, og man får nemt en masse hjulspin. Man skal prøve at holde mere til højre end venstre. Så er der en meget ujævn indgang til venstresvinget ved Mergulho, som man kan tage i 4. Bumpene får vognen til at rutsche rundt, udgangen er stadig ujævn, men vogen er stabil. Det næste venstre, Juncao har faktisk den seneste indbremsning. Igen er bagende ret løs i udgangen, mens der er en masse understyring midt i svinget. Så skal man trampe pedalen i bund hele vejen forbi pitlane, indtil man begynder på en ny omgang."
Nr. | Kører | Team | Tid |
1 | Hakkinen | McLaren | 1:15,118 |
2 | Schumacher | Ferrari | 1:15,291 |
3 | Coulthard | McLaren | 1:15:361 |
4 | Trulli | Jordan | 1:16,541 |
5 | Fisichella | Benetton | 1:16,773 |
6 | Barrichello | Ferrari | 1:16,795 |
7 | Villeneuve | BAR | 1:16,855 |