Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.3.2004
 Cosworth fejrer fødselsdag
 Dobbelt ferrari test
 Paul Ricard test - torsdag
 
25.3.2004
 Mugello test - onsdag
 Paul Ricard test - onsdag
 Ændring af kvalifikationen
 Renault søger forklaring
 Webber og Williams
 

Hop til top26.3.2004

Cosworth fejrer fødselsdag

Når Grand Prixet i Bahrain finder sted vil mange nostalgier måske lade tankerne flyve tilbage til 1970. Da debuterede den gammelkendte V8 DFV med en sejr.

Ved Grand Prixet i Bahrain som finder sted i den første weekend i april, vil der være et meget specielt arrangement. 25 biler vil køre nogle runder på banen, kun en af motorerne er ny. Cosworths nuværende V10 motor vil blive flankeret af 24 andre biler som alle har indbygget Cosworths gode gamle V8 DFV motor. Cosworth V8 DFV må siges at være verdens mest succesrige Formel 1 motor.

Den debuterede i sin tid med en sejr. I Formel 1 blev det til ikke mindre end 155 sejre og 21 sejre i andre klasser. Motoren deltog i Formel 1 løb helt frem til sidst i 1990'erne, hvor V10 motorerne tog over fuldkomment. Den gamle V8 motor overlevede blandt turboernes indtog i Formel 1. Men den blev til sidst indhentet af alderen og især udviklingen.

Blandt de 25 biler der vil køre i et af supportløbene til Grand Prixet, vil man bl.a. kunne se Tyrrell 001, flere Brabham, McLaren, Lotus, March og Osella biler, alle udstyret med Cosworth V8 DFV og så vil der være en enlig Jaguar R5 med den nyværende V10 motor.

PDL  


Hop til top
Dobbelt ferrari test

Efter sejrene i de to første Formel 1 Grand Prix løb i år, så arbejder Ferrari teamet nu hårdt, på at kunne køre sejren hjem i det tredje løb også.

Som forberedelse til det første Bahrain Grand Prix, så testede Ferrari teamet i går på Mugello banen med Michael Schumacher, som på grund af vejret kun kunne køre om eftermiddagen.
Schumacher kørte kørte i en F2004 model, og hans bedste tid på de 65 omgange som han kørte blev 1:20,106.

På Ferrari's egen testbane Fiorano, der var det teamets faste testkører Luca Badoer der var på banen, han testede hele dagen med en F2003-GA model, og kørte 132 omgange med en bedste tid på 0:57,398.

Testkørslerne på Mugelle er afsluttet for denne gang, og i dag kører Michael Schumacher på Fiorano.

AN  


Hop til top
Paul Ricard test - torsdag

Fem team testede i går på den franske Paul Ricard bane, og blandt dem var BAR køreren Jenson Button den hurtigste.

Selv om temperaturene i Frankrig langt far de temperature som kørerne bliver udsat for i Bahrains Grand Prix, så var det alligevel forberedelser til dette løb som var det primære mål med testkørslerne for alle ni kørere som var på banen i går.

Torsdagens tider på Paul Ricard:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jenson ButtonBAR1:11,047119
2Antonio PizzoniaWilliams1:11,211129
3Pedro de la RosaMcLaren1:11,39030
4Takuma SatoBAR1:11,42780
5Ralf SchumacherWilliams1:11,520104
6Alexander WurzMcLaren1:12,35831
7Franck MontagnyRen
AN  


 

Hop til top25.3.2004

Mugello test - onsdag

Ferrari fortsætter deres testarbejde på Mugello - men de er stadig mærket af dårligt vejr. Badoer stod for programmet inden han i dag torsdag er taget videre til Fiorano.

Vejret drillede igen, men det var dog stadig muligt at køre med tørvejrsdæk - og samtidig fik teamet kørt mange omgange - 101 blev det til, hvor af de 17 var på den korte del af banen.

Michael Schumacher tager nu over på Mugello, mens Badoer som sagt tager til Fiorano.

Testtider fra Mugello - onsdag den 24. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Luca BadoerFerrari1:20,836101

BB  


Hop til top
Paul Ricard test - onsdag

Der kom lidt flere på banen til den anden dag med test på Paul Ricard. Williams testkører Antonio Pizzonia kørte på dagens bedste tid.

Williams, BAR og Renault var nye deltagere i testen udover Toyota og McLaren der blev kørt på 4,1 km. versionen af banen. Pizzonia og Gene fik kørt mange kilometer i FW26-racerne, mens også BAR-kørerne var rigtig godt med fremme. Takuma Sato var den eneste Grand Prix-kører på banen - ellers var det testkørerne der var i aktion. McLaren var stadig et pænt stykke efter - sådan som det også har været evident i årets første to løb. For Toyota var der blandede følelser - Ricardo Zonta kørte den seneste og problematiske TF104-model men kørte flest omgange af alle. Derimod fik Ryan Briscoe i en opdateret 2003-racer blot 23 omgange på den sydfranske bane. Franck Montagny havde fået tjansen at køre et udviklingsprogram for Michelin, hvor franskmanden kørte i sidste års model. "Denne uge er det sidste kørsel for R23'eren i vores testprogram," fortæller Christian Silk der er chefingeniør for testteamet.

Testtider fra Paul Ricard, onsdag den 24. marts 2004

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:11,50194
2.Anthony DavidsonBAR-Honda1:11,728127
3.Takuma SatoBAR-Honda1:11,806115
4.Marc GeneWilliams-BMW1:12,06089
5.Pedro de la RosaMcLaren-Mercedes1:12,126
BB  


Hop til top
Ændring af kvalifikationen

Som tidligere nævnt var der i går møde i Paris hvor teamcheferne og FIA skulle finde en løsning på klagerne over det nye kvalifikationsformat.

Flere teams, kørere og især medier har klaget over det nye kvalifikationsformat. Og i går var emnet da også med på bordet ved FIAs World Motor Sport Councils møde.

Det blev til ændring, som mest af alt minder om et kompromis. Fremover skal den første kvalifikation køres lørdag kl. 13,00 og den egentlige kvalifikation kl. 14,00. Det betyder i praksis at begge tidspunkter er rykket en time, og at der bliver op til 15 minutters pause mellem de to sessioner mod de nu ca. 5 min.

Som sagt minder det om en kompromisløsning. Men mon ikke at der i den kommende tid vil blive lagt yderligere pres på for at få ændret kvalifikationsmønstret. For os tilskuere har det været nærmest dræbende kedeligt.

PDL  


Hop til top
Renault søger forklaring

Selvom det gik forholdsvis godt for Renault og kørerne i Bahrain, så havde især kørerne visse klagepunkterne. Bilens håndtering var ikke tilfredsstillende.

Renault teamet i Formel 1 har sat gang i en stor undersøgelse. Teamet vil have klarlagt hvorfor bilen ikke var ret nem at håndtere. Især Jarno Trulli klagede over dette allerede undervejs i løbet. Fernando Alonso var heller ikke ret tilfreds. Bilerne bliver i øjeblikket undersøgt i alle ender og kanter.

Trulli mener at det kan være dækkene som har haft fejl. Han har udtalt at bilen kørte væsentligt langsommere efter hvert pitstop. Ifølge Jarno Trulli var dækkene grynede at køre på. Det betyder at der dannede sig varmeblærer. Problemet forsvandt dog som dækkene blev slidt. Problemet opstod allerede fredag, så man var i det mindste klar over at der var et problem. Men hvordan det skulle løses, kunne man ikke nå at afklare. Det behøver ikke nødvendigvis at være dækkene der er behæftede med fejl. En fejl i setuppet kan være med til at forårsage at dækkene ikke opførte sig korrekt. Renault analyserer i øjeblikket alt på bilerne.

PDL  


Hop til top
Webber og Williams

De to dobbelt W'er har i snart lang tid været sat i forbindelse med hinanden. Måske bliver det til noget, måske ikke. Den engelske presse anser det for givet.

Den engelske avis "The Independent Today" har travlt med at forene Mark Webber og BMW-Williams teamet. De skriver ligefrem at de to parter er tættere på hinanden end nogensinde før, at det faktisk kun mangles at finde ud af hvem der skal være den anden kører i teamet. Det må være lidt af en påstand. Williams siger selv at de altid er på udkig efter nye kørere, og at Mark Webber er meget interessant. Mark Webber har selv udtrykt interesse i at komme til Williams, men også at han har en kontrakt med Jaguar. Det er hvad parterne har udtrykt.

Avisens egne påstande må de selv redegøre for, men hvad siger andre involverede i Formel 1 om Mark Webber? Manden der bragte Mark Webber ind i Formel 1, Paul Stoddart, siger bl.a. dette om Mark Webber:

"Mark tænker, lever og ånder for Formel 1. Der er kun en anden kører i Formel 1 der gør det på samme måde, og det er Michael Schumacher. Mark er utroligt fokuseret, han er udstyret både med talentet og tanken. Der er ingen forskel på ham og Fernando Alonso i forhold til talent, og de er begge meget stærkere end andre kørere jeg har arbejdet med. Hvis Mark vælger at gå til Williams, ser vi en kommende verdensmester. Ralf Schumacher og Montoya kan snakke og skændes alt det de vil, mens Mark vil komme og meget hurtigt finde ud af det med teamet og få dem til at stå bag ham. Fernando er den mest talentfulde kører jeg nogensinde har set, men Mark er udstyret med den perfekte sammensætning."

Jaguar chefen, Tony Purnell er enig med Paul Stoddart om talentet, men kan ikke umiddelbart se Mark Webber hos Williams.

"Jeg mener at Mark Webber og Michael Schumacher har meget fælles karaktertræk, og jeg tror også at han bliver verdensmester en dag. Jeg har selvfølgelig ingen intentioner om at miste eller afgive ham, men det er da rart at have noget som andre er interesserede i."

Så er spørgsmålet om hvem der i tilfælde af en kontrakt med Williams skal være hans teamkammerat. Det afhænger selvfølgelig meget af hvornår. Montoya siger farvel efter denne sæson og drager til McLaren. Ralf Schumacher og Williams er tilsyneladende ikke enige om ret mange ting når det gælder kontraktforhandlinger, og er måske på vej til Toyota. Sker dette efter denne sæson og Mark Webber kan købes fri fra Jaguar, er der for så vidt et ledigt sæde hos Williams, såfremt de da ikke vælger at forfremme Marc Gene fra rollen som testkører til Grand Prix kører. Der vil garanteret blive talt meget om Mark Webber. Hans indsats er rigtig god, bare bilen kan følge med, og det har det knebet med i denne sæson indtil videre.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk