Ved Grand Prixet i Bahrain som finder sted i den første weekend i april, vil der være et meget specielt arrangement. 25 biler vil køre nogle runder på banen, kun en af motorerne er ny. Cosworths nuværende V10 motor vil blive flankeret af 24 andre biler som alle har indbygget Cosworths gode gamle V8 DFV motor. Cosworth V8 DFV må siges at være verdens mest succesrige Formel 1 motor.
Den debuterede i sin tid med en sejr. I Formel 1 blev det til ikke mindre end 155 sejre og 21 sejre i andre klasser. Motoren deltog i Formel 1 løb helt frem til sidst i 1990'erne, hvor V10 motorerne tog over fuldkomment. Den gamle V8 motor overlevede blandt turboernes indtog i Formel 1. Men den blev til sidst indhentet af alderen og især udviklingen.
Blandt de 25 biler der vil køre i et af supportløbene til Grand Prixet, vil man bl.a. kunne se Tyrrell 001, flere Brabham, McLaren, Lotus, March og Osella biler, alle udstyret med Cosworth V8 DFV og så vil der være en enlig Jaguar R5 med den nyværende V10 motor.
Som forberedelse til det første Bahrain Grand Prix, så testede Ferrari teamet i går på Mugello banen med Michael Schumacher, som på grund af vejret kun kunne køre om eftermiddagen.
Schumacher kørte kørte i en F2004 model, og hans bedste tid på de 65 omgange som han kørte blev 1:20,106.
På Ferrari's egen testbane Fiorano, der var det teamets faste testkører Luca Badoer der var på banen, han testede hele dagen med en F2003-GA model, og kørte 132 omgange med en bedste tid på 0:57,398.
Testkørslerne på Mugelle er afsluttet for denne gang, og i dag kører Michael Schumacher på Fiorano.
Selv om temperaturene i Frankrig langt far de temperature som kørerne bliver udsat for i Bahrains Grand Prix, så var det alligevel forberedelser til dette løb som var det primære mål med testkørslerne for alle ni kørere som var på banen i går.
Torsdagens tider på Paul Ricard:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Jenson Button | BAR | 1:11,047 | 119 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Antonio Pizzonia | Williams | 1:11,211 | 129 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Pedro de la Rosa | McLaren | 1:11,390 | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Takuma Sato | BAR | 1:11,427 | 80 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Ralf Schumacher | Williams | 1:11,520 | 104 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Alexander Wurz | McLaren | 1:12,358 | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Franck Montagny | Ren AN 25.3.2004 Mugello test - onsdagFerrari fortsætter deres testarbejde på Mugello - men de er stadig mærket af dårligt vejr. Badoer stod for programmet inden han i dag torsdag er taget videre til Fiorano.Vejret drillede igen, men det var dog stadig muligt at køre med tørvejrsdæk - og samtidig fik teamet kørt mange omgange - 101 blev det til, hvor af de 17 var på den korte del af banen. Michael Schumacher tager nu over på Mugello, mens Badoer som sagt tager til Fiorano. Testtider fra Mugello - onsdag den 24. marts 2004
BB Der kom lidt flere på banen til den anden dag med test på Paul Ricard. Williams testkører Antonio Pizzonia kørte på dagens bedste tid. Williams, BAR og Renault var nye deltagere i testen udover Toyota og McLaren der blev kørt på 4,1 km. versionen af banen. Pizzonia og Gene fik kørt mange kilometer i FW26-racerne, mens også BAR-kørerne var rigtig godt med fremme. Takuma Sato var den eneste Grand Prix-kører på banen - ellers var det testkørerne der var i aktion. McLaren var stadig et pænt stykke efter - sådan som det også har været evident i årets første to løb. For Toyota var der blandede følelser - Ricardo Zonta kørte den seneste og problematiske TF104-model men kørte flest omgange af alle. Derimod fik Ryan Briscoe i en opdateret 2003-racer blot 23 omgange på den sydfranske bane. Franck Montagny havde fået tjansen at køre et udviklingsprogram for Michelin, hvor franskmanden kørte i sidste års model. "Denne uge er det sidste kørsel for R23'eren i vores testprogram," fortæller Christian Silk der er chefingeniør for testteamet. Testtider fra Paul Ricard, onsdag den 24. marts 2004
|