Der skete heldigvis intet alvorligt med Mika Salo, og et par timer efter var han tilbage i Toyota lejren efter endt undersøgelse på hospitalet. Han har siden fået at vide af teamets chefer, at han skal tage den med ro i et par dage og få ømheden ud af kroppen. Bilen er også blevet sendt til undersøgelse, og nu forlyder det fra Toyota, at årsagen til uheldet kommer fra gearkassen, som i mere eller mindre grad er opbygget af kulfibre. Af ydre skader var det faktisk kun næsesektionen der tog skade. Men selvfølgelig er bilen blevet tjekket i alle ender og kanter.
Allan McNish, teamets anden officielle testkører, er blevet bedt om at holde sig klar. Hvis alt går vel, skal han efter planerne ud og teste i denne uge. Mika Salo har siden uheldet genoptaget den fysiske træning. Men hvordan var hans første indtryk af bilen?
Mika Salo:
"Jeg er ked af at vi skulle stoppe testen nu. Jeg er meget imponeret over bilen. Vi har allerede lavet nogle forbedringer, og igennem de første omgange, havde jeg en rigtig god følelse af bilen."
Allan McNish, som nu skal ud og teste bilen for første gang, skulle ifølge forlydender, have fået en bekræftelse på, at han indgår i kørersammensætningen til næste år. Med andre ord, han skulle være sikret en plads i en af racerne næste år. Til Autosport har bl.a. udtalt, at han ikke tænker på hvad fortiden har bragt, og at han kun fokuserer på fremtiden. At han skrev under med Toyota, beviser i hvert fald en ting. "Jeg mener det beviser en ting. Hvis man holder hovedet koldt, og passer sit job, så kommer tingene efterhånden til en. Jeg er selvfølgelig glad for, at det arbejde jeg har udført, nu bærer frugt. Da jeg underskrev kontrakten med Toyota, forklarede jeg min beslutning, og hvad jeg ønskede at få ud af det. Det var på linje med deres opfattelse. I motorsport er det ikke så tit, at man får et klap på skulderen, så det var rart at mærke den opbakning."
Banen er kendt for flere ting. Den er en af to baner på kalenderen hvor kørselsretningen er i mod uret, den anden er Imola. Og så har den altid været meget bumpet. Der kom dog ny asfalt på sidste år, men den er stadig en del ujævn. Den er også altid meget støvet. Noget som kan reducere dækkenes vejgreb. Så er der vejrliget i området. Regn er ikke ualmindeligt på de kanter, dog er selve Grand Prix'et som regel sluppet for regnen, med enkelte undtagelser. Varmen er der altid, hvilket også sammen med de førnævnte faktorer, stiller anderledes krav til dækkene. Til Grand Prix'et i Brasilien tager Bridgestone utroligt mange dæk med. Foreløbig er der beregnet alt i alt 1600 dæk, fordelt på i alt 5 forskellige compounds. 3 typer regnvejrsdæk og 2 tørvejrs.
Hisao Suganuma:
"Vi har lavet nogle virkelig brugbare tests af forskellige compounds og opbygninger af dæk, i den seneste uge. Det har givet os en masse værdifulde data, som vi kan bruge senere. Circuit de Catalunya er en meget hård og aggressiv bane, det samme er Interlagos, så testen i sidste uge har været meget værdifuld. Interlagos fik ny belægning sidste år, hvilket reducerede omgangstiderne med et par sekunder, fordi kørerne kunne køre hurtigere igennem svingene. Det stiller større krav til dækkene. Modsat Albert Park og Sepang, hvor svingene er relativt langsomme, så kan man på Interlagos holde farten oppe igennem svingene. Det betyder, at der er et større pres på dækkene, og at det dermed udvikles mere varme. En hårdere compound ville nok være at foretrække. Med alle disse krav til dækkene, må hemmeligheden være at vælge et dæk som er meget konstant med en lille nedslidning. En anden faktor er den lange pitlane, som betyder mere tid samlet i pittet. Vi vil nok se de fleste teams køre med en etstopsstrategi. Og igen, banen stiller store krav til dækkene. Vi ser os om efter dækket, der har et godt vejgreb, og som kan holde længe med en konstant ydelse."
En af aspiranterne til kørernes VM-titel er Mika Hakkinen. Han har ét point på tavlen indtil videre. Han er ikke tilfreds med bilen, hvilket han flere gange har givet udtryk for.
Mika Hakkinen:
"Alle taler om at vi får en bedre bil når vi når til starten af løbene i Europa, og det tror jeg også vi gør. Men hvis ikke får det, så tror jeg slet ikke at vi når at få det. Det er en skam at vi mister dyrebare points i øjeblikket, det skyldes problemer med bilen."
Faktisk står David Coulthard i en langt bedre situation end Mika Hakkinen. DC har er i øjeblikket på en delt andenplads sammen med Rubens Barrichello i Ferrari, dog 10 points efter Michael Schumacher.
Ron Dennis mener at det skal nok komme, men mon ikke det kan vise at det kan være for sent.
Ron Dennis:
"Vi har igennem de sidste 3 år vist vores evner til at kunne lave den bedste bil, og vi har nu en god bil. Mange har opfattet det her helt forkert. Der hvor problemet er, er at der problemer med opnå den rigtige kørekarekteristik i bilen. Det er et kortvarigt problem, og vi ved efterhånden hvad der skal gøres for rette det."
Problemet for McLaren resultatmæssigt, er vel at jo længere tid der går inden førstepladserne kommer, jo større forspring kan Ferrari nå at opbygge. Og så er der en faktor der hedder Williams og Ralf Schumacher. Hvad kan de nå at lave af ravage inden McLaren kommer øverst på podiet?
Men 2001 sæsonen er stadig et debutår, så alt hvad der kan indsamles af data og information, er vigtigt for Michelin, ikke mindst til brug ved de kommende baner, og til næste sæson også. De to hidtil i sæsonen har givet Michelin gode erfaringer, og også lidt man kan bryste sig af. Næst hurtigste tid på Sepang.
Pierre Dupasquier, Michelin:
"Vi var kun 3/10 sekund fra pole position, og satte næst hurtigste tid i Malaysia. Vi vil sammen med vores partnere bygge videre på de erfaringer som vi hidtil har gjort. Interlagos byder på endnu en "testmulighed" for os. Interlagos er en superbane, men meget krævende fordi den har nogle lange næsten endeløse sving. Man skal dreje ind i hvert eneste sving, holde bilen på rette kurs, og så komme ordentligt ud af svinget, for så at skal være klar til det næste. Vi er stadig meget langt fra at kunne præstere det optimale, men det er helt sikkert, at Interlagos vil være med til at give os en noget mere klar forestilling af, hvad vi skal gøre for at kunne udvikle bedre dæk til kørerne til resten af sæsonen. Vi forventer dog ikke de store mirakler i Brasilien. Der var meget lidt tid i mellem de to løb i Østen, så der kunne vi ikke lave de store forbedringer."
Michael Schumacher måtte afbryde sin test mindst 2 gange med motorproblemer. Det var dog ikke selve motoren der var galt med, men med elektronikken. Et af de primære formål med at teste i Barcelona, var selvfølgelig at teste og arbejde med tracktion control. Det har øjensynligt forårsaget forstyrrelser i den elektronik som ellers styrer motoren.
Ross Brawn:
"Testen med den gamle bil, forløb ganske udmærket, men da vi testede den nye bil med tracktion control, svigtede motoren 2 gange. Det skal vi have rettet inden det spanske Grand Prix."
Problemet lige nu for Ferrari er, at der kun er 2 tests mere inden det spanske Grand Prix. Nemlig efter brasilianske Grand Prix og San Marinos Grand Prix.
Nu er der kommet en sort streg mere i karakterbogen hos Ferrari. Årsagen er nemlig den, at Barrichello stadig bremser med højre fod. Og det er ikke populært hos Ferrari. Der skal laves to forskellige indretninger af bilens pedaler, samt at det giver en masse besvær, hver gang at kørerne skifter biler. Det sker ikke så tit ved løb, men ved tests sker det rimeligt ofte. Og når to ud af tre kørere bremser med venstre fod, så er der nogle indstillinger der skal ændres hver gang, og det fremmer ikke processen. Til sit forsvar siger Barrichello:
"Jeg har skullet vænne mig til en hel del nye knapper på rattet. Det lyder måske dumt, men når du er vant til et system, så tager det tid at vænne sig til et nyt system, før man bliver fortroligt med det, og at man bruger det som den refleks eller rutine, der er påkrævet."
Rubens Barrichello har dog i vinterens løb, øvet sig i at bruge venstre fod til at bremse med, men er altså ikke 100% klar til at bruge det endnu. Hvornår det sker, er der ingen der ved.
Men også på anden vis, er der noget utilfredshed med Rubens Barrichello. Den seneste kritik af Michael Schumacher, har ikke været populær, heller ikke internt i teamet. Bl.a. har Ross Brawn sagt, at Rubens Barrichello skal være lidt mere påpasselig når han udtaler sig. Andre i teamet, har ifølge den engelske avis, Mirror, udtalt sig om, at hans udtalelser ikke altid falder lige heldigt. Ifølge den unavngivne kilde, er Barrichello normalt en utrolig rar fyr at arbejde sammen med, men kan også være den dråbe der får bægeret til at flyde over.
Problemet for Barrichello i den forbindelse er, at hans kontrakt med Ferrari udløber ved udgangen af denne sæson. Hvis han skal være sikker på en kontraktforlængelse, skal han muligvis til at rette visse ting.
Prost mistede ved udgangen af år 2000 det franske cigaretmærke, Gauloises, som sponsor. Men det er nu kraftige rygter fremme om, at det amerikanske cigaretfirma, Camel, er på vej tilbage til Formel 1. Camel har tidligere været repræsenteret i Formel 1. Senest hos Benetton og Williams tilbage i starten af 1990'erne. Også Lotus har haft Camel som sponsor.
Hvis ellers disse forlydender og rygter taler sandt, skulle aftalen blive offentliggjort ved San Marinos Grand Prix i næste måned.
Selvom at Williams med lillebroderen Ralf, har vist en forrygende form og fremgang, så er Michael Schumacher stadig af den opfattelse, at McLaren og Mika Hakkinen stadig er de mest alvorlige konkurrenter for ham selv og Ferrari. Så selv om at McLaren har kæmpet med en del problemer med bilen i år, bl.a. en meget kraftig understyring, så er de ikke slået endnu.
Michael Schumacher:
"McLaren er altid stærke, og jeg er klar til at kæmpe med dem. Jeg betragter stadig Mika Hakkinen, som min største konkurrent."
Mika Hakkinen har tidligere sagt, at hvis ikke McLaren snart får nogle points, så er løbet kørt for dem, især når man tager Ferraris nuværende form i betragtning.
Det er blevet afvist mange gange, selv Ron Dennis har været fremme at sige, at han ikke mener, at Ferrari gør noget ulovligt i den henseende. Michael Schumacher har igen været fremme at sige, at man ikke gør noget ulovligt, men at Ferrariernes præstationer i de første 2 løb i sæsonen, er resultatet af et meget hårdt arbejde med bilen i løbet af vinteren.
Michael Schumacher:
"Jeg kan virkelig ikke forstå, hvorfor man simpelthen kan acceptere, at vi har fået et godt resultat af det arbejde, der er udført i vinterens løb. Mht. til den nye motor, har vi koncentreret os om dens køreegenskaber. Vi har prøvet at forbedre dens momentkurve. Det kan kun lade sig gøre, hvis bilen er meget god, både på det aerodynamiske og mekaniske område, samt at der også skal være et godt vejgreb. Hvis man forestiller sig, at der ikke er plads til yderligere udvikling og forbedring, så begår man en stor fejl. I Formel 1 sker udviklingen løbende hele tiden. Selv i vores bil er der stadig mange ting, der kan forbedres."
For at komme rundt til de europæiske Grand Prix'er, skal der bruges lastbiler og motorhomes. Ferrari har i mange år brugt Iveco lastbiler, som sjovt nok også er Fiat ejet, til alt deres udstyr. Nu er det blevet tid til udskiftning. Det er stadig Iveco som man bruger - ganske naturligt. Vognparken indeholder nu 3 spritnye Eurostar, og 2 Daily City lastbiler.
Men der er også blevet behov for en nye reservebil. De 2 egentlige Grand Prix biler er blevet afsendt til Brasilien. Men under testen i sidste uge i Barcelona, brugte man den oprindelige reservebil. Men pga. af problemer med elektronikken i den, tør man ikke bruge den i forbindelse med et Grand Prix. Derfor har man bygget en ny, som for øvrigt får chassis nr. 210, og skal have den afsendt til Brasilien, så den kan være klar til indsats, hvis det skulle blive nødvendigt.
Vi husker vel alle de næsten katastrofale forhold der herskede under sidste års Grand Prix. Godt nok var der kommet ny asfalt på, men alligevel klagede flere kørere stadig over at banen var meget ujævn. Derudover var der store problemer med nedfaldne reklameskilte. Alt i alt fik arrangørerne en kraftig påmindelse om, at bringe forholdene klar til dette års Grand Prix.
Kritikken fra Barrichello går på, at mange af tingene stadig ikke er bragt i orden.
"Rubens Barrichello:
"Arrangørerne har stadigt et dårligt omdømme. Dårlig asfalt, skilte der falder ned og den meget langsommelige klargøring."
Med den meget langsommelige klargøring mener Barrichello, at der flere gange i de seneste par uger, har været strejker og arbejdsnedlæggelser blandt arbejderne i de firmaer, som har kontrakt på at vedligeholde banen. Ifølge forlydender fra det brasilianske, skulle banen dog være klar til weekendens Grand Prix.
Ifølge Barrichello er både Brasilien og Sao Paolo ved at miste deres gode omdømme i Formel 1 verdenen. Flere kørere tør ikke mere tage deres koner og kærester med til Brasilien, fordi kriminaliteten er ved et være et meget stort problem. Risikoen for at blive slået ned og frarøvet sine værdier, er steget ganske betragteligt de seneste år.
Heller ikke Jean Todt er så begejstret for banen, der altid har haft et ry for at være meget ujævn og hård ved bilerne. Det er så også en af grundende til at man har i Barcelona for at teste. Udover indkøringen af det nye tracktion control system, har man også forberedt sig på løbet på Interlagos banen. Men han er dog mere politisk i sin udtalelse end Barrichello.
Jean Todt:
"Man kan ikke sige om det er en god eller en dårlig bane. Det er endnu et Grand Prix, som skal håndteres bedst muligt, og vi skal alle været meget velforberedt. Det er en af grundende til, at vi har testet i Barcelona."
Ifølge en argentinsk avis, har Prost teamet tilbudt Jordans testkører, Ricardo Zonta, en testkontrakt. Det sker bl.a. fordi man ingen fast testkører har. Men ifølge samme avis, har Ricardo Zonta afslået tilbuddet og har valgt at blive hos Jordan. Et af problemerne ved ingen testkører at have, er at Gaston Mazzacane øjensynligt har indføjet en klausul i hans kontrakt, som siger at hans kontrakt kan opsiges, hvis hans præstationer ikke lever op til forventningerne. Hvis man vælger at opsige hans kontrakt, står man uden en andenkører til Jean Alesi. Men måske er det ikke så nemt at afskrive Mazzacane. Han skulle ifølge forlydender bringe omkring $ 5 mill. med sig til Prost teamet.
En anden side af sagen, er så hvorfor Prost teamet i sidste uge valgte at bruge den unge spanske CART kører, Oriol Serviá til testen. Kan det være fordi, at Prost håber på at kunne få Telefonica som sponsor. Telefonica var bl.a. sidste år sponsor for Minardi.