"Det var uventet, men dejligt, at få tilbudt flere kilometer i en F1-Williams igen. Jeg har allerede nu kørt flere kilometer her, end i hele min "F1-karriere" hidtil.
Det er en endog meget vigtig test for teamet, da det er Michelin's første "go" på vej til deres comeback til Formel 1 i 2001. BMW- Williams F1 teamet er udviklingspartner for den franske dækgigant.
"Jeg er meget stolt over at få lov til at give feedback til alle Michelin's tekniske hjerner. Jeg har før arbejdet med flere af dem under specielle dæktest til f.eks BMW's Le Mans-racere. Bilen har været fremragende, pålidelig og med masser af power fra en bilfabrik lidt sydligere end Audi i Ingolstadt - og har således været i stand til at køre omkring 500 km på mange forskellige typer dæk (konstruktioner og compounds etc). Der er mange parametre, der er ændret siden Williams testede her sidste år, men det er kanon-positivt for alle parter, at vi allerede nu er så hurtige og konstante...."
Tom tester i morgen (onsdag) og torsdag, hvor Michelin planlægger at vande banen konstant til en test af deres regndæk.
tomkristensen.com
Michael Schumacher udtaler:
"Vores udviklingsprogram vil give os en endnu bedre racer til San Marino Grand Prixet", og han tilføjer "Vi håber på at give vores fans, Tifosi'erne, det samme resultat som sidste år".
Michael Schumacher har vundet på Imola banen 2 gange, blevet nr. to 4 gange, udgået 2 gange.
Men det var ikke et løb uden problemer. Pedro de la Rosa havde problemer med radioen, og kunne ikke høre da teamet kaldte ham i pit. Og på grund af den meget bumpede start/mål langside, kunne han heller ikke se hvad der stod på hans pitboard. Det gav en vis spænding i teamet. Heldigvis kom han dog i pit på 37 omgang. Det var meningen at han skulle have været i pit på 33 omgang.
Lidt bedre gik det for Jos Verstappen, som ikke havde de samme problemer, det gik fint med hans pitstop. Men hans fysik blev sat på prøve. Det blev et meget hårdt løb for Jos Verstappen, som indrømmede efter løbet, at han skal til at arbejde noget mere i træningslokalet.
"Jeg var træt, alt gjorde ondt, og jeg skal til at træne noget mere. Det bliver et spørgsmål om at få kørt noget mere og træne noget mere end nu."
Tom Walkinshaw var meget tilfreds efter løbet. Selv om kørerne sluttede udenfor pointene, fik hele teamet ros. "Jeg er meget glad for det teamet fik ud af anstrengelserne i dag. Vi er på rette vej."
Meget kan tyde på at den pengetilførsel Arrows har fået fra sine nye sponsorer, har gjort det muligt at komme længere frem i feltet. Det varer sikkert ikke længe, inden de begynder at tage nogle af pointene også.
Nu er han altså igen i aktion - mod sine tidligere "venner". Det var jo McLaren der i sin tid lækkede oplysninger om at Ferrari måske havde et problem med de vinger der var påført raceren. McLaren har imidlertid afvist at pakke raceren sammen og sende den plomberet til Paris hvor den kunne indgå som bevismateriale. Dette blev afvist af Adrian Newey. I stedet blev det besluttet at lave flere forskellige målinger som vil danne grundlag for sagen og McLarens forsvar. Ifølge Max Mosley er dette helt indenfor de spilleregler som de har sat op for de 11 teams i forbindelse med uoverensstemmelser.
Ifølge Jo Bauer har de 2 mm. som McLaren-raceren afveg med, givet en fordel i præstationen, eftersom raceren har bedre mulighed for at "suge" sig til banen og give mere downforce. McLaren hævder imidlertid at vingen har været belastet af at raceren adskillige gange har ramt den meget bumlede asfalt.
Imens er McLaren ved at line op med topadvokater der skal tale deres sag - men teamet skal huske på den måde de selv opførte sig da Ferrari fik deres point tilbage efter løbet i Malaysia sidste år. "Vi kommer tilbage og kæmper hårdere end før i det næste løb på Imola. Vi giver ikke op!" lover Ron Dennis. Formel 1-bossen Bernie Ecclestone er rimelig kølig over problemerne (der er jo heller ikke en spændende VM-afslutning på spil!) "Hvis det er en ren fejl fra McLaren er det kedeligt, men hvad kan man gøre?" spørger han men er dog ked af det på Coulthards vegne. "Den måde David kørte på, for at gennemføre, gør det kedeligt hvis det slutter på denne måde," siger Ecclestone.
Afgørelsen kommer i næste uge.
Flere andre af point-scorerne var også på vippen - i hvert fald blev de undersøgt flere gange, og selvom de ikke levede op til reglementet - sådan som det i hvert fald forlyder - valgte løbsledelsen at godkende racerne, men Coulthard slap ikke gennem nåleøjet - måske som følge af at de ikke levede op til den nævnte tolerance i artikel 3.12.6, der - efter dommen efter Malaysia 99 - kan bruges til både horisontale og vertikale dimensioner.
McLaren mener at banen simpelthen har bøjet vingen, sådan at dimensionerne ikke passede og henviser til at der ikke er tale om en fabrikationsfejl, sådan om det var tilfældet med Ferrari under Malaysias grand prix. Dog er artikel 3.12.6 primært rettet som en tolerance der kan anvendes om det "slid" der kommer i et grand prix, men den præcedens som FIA satte efter Malaysias grand prix er denne artikel mere omfattende end almindelig slitage under løbene.
Coulthard var meget skuffet. "Jeg var ikke tilfreds med andenpladsen da jeg forlod banen, men nu er jeg endnu mindre glad," siger en skuffet David Coulthard, der måske kørte sit livs løb på Interlagos med en racer der manglede flere gear og ikke havde forbindelse med teamet over den interne radio. "Det er selvfølgelig ekstremt frustrerende. Vi vil appellere imod dommen og forhåbentlig får jeg mine seks point igen," håber skotten der hørte om diskvalifikationen mens han var på vej væk fra Sao Paulo.
Indtil videre må Coulthard vente og se - hvordan FIA reagerer er uvist. Der er jo ikke en spændende VM-afslutning i vente, så denne gang tager de ikke de kommercielle interesser i betragtning.
Han mener også at Ferrari og Schumacher ikke skal tro det bliver let. "Mika førte da han måtte udgå og jeg er sikker på at hvis det ikke var sket, var resultatet blevet meget anderledes. Vi var uheldige og har ikke fundet formen endnu." Det har så også været skuffende at teamet har måttet inkassere en diskvalifikation for Coulthards andenplads. "David kørte et fantastisk løb og har været meget uheldig," siger Haug skuffet, men giver Coulthard god støtte: "Det er et tegn på en rigtig stor kører at være i stand til at få raceren hjem i dårlig stand og med problemer," siger han og afviser dermed de rygter der vil vide at skotten er ved at få sparket.
Derudover giver McLaren ikke op forud for appelsagen. Teamet mener at kunne bevise at det har været den bumlede bane der har gjort at skottens racer var 7 mm. på den forkerte side af reglementet, samt at det så ikke er indenfor de 5 mm. tolerance som afgørelsen efter Malaysias grand prix i 1999 danner præcedens for. Derudover vil McLaren forsøge sig med andre paragraffer for at få omstødt dommen og give Coulthard de 6 point tilbage.
”Første halvdel af løbet gik usandsynligt godt – andet halvdel var god, men jeg kunne ikke klare presset. Jeg var fuldstændigt færdig. Jeg var træt, og alting gjorde ondt, men jeg tror, det bare er et spørgsmål om at få kørt nogle kilometer i bilen og træne hårdere”.
Foto: Allsport
Verstappen klagede specielt over styretøjet, som han mente var utroligt tungt og krævede mange kræfter.
”Vi skal koncentrere os om servo styring. De grundlæggende elementer er der, det er bare om at få tingene til at passe sammen”.
Også teamets anden kører Pedro de la Rosa havde sine problemer at slås med. På grund af en fejl i radio anlægget blev han først kaldt ind til sit pitstop fire omgange for sent - han kunne høre alle andre end sin pit ingeniør og havde derudover også problemer med at se sit pit board.
Problemer til trods lykkedes det som nævnt begge vogne at gennemføre løbet på pæne placeringer, så der er god grund til tilfredshed i teamet, i modsætning til sidste sæson, hvor de som oftest måtte kæmpe med Minardi om placeringerne bagerst i feltet.
Button kan nu kalde sig den yngste point-scorer i Formel 1 - den rekord blev forbedret med to måneder af Jenson Button der i januar blev 20 år. Den tidligere rekordholder, mexicaneren Ricardo Rodriguez, kørte sig til en fjerdeplads i det belgiske grand prix i 1962 for Ferrari. Med til den historie hører også at han siden hen døde i et uheld senere på året.
Button har fået en god start i Formel 1 - med point i Brasilien
Foto: Allsport
Selvfølgelig var Button glad over at have klaret sig så godt, selvom det ikke var på den "rigtige" måde at pointet kom i hus. "Det ville have været bedre hvis jeg kunne have vundet mit første point, men det skete ikke," siger han. Ralf Schumacher var en plads foran - men tyskeren har fået hård kamp af en ung kører - der endda slog Ralf i kvalifikationen.
Mens tribunerne hele banen rundt var et bølgende hav i Ferraris røde farver af fans, der havde købt caps til støtte for RB, bragte det dog ikke Barrichello noget held: Efter 27 omgange begyndte der at komme blå røg fra hans Ferrari,og den sidste omgang kørte han langsomt rundt, mens han vinkede til alle de skuffede fans.
Efter løbet udtalte RB: "Jeg er SÅ skuffet, det eneste jeg ønskede var at gøre det godt foran alle mine mange fans. Desværre var der ikke noget jeg kunne gøre. Jeg fik problemer med hydraulikken, og jeg mistede alt trykket til gearboksen, styretøjet og gaspedalen. Det eneste jeg kunne gøre i denne situation, var at køre tilbage i pitten."
Selvom det er anden gang Rubens Barrichello har ført det brasilianske grand prix, så har han som før nævnt kun gennemført løbet 1 gang, og det var i 1994, da han sluttede på en fjerde plads.
Formel-1.dk vil selvfølgelig følge op på historien, når der er mere at fortælle.
Og der er noget at gå i gang med. I denne weekend led teamet meget af holdbarhedsproblemer, man blev udsat for nedfaldne reklameskilte og en bagvinge der fløj af.
I selve løbet fik Heidfeld en ikke alt for god start. "Bilen var faktisk udmærket, selvom jeg ikke lavede nogen særlig god start. Jeg mistede dog ikke nogen pladser, og var endda i stand til at overhale nogle enkelte på de første omgange. Bilen føltes dog lidt nervøs pga. en noget løs bagende. Motoren begyndte pludselig at miste noget af kraften, og så vidste jeg, at jeg ikke ville få et langt løb i dag. Der bliver noget at arbejde videre med."
Ret meget bedre gik det ikke for Jean Alesi. Han udgik tre omgange efter Heidfeld, dog ikke med samme fejl, det var elektroniske problemer der var skyld i at Alesi udgik. "Jeg fik ikke nogen særlig god kvalifikation. Næsten alt gik galt. Reklameskiltet der faldt ned lige foran mig, alle de røde flag der førte til afbrydelser og til sidst regnen. Warm-uppen var heller ikke bedre, der forsvandt bagvingen pludselig. Men der er fremgang at spore. Vi fik løst en del problemer i den sidste test på Silverstone, men der er flere ting der skal løses. Alle i teamet har arbejdet utrolig hårdt op til løbet, vi er på vej fremad, så håbet er ikke opgivet."
Nick Heidfeld og co. havde ikke en god weekend
Foto: Allsport
Nick Heidfeld udtalte efter løbet til tysk tv, at årsagen til at bagvingen pludselig forsvandt fra Alesis bil, menes at være at netop denne bil har været brugt til både test og kvalifikation, og derfor kunne nogle elementer på bilen være slidt. Skal nok tolkes som en form for metaltræthed pga. vibrationer osv.
Trulli kørte med en 2-stop strategi som gjorde at han kunne komme hurtigt op gennem feltet med en let racer. Frentzen kørte med en 1-stop strategi - blandt andet imod Fisichella, der så viste sig at have en strategi der var lige det bedre. Frentzen satte løbets næsthurtigste tid - 1.15,192 som var 4/10 dårligere end Schumachers bedste tid i løbet. "Det er et meget godt resultat," siger Frentzen - der på det tidspunkt udtalte sig om hans 4. plads. "Jeg er glad for at score tre point (senere fire) og det var godt at Jarno fik to, så teamet nu er nummer 4 i mesterskabet," siger Frentzen videre.
Frentzen fik en 3. plads - og de første point til Jordan i år
Han var dog skuffet over ikke at have været i stand til at slå Fisichella. "Mit bagdæk blev ret slidt og jeg måtte gå tidligere ind i pit for at skifte dem. Mod slutningen af løbet var i stand til at komme tættere på ham, men det var ikke muligt at hente ham i dag," siger Frentzen med lidt skuffelse.
For Jarno Trulli var løbet en opmuntring. "Efter gårsdagens forfærdelige kvalifikation er jeg meget glad for dette resultat," siger Trulli, der efter diskvalifikationen af Coulthard fik 4. pladsen. "At gå fra 12. til 5. pladsen er fantastisk," siger italieneren der lagde hårdt ud med en let tank. Dog virkede raceren ikke nær så hurtig efter det første pitstop. "Efter mit pitstop virkede raceren tung, men til slut blev den bedre," siger Trulli der nu ser frem til løbet på Imola - på hjemmebane.
Eddie Jordan hæftede sig ved at teamet kom så godt tilbage i løbet, samt at de har elimineret problemerne med holdbarheden. Dog var det ikke helt optimalt. "Det var skuffende at vi ikke nåede Fisichella til sidst i løbet, men vi kommer på podiet snart," siger Jordan - og det fik han jo egentlig ret i - Frentzen fik 3. pladsen nogle timer efter.
Teamet tager nu til Silverstone for at teste, men det ventes at det kun er Trulli der kommer i aktion, mens Frentzen må tage lidt "fædreorlov".
"Da vi checkede frihøjden ved frontvingen, blev man opmærksom på at der kun var en frihøjde på 43mm, men iflg. FIA-reglementet for 2000 artikel 3.12.1, skal der være 50mm frihøjde ovet et speciferet reference-punkt." udtaler en af FIA's kontrollør.
Efter en nøje undersøgelse af bilen, blev teamet underrette om afgørelsen, og at David Coulthards bil ikke overholdt FIA's reglsæt, og heller ikke er inden for en margin på 2mm, som er den tilladte tolerance.
McLaren Mercedes fik lov til selv at undersøge bilen, og man fandt at der var sket skader på chassis og bund, og at front
vingen havde flyttet sig fra sit normale leje.
Teamet mener, at det skyldes de mange stød mod bunden og vibrationer bilen modtager under et løb på Sao Paulo banen.
Det er derfor at teamet har appelleret FIA's dom, da man mener at der er nogle formildende omstændigheder.
Coulthard var allerede på vej til lufthavnen, da han hørte om sin diskvalifikation. Kendelsen kom flere timer efter at løbet var slut.
Grunden til at Coulthard blev disket, var at hans frontvinge kun var 43mm over jorden, men den skulle være 50mm over jorden iflg. de tekniske reglement bestemmelser.
Kilder nær McLaren teamet, siger at beslutningen er blevet appelleret. Man mener at slitagen på træpladen skyldes at banen er meget bumpet.
Der er ikke sat nogen dato for appellen.
Hov! Coulthards racer blev ikke godkendt af FIA
Efter flere timers undersøgelse fandt FIA at skottens McLaren ikke levede op til reglementet. "Da fronthøjden blev checket blev det noteret at frontvinden kun var 43 mm. i stedet for 50 mm. over reference-planet (træplanken under raceren) som beskrevet i artikel 3.12.1 i FIA-reglementet for 2000," siger en official.
McLaren har endnu ikke appeleret men det er værd at bemærke at det er den samme pargraf som der var debat om da Ferrari blev udelukket i Malaysia - der var det blot 5 mm. det drejede sig om... Så der kan helt sikkert komme endnu mere ballade mellem de to teams efter denne episode.
Dermed kommer top-6 til at se ud som følger:
Nr. | Kører | Team |
1. | Michael Schumacher | Ferrari |
2. | Giancarlo Fisichella | Benetton |
3. | Heinz-Harald Frentzen | Jordan-Mugen |
4. | Jarno Trulli | Jordan-Mugen |
5. | Ralf Schumacher | BMW-Williams |
6. | Jenson Button | BMW-Williams |
Jenson Button kan altså glæde sig over at have scoret et point - og han har allerede klaret sig utrolig godt i Formel 1 - det er fortjent at han er med!
Balladen kan nu fortsætte - og vi er kun i sæsonens første løb...
Men Michael Schumachers racer blev siden hen godkendt og hans sejr er bekræftet - mens Coulthard fortsat ikke har fået sin McLaren-racer godkendt. Også Giancarlo Fisichella er kommet i søgelyset, så intet er endnu blevet bekræftet.
Det er træplanken under raceren der er tvivl om - og der er åbentbart så stor tvivl om de lever op til FIAs regler, at de skal igennem yderligere målinger før løbsledelsen på Interlagos vil bekræfte resultatet.
Så indtil videre er det sikkert at Michael Schumacher har vundet, mens alt andet stadig kan ændre sig.