Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.3.2002
 Ferrari bag nyt forslag om motorreglementet?
 Ingen Ferrari motor til det nye team
 Räikkönen på podiet for første gang
 Heldet tilsmilede Jaguar
 Minardi helt i skyerne
 Toyota fik point i første forsøg
 Schumacher-sejr i Australien
 Ferrari hurtigst i opvarmningen
 
2.3.2002
 Overtager Richards BAR?
 Blandet kvalifikation for Jordan
 Williams - Vi kunne være kørt hurtigere
 Ikke så dårligt for McLaren
 God dag for Minardi
 Sato til start i morgen!
 Barrichello tager pole i Australien
 Australiens GP - 4. frie træning
 Australiens GP - 3. frie træning
 

Hop til top3.3.2002

Ferrari bag nyt forslag om motorreglementet?

Siden bl.a. Williamschefen Patrick Head og også BMW tidligere har udtalt at det kunne være ønskeligt med en begrænsning af antallet af motorer, har der været rygter fremme om at det måske er Ferrari der i virkeligheden står bag.

Tidligere i år fremlagde Williams og BMW i fællesskab et forslag eller ønske om, at det måske kunne være en god ide at begrænse antallet af anvendte motorer i forbindelse med et GP. Ideen var det skulle være med til at begrænse nogle af de store omkostninger som bl.a. motorer er en del af. Det har knebet lidt med at få lige så mange sponsorpenge ind som tidligere. Siden de udtrykte førnævnte har det vist sig at det måske i virkeligheden er Ferrari der konstrueret dette forslag eller ønske.

Rent faktisk kan forslaget være en fordel for de teams som anvender Bridgestone dæk som jo netop Ferrari gør. Sidste sæson viste det sig at Michelin dækkene behøvede 10 til 15 omgange eller måske endda mere før man havde en optimal udnyttelse af dækkene. I praksis viser det sig på den måde at de teams som anvender Michelin, skulle gøre flere omgange på dækkene under de frie træninger før man havde fuld effekt i dækkene. Det betyder et større slid på motorerne, som dermed ikke har det samme antal kilometer tilbage og dermed en større risiko for at brænde sammen eller køre med en lavere effekt. Ved at begrænse antallet af anvendte motorer i en GP weekend vil motorerne blive belastet yderligere, noget som især Michelins teams vil kunne mærke. Det giver en fordel for Bridgestones teams, deriblandt Ferrari, som ikke har de samme problemer med Bridgestone dækkene.

PDL  


Hop til top
Ingen Ferrari motor til det nye team

Som det efterhånden må være de fleste bekendt, er Prost teamet blevet solgt til et konsortium bestående af bl.a. TWR og Charles Nickerson. Men det bliver ikke Ferrari motorer der bliver brugt.

Resterne af det konkursramte Prost team blev i løbet af ugen overtaget at et selskab, Phoenix Finance Ltd., med bl.a. Tom Walkinshaws TWR og penge fra bl.a. Charles Nickerson, en mand som sælger rigtig mange kyllinger over hele Europa. Prost havde mere eller mindre indgået en aftale med Ferrari om levering af motorer også i denne sæson. Nu melder Ferrari ud at man ikke ønsker at levere motorer til det nye team.

Ved det netop overståede australske Grand Prix blev Jean Todt bl.a. spurgt om man vil forsætte leverancen af motorer til de nye ejere af Prost teamet. Det skulle ifølge Jean Todt være ganske udelukket.

Jean Todt:
"Vi leverer ikke motorer til andre teams i denne sæson. Sådan er det bare."

Dermed er det kun Ferrari selv og Sauber der kører med Ferrari motorer i år. Hvilke motorer det nye team så vil anvende kan vi kun afvente og se. På kørersiden forlyder det at Gaston Mazzacane og Tomas Enge skulle have skrevet kontrakt med de nye ejere, men det er endnu ikke blevet officielt bekræftet.

PDL  


Hop til top
Räikkönen på podiet for første gang

McLarens nye finske kører Kimi Räikkönen endte for første gang på podiet. Teamet havde dog et noget blandet race og den unge finne kunne med lidt held have været endt på andenpladsen.

Men et ekstra pitstop kostede - det blev dog udført under safety-car, da finnen skulle have ændret lidt ved sin racer, efter at han havde været en tur igennem græsset og gruset i det første sving. "Det er selvfølgelig oplagt at sige at jeg er glad for at være kommet på podiet for første gang i Formel 1, og det er godt at det skete i mit debutløb for McLaren-Mercedes. Jeg blev påvirket af uheldet i det første sving, men var i stand til at vende tilbage på banen uden for meget skade på raceren," forklarer han, men ikke desto mindre måtte han en tur i pit for at få en ny næse på raceren. På vej ud fra pitstoppet havde han - blandt andet ved at køre bedste tid i løbet - taget andenpladsen fra Juan Pablo Montoya. "Efter mit pitstop kørte jeg dog bredt da jeg vendte tilbage på banen, og jeg mistede min andenplads," forklarer han.


God begyndelse hos McLaren - Räikkönen sluttede sit første løb for sin nye arbejdsgiver på 3. pladsen
(Foto: McLaren-Mercedes)

David Coulthard førte løbet efter den kaotiske start, og også da løbet for anden gang blev neutraliseret da Jarno Trullis Renault stod parkeret midt på banen. Men utallige gange havde skotten meget store problemer med at holde sig på asfalten - endda på et tidspunkt hvor han ikke burde være presset. "Min racer udviklede dog et problem med at skifte ned i gear, og da safety-car'en træk til siden, satte raceren i frigear hvilket sendte mig ud og jeg kørte af banen. Jeg var i stand til at komme tilbage, men problemet fortsatte og til sidste satte raceren sig fast i 6. gear og det stoppede mit løb," siger skotten der således var skuffet over løbet og nu ser frem til Malaysia.

"Et nyt løb med blandede følelser. Davids problemer med gearkassen som kostede ham løbet, er meget frustrerende da vi har gennemført 7.500 kilometers testarbejde. Men vi må tage noget trøst ved Kimis flotte kørsel, hurtigste omgang og 3. plads," siger Ron Dennis. "En turbulent start på Grand Prix-sæsonen og flot kørsel af Kimi," er Norbert Haugs opsummering plus at han konstaterer at motorerne - for en gangs skyld - kørte upåklageligt! Det er nye toner fra Mercedes!

BB  


Hop til top
Heldet tilsmilede Jaguar

Efter en mildest talt dårlig start på sæsonen 2002 for Jaguar, fik teamet alligevel hevet point med hjem fra Australien. Eddie Irvine overlevede sig til en 4. plads og tre vigtige point for teamet.

Det så ellers ikke særlig lovende ud for Jaguar da de måtte starte løbet fra beskedne placeringer som nummer 19 og 20. "Sikke et utroligt løb. Vi var sandelig meget heldige i dag, men vi gennemførte og det gjorde de andre ikke. Jeg måtte være meget forsigtig derude, fordi raceren styrede overhovedet ikke særlig godt. Det var ekstremt svært at køre og dagens resultat ændrer ikke ved det faktum at vi har masser af arbejde foran os," siger Eddie Irvine.

Han var øjenvidne til det store sammenstød i det første sving. "Jeg kunne ikke tro mine egne øjne! Der var racere over det hele og efter at være kommet igennem rodet fandt jeg mig selv oppe på 5. pladsen. Dermed ændrede mine tanker sig til hvem der nu var bag mig, og jeg pressede på indtil mål," siger ireren videre.


Irvine overlevede i sin Jaguar R3 til at tage 3 point - men farten mangler stadig!
(Foto: Jaguar Racing)

Holdkammeraten Pedro de la Rosa klarede sig også igennem problemerne på den første omgang, men sluttede langt efter de øvrige kørere, da han måtte en tur i pit for at få sin motor checket. Der viste sig at være en elektronisk fejl som dog blev udbedret og spanieren kunne gennemføre på en 8. plads - fem omgange efter. "Resultatet er godt for teamet og havde min racer ikke lidt af en elektrisk fejl, så ville vi have scoret point med begge racere. Vi var meget heldige i dag, men min racer føltes ikke så dårlig under løbet," siger de la Rosa der sammen med Irvine nu står overfor masser af test- og udviklingsarbejde. "Der ingen tvivl om at vi lider under manglende fart, og selvom teamet har fået tre meget gode point, ændrer det ikke ved det store arbejde der ligger foran os. Jeg er dog samlet set skuffet over ikke at have kunnet score point, men er på den anden sidste glad på Eddies og resten af Jaguar-teamets vegne," slutter spanieren.

Niki Lauda kunne da heller ikke være andet end tilfreds i forhold til racerens niveau. "Vi er selvfølgelig meget tilfreds med resultatet, og at have scoret tre point fra 19. pladsen på grid'en er godt nyt for alle hos Jaguar," siger teamchefen der ligesom sine kørere understreger at der venter masser af arbejde ved de kommende tests.

BB  


Hop til top
Minardi helt i skyerne

For Minardi-teamet kunne sæsonen dårlig starte meget bedre. Teamet fik deres bedste resultat siden det franske Grand Prix i 1994, hvor Pierluigi Martini blev nummer 5. Mark Webber fik dermed en utrolig debut i Formel 1.

Det var endda på hjemmebanen at Webber hentede de første point, plus at det var i debutløbet. Bedre kunne det ikke være. Teamet lukrerede på det store uheld på første omgang, men det skal ikke negligere teamets indsats. Teamets anden racer med Alex Yoong kom også hjem på en 7. plads. Ikke så underligt var der feststemning hos Minardi. "Det var virkelig et meget hårdt race og jeg måtte hele tiden presse på. Vi havde lidt drama i forbindelse med pitstoppet, hvor benzindækslet ikke ville åbnes, men vi kom igennem og jeg mistede ikke pladser," siger australieren. "Det som mærkede mig mest var dog på de sidste omgange - hver gang jeg kom forbi pitten kunne jeg se at folk på tilskuerpladserne rejste sig, men der var ikke noget ternet flag, så jeg var ikke sikker på om løbet var ovre eller ej," fortæller han.

Debutanten er meget stolt over sin præstation. "Jeg er meget tilfreds med at få raceren hjem og at vi sikrede os point på min hjemmebane. Jeg er meget stolt af teamet og den fantastiske støtte som vi har fået fra fans her i Australien," slutter Webber der har 14 dage til at holde hænderne over hovedet inden det nok bliver 'hverdag' igen.


Jubel i Australien og hos Minardi over Webbers point i debutløbet
(Foto: Minardi)

Alex Yoong glædede sig på teamets vegne. "Teamet fortjente det. For mit eget løbs vedkommende, så havde jeg en meget hård tid med en meget 'lang' bremsepedal," forklarer malaysieren der nu kan se frem til sit eget løb - og mon ikke han drømmer om at han kan gentage Webbers bedrift? Så skal der i givet fald kun være fem racere der gennemfører.

Paul Stoddart var da også ovenud tilfreds - og så er målene for i år nået. "Det kan ikke blive meget bedre end dette! Selv hvis ingen af vores racere havde gennemført løbet i dag, så ville jeg have følt at det havde været en fantastisk uge her i Melbourne, men at score to point i det første løb i sæsonen, og at Mark sikrer sig det i sit debutløb, er ikke til at tro," siger teamchefen. Det kan dog sagtens gøres bedre - hvis Minardi altså har det rette materiel! Vi springer dog lige Stoddarts takketale til sponsorerne over og henviser til billedet hvor de kan ses på den tætpåklistede racer!

BB  


Hop til top
Toyota fik point i første forsøg

Toyota kan tage fra Australien med en lidt blandet fornemmelse. For dels var deres debut ikke let, men i det mindste kom de da fra løbet med point. Så skal de ikke kæmpe for at sikre sig dem senere på sæson.

Det er ellers noget af det som lægger sig som en tung sky over nye teams, at der skal hentes point så de kan få del i TV-pengene som Bernie Ecclestone deler ud. Mika Salo gennemførte Toyotas første Grand Prix på 6. pladsen, og det var en god start for sæsonen. "Vi havde et godt løb her i dag. Jeg blev ramt på den første omgang og blev nødt til at skifte et rør i bagraceren, men raceren føltes hurtig og holdbar efter det," siger Mika Salo. Han pressede på de sidste omgange på for at tage 5. pladsen fra Mark Webber med blev koldt afvist, og det endte med at finnen måtte tage en snurretur. Men mon ikke Toyota på sigt blot brager forbi Minardi?


Mika Salo sikrede Toyota en god start i Formel 1 med point
(Foto: Toyota)

For Allan McNish blev debuten meget kort. Han røg allerede af i de første store uheld. "Det var lidt skuffende ikke at komme igennem den første omgang i vores første Grand Prix. Selvom jeg ikke kunne gennemføre løbet, fik jeg mere erfaring i løbet af weekenden. Jeg er meget glad for at Mika scorede point, og teamet har været perfekt," siger den skotske debutant.

"Efter starten af løbet var jeg meget glad for at vi stadig havde en racer med i løbet. Begge kørere gjorde det godt i deres første Grand Prix. Selvfølgelig var Allan uheldig, men Mika sluttede på 6. pladsen så vi har et godt udgangspunkt til Malaysia," siger Tsutomu Tomita.

Teamet vender tilbage til Frankrig for yderligere tests forud for det kommende Grand Prix i Malaysia om 14 dage. Stephane Sarrazin står for testen mens teamets to kørere bliver ude i Oceanien.

BB  


Hop til top
Schumacher-sejr i Australien

Sæsonen 2002 blev indledt i Melbourne, Australien, i et GP, der blev præget af en dramatisk start og et voldsomt mandefald .

Løbet skal til at starte. Foran sig har Michael Schumacher teamkammeraten Rubens Barrichello, bag sig har han tyve kørere, som den tre-dobbelte verdensmester har opfordret til at forholde sig roligt, når starten går. Om de så gør det, er en anden sag: Ikke alle kørere har før været begejstret for at modtage ordrer fra tyskeren. En af dem, der i hvert fald ikke har villet høre efter er Michael Schumachers egen bror, Ralf, der maser sig forbi og kører direkte op bag i Barrichellos Ferrari. Williams-raceren flyver frem som over en rampe og fortsætter over gruset og ind i dækmuren.

Også længere ned i feltet opstår der kaotiske tilstande, og en Renault-kører mister forvingen i forvirringsn. Godt en tredjedel af feltet udgår: Barrichello, Ralf Schumacher, Heidfeld, Massa, Fisichella, Button, Panis, McNish og Bernoldi. I alt 13 mand er tilbage. Alligevel vælger løbsledelsen ikke at genstarte løbet.

Situationen er pludselig, at Coulthard er i spidsen fulgt af Trulli, Montoya, Schumacher, Irvine, de la Rosa, Sato, Webber, Yooong, Villeneuve, Raikkonen, Salo og Frentzen. De sidstnævnte pænt bagefter resten pga. af pitstop. Raikkonens stop varede 48 sekunder. Den unge finne sad dårligt efter en afkørsel i starten, og problemet blev kun delvist løst.

Sikkerhedsvognen går ind, og Schumacher indleder straks angebet på Trulli i Renault’en. Italieneren holder på gennem de første par omgange, mens Coulthard trækker fra i front. Montoya havde problemer tidligere men ligger nu i Ferrari'ens baghjul og venter på sin chance. Trulli lukker konsekvent døren for Schumacher, men efter tre omgang mister han alligevel koncentrationen og kører af banen.

Sikkerhedsvognen er på banen igen. Trullis racer holder midt på banen med vragstumper om sig. Flere benytter sig af lejligheden til at gå i pit, bl.a. Villeneuve og Bernoldi. Arrows-kørerne kom ellers ikke afsted på opvarmingsomgangen, men episoden i starten har i vis grad neutraliseret det.

Da løbet igen bliver givet frit, er Coulthards dæk ikke klar til udfordringen. Han tager turen fra føringen til græsset, og Schumacher er godt på vej til at følge ham. Montoya derimod holder hovedet koldt og går forbi Schumacher for enden af langsiden! Pludselig er top tre: Montoya, Schumacher og Raikkonen, fulgt af Coulthard, Irvine, de la Rosa og hjemmebanefavoritten Webber.

Schumacher har ikke i sinde at finde sig til rette som 2’er, og han giver ikke Montoya et øjebliks ro. Der angribes igen og igen, men colombianeren lukker effektivt. Samtidig ligger Raikkonen i McLaren’en ikke langt bagefter de to. Sato er udgået, og der er nu kun ni kørere tilbage i feltet. Der kunne for den sags skyld godt være point til begge Jaguar’er, der ellers startede langt tilbage i feltet som nr. 21 og 22.

Til sidst slipper Schumacher rent forbi Montoya og trækker fra. Raikkonen er nu kommet så langt frem, at han rent faktisk så småt truer Montoya. Tættere på kommer finnen dog ikke. Feltet er nu reduceret med endnu en kører, efter at Frentzen har fået det sorte flag for at forlade pitten under utidigt. Med det rykker Webber i sit debutløb op på en 6.-plads i Minardi’en for øjnene af landsmændene på tilskuerpladserne.

Coulthard tager for tredje gang turen over græsset. Skotten på fjerdepladsen sidder ikke i en optimalt fungerende racer og må lade de tidligere Ferrari-teamkammerater Eddie Irvine og Mika Salo forbi sig. Michael Schumacher er stukket af i front og har hurtigt næsten 15 sekunder mellem sig og Montoya. Afstanden herfra og ned til Raikkonen på 3.-pladsen holder sig stabilt omkring 0,8 sekund.

Villeneuve er næste mand ude af løbet, da han parkerer BAR-raceren i dækmuren. Med en de la Rosa fire omgange tilbage og en 7-8 kørere tilbage bliver et gammelt mundheld pludselig aktuelt: Det handler ikke om at vind

CBA  


Hop til top
Ferrari hurtigst i opvarmningen

Ikke overraskende var det atter Ferrari og den modificerede F2001, der viste vejen i opvarmningen op til det australske GP.

Tidlig regn havde efterladt banen våd, og kørerne måtte have fat i regnvejrs- eller intermediatedækkene. Inden løbet går i gang skulle banen dog nå at tørre op. Massa er første mand ude, men også den første i problemer, der tvinger ham tilbage i Sauber-pitten og den ventende reservevogn. Snart efter viser også denne racer sig i problemer, og Massa får endnu engang de gule flag i gang.

Raikkonen overtager for en kort stund placeringen øverst på tidstavlen fra Montoya inden Michael Schumacher sætter en tid tre sekunder hurtigere. Tyskeren har dog heller ikke helle for vanskeligheder denne morgen: da han senere træner starten i pitten, staller han og må have banemedarbejderne til at hjælpe sig tilbage til mekanikerne.

Opvarmningens mest dramatiske optrin står Mika Salo for, da han spinner af i Stewart-svinget og rammer muren med sin Toyota. Få sekunder senere er opvarmningen ovre, og stillingen er da: M. Schumacher, Barrichello, Coulthard, R. Schumacher, Raikkonen og noget overraskende Massa.

CBA  


 

Hop til top2.3.2002

Overtager Richards BAR?

Rygter er begyndt at versere om, at ex-Benetton-chef David Richards tilbagekomst til Formel 1 som leder af BAR er forbundet med en eventuel overtagelse af teamet gennem selskabet Prodrive. På journalisternes spørgsmål om sagen har Richards hverken ville be- eller afkræfte noget, men de vage svar kunne antyde, at der er noget om snakken.

"Fuldt forståeligt foregår disse ting som regel bag kulissen og i en vis grad fortroligt, men jeg har ikke ændret mine principper fra hvad, jeg sagde dengang," udtalte Richards med hentydning til de kommentarer, han kom med for fire år siden, hvor han slog fast, at han aldrig ville vende tilbage i spidsen for et team, ved mindre han selv havde kontrol over økonomisiden.

Om sit engagement i teamet forklarede Richards i torsdagens pressekonference, at han ville være så involveret, som det skulle vise sig nødvendigt i den kommende tid. Han nægtede dog besvare nogen konkrete spørgsmål om overtagelse. Om sin rolle i fremtiden sagde han: "For tiden er jeg meget involveret, bruger megen tid ved banen og er meget involveret i racer-siden, men det er ikke min måde at klare tingene på på langt sigt. Jeg regner nærmest med at have de rigtige mennesker til de rigtige jobs." Han sagde, at han havde lagt en plan for fremtiden, men hvad den plan gik ud på, lykkedes det ikke at få lokket ud af ham. "Det vil vare mindst tre måneder eller deromkring, hvor jeg vil ordne lidt forskelligt og lære sagerne kende, før jeg regner med at kunne [foretage nogle ændringer]. Når vi når til Imola vil vi afholde en rigtig pressekonference og forklare alle ændringer, der er nødvendige, og hvad vi vil gøre i fremtiden," lovede han.

CBA  


Hop til top
Blandet kvalifikation for Jordan

Det var med blandede følelser Jordan-teamet kunne se tilbage på årets første kvalifikation - og også med en vis uro, for det lykkedes ikke teamets nye kører Takuma Sato at kvalificere sig inden for 107%. Senere besluttede FIA dog at lade japaneren deltagge på en kompensation.

Satos problemer i begyndelsen af tidskørslen og det følgende røde flag gik også ud over teamkammeraten Giancarlo Fisichellas første flyvende omgang. I sit næste forsøg satte italieneren dog 3.-bedste tid, men regnen forhindrede ham i at forbedre tiden yderligere. Alt i alt blev det til en startplacering som nummer otte. "Jeg er meget tilfreds med denne præstation," fortalte Fisichella. "Det var mit mål at være blandt de otte forreste, og bilen føltes god. Den var i fin balance, og jeg fæler mig meget sikker på i morgen. Og det er fint, hvis det er vådt!"

Takuma Sato er den første til at indrømme, at debuten indtil videre har været noget af en skuffelse. Til gengæld har han masser af forklaringer på hvorfor, det gik, som det gik. "Det var en hård dag i dag," udtalte Sato. "Jeg gjorde mit bedste, og det, der skete, var ikke nogens skyld. Mekaniske problemer er sådan noget, der sker. Det var meget svært at køre Giancarlos bil i regnvejr. For eksempel var det hans sædeindstilling, jeg havde intet at støtte hælene imod, så jeg kørte med fødderne i vejret! Desuden var bilen indstillet til tørvejr."

CBA  


Hop til top
Williams - Vi kunne være kørt hurtigere

De fleste kørere og teams havde en god fornemmelse af at de godt kunne have kørt hurtigere end de tider der blev noteret i dagens kvalifikation. Ralf Schumacher er tilfreds med resultatet, mens Montoya klagede over trafik.

"Selvfølgelig er jeg glad for mit resultat. Da vi vidste at det kunne begynde at regne, frygtede vi at vi kunne miste chancen for at få en hurtig omgang. Men vores timing var god," siger Ralf Schumacher der starter fra 3. pladsen. "Min racer var god. Jeg havde dog lidt understyring, men det burde vi få styr på til i morgen," slutter tyskeren.


(Foto: BMW)

6. pladsen var ikke lige det som Juan Pablo Montoya havde sat næsen op efter. "Jeg havde kun ét forsøg, og jeg tror at jeg mistede seks til otte tiendedele fordi Fisichella bremsede mig. Det var skuffende fordi der var meget mere at hente i raceren. Men jeg føler mig alligevel meget godt forberedt til i morgen," siger colombianeren der for et år siden debuterede netop i Melbourne.

Sam Michael summerer op på kvalifikationen. "Vi havde en meget rimelig dag taget vejrforholdene i betragtning. Juan Pablo var uheldig med at have trafik på sit første forsøg. Ralf besluttede sig for at sidde over de første tre til fire minutter for at undgå trafik og var i stand til at få en fri omgang og sætte en god tid," forklarer deres chefingeniør. I morgen er målet således at komme godt igennem og sikre sig point.

Gerhard Berger øjner chancen for at satse forskelligt i jagten på point. "Til løbet har vi mange chancer ved hvor vi starter fra. Vi har haft to problemfrie dage og alle de testkilometer som vi har haft de sidste to måneder, betaler sig nu. Jeg håber at det også bliver aktuelt i morgen," siger Berger der mener at nøglen til succes er holdbarhed i de første løb.

BB  


Hop til top
Ikke så dårligt for McLaren

McLaren overkom problemerne fra fredagens træning og fik kørt sig frem i rækkerne. Placeringer som nummer 4 og 5 er ok for teamet.

Men ikke desto mindre er der fortsat et godt stykke op til Ferrari. Problemer var der dog også for teamet idet de ikke fik brugt alle deres omgange - et problem de dog ikke var ene om, da de øvrige teams også blev påvirket af regnvejret der ramte kvalifikationen. For David Coulthard var det yderligere problematisk, da han kom i nærkontakt med Jacques Villeneuve. "Jeg kom ud af det næstsidste sving på min første flyvende omgang, og Villeneuve var på venstre side. Jeg kørte ud for at tage ham på ydersiden, men uheldigvis trak han over og skubbede mig i muren, hvilket jeg heldigvis kun ramte ganske let. Det var ikke med vilje og heldigvis var der ikke stor skade på raceren," siger skotten der starter fra 4. pladsen - en placering som han ikke var utilfreds med.


(Foto: West McLaren Mercedes)

Den første kvalifikation for Kimi Raikkonen blev også godt overstået. "Jeg nød min første kvalifikation for teamet, men vejret gjorde det svært. Vi fik ikke nok tid til at gå efter det, og jeg lavede en fejl på min hurtigste omgang, så jeg tror at jeg kunne være kørt hurtigere. Jeg håber på et tørvejrsløb i morgen," siger den unge finne.

Ron Dennis sparede på kommentarerne. "Under omstændighederne er vores placeringer på griden ikke så dårlige." Norbert Haug håber ligesom resten af teamet på tørvejr. "Mere gummi i banen vil hjælpe os i morgen," mener Mercedes-bossen, der dog måtte se at BMW kørte lidt hurtigere i kvalifikationen med den ene af deres racere.

BB  


Hop til top
God dag for Minardi

Minardi-teamet var godt tilfreds med indsatsen i kvalifikationen i går. Forskellige omstændigheder betød, at debutanten Mark Webber på 18.-pladsen og Alex Young på 21.-pladsen både har Jaguar- og Jordan-racere.


(Foto: Minardi)

I formiddagstræningerne opstod enkelt tekniske problemer, men de var løst inden Webber og Young blev sendt ud i kvalifikationen. Strategien var at få udbyttet tiden bedst muligt for kørerne før regnen brød løs, og derfor var det som sædvanlig en Minardi, der var først på banen, her i skikkelse af Mark Webber. Efter kvalifikationen konkluderede han: "Det gik meget godt for os i dag. Det var rart at overgå Jaguar'ene, også selvom de kun havde et forsøg, men det er en del af spillet - de burde have haft to, men det havde de ikke. Jeg tror, at alle vidste, at de kunne have været langt hurtigere med mere tid på banen i den tidskørsel, men regnen kom halvvejs inde. Vi havde en plan om at få overstået mindst to forsøg før banen overhovedet blev våd. Det endte med at vi havde to forsøg under behagelige forhold, så teamet gjorde et godt stykke arbejde."

Alex Young, der ville have startet bagerst, havde det ikke været for Takuma Satos dispensation, er knapt så tilfreds med sin placering, men slår sig til tåls med overhovedet at have kvalificeret. "Det var uheldigt med regnen, for det lykkedes mig kun at få et forsøg i eftermiddags," fortæller den malaysiske kører. "Jeg bare er en anelse skuffet over, at jeg ikke var hurtigere, men vi kvalificerede os da i det mindste. Oven på de sidste par dage, der er gået med at løse de sædvanlige 'ny-bil'-problemer, er jeg glad for resultatet."

Er Alex Young en anelse afdæmpet, er teamchef Paul Stoddart begejstret for resultatet og for at være på hjemebane: "Sikke en fantastik debut for KL Minardi Asiatech-teamet og dets nye australske kører, Mark Webber. Han forudsagde, at han ville kvalificere sig på P18 til løbet, men vi troede ikke at det ville ske helt, som gjorde. Men sådan er Formel 1, så man må tage hvad, man får. Vi sagde før kvalifikationen, at vi gerne ville have regn, så måske dansede alle de gode australske tilskuere på tribunerne regndans for os. Men spøg til side: P18 og P21 giver teamet et solidt fundament for løbet, og efter den modtagelse, vi har fået denne her uge, kan vi ikke vente med at få KL Minardi Asiatech-bilerne ud på grid'en i morgen foran de vidunderlige arustralske masser. Det vil være fantastisk."


(Foto: Minardi)

Da begge kørere havde kvalificeret sig blev Webber sendt på banen i reservevognen for forberede regnvejrsdæk til løbet og gennemgå de sidste ting med ingeniørerne. Også fra motorleverandøren var der tilfredshed med resultatet: "Dette har været en meget tilfredsstillende kvalifikationskørsel for Asiatech. Både motor- og chassis-folkene er ved at lære at arbejde sammen for optimere den samlede præstation. Morgendagens løb vil bestemt forsyne teamet med vigtig information."

CBA  


Hop til top
Sato til start i morgen!

Japanske Takuma Sato får alligevel lov til at stille til start ved det australske GP i nat dansk tid. Sato havde ellers ikke kvalificeret sig inden for 107% af Rubens Barrichellos poletid.

Meget gik skævt for Jordan-køreren på kvalifikationsdagen. I den første træning kørte han voldsomt galt og fik smadret raceren, og det gik også ud over eftermiddagens træning. I selve kvalifikationen fik Sato hydrauliske problemer allerede på første omgang, og da han endelig fik mulighed for at kvalificere sig foregik det i Fisichellas racer i øsende regnvejr - og altså uden større succes på de syv omgange, der endte med en tid på 1:53,351 mod Barrichellos 1:25,843.

FIA har dog før tilladt uheldige debutanter at slippe igennem 107%-reglen og deltage alligevel, og også Sato får nu en chance til bagerst i feltet, når de røde lamper slukkes.

CBA  


Hop til top
Barrichello tager pole i Australien

Ganske overraskende var det ikke Michael Schumacher der sikrede sig årets første pole position. Holdkammeraten Rubens Barrichello var lige 0.005 sekund hurtigere i Melbourne.

Vejret kom til at spille en rolle, idet der ikke gik så lang tid førend at regnen så småt begyndte at falde. Første mand på banen er den lokale helt Mark Webber der kører sit første Grand Prix i denne weekend. Han bliver fuldt af Takuma Sato, der dog har problemer og således må parkere sin racer ved banen – tidligere på morgenen var han kørt alvorligt galt med hans egen racer!

Ferrari lægger hårdt ud og ligger sig i toppen, mens David Coulthard presser meget hårdt på for at vinde ind – det koster dog et spin. Også Michael Schumacher må en tur gennem græsset i sit forsøg.

Men så blev der mere ballade – Jacques Villeneuve og David Coulthard banker sammen, hvor canadieren får puffet skotten ind i et spin og han ender i muren. Første mand til at vippe Barrichello af pinden for pole er dog David Coulthard der kommer ned på tiden 1:26,446. Det bliver også skottens bedste tid i dag. Michael Schumacher tager igen kontrollen med sin bedste tid 1:25,848, men det er meget overraskende Barrichello der er hurtigere endda: 1:25,843 til brasilianeren! Det er perfekt timet: et par minutter senere kommer regnen og kørerne venter nu i garagerne. Takuma Sato bliver nødt til at sætte nogle tider – også selvom det er i regnvejr. Det gør han, men er stadig udenfor 107%-reglen.


Pole til Barrichello - lidt overraskende
(Foto: Shell Ferrari)

Yderligere kører også Kimi Raikkonen og Michael Schumacher en tur i regnvejret, men det vil ikke få indflydelse på resultatet. Pole til Barrichello – og ren Ferrari-front. Ralf Schumacher leverede en god indsats til at lukke hullet op til Ferrari, mens McLaren genvandt en del af formen med 4. og 5. pladserne. Ganske pænt var det også at se at Felipe Massa slår Nick Heidfeld i den første kvalifikation. Renault ligger også meget pænt med og kan være et bud på teamet der kan kæmpe med om pladsen som det 4. bedste i Formel 1. Toyota fik en pæn kvalifikationsdebut med Mika Salo på 14. pladsen. Minardi og Mark Webber fik også en pæn kvalifikation med en 18. plads. Derimod må Jaguar siges at være en enorm skuffelse – 19. og 20. pladserne er simpelthen ikke godt nok! Om Takuma Sato kommer til start skal stadig afgøres, men mon ikke han får lov?

Se tiderne fra kvalifikationen

BB  


Hop til top
Australiens GP - 4. frie træning

Der blev flyttet lidt rundt på pladserne under den sidste frie træning. Ferrari rykkede blot endnu længere væk, mens Juan Pablo Montoya kørte sig frem på 3. pladsen.

Ganske let regn begyndte også at præge træningen, og varslede dermed også hvad der kunne blive dagsorden i dagens højdepunkt - kvalifikationen. Flere kørere fik kørt i regnvejret og dermed også med risiko for at tage et hurtigt spin eller køre gennem gruset, hvilket også var tilfældet for en del af kørerne.

De seks første i den sidste træning bliver således: Michael Schumacher - Rubens Barrichello - Juan Pablo Montoya - Ralf Schumacher - David Coulthard - Kimi Raikkonen.

Se alle tiderne fra den 4. fri træning

BB  


Hop til top
Australiens GP - 3. frie træning

Det var igen Ferrari der dominerede den 3. frie træning. Michael Schumacher kørte på hurtigste tid foran Rubens Barrichello.

Takuma Sato var indblandet i et meget stort crash, hvor japaneren - der i øvrigt debuterer i denne weekend - taber bagenden og spinder ud i gruset. Her stopper raceren dog ikke men ryger videre ind i barrieren og raceren bliver smadret. Der bliver givet rødt flag og træningen stoppes mens der ryddes op.

De seks første i træningen bliver således: Michael Schumacher - Rubens Barrichello - David Coulthard - Kimi Raikkonen - Ralf Schumacher - Juan Pablo Montoya.

Se alle tiderne fra 3. frie træning

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk