Det var ellers forventet at det var den anden kører, Sebastian Buemi der skulle have stået for testen, men i stedet blev det franskmanden der fik de første runder. Testen foregik som en privat test uden offentlighedens adgang. Siden teamet har så stort hemmelighedskræmmeri må man så også forvente meget af dem når stortesten åbnes.
Regnvejret startede tidligt på formiddagen, og derefter nåede banen ikke at tørre op på noget tidspunkt i løbet af dagen.
Det våde vejr og den deraf følgende fedtede bane, bevirkede at testen flere gang måtte afbrydes, for at fjerne bilder der var kørt af banen.
De dårlige testforhold fik Ferrari teamet til at holde deres biler i pitten hele dagen, mens de øvrige teams høstede megen erfaring med Bridgestone's regndæk.
Den kører der klarede sig bedst på regndækkene var Timo Glock fra Toyota teamet, der brugte dagen på setup og dæktest.
Robert Kubica fra BMW Sauber teamet der var næsthurtigste kører på Jerez i går, var knapt 0,4 sekund langsommere end Glock.
Kubica's dagsprogram bestod af setup og dataindsamling på F1-09-03 raceren.
Tredje hurtigst var Williams køreren Nico Rosberg, der også var flittigste tester med 114 omgange på den regnvåde bane.
Rosberg udførte dæktest samt testede forskellige aerodynamiske komponenter på Williams FW31 raceren.
Giancarlo Fisichella kunne med sin store erfaring køre den ny Force India racer ind på 4. pladsen, selv om han med kun 54 omgange var den af kørerne der kørte færrest omgange.
Fisichella's test blev afbrud midt på formiddagen af et problem med benzin tilførslen, men efter at det var blevet løst foregik resten af dagen uden yderligere problemer, og teamet fik indsamlet mange data fra VJM02 racere, ligesom der blev testet både extreme wet og standard wet regndæk for Bridgestone.
På 5. pladsen kom søndagens hurtigste kører, Sebastian Vettel fra Red Bull teamet, der benyttede en stor del af dagen til at teste pitstop med RB5 raceren. Dagens testprogram blev afsluttet med en fuld løbsdistance i regnvejret.
6. kører på banen var Heikki Kovalainen fra McLaren teamet brugte dagen på test af forskellige bremsebelægninger, samt generelt setup på teamets MP4-24.
Ligeledes blev der også brugt en del tid på hvordan KERS systemet virker under fugtigt forhold.
Sidste kører på banen var Nelson Piquet Jr. der kørte 66 omgange i sin Renault R29-03 racer, og de blev primært brugt på lange stints på den våde bane.
Mandagens tider fra Jerez:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Timo Glock | Toyota | 1:30,979 | 89 |
2 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:31,327 | 70 |
3 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:31,451 | 114 |
4 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | 1:31,547 | 54 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:32,220 | 102 |
6 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:33,371 | 91 |
7 | Nelson A. Piquet | Renault | 1:33,476 | 66 |
Testkørslerne fortsætter i dag.
Vitantonio Liuzzi får grundet det noget reducerede testtid i denne sæson ikke kørt nok i Formel 1. Han har allerede kørt udenfor Formel 1 i Speedcar Series hen over vinteren, men for at bevare følingen og farten i kroppen, ser han sig nu om efter andre muligheder også.
Her kan et Le Mans sæde være en mulighed, og han har da også haft kontakt med flere teams uden at det er kommet noget konkret ud af det endnu.
Selv siger han at hans fokus primært er på Formel 1, men for at få kørt, må han også kigge andre steder hen idet han ikke får de store testmuligheder i år. Dog skal han køre en shakedowntest på Silverstone inden afrejsen til Australien. Men det er et begrænset antal kilometer en shakedowntest giver. Han står dog altid standby for teamet, så både han og teamet får det optimale udbytte ud af hinandens tjenester.
Testen foregår på Circuito Permanente de Jerez, Jerez de la Frontera, banen i det sydlige Spanien, og de teams der har forud anmeldt sig er:
McLaren, Ferrari, BMW Sauber, Renault, Toyota, Red Bull, Williams og Force India.
Den foreløbige testplan ser således ud:
Dag | Kører | Team |
Søndag | Pedro de la Rosa | McLaren |
1. marts | Robert Kubica | BMW |
Felipe Massa | Ferrari | |
Adrian Sutil | Force India | |
Nelson. Piquet Jr. | Renault | |
Sebastian Vettel | Red Bull | |
Kamui Kobayashi | Toyota | |
Nico Rosberg | Williams | |
Mandag | Heikki Kovalainen | McLaren |
2. marts | Robert Kubica | BMW Sauber |
Felipe Massa | Ferrari | |
Adrian Sutil | Force India | |
Nelson Piquet jr. | Renault | |
Sebastian Vettel | Red Bull | |
Timo Glock | Toyota | |
Nico Rosberg | Williams | |
Tirdsag | Heikki Kovalainen | McLaren |
3. marts | Robert Kubica | BMW Sauber |
Felipe Massa | Ferrari | |
Giancarlo Fisichella | Force India | |
Fernando Alonso | Renault | |
Mark Webber | Red Bull | |
Timo Glock | Toyota | |
Onsdag | Lewis Hamilton | McLaren |
4. marts | Nick Heidfeld | BMW Sauber |
Kimi Raikkonen | Ferrari | |
Giancarlo Fisichella | Force India | |
Fernando Alonso | Renault | |
Mark Webber | Red Bull | |
Jarno Trulli | Toyota | |
Kazuki Nakajima | Williams | |
Torsdag | Levis Hamilton | McLaren |
5. marts | Nick Heidfeld | BMW Sauber |
Kimi Raikkonen | Ferrari | |
Mark Webber | Red Bull | |
Jarno Trulli | Toyota | |
Kazuki Nakajima | Williams | |
Det forlyder at Honda er klar til at stille op i forbindelse med denne testsession, under forudsætning af at blækket på en købskontrakt når at tørre!
Søndagens testkørsler på Jerez:
Selv om Sebastian Vettel satte markant hurtigste omgangstid under gårsdagens test på Jerez banen, var det Force India teamet der tiltrak sig den største opmærksomhed.
Force India viste nemlig her for første gang deres nye VJM02 frem for offentligheden. En racer dekoreret i samme farver som der er i det indiske flag.
Red Bull køreren Sebastian Vettel satte tiden 1:19,055 hvilket var over et sekund hurtigere end køreren på 2. pladsen i tidstabellen!
Næsthurtigste kører var Felipe Massa fra Ferrari teamet, der brugte dagen på setup og holdbarhedstest, hvorunder han kørte 63 omgange i F60 raceren.
Kamui Kobayshi fra Toyota teamet satte 3. hurtigste tid mens han testede forskellige aerodynamiske tiltag på TF109 modellen.
På 4. pladsen kom Williams køreren Nico Rosberg der kæmpede hårdt for denne placering med BMW Sauber teamets Robert Kubica - de lå med tider der kun var 0,1 sekund fra hinanden.
Kubica udførte primært dæktest, noget der var rig mulighed for, da det både var solskin, overskyet om formiddagen, ligesom der kom nogle byger om eftermiddagen.
6. pladsen blev besat af den nye Force India racer med Giancarlo Fisichella bag rattet. Der var her tale om den første egentlige test for VJM02, og dagen blev brugt på grundlæggende setup samt dataindsamling.
Fisichella nåede at køre 31 omgange
McLaren teamets testkører Pedro de la Rosa besatte 7. pladsen, og skønt 2009 sæsonen endnu ikke er startet, testede han 2010 dæk for Bridgestone!
Sidste kører på banen var Nelson Piquet Jr. fra Renault teamet, der kørte 24 omgange i R29-03 raceren, hvorunder han fortsatte teamets testprogram fra den foregående test indeholdende test af forskellige nye komponenter på Renault raceren, samt setup.
Søndagens tider fra Jerez:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:19,055 | 87 |
2 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20,330 | 63 |
3 | Kamui Kobayashi | Toyota | 1:20,699 | 79 |
4 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:21,171 | 71 |
5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:21,292 | 47 |
6 | Giancarlo Fisichella | Force India-Ferrari | 1:21,584 | 31 |
7 | Pedro de la Rosa | McLaren-Mercedes | 1:21,831 | 94 |
8 | Nelson A. Piquet | Renault | 1:22,011 | 52 |