Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.3.2010
 US F1 lukker
 Nyt navn - Hispania Racing
 Renault får russisks sponsor
 
2.3.2010
 Domenicali - Vi er med i toppen
 Barcelona test - kombinerede tider
 

Hop til top3.3.2010

US F1 lukker

Det er endnu ikke blevet endeligt bekræftet men alt tyder på at US F1 projektet ikke bliver til noget. Teamet bliver ikke klar til sæsonstart og slet ikke til resten af sæsonen. Det storstilede projekt faldt derfor til jorden med et enormt brag.

Og det er samtidig en torn i øjet på FIA som gav det amerikanske team en billet til 2010 sæsonen, blandt andet fordi man mente at de havde en god base at starte ud fra samt det rette koncept. I hele perioden har US F1 cheferne Ken Anderson og Peter Windsor ellers fortalt alt og alle at de var på vej - og at alt var i den skønneste orden. Men sandheden har været en anden, og i stedet er alle medarbejdere blevet bedt om at tage hjem igen. Der er nemlig ingen penge til lønninger! Nu går meldingen fra Andersson om at man nu forsøger at blive klar til 2011 - men når man efter mere end et års optakt til 2010 stadig ikke er klar, så er det spørgsmålet om teamet overhovedet nogen sinde bliver klar til at køre Formel 1.

US F1 mangler dog stadig at trække sig officielt, og indtil det er sket melder FIA ikke noget ud. Og i baggrunden sidder det serbiske statsfinansierede team Stefan Grand Prix og håber at kunne indsætte deres Toyota-racere. FIA er sat i lidt af et dilemma - for de havde jo stor tiltro til de nye teams. Og hvis der skal komme 'eftertilmedte' med i Formel 1, så virker det mere desperat end velovervejet. Derfor kan muligheden være at der kun er 12 teams til start i 2010 - men at der så åbnes op for pladser til 2011.

Yderligere mangler Sauber også en officiel placering. Pedro de la Rosa og Kamui Kobayashi har endnu ikke noget startnummer. Man må håbe at det officielle program til løbet i Bahrain ikke er kommet i trykken endnu...

BB  


Hop til top
Nyt navn - Hispania Racing

Efter mange måneders usikkerhed er det mere eller mindre sikkert at et af de nye teams bliver klar til Bahrain. Det bliver ikke under navnet Campos Meta, men nu i stedet som Hispania Racing eller forkortet HRT F1. Det bekræfter den nye teamchef Dr. Colin Kolles.

Der har været mange problemer for teamet - især økonomiske problemer. Oprindelig så det eller ud til at være et af de teams der havde den bedste organisation i ryggen, men teamet har indtil videre ikke kørt en eneste testomgang. På torsdag bliver teamet officielt præsenteret i Murcia. Teamet forventes at komme til at bestå af Bruno Senna, der for adskillige måneder siden skrev kontrakte med teamet, og inderen Karun Chandhok. "Selvom vi er et nyt team i pitten, så er vi stolte over at være ved siden af legendariske navne som Ferrari, McLaren, Williams og Lotus, så vi håber at vi kan opbygge vores eget renomme de kommende år," siger Colin Kolles der har noget af en opgave med overhovedet at få racerne til at rulle.

Og så er det spørgsmålet hvor længe teamet holder til de mange ydmygelser der må forventes at blive tildelt det lille team.

BB  


Hop til top
Renault får russisks sponsor

Ifølge især russiske medier vil Renault få et økonomisk tilskud fra den russiske stat i form af sponsorkroner. Det sker selvfølgelig ud fra den betragtning at Renault i år har den russiske kører Vitaly Petrov på kontrakt i teamet. Det sjove ved aftalen, som dog endnu ikke er bekræftet af Renault, er at man faktisk skal reklamere for et andet bilmærke, nemlig Lada. Men sagen er den at Renault ejer 25 % af Lada, og derfor er den god nok.

Den russiske stat som sponsor for et vesteuropæisk Formel 1 team, ja hvem skulle have troet det. Men ifølge flere medier, så er det noget som er på vej til at blive ført ud i livet. Det skal dog lige nævnes at det endnu ikke er bekræftet af Renault selv.

Ifølge medierne har Renault chefen Carlos Ghosn været på besøg hos den russiske premierminister Vladimir Putin. Renault Formel 1 teamet er mere eller mindre ejet af investeringsselskabet Genii Capital. Putin udelukker ikke at man i fremtiden vil øge det økonomiske tilskud. Putin skulle også have udtalt at man via sponsoreringen vil "brande" det russiske bilmærke Lada, som har Renault som en af aktionærerne. Bliver aftalen til noget skal Renault reklamere for Lada.

PDL  


 

Hop til top2.3.2010

Domenicali - Vi er med i toppen

Ferrari kom fra Barcelona med nogle gode testtider og de fleste peger på at teamet måske nok er det stærkeste når bilerne slippes fri i Bahrain. Alligevel er teamchef Stefano Domenicali ikke helt sikker på om Ferrari slår alle fra starten - men teamet er med i toppen.

Det er vurderingen - en vurdering som er meget svær til 2010 hvor ingen rigtig ved hvem der har det stærkeste kort. Den ene dag ser Mercedes stærk ud, den næste er det Red Bull, så kommer McLaren pludselig med igen og så er Ferrari selvfølgelig også godt med. 7.353 kilometer har teamet kørt af test - og er kommet ud af de fire store tests med en god fornemmelse.

"Vi er tilfredse med det arbejde vi har udført i de fire tests, især at vi har gennemført det program som vi havde lagt. Først og fremmest er det vigtigt at have et godt niveau af holdbarhed, og jeg mener at vi kan sige at vi har nået vores mål. Selvom vi skal være fokuserede på at koncentrere os og forbedre os hvor vi kan. Vi må sige at teamet har gjort et godt stykke arbejde henover vinteren for at få det bedst mulige ud af de 15 dage med test. Med en så begrænset tid til at teste, var det at miste nogle timers test på grud af tekniske problemer virkelig en skam," siger Domenicali.

Han erklærer sig enig i at Ferrari er med i topgruppen efter at der er blevet analyseret på data fra testen i Barcelona. "Det er svært at sige hvem der er favoritter efter det vi har set de sidste uger, selv for os der har arbejdet der. Jeg giver normalt ikke forudsigelser, men det er klart at det bliver et meget tæt mesterskab, ikke ligesom sidste år," forklarer han. Sidste år kørte Brawn GP fra alt og alle, men det bliver ikke aktuelt til 2010 hvor ingen rigtig ser ud til at være altdominerende. "Før testen troede vi at der måske var fire teams i stand til at kæmpe om titlen, men efter det vi har set kan der være flere. Derudover er der også nogle spørgsmål som der skal besvares, såsom dækkenes opførsel ved høje temperaturer og løbsstrategier, blot for at nævne nogle få. Med en så tæt præstation vil den mindste fejl føre til at man ikke kommer med i Q3," siger han.

I næste uge bliver vi forhåbentlig meget klogere på hvem der har farten i racerne.

BB  


Hop til top
Barcelona test - kombinerede tider

23 kørere repræsenterende 11 teams har overstået den sidste officielle testrunde inden årets første Grand Prix i Bahrain om små 14 dage. Det nye Lotus team har benyttet sig af 3 kørere i denne sidste test, mens de andre teams kun benyttede 2 kørere. De 4 hurtigste tider blev sat i løbet af søndagen. Ikke uventet var det McLaren, Ferrari og Red Bull der var de hurtigste. Men måske lidt overraskende har Force India vist sig at kunne følge godt med.

De kombinerede tider fra Circuit de Catalunya:
Pl. Kører Team Best Omg. 25th 26th 27th 28th
1 Hamilton McLaren 1:20,472 227 - 1:22,152 - 1:20,472
2 Webber Red Bull 1:20,496 168 1:21,487 - - 1:20,496
3 Massa Ferrari 1:20,539 228 - - 1:22,344 1:20,539
4 Sutil Force India 1:20,611 160 - - 1:22,606 1:20,611
5 Hulkenberg Williams 1:20,614 180 1:22,407 1:20,614 - -
6 Alonso Ferrari 1:20,637 208 1:24,170 1:20,637 - -
7 Vettel Red Bull 1:20,667 252 - 1:21,258 1:23,123 1:20,667
8 Rosberg Mercedes 1:20,686 235 1:22,514 - 1:20,686 -
9 M.Schumacher Mercedes 1:20,745 207 - 1:21,689 - 1:20,745
10 Barrichello Williams 1:20,870 184 - - 1:21,975 1:20,870
11 Kobayashi Sauber 1:20,911 172 - - 1:26,216 1:20,911
12 de la Rosa Sauber 1:20,973 187 1:23,144 1:20,973 - -
13 Liuzzi Force India 1:21,056 154 1:24,064 1:21,056 - -
14 Buemi Toro Rosso 1:21,413 193 - - 1:21,413 1:22,135
15 Button McLaren 1:21,450 205 1:23,452 - 1:21,450 -
16 Alguersuari Toro Rosso 1:21,571 215 1:24,869 1:21,571 - -
17 Petrov Renault 1:22,523 141 1:24,173 - 1:22,523 -
18 Kubica Renault 1:23,175 159 - 1:24,912 - 1:23,175
19 Trulli Lotus 1:25,059 172 - 1:25,524 1:25,059 -
20 Kovalainen Lotus 1:25,251 65 - - - 1:25,251
21 Glock Virgin 1:25,942 83 - 1:25,942 1:26,305 -
22 di Grassi Virgin 1:26,160 78 1:27,057 - - 1:26,160
23 Fauzy Lotus 1:28,002 76 1:28,002 - - -

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk