Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.3.2011
 Ikke udbredt tilfredshed med Pirelli dækkene
 
2.3.2011
 Er der plads til Bahrains Grand Prix?
 

Hop til top3.3.2011

Ikke udbredt tilfredshed med Pirelli dækkene

Efter de første af årets testrunder begynder der at tegne sig et billede af hvordan de nye Pirelli dæk virker og arbejder. Langt fra alle er lige tilfredse med Pirelli dækkene.
Flere kørere udtrykker en vis bekymring over det pludselige og til tider meget hurtige dækslid man har observeret under de hidtil afholdte tests. Giver det flere pitstops end først antaget?

Det kan blive en problematisk første del af sæsonen, hvis man skal tro flere af kørerne i Formel 1. Årsagen til den fælles bekymring og for så vidt også udbredte kritik, er de nye Pirelli dæk. En ting er hvad man har været vant til i de seneste sæsoner, men nu kommer et nyt dæk der er sammensat med en hel anden opbygning.

Fernando Alonso fra Ferrari teamet, udtrykker stor bekymring, både vegne af sig selv men også de andre topteams, som har gjort sig de samme erfaringer.

"Udfra det vi har set indtil nu, så er dæksliddet meget markant, hvilket betyder at vi vil få et stort antal løb med flere pitstops. Det er jeg ikke særlig begejstret for, for det skaber en øget uvished især hos de stærkeste teams. Situationen er dog ens for alle, og det bliver endnu mere vigtig at være den hurtigste, for jeg tror ikke at nogen kan klare sig med et pitstop mindre end de andre."

Sebastian Vettel er på linie med Fernando Alonso idet han bemærker at efter 15 - 17 omgange, så kommer nedslidningen meget hurtigt. Han bemærker også at nedslidningen kommer efter et vist antal omgange uanset hvordan køreren behandler dækkene.

Denne erfaring er Adrian Sutil fuldt ud enig med Sebastian Vettel om. Han siger at man højest kan tjene 1 omgang ved at skåne dækkene og tilføjer at der bliver travlt i pittene på stort set samme tid. Adrian Sutil pointerer også at det giver problemer i forhold til de frie test- og træningssesioner. Han mener at man praktisk talt ikke får noget ud af dette testarbejde. Dækkene kan ikke holde til forløbet.

PDL  


 

Hop til top2.3.2011

Er der plads til Bahrains Grand Prix?

3 løb er blevet aflyst i Bahrain grundet de mange og voldsomme uroligheder i landet. Det udover årets første løb i Formel 1, også 2 løbsweekender i Grand Prix 2 Asia serien der er aflyst.
Kongefamilien i landet håber dog på at situationen i landet ændres så meget, at der kan blive kørt et Grand Prix i år alligevel. Men tillader kalenderen det og hvornår?

Efter at sæsonstarten i Formel 1 som skulle have kørt i Bahrain er blevet aflyst, så er indstillingen åbenbart den både hos FOM og arrangørerne i Bahrain, at man skal arbejde hen mod at få Grand Prixet ind i kalenderen på et senere tidspunkt i år.

Spørgsmålet er hvornår. Først og fremmest skal alle uroligheder og stridigheder være bilagt i landet, så ro og orden er genoprettet og at der kan garanteres for sikkerheden. Når det er sket, skal der kigges på kalenderen.

Som den ser ud lige nu er det kun i den obligatoriske sommerpause at man kan putte et Grand Prix ind. Ellers skal det være i den allersidste del af året. Fordelen ved at gøre det sidst på året er slet og ret temperaturen.

Men der vil ganske givet være modstand imod det. Det er vel kun FOM som kan ændre beslutningen om at inddrage sommerpausen. Det vil mange teams ganske givet være meget imod, da deres planlægning for perioden vil gå i opløsning. Modstanden kan også ventes fra de teams, som i forvejen har været mod at der skal køres 20 Grand Prixer om året. Uanset hvor Bahrains Grand Prix eventuelt skal puttes ind, vil det møde stor modstand. Umiddelbart ser det dog ud som om at et Grand Prix sidst på året vil være den bedste løsning.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk