Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.3.2004
 Ferrari test og shakedown
 Ørkenrace
 
26.3.2004
 Cosworth fejrer fødselsdag
 Dobbelt ferrari test
 Paul Ricard test - torsdag
 

Hop til top30.3.2004

Ferrari test og shakedown

I slutningen af sidste uge testede Ferrari på hjemmebanen Fiorano, hvor Michael Schumacher og Luca Badoer foretog testen.

Forud for det nye Grand Prix i Bahrain, er det vigtigt at dækkene er i orden. Varmen har det med at påvirke Bridgestone dækkene, og selvom Bridgestone efter eget udsagn har forbedret deres dæk væsentligt på flere punkter, så er det vigtigt at være forberedt. Derfor har Ferrari med Michael Schumacher i F2004 og Luca Badoer i F2003-GA testet dæk.

Fredag kørte Michael Schumacher 106 omgange på banen, hvoraf de 3 var på den korte udgave af banen. Bedste tid for Michael Schumacher var 0:59.425. Luca Badoer holdt fri fredag, men var på banen torsdag.

Mens Grand Prixerne så forlod Italien for at tage til Bahrain, foretog Luca Badoer så den endelige shakedown test inden bilerne blev sendt til Bahrain. Nogle få ny udviklinger blev testet samtidigt. Fra Italien meldes alt klart, og bilerne er nu sendt til Bahrain til den endelige opbygning, justering og finpudsning.

PDL  


Hop til top
Ørkenrace

På søndag vil 20 Formel 1 racere storme ud i den arabiske ørken i jagt på det gode resultat. For allerførste gang er en afdeling af den ypperste gren i motorsporten henlagt til den arabiske verden.

Med start i den lokale oase går jagten ud gennem ørkenen inden man vender tilbage til oasen. Men det er nu ikke første gang at Formel 1 feltet er kommet på ørkenjagt. I 1981 og 1982 kørte man løb i Las Vegas, på parkeringspladsen bag et af de store casinoer. Måske er Las Vegas en storby, men ikke desto mindre ligger den ude i Nevadas ørken. Men 22 år efter, er det nok ikke mange erfaringer fra dengang Ron Dennis og Frank Williams kan bruge. De to herrer er, sammen med et par få andre, de eneste der var med dengang.

Men nu hedder det altså 2004, stedet er altså Bahrain i den Persiske Golf, og målet for alle hedder 10 point. For de fleste er det mere en drøm end det er konkrete forhåbninger, mens det for andre burde være et realistisk mål. Kampen om VM blev blæst i gang i Melbourne, hvor den regerende mester Michael Schumacher vandt i overlegen stil. 14 senere var Australien skiftet ud med Malaysia, men vinderen var den samme. Sejren var knap så stor og nummer to kørte i det mindste ikke i Ferrari, men på en eller anden måde virkede tyskerens anden sæson sejr endnu mere knusende end den første.

Er man pessimist, er det svært at se hvordan resultatet i Bahrain skal blive anderledes. Michael Schumacher virker afslappet og klar på en 7. titel. Bridgestone dækkene har indtil videre haft overtaget i forhold til Michelin. Selv starterne, som ellers har været herr Schumacher akilleshæl, har han fået styr. Den eneste trussel er næsten hans holdkammerat Rubens Barrichello. Sidste sæson var Barrichello flere gange hurtigere end Schumacher, men i denne sæson har han ikke været i nærheden. Og hvis han endelig var i nærheden, er der jo altid muligheden for at Ferraris forkærlighed for teamordrer træder frem.

Hvis man derimod prøver at tage de optimistiske briller på, er der flere ting man kan lægge vægt på. Det er muligt at Bridgestone var de bedste dæk i Malaysia, men der var også overraskende køligt. Tidligere har Michelin traditionelt haft fordelen ved høje tempraturer. Og chancen for køligt vejr i Bahrain er nok ikke overvældende. Så hvis Michelin skal bide tilbage, så skal det næsten være nu - eller også ser det for alvor sort ud.

Der var stor forskel på indsatsen fra McLaren og Williams i de to første løb. Fra at være næsten degraderet til mellemklasse teams i Australien, var de begge med i front i Malaysia. Specielt McLaren havde gjorde store fremskridt siden det første løb. Det skal blive spændende at se om udviklingen er fortsat, eller om de to store engelske teams igen er sakket bagud i forhold til Ferrari.

Montoya viste gode takter i Malaysia, men var simpelthen ikke i stand til for alvor at konkurrere med Schumacher, men Formel 1 står aldrig stille. Williams kan have fundet et par mikrosekunder hist og pist - og uanset hvad skal Montoya nok banke speederen i bund og gøre sit yderste.
Holdkammeraten Ralf Schumacher har også noget at kæmpe for. I Australien blev han ganske vist bedre placeret end Montoya, men det må tilskrives omstændighederne. I Malaysia var tyskere næsten fraværende i løbet. Hvis han vil gøre sig forhåbninger om at fortsætte karrieren hos Williams, skal han snart have gang i resultaterne og vise at han kan køre lige op med de bedste. Den bedste reklame for Ralf, ville være at vinde en hård duel over Schumacher Den Ældre.

Hos McLaren har den fyrede Coulthard hentet alle sæsonens point hjem. Den pålidelige skotte, der nok har nået toppen af sin udvikling som kører, har gjort en glimrende reklame for sig selv. Uden de store armbevægelser og uden den store dramatik har han fået bilen hjem til point i begge løb.
Flere middelmådige teams ville kunne drag stor nytte af Coulthards evner som testkører. Mens Coulthard har hentet point har Kimi Raikkonen været mere uheldig

MMT  


 

Hop til top26.3.2004

Cosworth fejrer fødselsdag

Når Grand Prixet i Bahrain finder sted vil mange nostalgier måske lade tankerne flyve tilbage til 1970. Da debuterede den gammelkendte V8 DFV med en sejr.

Ved Grand Prixet i Bahrain som finder sted i den første weekend i april, vil der være et meget specielt arrangement. 25 biler vil køre nogle runder på banen, kun en af motorerne er ny. Cosworths nuværende V10 motor vil blive flankeret af 24 andre biler som alle har indbygget Cosworths gode gamle V8 DFV motor. Cosworth V8 DFV må siges at være verdens mest succesrige Formel 1 motor.

Den debuterede i sin tid med en sejr. I Formel 1 blev det til ikke mindre end 155 sejre og 21 sejre i andre klasser. Motoren deltog i Formel 1 løb helt frem til sidst i 1990'erne, hvor V10 motorerne tog over fuldkomment. Den gamle V8 motor overlevede blandt turboernes indtog i Formel 1. Men den blev til sidst indhentet af alderen og især udviklingen.

Blandt de 25 biler der vil køre i et af supportløbene til Grand Prixet, vil man bl.a. kunne se Tyrrell 001, flere Brabham, McLaren, Lotus, March og Osella biler, alle udstyret med Cosworth V8 DFV og så vil der være en enlig Jaguar R5 med den nyværende V10 motor.

PDL  


Hop til top
Dobbelt ferrari test

Efter sejrene i de to første Formel 1 Grand Prix løb i år, så arbejder Ferrari teamet nu hårdt, på at kunne køre sejren hjem i det tredje løb også.

Som forberedelse til det første Bahrain Grand Prix, så testede Ferrari teamet i går på Mugello banen med Michael Schumacher, som på grund af vejret kun kunne køre om eftermiddagen.
Schumacher kørte kørte i en F2004 model, og hans bedste tid på de 65 omgange som han kørte blev 1:20,106.

På Ferrari's egen testbane Fiorano, der var det teamets faste testkører Luca Badoer der var på banen, han testede hele dagen med en F2003-GA model, og kørte 132 omgange med en bedste tid på 0:57,398.

Testkørslerne på Mugelle er afsluttet for denne gang, og i dag kører Michael Schumacher på Fiorano.

AN  


Hop til top
Paul Ricard test - torsdag

Fem team testede i går på den franske Paul Ricard bane, og blandt dem var BAR køreren Jenson Button den hurtigste.

Selv om temperaturene i Frankrig langt far de temperature som kørerne bliver udsat for i Bahrains Grand Prix, så var det alligevel forberedelser til dette løb som var det primære mål med testkørslerne for alle ni kørere som var på banen i går.

Torsdagens tider på Paul Ricard:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jenson ButtonBAR1:11,047119
2Antonio PizzoniaWilliams1:11,211129
3Pedro de la RosaMcLaren1:11,39030
4Takuma SatoBAR1:11,42780
5Ralf SchumacherWilliams1:11,520104
6Alexander WurzMcLaren1:12,35831
7Franck MontagnyRen
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk