Efter det malaysiske GP, påtog Bridgestone sig skylden for Ferraris manglende præstationsevne. Har de kunnet nå at rette op på det, især har de kunnet nå at tilpasse dækkene til den nye Ferrari F2005? Til gengæld er Michelin på mærkerne. Dog er et par enkelte teams lidt bekymrede for banen da den er placeret i et ørkenområde, hvor der er stor mulighed for sand på banen. Vil det øge dækslitagen?
Bridgestone:
Bridgestone var ikke særligt glade for deres dæks præstationer efter det malaysiske GP. Bridgestone har da også erkendt at deres dæk ikke var gode nok. Barrichello har godt nok prøvet at "trøste" dem lidt, men Bridgestone har endnu ikke haft den samme performance i deres dæk. Et af Bridgestones problemer er, at de kun har Ferrari til at teste for sig. De har de til gengæld også har travlt med det seneste stykke tid. Det både med F2004M og F2005 modellerne. Ferrari har nu valgt at stille op med den nye, og Bridgestone har været tæt med i opbygningen. Bridgestone meddeler at de kommer med et helt nyt dæk, specielt tilpasset Sakhir banen i Bahrain. De foreløbige meldinger fra Ferrari lejren tyder på en positiv fremgang, men vil Bridgestone klare med et helt nyt dæk, når det virkelig gælder?
Michelin:
Michelin har selvfølgelig noteret sig succesen man har opnået i år, men er ganske udmærket klar over, at Bridgestone kan vende skuden og slå tilbage igen. Banen i Bahrain er en ny variant i år, når det gælder betingelser for dækkene. Her er varmt og det er sandsynligvis tørt. Banen er ikke så hård ved dækkene, men til gengæld skal man tage sandet i betragtning da det kan øge dæksliddet. De data man opsamlede sidste år, kan ikke bruges så meget som man havde håbet på, da reglementet som bekendt er ændret. Michelin vil tage to forskellige specifikationer dæk med. En som alle teams kender i forvejen, og en helt ny som skal testes på banen på fredag. Trods visse usikkerhedsmomenter, er folkene hos Michelin klar til den nye udfordring.
McLaren teamet har to test- og reservekører ansat, Alexander Wurz og Pedro de la Rosa, og sidstnævnte føler sig overbevist om at det er ham der skal afløse Montoya i Bahrains Grand Prix her i weekenden.
Pedro de la Rosa har udtalt til den spanske avis 'Marca', at han har fået besked fra teamet om at gøre sig klar.
McLaren's 'F1 CEO' Martin Whitmarsh oplyser at teamet ikke har truffet nogen beslutning om hvem der skal afløse Montoya, og det sker nok først i løbet af i morgen (torsdag).
Sæsonens to første Formel 1 løb, Australiens og Malaysias Grand Prix, har Christian Klien kørt ved siden af David Coulthard i Red Bull racerne, og han stiller også op til den kommende weekends løb i Bahrain.
Herefter er fremtiden mere uvis for Christian Klien, da han efter planen skal dele sin racer med Vitantonio Liuzzi, mens David Coulthard i den anden racer er sikret sin plads hele sæsonen.
Teamchef Christian Horner, teamejer Dietrich Matesch samt Dr. Helmut Marko vil efter weekendens løb beslutte, om man holder sig til planen med tre løb pr. kører i første runde, eller om Klien måske får chancen for endnu et Grand Prix løb i denne omgang.
Renault sluttede fredag testrunden på Paul Ricard banen i Frankrig. BAR teamet skulle have deltaget fredag også, men valgte pga. af det ufavorable vejr torsdag at pakke sammen og spare testdagen til senere.
Renault havde igen Franck Montagny og Heikki Kovalainen i testbilerne. Og da der ikke var nogen forstyrrende elementer og det samtidigt var det bedste vejr i hele forløbet, fik Renault rigtig meget ud af den sidste dag. Begge kørere fik kørt så langt som nogensinde med de samme motorer, så holdbarheden er i orden på det punkt. Dæktesten er afsluttet, så kørerne koncentrerede sig i stedet om et udviklingsprogram omkring chassis og så den førnævnte motortest. Renault oplyser at stort set alt forløb som planlagt, og at man nu har en masse data som kan anvendes især med henblik på det kommende GP i Bahrain.
Renaults tider fra Paul Ricard fredag:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omgange: |
1. | H. Kovalainen | Renault | 1:04.066 | 130 |
2. | F. Montagny | Renault | 1:04.477 | 148 |