Det kunne man dog ikke sige om den efterfølgende dags test. Den nye specifikation af Peugeot-motoren, der skal bruges i det kommende grand prix, blev ikke gennemtestet fordi der opstod tekniske problemer. Elektronikken fungerede ikke og der udvikledes en vandlækage i motoren. Derfor blev det kun 34 omgange til det franske team.
Men teamet er på rette vej. "Vi har endnu ikke fundet løsningen på alle holdbarhedsproblemerne og vi er ikke tilfredse med det udviklingsarbejde vi har udført i denne test," siger John Walton noget skuffet. "Vi ved dog at vi er på rette vej og alle er meget fokuserede på at fortsætte med at arbejde så hårdt som muligt for teamet," siger han videre.
Michael Schumacher mener, at FIA har udvist en manglende vilje til at gå ind i arbejdet omkring sikkerheden på dette område. Han siger selv, at han har kikket specielt på de meget spektakulære ulykker, hvor dækkontakt mellem bilerne har været årsagen.
"Hvis man får dækkontakt med en anden bil, letter bilen. En dag vil en bil havne ude blandt tilskuerne. Det er noget som FIA bliver nødt til at finde ud af. Vi som kørere er til en vis grad betalt for at acceptere risikoen, men vi prøver at minimere den. Men med tilskuerne involveret er det en helt anden sag. Jeg forstår ikke, hvorfor FIA ikke har arbejdet meget mere med netop dette. Man er nødt til at spørge, hvorfor de ikke har gjort noget. FIA har været meget modvillige til at lave de ændringer, som er nødvendige." Og så henviser han i øvrigt til en ulykke på Monza tilbage i 1993, hvor Christian Fittipaldi var involveret.
Michael Schumacher har siden Sennas ulykke og død på Imola banen, været meget interesseret og også involveret i sikkerheden i F1.
Eddie Irvine sluttede dagen på en opmuntrende 3. plads, mens Heinz-Harald Frentzen fik mulighed for at køre tests mens familien hjemme i Monaco venter en forøgelse af Frentzen-familien.
Ricardo Zonta var hurtigere end Villeneuve på henholdsvis 5. og 7. pladsen. Sauber havde igen Mika Salo i aktion. Hos Arrows havde man byttet Verstappen ud med Pedro de la Rosa, der brugte dagen til at teste set-up på det nye Arrows-chassis. For Jean Alesi var der mere fra den dårlige skuffe - han sluttede dagen med den dårligste tid.
Testtider fra Silverstone, torsdag den 30. marts 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Ralf Schumacher | BMW-Williams | 1:25,99 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:26,42 |
Eddie Irvine | Jaguar-Cosworth | 1:26,58 |
H.-H. Frentzen | Jordan-Mugen | 1:27,32 |
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:27,35 |
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:27,36 |
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:27,38 |
Pedro de la Rosa | Arrows-Supertec | 1:27,42 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:28,06 |
Kører | Team | Bedste tid |
Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:27,47 |
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:27,61 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:28,59 |
BB Michelin har nu offentligt gjort deres tredje team som skal benytte deres dæk i næste sæson. Williams, som Tom Kristensen i øjeblikket tester de nye dæk med, har også skrevet under med Michelin. Endvidere har Toyota også bekræftet at de får dæk af Michelin når de kommer ind i Formel 1 igen.
Jaguar er meget glade for at have underskrevet kontrakten med Michelin, da de synes at Michelin har fine traditioner indenfor motorsport.
Jaguar og Irvine skiftet til Michelin Det bliver spændende at se om de kan være konkurrence dygtige overfor Bridgestone. PH Michael Schumacher som vandt søndagens Brasiliens Grand Prix og som fik trofæet overrakt at fodboldslegenden Pelé, må været blevet overvældet at glæde, at han glemte sit trofæ på podiumet.
Foto: Allsport Sikkerhedsfolk fandt tirsdag trofæet bag podiumet, og vil nu blive sendt til Italien, hvor Ferrari teamet høre hjemme. BKP Mika Hakkinen, dobbelt verdensmester, har tangeret Michael Schumacher's rekord med 23 pole positions.Mika Hakkinen udtaler til pressen "Jeg er sikker på at jeg kunne have kørt hurtigere under kvalifikationen, men det er svært at koncentrere sig, når alting falder ned om ørene på dig "Se under bandereklamer", men hvis man ser på det på en positiv måde, så fik vi mere tid til at sætte bilens set-up perfekt. BKP Onsdag testede Luca Badoer igen på Ferrari's egen testbane i Fiorano. Det regnede det meste af dagen, så man lavede et set-up til regnvejr til San Marinos grand prix, hvis det skulle regne.Igen brugte man dagen på at øve starter, og nye dele til bilen. Det var en kort test man lavede onsdag, den tog kun 1½ time, så pakkede man det hele sammen igen. LB kørte ialt 25 omgange, hvor den bedste var på 1'07.755". Torsdag vil Michael Schumacher forsætte med at teste på banen. BKP Som bekendt trak Sauber sine biler ud af GP'et i Brasilien, men det var ikke de eneste der havde alvorlige skader. Dem der så løbet på DR2, har muligvis bemærket de to kommentatorer sige, at Michael Schumacher kørte med et helt nyt karosseri. Det var der en årsag til, bilen var ved knække sammen. Om årsagen så har været den omdiskuterede langside, eller der var hans afkørsel under kvalifikationen, vides endnu ikke. Jacques Villeneuve oplevede det samme med sin bil. Frentzens bil brød sammen efter kvalifikationen. McLaren skiftede bagvinge på Coulthards bil under fredagens træning, idet man konstaterede et brud ved baglygten, som er en integreret del af bagvingen.
Mika Salo havde et ret voldsomt crash lørdag efter at bagvingen var røget af. Telemetrien har afsløret, at farten var 303 km/t da uheldet skete. Og man fandt i løbet af lørdagen også brud på Diniz's bil. Og det medvirkede alt sammen til at Sauber trak bilerne ud. Følgende udtalelse er kommet fra teamet: "Når vi er på banen, er vi ikke i stand til at analysere årsagen til uheldet ordentligt. Derfor ønsker vi ikke at forsætte. Da vi ikke er i stand til at gennemføre en ordentlig undersøgelse af skaden, returnerer vi hjem. Vi er kede af, at skulle skuffe vores kørere, specielt Diniz, da det er hans hjemmebane. Vi må beklage overfor vores sponsorer og andre partnere. Vi er sikre på, at de vil respektere vores beslutning. Vi har altid gået ind for sikkerhed for vores kørere - og også de andre kørere - og det giver os ikke noget alternativ i den pågældende situation." Jackie Stewart roser Sauber teamet for deres beslutning: "Jeg tror faktisk, at Peter Sauber lavede ikke bare en modig, men også en klog beslutning ved at trække bilerne ud. Det var ikke det eneste team, der havde problemer. Bl.a. Prost havde også deres problemer. Det er primært banen som er skyld i det. Der er godt nok kommet ny belægning på, men problemerne i underlaget er der stadig." Selvom banen er meget bumpet, og altid har været kendt for det, er der en anden faktor der også spiller ind. Nemlig den, at mange teams i dag bygger bilerne sådan, at de rent faktisk vejer for lidt. Det gør man for at kunne placere balanceklodser rundt omkring i bilen, af hensyn til en bedre vægtfordeling. Det må betyde, at bl.a. brudstyrken i karosseriet bliver mindre, og når der så kommer de voldsomme belastninger som Interlagos-banen øjensynligt giver, så kommer uheldene. Man kan nemt få den tanke at hvad er en kørers liv værd? Måske 30 - 40 kg. bly? PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|