Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.3.2001
 Der er fremskridt at spore
 Begge Sauber-racere i top-10
 Barrichello skuffer
 Ralf håber på en god start
 Minardi sikrer sig Bigois
 Jaguar bestjålet i Brasilien
 Jaguars byggeplaner sat i bero
 "Ferrari er ikke til at slå"
 
30.3.2001
 Interlagos – 1. frie træning
 Interlagos – 2. frie træning
 Michael Schumacher på tavlen
 

Hop til top31.3.2001

Der er fremskridt at spore

Mika Hakkinen kom lidt tættere på fronten, og McLaren fik vist at de er lidt bedre med, men de har stadig et godt stykke op til Ferrari. Samtidig har de også fået selskab af Williams der blander sig i topstriden.

Mika Hakkinen er dog ganske godt tilfreds med at holde i tredje position, selvom han efterhånden har været vant til at holde i pole position på Interlagos. "Det var en meget tæt kvalifikation, og jeg er meget optimistisk til løbet. Hele teamet har udført et stort stykke arbejde siden Malaysia, og vi har helt sikkert forbedret raceren og løst nogle af vores problemer," siger Hakkinen der har advaret om at raceren skal til at være på rette køl når feltet efter løbet i Brasilien vender hjem til Europa hvis McLaren skal gøre sig nogen forhåbninger om at vinde sølvtøj.

Der er yderligere den fordel ved at starte som nummer tre, at det bliver i det rene spor. Det vil sige at finnen ikke skal starte i det noget mere støvede spor, hvilket kan give han en god chance for at udfordre de to Schumacher-brødre på vej mod det første sving – Senna-S'et. "At skulle starte som nummer tre er ikke så dårligt endda, og jeg burde være i stand til at få god traction i starten," siger finnen, der dog mener at han nok kunne have fundet mere tid, men ikke fik muligheden.

David Coulthard starter som nummer fem, efter at være blevet slået af Juan Pablo Montoya i den anden Williams. Også Coulthard kan mærke at det går den rigtige vej for teamet. "Racerens balance er blevet forbedret, og der er også sket en forbedring i motorens præstation," siger skotten der i flere tilfælde var den hurtigste kører på toppen. "Konkurrencen er meget tæt, og jeg ser frem til løbet hvor vi burde være i god form," siger han videre.

Også de to teambosser – Ron Dennis og Norbert Haug fra Mercedes, er meget godt tilfredse. "Teamet og kørerne gjorde det godt ved at forbedre raceren, og vi har taget et skridt frem mht. motoren," siger Haug, mens Dennis hæfter sig ved at teamet i det mindste bevæger sig fremad!
BB  


Hop til top
Begge Sauber-racere i top-10

Peter Sauber var en meget glad mand efter kvalifikationen på Interlagos. Begge kørere kom nemlig indenfor top-10, hvormed teamet har nået en del af deres målsætning om at være indenfor i den bedste halvdel.

De to kørere, Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen, kørte sig således ind som henholdsvis nummer ni og ti. "Jeg er meget, meget glad. Det var en meget god præstation at få begge racere indenfor i top-10, og så på en meget anderledes bane end Melbourne og Malaysia, giver designet af C20'eren flere roser," siger teamchef Peter Sauber, der ikke skorter på sin ros af team og kørere. "Det er meget opmuntrende at vi har forbedret vores placeringer på grid'en på en så udfordrende bane. Det er et kompliment til teamet og til begge kørere," siger teamchefen. Sauber testede ikke mellem det malaysiske og brasilianske grand prix.

Begge kørere var da også rigtig godt tilfredse. "Jeg er meget tilfreds med den måde det gik på i dag," siger Heidfeld, der havde sit med at holde Räikkönen bag sig. "Jeg nød kampen mod Kimi. I morgen har vi endnu en stor chance hvilket gør os stærke til løbet, så jeg er optimistisk," siger tyskeren. Også Räikkönen nød den interne teamduel. "Alt gik fint for mig i dag. Raceren kørte meget godt og jeg nød kampen mod Nick. Det er meget tilfredsstillende at slutte i top-10 i min kun tredje Formel 1-kvalifikation, fordi det er det resultat som jeg har gået efter siden Melbourne," siger finnen der deler 7. pladsen i VM-stillingen med den langt mere kendte landsmand, Mika Hakkinen.
BB  


Hop til top
Barrichello skuffer

Rubens Barrichello levede slet ikke op til de tårnhøje forventninger fra det brasilianske publikum. En sjetteplads i kvalifikationen er ikke noget der sælger billetter!

Barrichello har ellers – efter sit mindre presse-stormvejr efter Malaysia – forsøgt at holde dampen oppe og holde kog i historien om at han stadig har chancen for at slå Michael Schumacher. Men Barrichello faldt igennem i kvalifikationen, og efter sæsonens første to løb hvor han startede i forreste række, skal han nu indfinde sig på tredje række. "Jeg er meget skuffet over udfaldet af kvalifikationen," siger brasilianeren. "Til morgen kørte jeg kun på ét sæt dæk, og til eftermiddag kørte jeg med nye dæk, men var ikke i stand til at finde den rigtige balance i raceren som hele tiden understyrede. Jeg er slet ikke glad, da jeg føler at jeg kunne have fået et meget bedre resultat," siger han videre med meget stor skuffelse.

Samtidig var marginalerne ikke med Barrichello. I kampen om pladsen ved siden af Michael Schumacher lå flere kørere inden for et par tiendedele.
BB  


Hop til top
Ralf håber på en god start

Der var stor glæde i Schumacher-familien efter at de to brødre sikrede sig pladserne i den forreste række. Det er også et tegn på nye tider i Formel 1 – Williams og BMW har fået fat i Ferrari og kan måske nok allerede nu siges at være på stort set højde med McLaren.

Ralf Schumacher og Williams har især nydt meget stor gavn af Michelin-dækkene som, på nær løbet i Melbourne, har sendt dem helt frem i front. Læg dertil at flere af de andre Michelin-teams ikke får nær så meget ud af det, og så har vi billedet af at Williams har præsteret at lave en rigtig god racer. BMW er også en meget væsentlig faktor. Topfarten og styrken i motoren ligger mindst på højde med Mercedes og Ferrari! Ralf er især meget tilfreds med Michelin som har fået ham helt frem i toppen. "Resultatet viser jo at de ikke kan være så dårlige endda. Der er selvfølgelig altid noget der kan forbedres. På nær løbet i Melbourne, hvor vi kæmpede noget, har Michelin leveret meget god dæk til os indtil videre. Jeg tror også at vi især i løbet i morgen, vil være bedre," siger Ralf Schumacher.

Men det ligger også i luften at Ralf meget gerne vil gå ind til løbet, og vise at han kan presse storebroder Michael. Her kan den stærke BMW-motor blive en hjælp, men det kræver en god start. "Jeg mener at jeg har en god mulighed, selvom jeg er på den snavsede linie på indersiden, hvilket ikke altid er perfekt – især her, men vi får se. Jeg tror at hvis jeg får en god start, bliver det svært at overhale mig," siger Ralf Schumacher.

Michael Schumacher kunne notere sig at det var syvende pole position i træk, og hvis mønsteret skal fortsætte så sikrer han sig sin syvende sejr i træk. Han tror på at det vil være muligt at fortsætte dominansen i Formel 1. "Vi ved fra test og løb at vores racer er meget hurtig – nok den hurtigste i feltet vil jeg sige," erklærer han, og der er ikke noget der tyder på at hans betragtning er helt forkert. Ferrari er p.t. det hurtigste team. Men der er stadig et par ubekendte faktorer – konkurrenterne kan godt være med. "Vi må se hvor svære Ralf og Mika Hakkinen bliver – eller andre som gør det svært for mig under løbet," siger Michael Schumacher der blev den første Ferrari-kører siden 1985 til at sætte pole i Brasilien – det var dengang Michele Alboreto der kørte Ferrari i front.
BB  


Hop til top
Minardi sikrer sig Bigois

Minardi har ikke i sinde at tage det med ro selvom de er Formel 1's mindste team. De har oprustet og sikret sig en ingeniør fra Prost, Loic Bigois.

Franskmanden tiltræder hos Minardi som ny aerodynamikchef hvor han skal arbejde på at udvikle den nuværende racer, men især arbejde hen imod at præsenterer en bedre racer til 2002. Han kommer til at arbejde tæt sammen med teamets designer Gustav Brunner, der også er meget godt tilfreds med ansættelsen. "Vi er glade for at have sikret os en så erfaren Formel 1-ingeniør som Loic," siger Gustav Brunner der er teknisk leder hos Minardi.

Derfor står den på hårdt arbejde for Bigios der skal bruge mange timer i vindtunnellen sammen med Jean-Claude Migeot. "Vi forventer at han får en vigtig rolle i at udvikle dette års racer, såvel som at lægge teamets fremtidige aerodynamiske linie," forklarer Brunner der betegner det som en "god nyhed" at have fået Bigios til teamet.

Biograf – Loic Bigios
Født: 19. september 1960
Nationalitet: Fransk
Ægteskabelig status: Gift
Uddannelse: Conservatoire National des Arts et Metiers

Højdepunkter i karrieren:

1981 – 1989: Microturbo Toulouse F (Gaz Turbine Co) – aerodynamikingeniør
1990 – 1993: Ligier F1 – leder af CAD/CAM-afdelingen som aerodynamikingeniør
1994: Sauber – CAD/CAM-ingeniør
1995: Ligier F1 – Aerodynamik
1996: Ligier F1 – R&D-leder
1997: Prost GP – Stedfortrædende teknisk leder
1998: Prost GP – Chefdesigner
2000: Prost GP – Assisterende teknisk leder
2001: Minardi F1 – Aerodynamikchef
BB  


Hop til top
Jaguar bestjålet i Brasilien

Jaguar teamet har oplevet et indbrud i deres pitgarage. Da ingeniørerne ankom til pitgaragerne i morges, konstaterede man at der havde været indbrud.

Og det kan være en bekostelig affære. Bekostelig på den måde, at computerne indeholdt meget vigtige data, bl.a. al telemetridata. I alt 7 computere blev stjålet. Man forsøger nu at få transmitteret data fra basen hjemme i England til Brasilien, så man kan være klar igen, når træning og kvalifikation løber af stabelen i dag og i morgen. Ydermere prøver man også at få sendt nye computere over.

Men det var ikke kun Jaguar det gik ud over. Et medlem af staben hos Minardi, blev i går overfaldet i en af byens gader, og fik frastjålet sin tegnebog og solbriller.

PDL  


Hop til top
Jaguars byggeplaner sat i bero

Jaguar meddelte allerede sidste år, at man havde planer om at samle alle teamets aktiviteter ved Silverstone banen. Disse planer er midlertidigt sat i bero.

Det har været meningen, at man ville flytte aktiviteterne fra Milton Keynes til et nyt anlæg ved Silverstone banen, hvor også Cosworth og en ny vindtunnel skulle være, samt at man ville opføre en fabrik til at bygge chassiserne i.

Bobby Rahal:
”Vi er kommet ind i blindgyde. Vi har endnu ikke været i stand til at forhandle os frem til et økonomisk forsvarligt grundlag. Vi kikker i øjeblikket på alle muligheder i planerne. Den største prioritet har hele tiden været, at der skulle være en vindtunnel og et udviklingscenter. Vi kikker dog også på nogle alternative steder. Jeg forventer at vi i løbet af 2 – 3 måneders tid, har en ny plan klar, og vi vil så gå ud fra den, hvordan den så end bliver”

Uofficielt fik Bobby Rahal også sagt, at et af de andre steder man har kik på, ligger ganske tæt ved den nuværende fabrik i Milton Keynes.

PDL  


Hop til top
"Ferrari er ikke til at slå"

Den tidligere Ferrari kører, Jean Alesi, er fuld af beundring og lovord om hans tidligere arbejdsgiver, Ferrari. I øjeblikket er de urørlige, mener han.

Jean Alesi kender teamet fra tidligere. Han kørte for Ferrari i nogle år indtil 1995, hvorefter Michael Schumacher kom til teamet som førstekører. Det samme år, 1996, kom også Ross Brawn og Rory Byrne til Ferrari. Der er siden sket meget internt i teamet. Skuden er vendt og man er kommet på vinderkurs.

Jean Alesi:
”Ferrari har været med i toppen i mange år nu, også selv om de ikke har vundet nogle mesterskaber. Ikke alene har de fået bygget en vinderbil, men de har også formået, at få integreret en gruppe mennesker, som hvad de skal og hvordan de skal gøre det. De har mulighederne for succes, lige som det franske fodboldlandshold. De deler den samme form for enhed, og de er meget stærke på ethvert område.”

Alesi, som jo kører for Prost teamet, har heller ikke noget i mod at bruge Ferrari motoren. ”At bruge Ferrari motoren hjælper utrolig meget, ikke bare pga. dens præstation, men også på omdømmet.”

PDL  


 

Hop til top30.3.2001

Interlagos – 1. frie træning

Den første træning på Interlagos-banen forløb i god ro og orden. Vejret var varmt og solrigt med en let brise, omkring femogtyve grader varmt og uden den mindste tordensky på himmelen. Første mand på tidstavlen var Fernando Alonso, der, ivrig efter at lære banen at kende, var en af de mest aktive kørere træningen igennem. Ferrari derimod tog det ganske afslappet, og det var ikke meget de spændte tilskuere fik at se til de rødklædte helte i den første halve times tid. Rubens Barrichello har ellers i anledning af sit hjemmeløb skiftet sin sædvanlige hjelm ud med en i de brasilianske farver. Også Jean Alesi lod vente på sig, men det var af helt andre grunde, for der blev arbejdet panisk med Prost'en før Alesi fik mulighed for at komme ud på den bane, som han kalder en af sine yndlinge.

McLaren har været meget spændt på denne weekend, for teamet satser stærkt på at kunne hente lidt ind på Ferrari inden den europæiske sæson går i gang. Mika Hakkinen var længe den eneste af topkørerne ude på den snavsede bane og lå derfor i spidsen af tidstavlen den første halve time, hvorefter han fik lidt konkurrence af David Coulthard og Rubens Barrichello. Publikum udtrykte højlydt deres begejstring for det nye hjelm-design, men Barrichello kunne ikke glæde sine landsmænd med en kanontid, der kunne sætte de to hurtigste McLaren'er på plads. Det skete ikke før Michael Schumacher kom ud på banen og inden længe havde sat hurtigste tid med en margin ned til Hakkinen på 0,678 sekund. Først da kom Barrichello ind foran sølvpilene. Coulthard var tredjehurtigst, men Hakkinen mistede koncentrationen og spandt af.

I de sidste ti minutter kom der mere trafik på banen. Irvine, Bernoldi og Heidfeld forbedrede deres tider i top 10, og Jenson Button kom endelig ud af pitten efter lang tid i mekanikernes varetægt. Hakkinen var igen på banen, men det blev ikke til nogen forbedringer i første omgang, eftersom han blev forsinket af Bernoldis Arrows. Men snart forbedrede han dog Schumachers tid, og så var det kun at vente på at øvrige topkører meldte sig i striden det tog ikke længe før det skete, og derpå fulgte den obligatoriske rød/grå-duel om prestigen i at ligge øverst på tidstavlen efter weekendens første træning. Schumacher gik af med sejren i kampen, der kostede David Coulthard en tur af banen.

Montoya fik i de sidste sekunder sat ottendehurtigste tid på et par godt slidte dæk, og Olivier Panis kom ind som 5'er, men blev senere degraderet en plads ned. Villeneuve endte på tiendehurrtigst, så der er tale om en helt anden intern konkurrence hos BAR end i tiden med Ricardo Zonta, der endte med et brækket ben i træningen på netop denne bane for et par år siden.

Et af midlerne i denne runde af kampen om mesterskabet 2001 var fra McLarens side en ny frontvinge. Sammen med Ferrari, Jaguar og en del af de andre team benyttede teamet også ekstra sidevinger for at få mere downforce på den snørklede bane. Hos BAR og Williams havde man kigget nærmere de to topteam og kommet frem til nogen lignende forbedringer bl.a. frontvinger, som blev afprøvet i weekendens første tidtagning.

Eddie Irvine har i et interview tidligere på ugen fortalt, at han mener, at Jaguar'ens pålidelighed ville være til stor fordel for ham og Luciano Burti, men farten så der heller ikke ud til at være noget i vejen med. De to var hendholdsvis 6.- og 7.-hurtigst, og derved bedst blandt Michelin-kørerne. Lige efter ligger en anden Mchelin-kører, nemlig Juan Pablo Montoya. Ralf Schumacher, derimod, så man ikke meget til. Han befandt sig i pitten, hvor mekanikerne forsøgte at løse et problem på bilen. Samme hektiske aktivitet fandtes i Benetton-pitten, hvor både Fisichella og Buttons racere befandt sig det meste af tiden. Vi skal ikke forvente at se Renault gøre meget væsen af sig i denne sammenhæng med de resultater Briatore & Co. præsterer for tiden.

Top 10 endte med at være: M. Schumacher, Hakkinen, Barrichello, Coulthard, Panis, I
CBA  


Hop til top
Interlagos – 2. frie træning

Efter en times pause gik anden frie træning i gang. Hos Williams er problemet med Ralf Schumachers bil endnu ikke løst, men ifølge Gerhard Berger er det gearkassen der er noget i vejen med. Lidt længere oppe af pitlane er Arrows-mekanikerne beskæftiget af Jos Verstappens bil. McLaren/Ferrari-duellen fortsætter denne gang med Coulthard i front. Inden længe er den første tid under 1:16 sat med skottens 1:15,9.

Endelig er Ralf Schumachers racer klar, men det samme kan måske ikke siges om tyskeren selv, der kun lige akkurat undgår alvorligere problemer efter et spin. Snart er han på vej tilbage til pitten igen efter foreløbig kun fem omgange på banen i dag. Til gengæld har Montoya fart på. Han sætter først syvendebedste tid, som han derefter forbedre til en 3.-plads bare en tiendedel efter Michael Schumacher. Montoya har i modsætning til teamkammeraten været en af de travleste kørere med 30 kørte omgange i lighed med en anden debutant, Luciano Burti, og Jean Alesi, der har en forkærlighed for denne bane. Ralf Schumacher kommer dog ud igen, og denne gang lykkes det ham at sætte tolvtebedste tid.

Rubens Barrichello kom ikke til at profilere sig som håbet i fredagens træninger. Han spinder af med motorproblemer og fra tribunerne kan de skuffede fans se på, mens banemedarbejderne skubber Ferrari'en bort. De andre brasilianere ligger nr. 10 (Burti), 14 (Bernoldi) og 19 (Marques). Frentzens træning er også ovre takket være et mekanisk sammenbrud.

Michael Schumacher har stadig noget at skulle have sagt. Han forbedrer sin tid, men der er stadig et stykke op til McLaren'ens tid, især da Coulthard forbedrer den til 1:15,220! Skotten er stadig den eneste kører under 1:16-grænsen. I en helt anden kategori forbedrer Giancarlo Fisichella sin tid. Han er nu syttendehurtigst, mens Jenson Buttons befinder sig helt nede bag Minardi'erne på sidstepladsen. Det tegner ikke til at blive nogen mindeværdig weekend for Benetton, der ellers havde Fisichella på podiet sidste år.

I Barrichello og Hakkinens fravær er Jarno Trulli og Juan Pablo Montoya kommet helt op på tredje- og fjerdepladsen. Ralf Schumacher er rutsjet ned til femtendepladsen, da han med ti minutter igen er tilbage på banen på friske dæk. At Williams'en er i orden nu, finder han hurtigt ud af ved næsten øjeblikkeligt komme ind med sjettebedste tid. Jarno Trulli er oppe som 2'er bag Coulthard, og da der ikke sker nogen ændringer i toppen af tidstavlen i de sidste fem minutter, ser dagens top 10 sådan ud: Coulthard, Trulli, M. Schumacher, Montoya, Hakkinen, R. Schumacher, Barrichello, Frentzen, Heidfeld og Irvine. Der var to sekunders forskel fra 1'er til 10'er, men træningen var for mange køreres henseende præget af tekniske problemer. Der var en del nye elementer på bilerne, der skulle afprøves, og hver kører havde forskellige mål for dagens træninger. For David Coulthard handlede det utvivlsomt om at være forberedt på kampen om pole i morgen…
CBA  


Hop til top
Michael Schumacher på tavlen

Udover at være Formel 1 kører, er Michael Schumacher også en habil fodboldspiller. Det har han flere gange bevist ved flere lejligheder.

Michael Schumacher er også engageret i velgørenhedsarbejde. Således har han flere gange optrådt på diverse All-Stars fodboldhold når der skulle samles penge ind. Et projekt han så vidt muligt stiller op i, er at støtte Unicefs børnearbejde. Unicef arrangerer med mellemrum fodboldkampe, hvis primære formål er, at samle penge ind til organisations arbejde verden over.

I går onsdag fandt sådan en kamp sted netop i Brasilien. Michael Schumacher deltog på et udvalgt hold af forskellige stjerner. Således var han på hold med de brasilianske verdensstjerner, Ronaldo og Zico. Kampen endte 10-9 i Ronaldo og kompagnis favør. Ronaldo selv scorede 5 mål og var med i alle 90 minutter. Michael Schumacher brillerede ved selv at score et mål og lægge op til det ene af Ronaldos mål.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk