Da starten går trækker Montoya ind og lukker, men Schumacher viser sig bedst til at holde hovedet koldt og vinder duellen gennem de første sving. Montoya kommer for tæt på konkurrenten og får revet frontvingen af, der splintres under racerens dæk. Sikkerhedvognen kommer ud, mens Williams-kørerne får travlt både med at skifte fronten og med at få fjernet det optrevlede Union Jack, der har sat sig fast i bagvingen på Montoyas bil.
Montoya gav igen prøver på ekstrem kørsel - og tabte i duellen med Michael Schumacher
(Foto: BMW Motorsport)
I front ligger nu de to Schumacher-brødre, men inden længe går Barrichello på 3.-pladsen uproblematisk forbi Ralf Schumacher til publikums jubel. Med en serie hurtigste omgange tillader han ikke teamkammeraten at trække fra, og Schumachers forspring svinder ind. Renault-kørerne følger på 4.- og 5.-pladsen, fulgt af McLaren-kørerne og Sauber-kørerne. Giancarlo Fisichellas løb bliver endnu engang begrænset til et par få omgange, da Honda-motoren giver op og efterlader store hvide røgskyer efter sig på banen.
Sidste års vinder Coulthard går forbi sin unge landsmand Button i Renault’en. Barrichello har hentet Schumacher, der lader ham slippe forbi med det samme. Da Barrichello er blevet givet løs, lægger han hurtigt stor afstand ned til tyskeren. 1,5 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder… Tilskuernes begejstring stiger i takt med at forspringet øges. Og så… er det hele ovre for Rubens Barrichello. Landsmanden Enrique Bernoldi udgik få minutter for inden, og nu kører Ferrari’en langsomt rundt på banen, blot for at blive parkeret i græsset.
Michael Schumacher er i front igen foran broren, der nu har Jarno Trulli bag sig. Der er langt ned fra brødrene til resten feltet. Trulli skygges af Coulthard, der dog har svært ved at gjort noget ved sagen. Et stykke bag dem ligger deres unge teamkammerater Button og Raikkonen tæt.
Renault og Jenson Button generede længe McLaren
(Foto: Renault F1)
Alex Yoong indleder pitstoprunden på omkring 22. omgang. Villeneuve er også tidligt inde, men får problemer med gearene på vej ud. Olivier Panis når ikke engang ind til BAR-pitten, før hans løb er ovre, imodsætning til Frentzen, hvis Arrows-racere skubbes ind i garagens mørke af mekanikerne.
Montoya overhaler overlegent Irvine ved det første sving, og snart er også de la Rosa i den anden Jaguar passeret. Montoya er nu oppe som nr. 9. I front cruiser Michael Schumacher med ca. 8 sekunder ned til Ralf Schumacher. Over halvdelen af løbet er tilbagelagt, og Michael Schumacher begynder at sætte den ene hurtigstomgangstid efter den anden indtil han på 39.omgang går i pit. Der sker endelig noget i den 4-dobbelte McLaren-Renault-duel, da Raikkonen går forbi Button. Heidfeld går i pit bag dem og Montoya er nu oppe som 7’er.
Feltet oplaver endnu to mandefald: Alan McNish bagerst i feltet, hvis uspektakulære debutsæson for Toyota mest af alt har karakter af et udvidet testprogram, og den sidste brasilianer i feltet, Felipe Massa, efter en duel med Minardis Mark Webber. Ralf Schumacher går i pit og overlader atter føringen til storebror. Raikkonen går som den sidste i feltet ind til sit første pitstop, omgange før Villenueve går ind til sit andet. Begge McLaren-kørere slap forbi Renault-kørerne un
Opvarmingen op til Det Brasilianske Grand Prix 2002 er i gang. De fleste kørere har været ude på den første obligatoriske omgang, og Michael Schumacher sætter sig til rette i sin reservebil – det er første gang, han prøver denne racer på denne weekend. Over ham er himlen skyfri, og temperaturen ligger på omkring de 27 grader.
Tyskeren vil endnu en gang dele forreste startrække med Juan Pablo Montoya, når Det Brasilianske GP begynder senere på dagen, og ovre hos konkurrenten ser der ud til at være problemer. Williams-mekanikeren arbejder i hvert fald ivrigt på colombianerens racer, mens Ralf Schumacher veksler et par ord med Frank Williams.
De første reelle tider begynder at tikke ind, og det er suverænt Ferrari'erne der sætter tempoet. Williams-racerne har stadig ikke vist sig. I stedet er der McLaren- og Sauber-kørerne, der kører de næsthurtigste tider. Derudover mangler efterhånden kun Toyota- og Jaguar-kørerne at gøre et forsøg. Det retter Allan McNish op på ved at sætte en tid i top 6.
I hvert fald nogle af Williams-problemerne er løst, og dagens pole-mand, Montoya, sætter 4.-hurtigste tid i sit første forsøg. Også Ralf Schumacher gør sig klar til at udnytte opvarmningens sidste halvdel. De gule flag er fremme: Alex Yoong spandt og er røget af ved Sving 7.
Schumacher forbedrer endnu engang toptiden, nu til 1:15,866, mens Montoya skifter til reservevognen. Frentzen går med tiden 1:17,007 i sin Arrows fra 11.- til 5.-pladsen, og kort efter ryster Pedro de la Rosa yderligere op på tidstavlen med næstbedste tid: 1:16,391. Raikkonen sætter 3.-bedste tid 0,7 efter Schumacher.
Der er fem minutter tilbage af opvarmingen, og Ralf Schumacher er den eneste kører uden en noteret tid. Han når kun lige at komme ud på banen, før Enrique Bernoldi sætter en stopper for resten af opvarmningen. Der står flammer op af den ødelagte Arrows, men Bernoldi er ok. Også Heidfeld er indblandet i den dramatiske hændelse, for da lægebilen ankommer rammer Sauber-køreren lige ind i den opslåede dør! Både Bernoldi og Alex Ribeiro, der kører lægebilen med Sid Watkins, kommer til at tage reservevognen i eftermiddagens GP!
Opvarmningen genoptages efter en kort pause. Der er kun få minutter tilbage, og næsten alle er på banen. Flere kørere træner starter, og det lykkes Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya og David Coulthard at forbedre deres tider til henholdsvis en 4.-, 5.- og 7.- plads. Top seks bliver således: MS, PdlR, KR, RS, JPM og RB.
Ron Dennis mener at en Michelin bil vinder dagens GP i Brasilien. Men han er også villig til at indrømme at Bridgestone sandelig ikke ligger ret langt bagefter. Michelin har det bedst når det er varmt og der er en høj luftfugtighed. Sædvanligvis har det ofte været meget fugtigt i Brasilien når dets GP har skullet køres, men indtil nu har det faktisk været høj sol, ingen smog og ikke den store luftfugtighed. Alligevel mener Ron Dennis at det program som Michelin har, vil vise sig at være udslagsgivende.
Ron Dennis:
"Man behøver ikke at være nogen Einstein for at kunne se at Michelin, i hvert fald i kvalifikationen, har det bedste dæk. Men Bridgestone så ud til at have et rigtig godt dæk ved testen i Barcelona i sidste uge, så det vil være fuldstændig skørt at sige at det ene eller det andet mærke vil dominere i denne sæson. Hvad løbet angår, så tror vi at den fordel som Michelin har i øjeblikket vil forsætte. Jeg vil blive meget overrasket hvis ikke en Michelin vinder. Det er klart at i en dækkrig, så vil det ene firma udvikle til egen fordel. Som følge deraf vil det andet firma udvikle yderligere for at få fordelen over på sin side. Michelin har en fordel i sit logistik program i øjeblikket, som gør at man udvikle et dæk, teste det og så sætte det i produktion næsten fra dag til dag."
Ron Dennis er selvfølgelig tro mod sin dækleverandør, men vel egentlig også ganske realistisk. De to dækfirmaer har sin egen indbyrdes konkurrence om at levere det bedste dæk. Det er vel ikke en dækkrig, men snarere én konkurrence mellem to mærker. Noget der også kendes fra andre brancher.
Således kørte Pedro de la Rosa sig ind på 11. pladsen og det giver teamet et glimt af håb for fremtiden. Derudover kørte Eddie Irvine sig også med frem og starter som nummer 13. Men teamets kørere peger også på at de endelig fik det maksimale ud af Michelin-dækkene, der netop i denne weekend har en fordel frem for Bridgestone. "De stigende temperaturer spillede også en rolle til fordel for Michelin i dag og det har helt sikkert hjulpet. Ikke desto mindre er det klart at vi er på vej til at tage nogle skridt frem" siger de la Rosa der forventer at teamet kan presse meget mere ud af raceren i den kommende tid.
"Vi har lavet nogle ret store ændringer på R3'eren og det har givet pote. Det viser at det arbejde som vi er i gang med er på rette vej og vores mål er nu at udnytte det fulde potentiale af pakke," siger Eddie Irvine der glædede sig over for første gang i år at have fået lov at køre i en ordentlig racer! Samtidig sætter kørerne også deres håb til at holdbarheden i raceren fortsætter med at være høj - der ligger Jaguar i toppen, og taget i betragtning at løbet på Interlagos koster mange køreres exit på grund af slid, så kan Jaguar måske komme hjem med point fra løbet.
Eddie Irvine glæder sig over fremskridtene - og ikke mindst en racer der er til at køre!
(Foto: Jaguar)
Derfor advarer teamchef Niki Lauda om det første sving. "Det første sving på Interlagos er kendt for sammenstød og forudsættes det at vi kan komme igennem uden problemerne der kunne komme der, vil resten være overladt til en god strategi for løbet og selvfølgelig holdbarhed," siger den østrigske teamchef der har fået sin sag for i det hårdtprøvede team.
Således var det også Michelin-teamsene der havde fordel af at det er så varmt i Brasilien i denne weekend, hvilket også kan ses af tabellen over kvalifikationen. Med Bridgestone var det således ikke let for Fisichella at køre sig ind i top-10 hvilket er målsætningen for teamet. "Med de temperaturer og baneforhold der var i dag, var det ikke muligt at kvalificere sig i top-10. Selv Ferrari så ud til at kæmpe under disse forhold," bemærker Fisichella.
Varmen på Interlagos var ikke til fordel for Bridgestone og Fisichella
(Foto: Honda GP)
Teamets anden kører, Takuma Sato har bestemt ikke imponeret og det ser ikke ud til at det billede vender i Brasilien. Den japanske kører, fik igen opmærksomhed ved at køre ud på banen før end at det var tilladt - og havde i lørdagens træningen også et par afkørsler. Da Sato så også skulle sætte nogle gode tider blev dækkene kørt i smadder fordi han blev for længe ude på banen, samt at han så også satsede lige vel rigeligt. "Ved det sidste forsøg var jeg hurtigere men i det sidste sving havde jeg et stort øjeblik, kørte bredt og mistede tid," forklarer Sato og konkluderer at det ikke var en let dag - men sådan er det jo aldrig i Formel 1!
Det understreget blot at Renault er på vej frem og at de forreste team skal til at lægge mærke til de fremskridt der sker for Renault-teamet. Det kunne være blevet bedre, hvis de havde haft lidt mere held med trafik. "Jeg må indrømme at jeg synes vi fortjener bedre, men vi havde så meget trafik. Vi har været konkurrencedygtige hele weekend sådan som vores splittider viser, men jeg var ikke i stand til at samle det over en enkelt omgang under kvalifikationen," siger Jarno Trulli der dog takker mange gange for at have fået stillet en rigtig god racer til rådighed.
Jarno Trulli har de forreste i feltet i sigte - Renault har virkelig sat dampen op
(Foto: Renault F1)
Jenson Button var også tilfreds - og har god moral med sig efter at have været snublende tæt på at komme på podiet i Malaysia. Jeg er glad for at være så tæt på McLaren, og at køre konkurrencedygtigt," siger briten. Der er så også sket meget for Renault inden for de sidste år. "Hvilken forskel et år gør," konstaterer Pat Symonds - og han har jo ret: sidste år kørte Benetton sig ind på kedelige placeringer som nummer 18 og 20. Nu har de nået et skridt på vejen mod de forreste men de holder på ."Vores næste mål må være at forbedre os et skridt mere i vores jagt på de tre forreste teams," siger Symonds.
Generelt har det været meget svært for teamet at finde balancen i racerne, hvilket begge kørere klagede over. "Vi kunne ikke finde den nødvendige balance i dag," siger Heinz-Harald Frentzen der derudover også mistede store dele af lørdagens anden frie træning, da hans motor satte ud. "Vi kæmper i bund og grund med understyring og overstyring i hver af vores fire forsøg. Vi skal analysere hvorfor vi har dette problem mere end vi havde det i Malaysia eller Australien," siger han videre.
Og Enrique Bernoldi er enig analysen af problemerne. "Vi var i stand til stille og roligt at forbedre raceren gennem morgenens træninger og kvalificere med den, men vi kunne ikke få balancen rigtig til Interlagos," siger han meget skuffet over ikke at have klaret sig bedre på hjemmebanen. Derudover kan det jo også fremhæves at Arrows kører med Bridgestone, og det er oplagt at pege på at Michelin i denne weekend vil have en fordel frem for det japanske dækmærke under de meget varme forhold. Teamets tekniske leder, Mike Coughlan rammer hovedet på sømmet: "Det er unødvendigt at sige at vi ikke er glade for dette resultat. Vi vidste at vi skulle kæmpe i dag men at være så langt tilbage på grid'en er ikke godt," erkender han og må derfor kaste sig over yderligere arbejde på at finde frem til årsagerne til de problemer der har været med raceren.
Teamet var ellers meget godt tilfredse, eftersom det viser at teamet er konstant og at det ikke er tilfældigheder der giver teamets dets placeringer. "Jeg er på 10. pladsen igen, hvilket ikke er nogen forbedring i forhold til Malaysia, men jeg er ikke så glad for dette resultat," siger Salo. Grunden til det er til dels at han ikke har fundet en ideel opsætning i de træninger der har været. Han satser nu på at raceren er holdbar til at stå distancen. "Brasilien er generelt et meget hårdt løb, så jeg håber at vi kan slutte i pointene," slutter finnen.
Allan McNish starter som nummer 16 - og holder teamets racere hjem kan der vente point
(Foto: Toyota F1)
Allan McNish der var helt fremme i fredagens træning, endte på en 16. plads. "Raceren var rimelig skarp og vi gjorde fremskridt for hvert forsøg," konstaterer han og noterer sig også at teamet i løbene faktisk klarer sig bedre, hvorfor han er tilfreds med resultatet.
Det var dog ikke hjemmebane-favoritten Rubens Barrichellos dag - han sluttede udenfor top-6 i den gamle Ferrari, men derimod en anden sydamerikansk kører der sikrede sig pole. Montoya holder forrest med Michael Schumacher ved siden af sig, og det giver minder om sidste års dueller mellem de to kørere!
Montoya styrede sig til pole position - hans fjerde i Formel 1-karrieren
(Foto: BMW Motorsport)
Forud for kvalifikationen var der også gået yderligere spænding i billedet, idet Renault var godt med fremme i træningerne, og indikerede at de er på vej frem. Og som det ser ud i øjeblikket er der ikke så langt frem til de bedste, og mon ikke de kommer til at hægte sig meget godt fast i McLaren-racerne?
Der blev som altid ventet en hel del i pitten, så de første minutter var ikke videre begivenhedsrige. Kimi Raikkonen havde derfor tid til at kunne droppe et forsøg da der blev lidt knas med raceren - det kører fortsat ikke rigtig for McLaren med deres holdbarhed, der snart i flere år har været deres akilleshæl.
Men da der endelig kom lidt fart over feltet var det duoen Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya der satte sig i front. Derefter kiler Michael Schumacher sig ind imellem de to kørere - hvorefter Montoya i næste forsøg igen er tilbage på andenpladsen.
Således holder det også inden tredje forsøg skal køres. Her hopper Montoya op på pole med tiden 1:13,114 - en tid der ikke bliver forbedret af andre. I sidste forsøg kommer Michael Schumacher dog tilbage på andenpladsen og skubber dermed lillebroder Ralf ned på tredjepladsen. Banen taber dog tid i de sidste minutter og det er kun de færreste af kørerne der kan forbedre deres tider i de sidste minutter, hvor der ellers er "prime time" for en masse action.
McLaren slutter af med et sidste raid og kører sig ind i top 6 med Coulthard en lille smule hurtigere end Raikkonen. Renault kan holde hovedet højt efter kvalifikationen - de er meget tæt på McLarens tider, og ser ud til at kunne blive en mulig joker i løbet af sæsonen. Det ville jo også være rart med et fjerde team til at skubbe lidt til!
McLaren har begge kørere med i top 6 når starten går i morgen
(Foto: Daimler Chrysler)
Rubens Barrichello får strøget sin bedste tid 1:13,919, men det gør ikke så meget i sidste ende. Hans næstbedste tid - som ogsåp bliver den han noteres for som udgangspunkt for det brasilianske Grand Prix er lyder 1:13,935 og rækker også til den skuffende 8. plads.
Nick Heidfeld ligger igen hvor han skal - indenfor de ti første, mens Mika Salo med en sidste hurtig tid fik kilet sig ind i top-10. Hvorom alting er, så har Toyota mere og mere vist at de har potentialet til at komme videre! Mon ikke Honda kigger lidt langt efter at Toyota på den måde har sat begge deres teams til vægs på så eftertrykkelig måde?
Bedste Honda-kører er nemlig Giancarlo Fisichella på en 14. plads! Villeneuve som nummer 15, Panis som nummer 17 og Sato tilbage på 20. pladsen - det er ikke lige den PR som Honda står og har brug for i konkurrencen med rivalerne fra Toyota. Jaguar - det svært prøvede team klarede sig pænt igennem kvalifikationen. Pedro de la Rosa starter fra 11. pladsen - et pænt udgangspunkt taget i betragtning at teamet føler at R3'eren dårlig kan blive langsommere. Irvine starter som 13'er.
<
De to kørere har nemlig kørt ud på banen før det har været tilladt - Barrichello overtrådte reglerne og kørte ud til trods for at der var rødt lys, og konsekvensen er at han mister den hurtigste tid han sætter i kvalifikationen der køres om ikke mange timer.
Taget i betragtning at det er på Barrichellos hjemmebane og at han ikke har fået den bedste start på sæsonen 2002, så har han været ret uheldig.
Det bliver derfor meget spændende at se hvordan feltet bliver sammensat når kvalifikationen er overstået. Ralf Schumacher er den første til at vise at der fortsat er masser af tid at hente i banen, og tyskeren der sejrede i Malaysia og som også har gode forventninger til løbet i Brasilien, bliver den tredje kører der kommer til at køre på 1:13.
Problemer slap kørerne ikke for - Frentzen fik tekniske problemer, mens Takuma Sato igen-igen var af banen i sin Jordan - og denne gang ender han i muren!
I toppen af tabellen ligger Ralf og Michael nu og dominerer, men så kommer Renault lige pludselig på banen. Jenson Button kører ind i tiden 1:13,686 - det hurtigste der er kørt. Og sekunderne efter hopper Trulli ind efter ham!
Samtidig har Felipe Massa haft problemer med sin racer og stopper på banen - på et uheldigt sted og derfor bliver træningen stoppet med få minutter igen. Men billedet er altså helt "forkert" - to Renault'er i front!
Da træningen bliver givet fri igen er der tid nok til at kunne sætte en sidste omgang, og her er Ralf Schumacher skarpest. Han kører ind i tiden 1:13,543 og David Coulthard lægger sig ind på andenpladsen med tiden 1:13,563. Men billedet er klart - der er virkelig flere om budet. De forskellige team kører måske nok med forskellig compound, men billedet kan blive meget broget. Og det gør jo ikke så meget at der bliver vendt lidt op og ned på det traditionelle billede! Samtidig kan det bemærkes at de ti første kørere alle ligger indenfor samme sekund!
Du kan se alle tiderne fra den 4. frie træning her.
Første mand på banen var Mark Webber i Minardi - ganske som vi kender det. Men der var også en stor sværm af biler der skulle køre en kort runde for lige at checke alle systemer af, og det er først efter næsten ti minutter at den første tid sættes - det bliver Alex Yoong der får den forret.
Træningen bød ikke på det helt store - Enrique Bernoldi tog sig en hurtig snurretur. Derudover tager Takuma Sato også en tur udenfor banen - japaneren har bestemt ikke været meget imponerende i sine første løb i Formel 1!
Tid sidst bliver det meget tæt - Raikkonen er den første til at komme ned under 1 minut 13 sekunder - men det bliver dog Michael Schumacher i den nyeste Ferrari-model der kører sig i front.
Men det lover godt - McLaren er måske på vej frem og det ligger tæt i toppen. Ellers var billedet som vi plejer at se det - den store overraskelse i går, Allan McNish i Toyota faldt tilbage på en 20. plads.
Du kan finde tiderne fra den 3. frie træning her
Nissan køber 13.5% af Renault, hvilket vil koste dem i omegnen af 1.6 billioner US $. Disse penge stryger dog ikke helt ud af Nissan, for Renault geninvestere dem I Nissan.
Mange forventer at Nissan og Renault indenfor en overskuelig årrække vil blive lagt sammen til et selskab. Romancen imellem Nissan og Renault har foreløbigt kostet Nissan 21.000 ansatte og 5 fabrikker, men alle smiler fortsat.
Nissan er lige som Renault, aktiv i International motorsport, men Nissan koncentrere sig om de Amerikanske baner, hvor de levere Infiniti motoren til Indy Racing League.
Men nu er der virkeligt skab grobund for et godt rygte, for kunne det tænkes at samarbejdet imellem Nissan og Renault kunne udmønte sig i at der kommer en Nissan motor I F1? Det kunne jo tænkes at Renault ville tilbyde en sidste sæsons motor til potentielle kunder, og kalde den motor for Nissan, der vil helt sikkert være købere til sådan en maskine.
Vodafone som er en gigantisk telekoncern har tegnet kontrakt med arrangørerne af det italienske GP. Vodafone er nu hovedsponsor for det italienske GP, ligeså vel som firmaet er en af de primære sponsorer for Ferrari. Det har sikkert kostet Vodafone dyrt at få denne aftale i stand. Man var i meget skarp konkurrence med Arrows sponsoren, Orange, om at blive hovedsponsor for løbet.
Et eller andet kunne tyde på at vi i et eller andet omfang er inde i en form for sponsorkrig. Orange havde tydeligt ønsket at markere sig netop i Italien, men det glippede altså i denne omgang. Orange er udover sit engagement med Arrows også sponsorer i større eller mindre omfang ved andre løb. Vodafone har tilkendegivet at de ønsker at markere sig i et meget større omfang end tidligere. Først fik man en aftale i stand med Ferrari, nu er man sponser for en af de større begivenheder på Formel 1 kalenderen. Vodafone har yderligere planer, men disse er endnu ikke offentliggjort.
Jacques Villeneuve har siden det australske GP sidste år, haft alvorlige problemer med ryggen. Han gennemførte faktisk hele sidste sæson med disse rygproblemer. Nu er de dukket op igen. Hans rygproblemer skulle ellers være blevet kureret igennem vinterens løb, men efter det malaysiske GP er de dukket op igen.
Ved testen i sidste uge i Barcelona blev han afløst af Anthony Davidson, og det var måske lige før at Davidson kunne være kommet ud at køre sit første GP. Ifølge forlydender havde JV ingen problemer efter dette års australske GP, men nu er problemet åbenbart dukket op igen. Måske vil det være en god ide for den iltre canadier at få ryggen undersøgt meget grundigt og få gjort noget ved problemet.