Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.3.1999
 Walker: ´Et fair resultat, tak!´
 Sepang åbner den 9. marts
 Zanardi: "Jeg gør blot mit arbejde!"
 Schumacher er klar til kamp!
 Målsætningen for Mercedes i 1999
 Brush up til det Australske Grand Prix
 
2.3.1999
 Jordan ser frem til Melbourne
 Coulthard er stadig optimist
 

Hop til top4.3.1999

Walker: ´Et fair resultat, tak!´

Han taler stadig om episoden - og vil ikke glemme det! Ron Walker, der er arrangør af løbet i Melbourne, var sidste år rasende over den måde at løbet blev afgjort. Som bekendt overlod David Coulthard sejren til Mika Hakkinen - og nu advarer han både McLaren og alle de andre teams om ikke at foretage sig samme taktik. Hvis det sker igen, "vil tilskuerne være utilgivelige, og folk på tilskuerpladserne vil give et 'buh' som det ikke er hørt før," siger Walker. Han har endda taget en snak med Ron Dennis om emnet: "Han ved at vi ikke vil se det igen i dette års løb," var budskabet. Men som bekendt er teamordre tilladt i Formel 1, sålænge det er internt i teamet, så Ron Walkers udfarenhed mod de forskellige teams skyldes kan rolig tages med sindsro.

Derimod er der fortsat protestaktioner mod løbet, og flere demonstranter måtte fjernes af politiet. Det er miljøgruppen, 'Save Albert Park's mål at gøre opmærksom på at motorløb hellere bør afholdes på en lukket bane, end i en offentlig park. Hidtil har selve løbene ikke været generet af demonstranter.

BB  


Hop til top
Sepang åbner den 9. marts

Den nye bane i dette års kalender, Sepang-banen i Malaysia bliver officielt åbnet tirsdag den 9. marts. Endnu har ingen i Formel 1-feltet noget kendskab til banen der ligger i landets hovedstad, Kuala Lumpur. Ved den officielle indvielse, der vil blive meget spektakulær, vil der naturligvis være et stort presseopbud, ligesom da banen i Kina havde en kort visit af Jacques Villeneuve. Flere Formel 1-kørere vil være til stede, blandt andet de to store profiler, Hakkinen og Michael Schumacher. Der skal først køres løb sidst på sæsonen i Malaysia - det finder sted den 17. oktober.
BB  


Hop til top
Zanardi: "Jeg gør blot mit arbejde!"

En af nytilførslerne til Formel 1 er Alessandro Zanardi der vender tilbage til Formel 1 efter at have været i 'motorsportseksil' i USA. Han glæder sig til at komme i gang med sæsonen, efter at have testet Williams-raceren der skal føre dem ud af et år med dødvande. Italieneren der har været dominerende de seneste to år i ChampCar-serien er glad for at være i et topteam, og indrømmer at Formel 1 har ændret sig meget siden han sidst kørte en racer i 1995. Han blev i USA kendt for at være en særdeles aggressiv kører der ikke gik af vejen for lidt nærkontakt - og derfor blev der også spurgt om hans aggressivitet ville følge med ind i Formel 1. Men Zanardi føler ikke at han er aggressiv: "Jeg forsøger blot at få fordel af den givne situation. Når man ser en mulighed og tror at man kan udbremse en anden og vinde en plads, så gør det!" siger han og henviser til at han i 1998 var den kører i ChampCar der har kørt flest kilometer og derfor ikke kan forstå hvor folk mener han er aggressiv. "Man ved at man ikke er betalt for at sidde her og vente til den næste omgang. Hvis det lykkes, så vil jeg ikke sige at det er aggressivt. Det er blot at gøre sit arbejde," konkluderer han. Man kan så spørge om det så er aggressivt hvis det mislykkes...

Også hos Williams er man meget glade for at have hentet Zanardi til teamet, og teamchef Frank Williams synes rigtig godt om ham. Teamets tekniske leder, Patrick Head mener at man måske vil se at Ralf Schumacher er hurtigere end italieneren i kvalifikationen - fordi tyskeren i de situationer vil være den mest aggressive, mens Zanardi vil kunne køre hurtigere i løbet fordi han er mere moden og erfaren. Det bliver om ikke andet interessant at se hvad Zanardi kan give til Formel 1.

BB  


Hop til top
Schumacher er klar til kamp!

På pressemødet torsdag fortalte en af topfavoritterne til VM-titlen, Michael Schumacher at han er tilfreds med teamet og er klar til kamp. Tyskeren, der de to sidste sæsoner har mistet VM i det sidste løb, føler at teamet er godt rustet til sæsonen, selvom de har kørt færre kilometer end ved sidste års forberedelser - men de har været meget effektive. "Vi føler at vi har lavet vores hjemmearbejde!" Han blev også spurgt om hvilken indflydelse det nye reglement - specielt den fjerde rille i fordækket - ville få for sporten. "Dækkene bliver nødt til at være hårdere, hvilket betyder mindre vejgreb og flere udskridninger. Men Bridgestone har udført et godt stykke arbejde - dækkene føles ikke helt dårlige," siger Schumacher.

Ferrari er på jagt efter den første VM-titel siden 1979, hvor sydafrikaneren Jody Scheckter vandt VM.

BB  


Hop til top
Målsætningen for Mercedes i 1999

I sagens natur vil Mercedes gøre alt for at beholde titlen som bedste konstruktør endnu et år, og det er det vigtigste mål for 1999. Men dermed stopper forventningerne ikke. Mercedes er også veletableret i den amerikanske ChampCar-serie, og efter at Alessandro Zanardi er vendt tilbage til Formel 1, kan det måske lykkes i år at hente endnu en titel i USA. Samtidig vil de også gerne vinde Le Mans, og der husker alle vel mest Mercedes for at være meget hurtige - men kun de to første timer! Spørgsmålet er om det ikke er at tage munden for fuld - succes i de to store Formel-klasser og Le Mans. Det kan kun bliver en særdeles bekostelig affære.
BB  


Hop til top
Brush up til det Australske Grand Prix

Det forventes at omgangstiderne er omkring to sekunder hurtigere i år end de var sidste år, også selvom der er kommet en rille ekstra i dækkene. Williams tekniske direktør Patrick Head er igen gået ind i diskussionen om de nye dæk, og siger at de er farligere end de dæk der blev kørt med sidste år. "Når nu FIA ønsker at vi skal køre med hårdere dæk gør de absolut ikke sporten mere sikker, tværtimod."
 
David Coulthard siger endnu engang at han ikke skal spille den samme rolle i McLaren teamet, som Eddie Irvine gør hos Ferrari. Skotten vil være verdensmester i år. Sidste år blev løbet i Australien en smule kontroversielt, idet David Coulthard længe lå til at skulle vinde løbet, men lod Häkkinen komme forbi, med kun 2 omgange tilbage af løbet som han dermed vandt.
 
Vejrudsigt:
FredagSol21°C
LørdagByger20°C
SøndagSkyet16°C
HVJ  


 

Hop til top2.3.1999

Jordan ser frem til Melbourne

Jordan F1 teamet har pakket og er taget til Australien. Som alle andre Engelske teams, fløj de derud mandag morgen, Eddie Jordan siger at årets første Grand prix er meget vigtigt.

Damon Hill siger at han er meget optimistisk til den kommende sæson, og han er meget tilfreds med den nye bil. ' Jeg tror at vi har en fantastisk god bil. og vi tror på at vi kan lægge pres på både McLaren og Ferrari'

Heinz-Harald Frentzen siger, 'Vi har gjort det meget godt under forårets test, og vores nye bil er rigtig god, så jeg ser frem til løbet den 7. marts.

HVJ  


Hop til top
Coulthard er stadig optimist

David Coulthard har store forventninger til den nye bil, efter at have kørt mange forårs test i den nye McLaren MP4-14.

Skotten udtaler at han ser meget lyst på fremtiden, efter at den nye bil er blevet mere stabil under de mange test, hvilket designer Adrian Newey har kigget meget på op til dette første GP. En af grundene til at Coulthard ikke helt kunne følge med Häkkinen sidste år, var at balanceen i han bil ikke var helt så god som i Häkkinen's bil.

'Bilen er meget mere stabil i år. 'siger Coulthard, og tilføjer 'den bremser meget bedre. og stabiliteten i udgangen af svingene er også forbedret, men der mangler stadig noget, for at gøre bilen perfekt, men jeg må konkludere at 1999 bilen er bedre end 1998 bilen.'

Coulthard mener at McLaren har en stor chance for at vinde årets første GP som køres i Australien, i den kommende weekend. 'Hvis jeg skulle spille penge på vinderen, ville jeg helt klart satse på at vi vinder,' siger han, 'men Ferrari tror sikkert det sammen om dem selv.'

HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk