Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.3.2000
 Ny hovedsponsor til Arrows
 Prost bruger Melbourne som test
 Vi har dem i sigte!
 Sværere dækvalg
 Pris på Benetton
 Trulli tror på Jordan
 Tredjeplads til Jaguar?
 Ny sponsorer til Arrows
 Nyt sæde til Verstappen
 Seks hurtige til Alain Prost
 Arrows præsentation finder sted i Australien
 
3.3.2000
 Målet er sejre til BAR
 Prost beklager sig - igen
 

Hop til top4.3.2000

Ny hovedsponsor til Arrows

Det er netop blevet offentliggjort, at Arrows har fået ny hovedsponsor. Det er det britiske teleselskab, Orange, som har tegnet kontrakt med Arrows. Det skulle være en aftale løbende over tre år, lydende på £ 70 mill. Orange driver en af Storbritanniens mest avancerede mobile netværk, og vil bruge F1 sporten til at promovere sig selv over hele verden. Man har i Orange planer om at være repræsenteret i 50 lande, senest i 2003.

Sponsoraftalen med Arrows vil være en bredtdækkende aftale. Der indgår elementer som markedsføring af både Orange og Arrows, og noget så vigtig som forplejning, både til teamet, og også til gæster både på fabrikken, men også under løb. Der skal desuden samarbejdes om udvikling af telemetri og trådløs videooverførsel. Noget andet som Orange vil lancere på Arrows's hjemmeside er omgangstider, både de uofficielle, men også status på omgange under løb. Og så bliver der mulighed for at få informationer på det WAB-baserede mobilnet. Det skulle efter planen gå i gang allerede fra det første løb i Australien.

Det må siges, at være en kærkommen penge-indsprøjtning til teamet. Teamets aktier har haft en nedadgående kurs det sidste stykke tid. Men det ser ud til at bøtten er vendt. Men helt problemfrit er det dog ikke. Morgan Grenfell, et navn der har været nævnt flere gange det sidste stykke tid, i forbindelse med køb og salg af aktieandele i Formula One Holding - - det selskab der ejer aktierne i FIA - skulle efter sigende, være interesseret i at sælge den andel som de har i Arrows. Det er en aktiepost, som er ejet uafhængig af interesserne i FOH.

PDL  


Hop til top
Prost bruger Melbourne som test

I sidste øjeblik er Prost-teamet gået i gang med en større ændring af raceren, hvilket betyder at teamet kommer til Melbourne med adskillige dele der slet ikke er blevet testet. Derfor er teamet indstillet på at løbet i Australien kan blive en testsession - blot for offentligt skue.

Det har været tydeligt at Prost-teamet ikke har haft den bedste start på sæsonen med en langsom og upålidelig racer, hvilket kunne dømme teamet til en elendig sæson. For at rette op på dette er der påbegyndt mange ændringer på raceren. "Når vi ankommer til Australien er det med en helt ny racer, og med det mener jeg selv i forhold til den vi har brugt indtil nu," siger Alain Prost og siger selv at løbet i Melbourne bliver en offentlig test af den nye racer. "Det er den eneste måde vi kan indhente de forsinkelser der har ramt os," siger den 4-dobbelte verdensmester.

Under den sidste testdag på Silverstone havde teamet sat flere nye dele på raceren og den var totalt forandret, hvilket Nick Heidfeld bemærkede. Men det bliver en meget svær weekend for Prost, så dem skal vi vist ikke forvente os det store af.

BB  


Hop til top
Vi har dem i sigte!

Det er i hvert fald det som Eddie Jordan siger om de to teams der befinder sig foran hans eget team. McLaren og Ferrari er de to store favoritter til VM, men i år vil Jordan også være med til at sætte sit præg på sæsonen. "Vi har den i sigte. Hvis deres 'forsvar' svigter, er vi der til at udfordre," siger Eddie Jordan der er på vej til det 10. år i Formel 1. "At vinde er det eneste jeg kan tænke på i øjeblikket. Det er svært at beskrive," siger Jordan og sammenligner det næsten som en hel narkomani.

Sidste år formåede teamet at slå alle tidligere rekorder i teamets historie ved at blive nummer 3 i både kørernes og konstruktørernes VM. "Jeg vil være meget skuffet hvis vi slutter dårligere end nr. 3. At stå stille eller gå tilbage, er ikke det vi ønsker," siger Eddie Jordan.

Teamet har sikret sig en dynamisk kører-duo og kan blive en farlig outsider til McLaren og Ferrari - om de så kan passere de to teams, er nok en anden snak! Efter sig har teamet også farlige konkurrenter, men dem anser Eddie Jordan ikke for farlige. "Der vil være en stor udfordring fra Williams og Jaguar, og uden at være respektløs over for dem, er det op til dem at hente os," siger Eddie Jordan.

BB  


Hop til top
Sværere dækvalg

Hos Bridgestone har man arbejdet for at minimere forskellen mellem de forskellige dækspecifikationer, således at det bliver sværere for det enkelte teams at vælge. "Mod slutningen af sidste sæson valgte næsten alle teams den samme compound da de valgte forud for kvalifikationen," siger Yoshihiko Ickikawa, teknisk leder hos Bridgestone og påpeger at det bliver sværere for de enkelte teams at vælge.

"Skal jeg mon vælge dette her dæk?"

Til løbet i Australien medbringe Bridgestone deres bløde (soft) og medium-compounds. "I Australien vil teams'ene blive forsynet med blød og medium specifikationerne," siger Ickikawa. Der kan indledningsvis blive lidt problemer for de enkelte teams. Blandt andet er Albert Park meget snavset eftersom det ikke er en permanent racerbane. "Raceren er tilbøjelige til at understyre på grund af kombinationen af snævre sving og en glat overflade - dette forvirrer valget fordi de bløde dæk forventes at give mere vejgreb men kan også påvirke balancen," siger Bridgestone-lederen.

Derudover er det australske grand prix Brigestones 50. Formel 1-grand prix.

BB  


Hop til top
Pris på Benetton

Benetton er stadig på jagt efter en motorleverandør, og gør alt for at overtale Renault til et samarbejde. Men sådan som Formel 1 i dag er skruet sammen er det de store bilgiganter der har magten, og derfor er det ikke usandsynligt at Renault vil komme til at købe sig ind i Benetto-teamet.

Men under alle omstændigheder kan Benetton være på vej til at gå på andre hænder, uagtet om Renault kommer med som leverandør eller ej. Det eneste Renault i givet fald kan være med til at påvirke er prisen - der jo vil være højere hvis Benetton har sikret sig Renault. Rygter vil derfor vide at Benetton-teamet i Formel 1 kan være til salg for godt 1,4 milliarder kroner. Det ventes ikke at Renault vil købe hele teamet - det er for dyrt!

BB  


Hop til top
Trulli tror på Jordan

Jarno Trulli har taget et stort spring frem i Formel 1-feltet ved at forlade Prost til fordel for Jordan der nu er ved at være med blandt de helt store - og nu håber italieneren at han endelig kan slå helt igennem. "Jeg tror virkelig på teamet. Jeg har tillid til mekanikerne og ingeniørerne. Jeg ved at teamet vil give mig en chance i år for at klare det godt og opnå de resultater jeg ikke fik chancen for at opnå før i tiden," siger Trulli der også har kørt for Minardi i en halv sæson i 1997.

Der er stort tiltro til at Jordan-raceren kommer til at føre Jordan endnu tættere på de to store teamet i Formel 1 - McLaren og Ferrari. "Vi har set at vores racer er konkurrencedygtig og den er bedre end sidste års racer. Vi havde lidt problemer med holdbarheden, men vi har løst dem og er sikre på at alt er i orden til det australske grand prix," siger Trulli der har i forhold til Frentzen har klare sig meget fornuftigt.

BB  


Hop til top
Tredjeplads til Jaguar?

Det vælter ind med udtalelser og kommentarer fra Eddie Irvine, der har overtaget Jenson Buttons "PR-førertrøje". Senest har Irvine givet udtryk for sin mening om sæsonen, hvordan han kommer til at klare sig hos Jaguar og hvad han mener om Barrichellos ambitioner for Ferrari i den kommende tid.

Så er der lige lidt mere fra Irvine, der skiftevis er realistisk og siden hen skruer forventningerne uhørt op. "Hvis vi kan komme ud af mesterskabet på 3. pladsen, er det næsten som at vinde titlen," siger Irvine, der mener at det vil være at overdrive hvis det skulle blive til mere.

"Jeg ønsker at vinde og få point. Vi skal slå Jordan - det er mit mål," siger Irvine.

BB  


Hop til top
Ny sponsorer til Arrows

Som det efterhånden er mange bekendt, skulle Arrows have præsenteret deres nye bil i går, men det er blevet udsat, fordi man i sidste øjeblik har skullet indgå kontrakt med nye sponsorer. En af de nye sponsorer er "skyld" i, at man er nødsaget til at ændre farver og layoutet på bilen: deres farver og logo skal med. Og derfor er præsentationen udsat.

Den ene sponsor skulle være det hollandske multimediaselskab, Lost Boys, som er et selskab i kraftig ekspansion, specielt på IT-området. Således planlægger selskabet at åbne kontorer i Barcelona, San Francisco og New York. Udover at man skal have lavet et nyt layout af bemaling og sponsormærker, vil Lost Boys kreere en ny hjemmeside til Arrows. Alt skulle ifølge forlydender blive præsenteret når Arrows-præsentationen finder sted.

En anden sponsor er Eurobet, et bookmakerfirma. Det er et af de største bookmakerfirmaer i verden, og udover aftalen med Arrows, har firmaet også indgået kontrakt med Manchester United i fodboldens verden. En del af deres services kan findes på Internettet og WAP-mobilnettet. Aftalen er toårig.

Og nu vi er i gang med IT-sponsorerne er der også indgået en kontrakt med UPC. Et selskab der har specialiseret sig i udsendelser og transmission af mere specielle sportsgrene. Men de siger i deres pressemeddelelse det som de andre, nemlig at verden skal vide at de eksisterer, og at de vil bruge F1 til at promovere sig selv.

Og hvis de nu skulle blive trætte, så er den sidste sponsor klar. Nemlig det hollandske, Enorm Food Company, som er et stort navn i sit hjemland. Et af deres produkter er en energidrik. Det må være noget for teamets mekanikere, når de i løbsweekenderne sommetider skal arbejde til kl. 100 om natten. Skulle man få lyst til at smage firmaets forskellige produkter, findes de hovedsageligt på cafeer i Holland, indtil videre.

PDL  


Hop til top
Nyt sæde til Verstappen

Jos Verstappen er klar til sæsonstarten - næsten. Han sidder ikke så godt i bilen. Og p.g.a. travlhed i teamet med at fremstille andre forskellige dele til bilen, er problemet med sædet blevet udskudt til sidste øjeblik. Det nye sæde er dog klar til løbet i Albert Park.

Onsdag havde Arrows deres afsluttende test på Silverstone inden afrejsen til Australien. Det var den såkaldte shakedowntest, hvor de sidste ting bliver afprøvet og justeret. Pedro de la Rosa kørte 12 omgange i sin bil incl. pitstop-træning. Derefter lige en enkelt omgang i reservebilen, for at se om tingene var i orden inden afrejsen. Verstappen kørte kun 5 omgange i sin bl.a. på grund af at sædet ikke var i orden endnu.

PDL  


Hop til top
Seks hurtige til Alain Prost

Om aftenen inden afrejsen til Australien fik noget af pressen fat i Alain Prost, og han fik bl.a. disse spørgsmål:

1. SP: Vi ved at den gennemgribende test af AP03 har været ramt og forstyrret af forskellige problemer. Hvor står teamet nu, her kort før det australsk GP?
SV: Vi kan nu klassificere de fleste af problemerne som småproblemer, typiske problemer for en helt ny bil. Det der var uheldigt, var at vi blev forsinket utrolig meget i løbet af vinteren, hovedsageligt på grund af motorproblemer. Vi blev også forsinket af en del forskelligartede elektriske problemer. Bl.a. kunne vi ikke downloade data, så vi mistede en masse tid, fordi vi ikke kunne identificere problemerne. Teamet reagerede egentlig hurtigt på dette, og begyndte at bruge data fra testbænken, for at modificere specielt bagenden af bilen, som ikke var som den skulle være. Men næsten alle problemer blev løst, hvilket Nick Heidfeld viste på Silverstone.

2. SP: Hvordan føler du for den kommende weekend i Australien?
SV: Jeg er helt sikkert meget mere optimistisk nu, end jeg var for 10 dage siden. Det betyder ikke, at der ikke er nogen bekymringer. Vi kommer jo rent faktisk til Australien med en helt ny bil. Vi bliver nødt til at arbejde på højtryk indtil løbet starter, fordi vi har stadig nogle mekaniske og aerodynamiske dele, som vi ikke har testet endnu. Men det er, lige nu, den eneste måde hvorpå vi kan indhente forsinkelsen.

3. SP: Vil det være muligt at indhente det tabte, eller skal målsætningen ændres for sæsonen?
SV: Jeg tror vi kan indhente det. Forudsat at stabiliteten er i orden, kan vi arbejde på bilen, mens Peugeot arbejder med motoren. Vi har allerede planlagt en todages test på Silverstone ,mellem løbene i Australien og Brasilien. Vi mangler mange testkilometer, det får vi mulighed for nu på fire vidt forskellige baner. Vi er sat tilbage, men ikke mere end at vi håber på at kunne indhente det igen.

4. SP: Hvordan vil du sammenligne A20 motoren med 1999 A18?
SV: I øjeblikket er det svært at sige, fordi vi ikke helt ved endnu hvad vi får. Der er helt sikkert forbedringer i størrelse og vægt, som har hjulpet os i konstruktionen af bilen. Men i forhold til ydelse, ved vi ikke helt hvor vi står. Det bliver først til løbet på Imola, at vi får den første store evolution af motoren.

5. SP: Hvordan har kørerne reageret siden præsentationen af AP03?
SV: Som resten af teamet - perfekt. De er begge to professionelle og entusiastiske. De har været meget utålmodige, men de har fuldt testprogrammet til punkt og prikke, selvom vi har haft de omtalte problemer.

6. SP: FIA har indført en ny sikkerhedstest. Hvordan har du det med den?
SV: Disse test er lavet på foranledning af strammere regler omkring roll-bar'en, som skal træde i kraft næste år. Otte teams har sagt, at de allerede nu vil bruge de nye regler, dog ikke os endnu. Det betyder, at vi følger reglementet 100 %. Sikkerheden er absolut væsentlig. Vi har ikke de samme muligheder, som mange andre teams har for at prioritere, men jeg kan sige, at de mål som vi bruger omkring roll-bar'en svarer til regulativet for næste sæson.

PDL  


Hop til top
Arrows præsentation finder sted i Australien

Som overskriften antyder, finder Arrows præsentationen sted i Australien. Det må siges at være meget sent. Men der er en årsag til dette. Efter en blandet fornøjelse med at have Prins Malik som partner i teamet, måtte man ud og finde nye sponsorer og det har taget lidt tid. Men nu skulle det være på plads. Præsentationen er foreløbig sat til at finde sted torsdag d. 9 marts.

Under den sidste test på Silverstone, kørte bilen med farverne orange og sort, som er farverne på Repsol, det spanske olieselskab. Men der var ingen firmanavne eller andre reklamer på bilen. Men ifølge flere forlydender er en af de nye sponsorer det hollandske multimediaselskab, Lost Boys. Det er et selskab i kraftig ekspansion, med kontorer Holland og Spanien, sjovt nok de to lande som kørerne i teamet kommer fra. Man er dog kraftigt på vej ind på det amerikanske marked. Og blandt deres mere eksklusive kunder er bl.a. Philips, Shell og Disney. De vil selvfølgelig også stå for Arrows's hjemmeside på Internettet.

PDL  


 

Hop til top3.3.2000

Målet er sejre til BAR

Så er der mindre end en uge til at Formel 1-sæsonen for alvor begynder med træning i Melbourne. De 11 teams har pakket deres grej og er på vej til løbet "down under". Mens de enkelte teams er i gang med at forberede sig til sæsonen, ses der også frem til sæsonen og der opstilles flere målsætninger. Hos BAR satser man igen i år på sejre.

Det er i hvert fald det som Craig Pollock lægger op til. "Vi skal stile så højt som muligt. Hvis vi ikke tror på sejr, skal vi gå efter at være middelteam, og så ender vi som middelteam. Derfor forsøger vi at vinde sammen," siger han om den kommende alliance mellem BAR og Honda. Målet for det første løb er at komme hjem med racerne, og der er optimisme at spore, eftersom teamet har forbedret deres holdbarhed. "I alle testene har vi ikke haft nogen problemer med raceren," siger Pollock, hvilket dog er en sandhed med store modifikationer - der har været problemer med raceren, men slet ikke i samme omfang som forud for den forrige sæson.

Der er flere kort som er blevet spillet rigtigt ud for BAR-teamet. "Vi har fået den rette motorleverandør. Vi tror at chassiset vil være solidt. Vi tror at vi har meget gode kørere," siger Pollock.

Pollock er fortsat overoptimist og fuld af store ord - hele sidste sæson viste at Pollock er god til at sælge sig selv og sit team. Den anden part i teamet deler nemlig ikke de samme betragtninger som Craig Pollock. "Vi stiler ikke efter en bestem placering i løbet. Men for Honda har selv set sig på førstepladsen," siger Takeo Fukui. At der er lidt problemer med raceren afviser Takefumi Hosaka heller ikke. "Vi har lidt problemer som vi vil løse en efter en. Vi er også tæt på den placering som vi gået efter, efter top-teams'ene," siger Honda-lederen.

Der er ikke helt enighed mellem BAR og Honda om målsætningen for 2000

BB  


Hop til top
Prost beklager sig - igen

Sidste år var Alain Prost ikke helt tilfreds med hans motorleverandør, Peugeot, som han mente ikke overholdte deres forpligtigelser. Og der var endda tale om at deres samarbejde skulle ophøre efter at Peugeot fandt ud af, at Prost havde været ude og sondere terrænet for evt. at finde en ny motorleverandør. Det lykkedes af forskellige årsager ikke, samtidig med at Nick Heidfeld "blev" ny kører i teamet.

Nu er den så gal igen. Prost mener, at Peugeot igen ikke overholder deres forpligtigelser. Problemet nu er, at Prost åbenbart har fået de nye motorer for sent, og at det bl.a. har gjort, at teamet ikke har kunnet løse nogle elektriske problemer, de har kæmpet med længe. Og ifølge nogle uofficielle rygter, er Prost klar til igen at gå ud på markedet for at finde en nye motor, dog først med virkning fra næste år, idet Prost og Peugeot har lavet en aftale om at overholde deres forpligtigelser overfor hinanden, men det knager åbenbart allerede nu så meget, at Prost tager affære, og allerede nu kikker efter en ny motorleverandør. Måske Mercedes kunne gøre noget der. De har allerede "leveret" en kører.

Men det lader så også til at teamet er i fremgang. Her kort inden afrejsen til Australien, har man været på Silverstone for at lave de sidste test. Og man er nu nået så langt, at kørerne kan mærke at der er en væsentlig fremgang at spore. Nick Heidfeld som har været ude med kritik af teamet tidligere - måske forårsaget af Prost's problemer med Peugeot - er nu ved at være glad for bilen, og føler sig nu meget bedre tilpas i bilen.

Han udtalte efter testen på Silverstone: " Bilen var rigtig god i dag. Vi kan endnu ikke præstere det vi skal, men nu går det i den rigtige retning. Nu kan jeg for alvor se frem til det første GP i år 2000, og mit første rigtige løb i F1."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk