Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.3.2004
 Australiens GP - teams preview - de øverste 5
 Australiens GP - teams preview - de nederste 5
 
3.3.2004
 Ny sponsor til Sauber
 Ny mand hos Williams
 

Hop til top4.3.2004

Australiens GP - teams preview - de øverste 5

Den nye sæson er klar til at gå i gang. De øverste 5 placerede fra sidste sæson har alle varslet forbedringer. Kan de leve op til det?

Noget som alle teams skal indordne sig under er reglementsændringer. I år er det således et ændret motorreglement hvor der kun må anvendes en motor pr. kører pr. weekend. Der må nu kun være to elementer på bagvingen mod tidligere tre. Det er lavet for at skabe en dårligere aerodynamik, hvilket især vil kunne mærkes i sving og ved nedbremsninger. Skal vi til at se flere nedbremsningsdueller i Formel 1 i år?

Kvalifikationen er også ændret så begge sessioner nu køres med få minutters mellemrum. Nu er spørgsmålet så om de nye tiltag kan skabe en lige så spændene sæson som 2003 sæsonen gik hen og udviklede sig til? Første kapitel af den føljeton starter på søndag kl. 4 dansk tid.

Ferrari:
Ferrari har i lighed med tidligere år testet på livet løs. Både kørerne og testkørerne har haft virkelig travlt. Ferrari motoren har vist sig at være ganske pålidelig, men har teamet kunnet overføre det i forhold til det nye reglement? Det mener i hvert fald Michael Schumacher, som har udtalt at det ikke har vist sig så vanskeligt at få motorerne til at holde den dobbelte distance som man havde frygtet. Ferrari har tilsyneladende udviklet mange ting som har gjort bilen endnu hurtigere. I hvert fald har både MS og Rubens Barrichello slået flere gamle banerekorder undervejs i testforløbet. Og det med op til et par sekunder. Bilen er en videreudvikling af sidste års F2003-GA, hvorimod motoren har undergået rigtig mange ændringer for at tilpasse den til det nye reglement. Kan Ferrari holde konkurrenterne bag sig igen i år, også selv om det kneb en hel del sidste år hvor konkurrenterne for alvor kom tæt på? Eller var det pga. dækkene at det skete?

Williams:
Williams har i lighed med Ferrari testet rigtig meget i vinterens løb. I alt 33 dage og over 20.000 km. er det blevet til. Williams har også ændret en del på designet. Mest markant er den nye retro næse som nogle ynder at kalde den. Den nye frontvinge har i hvert fald ikke gjort bilen langsommere. Kørerne har været med helt fremme i stort set alle tests. Det bliver interessant at se bilen i praksis - live eller på tv - kan den markante forskel gøre udslaget for Williams i år? Noget som Williams eller rettere BMW har været kritiseret for med mellemrum er motoren. Den nye P84 motor har dog kørt masser af kilometer. Den blev faktisk anvendt første gang på Monza i september sidste år og siden er det blevet til masser af testkilometer. Det lader til at BMW har fået styr på holdbarheden. Nu skal man bare undgå en masse dumme smådefekter. Begge kørere glæder sig til at komme i gang for alvor. Albert Park er altid meget spændene fordi der er første gang i sæsonen, man direkte kan sammenligne med konkurrenterne. Især Montoya vil gerne i gang. De seneste 2 år er sluttet to'er og vil gerne forbedre det resultat. R. Schumacher har i vinterens løb arbejdet utrolig meget med styrketræning, så han møder op i en bedre form end tidligere.

McLaren:
McLaren har måttet springe et model nummer over efter fiaskoen med MP4-18. Den nye MP4-19 er en videre udvikling af de to foregående modeller. Mange venter sig meget af denne bil, især McLaren selv. Spørgsmålet er nu om McLaren har overvundet de mange små og store fejl der har vist sig undervejs i testkørslerne. Kimi Raikkonen har ved en enkelt lejlighed måtte forlade bilen i al hast da der gik ild i den under en pitstop øvelse. Men der har også været andre vanskeligheder at overvinde. Men tilsyneladende er alt nu klart til årets første GP. Kørerne er spændte på at komme i gang. Kan man leve op til de mange forventninger? Regelændringer gør sit til at øge spændingen. Kvalifikationen skal nu afgøres samme dag modsat sidste år, hvor det blev afgjort over to dage. McLaren har sat ny testrekord når det gælder testkilometer, man halter dog noget bagefter de to værste konkurrenter. McLaren har kørt godt 14.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - teams preview - de nederste 5

Så starter den nye Formel 1 sæson for alvor. Er alt klart hos teamene? Her kommer previewet for de nederste 5 placerede efter sidste sæson.

Sauber-Petronas:
Teamet har testet 21 dage som forberedelse til sæsonpremieren. Alle de nyudviklede komponenter og dele har fået turen i diverse tests og alt er klart - næsten. Man har endnu ikke besluttet sig for hvilke dæk man vil anvende. Det er man er opmærksom på er bl.a. at man nok skal være lidt mere konservativ når det gælder motorer. De nye regler foreskriver at hver kører, kun må anvende en motor pr. løbsweekend. Kørerne - Fisichella og Massa - er klar, nu skal vinterstøvet rystes af. Begge glæder sig til at komme rigtigt i gang efter de mange testkørsler.

Jaguar:
Siden Jaguar præsenterede deres nye R5 har man arbejdet intenst på at løse nogle pludseligt opståede problemer. De seneste meldinger fra teamet fortæller at de løste og at man er klar. Der er testet i omegnen af 8000 km. og alt meldes klart fra teamet. Set udefra kan det måske blive et lille handicap at teamet kun har én erfaren GP racer, nemlig Mark Webber. Andenkøreren Christian Klien og testkøreren Björn Wirdheim er begge nye i Formel 1 sammenhæng. Seneste melding fra Mark Webber er at han nu føler at bilen er i god balance og at de mange ændringer i forhold til sidste år har betydet meget for bilen. Mark Webber glæder sig især til gensynet med hjemmebanen. For de to nye kørere i teamet, bliver det den første store oplevelse. Klien har bestemt sig for at gå forsigtigt til værks for ikke at risikere alt for meget i hans første GP. Fra teamet meldes alt så klart som det kan blive efter de første problemer. Målsætningen for denne sæson er fremskridt på alle fronter.

Toyota:
Toyota har beholdt sine kørere fra sidste år. Cristiano da Matta og Olivier Panis har kørt masser af testkilometer i den nye TF104 hen over vinteren. Kørerne er klar. Panis glæder sig til Albert Park banen, da den efter hans mening er en udfordrende bane. Samtidig er han meget begejstret for hele atmosfæren i Australien, og specielt i dagene op til det australske GP. da Matta er nu klar til at køre en sæson hvor han kender alle baner, på nær de nye som de andre heller ikke har kørt på før. Dog med undtagelse af Spa som tidligere har været på kalenderen. Teamet har skiftet teamchefen ud. Tsutomu Tomita glæder sig ligesom kørerne til at se hvor langt man er nået med den nye bil, især sammenlignet med det konkurrenterne har nået. De respektive tests hvor man har kørt sammen med andre teams, har "kun" givet visse indikationer, nu gælder det for alvor. Og så er man selvfølgelig klar over at pålidelighed og holdbarhed når det gælder bilerne, nu er blevet endnu mere alfa og omega.

Jordan:
Jordan har pga. sin økonomiske situation holdt meget lav profil når det gælder præsentation og tests. Og med to nye kørere, Giorgio Pantano og Nick Heidfeld i bilerne, bliver det interessant at se hvad designere og ingeniører har kunnet sætte sammen. Nick Heidfeld har erfaringen i Formel 1, hvor Pantano har den største erfaring fra Formel 3000. Teamet har haft rigtig travlt med at få bilerne gjort klar. Den sene lancering gjorde at testarbejdet blev meget sammenpresset. Pantano har fået en begrænset tid i bilen, så de første frie træningssessioner skal hjælpe ham i starten.

Minardi:
Holdbarhed er målet. Det må være devisen for Minardi teamet. Selvom at Paul Stoddart siger at budgettet er på plads for denne sæson, så skal der ikke smadres for mange biler. Sidste år kæmpede man sig gennem sæsonen - også økonomisk - men det betød at der ikke var plads til den store udvikling. Denne sæsons bil er da også endnu en evolution af en snart meget "gammel" grundmodel. Men det lille italienske team har det med at finde nogle smarte og billige løsninger, som tilsyneladende virker alligevel. I hvert fald nok til at man ikke sakker totalt bagud, men kan begrænse tabet til nogle få omgange. To nye kørere har købt sig ind i teamet

PDL  


 

Hop til top3.3.2004

Ny sponsor til Sauber

Sauber teamet har underskrevet ny sponsorkontrakt med it firmaet AdNovum Informatik. Den nye sponsor bliver bl.a. ansvarlig for Saubers hjemmeside.

AdNovum er den førende i Schweiz når det gælder softwareudvikling. AdNovum skal hoste Saubers hjemmeside i de kommende år. Et af firmaets datterselskaber har specialiseret sig i softwareudvikling for større firmaer hovedsagligt i Schweiz. Bl.a. er UBS, PostFinance, Telekurs Services, Swisscom og andre blandt kunderne. Firmaets ry er i de senere år vokset utroligt meget.

Peter Sauber:
"AdNovum har opnået et enestående ry i de senere år, og jeg glad for at vi har fået dem som partner."

Stefan Arn, CEO:
"I forbindelse med min store lidenskab, motorsport, så deler jeg også den store interesse der er i teknologi, præcision og fart, med Sauber-Petronas teamet. Og da det er med øjeblikkelig virkning aftalen træder i kraft, så bliver det at hoste Sauber-Petronas teamets hjemmeside, en stor og spændende udfordring både for mig og for AdNovum."

Som beskrevet ovenstående så er Sauber teamets hjemmeside flyttet over i AdNovums hænder med øjeblikkelig virkning. Hjemmeside adressen er dog stadig den samme.

PDL  


Hop til top
Ny mand hos Williams

Minardis nu tidligere chefaerodynamikker, Loic Bigois, har valgt at skifte arbejdsgiver. Nu hedder arbejdsgiveren fremover BMW-Williams.

Loic Bigois har valgt at forlade Minardi til fordel for Williams. Minardi har næsten som altid haft en meget anstrengt økonomi, og specielt sidste år var det meget skidt. Det var da også sidste sæson der gjorde udslaget. Der var ikke råderum til at få lavet de ønskede ændringer på bilen.

Loic Bigois har valgt at sige ja tak til et tilbud fra Williams hvor han nu skal arbejde sammen med Dr. John Davies i teamets udviklingsafdeling for aerodynamik.

Loic Bigois har indtil nu været 13 år i Formel 1. Han startede hos det daværende Ligier team i 1991, skiftede til Sauber i 1994, men kom senere tilbage til Ligier og blev teknisk direktør indtil teamet blev overtaget af Alain Prost. Hos Prost GP blev han forfremmet til chefdesigner og var i denne stilling indtil teamet lukkede. Siden kom han så til Minardi, som han nu har sagt farvel til.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk