Men hvor det de foregående dage havde været både sne og slud der have drillet teamet, så var det igår 'kun' regnvejr.
Michael Schumacher var ene mand på banen, han kørte 36 omgange i en 248 F1 model, og sluttede dagen med en bedste tid på 1:30,389.
Sideløbende med testen på Mugello, så kørte Ferrari teamets faste testkører Luca Badoer shakedown test på Fiorano banen.
Her blev to af de tre biler der skal benyttes i Bahrains GP testet, den sidste bil vil blive testet på mandag - igen af Badoer på Fiorano banen.
Rygterne om Franck Montagny har været mange den seneste tid. Nu er nogle af rygterne manet til jorden, men også kun nogle. Super Aguri F1 har lavet aftale med Franck Montagny om at han er reservekører for teamet i årets 2 første Grand Prixer. Det bliver nok en kontrakt uden den store aktive deltagelse for Franck Montagny. Sagen er nemlig den at Super Aguri F1 ikke har én tredje bil klar - endnu - til fredagens test og træning.
Det betyder så også at Franck Montagny stadig har muligheden for at lave kontrakt med Rocketsport teamet i CCWS. Og mon ikke at teamchef Paul Gentilozzi får sin vilje igennem med at få Montagny til teamet. Hondas test- og udviklingskører, James Rossiter, er ifølge rygterne favorit til at tage over efter Montagny, når Super Aguri får en tredje bil klar, hvilket nok ikke sker før de introducere deres egen SA06 i et af de første europæiske løb på Formel 1 kalenderen.
GP2 serien holdte officiel test på Paul Ricard banen i sidste uge. Her viste det sig at hurtigste bil - kørt af Lewis Hamilton i en ART bilerne, var 2,8 sekund hurtigere end hurtigste tid sidste på banen, sat af Nelson Piquet jr. Det har straks fået flere spekulanter til at sige at GP2 er ved at være lige så hurtig som Formel 1. Men der er dog stadig en vis forskel.
Det tekniske reglement er noget anderledes. Ikke desto mindre viser det sig at GP2'erne faktisk er temmelig hurtige. Med til historien hører også, at GP2 bilerne kører på slicks, hvor Formel 1 bilerne jo kører med rillede dæk. Men der hviskes dog i krogene om, at der visse steder arbejdes på at få slicks dækkene genindført i Formel 1.
For at vende tilbage til den væsentligt hurtigere tid for GP2'erne i år, så var tidsforskellen mellem de to klasser på ca. 10 - 12 sekunder på de fleste baner sidste år. Teoretisk kan GP2'erne måske endda hente mere end de førnævnte 2,8 sekunder. Det ventes - i hvert fald af nogle - at Formel 1 bilerne bliver langsommere i år. Dog nok kun i den første del af sæsonen, så vil udviklingen gøre at de bliver næsten lige så hurtige som før. Men teoretisk kan det betyde, at de hurtigste GP 2 biler på visse baner, vil være i stand til om ikke andet, så følge med de langsomste biler i Formel 1 feltet. Med andre ord, Super Aguri F1 og Midland F1 og måske Scuderia Toro Rosso kunne i teorien have nok at gøre med at holde sig foran de hurtigste GP2 biler.
Men hvad betyder det så? Blandt andet betyder det at springet mellem GP2 og Formel 1 bliver mindre for kørerne. Det kan Max Mosley vældig godt li'. Det passer fint i hans planer om promovering GP2 og den måske onde nedgradering af GP2 som mange udfører, en nedgradering som ikke passer ind i Max Mosleys planer. Og da der varsles nye tider for Formel 1 med indførelse af tvungne standard komponenter - eksempelvis samme motorstyringsenhed og software - så kan forskellen mellem Formel 1 og GP2 - klassen lige under - godt gå hen og blive væsentligt reduceret. For Formel 1 sportens skyld, må man håbe at det ikke sker. Der skal være en forskel på de to klasser, både ydelsesmæssigt og prestigemæssigt. Mosley skal passe på med ikke at gøre Formel 1 alt for tilgængeligt. Det er toppen af kransekagen, og det skal det blive ved med at være. Også selv om intentionerne er at gøre det billigere at få deltagelse i Formel 1.
Anthony Davidson's tid på 1:08,540 var næsten to sekunder hurtigere end dagens næste hurtigste kører, Red Bull køreren David Coulthard.
Dette var den anden store triumf for Honda teamet inden for kort tid - ved en af de foregående testkørsler satte Jenson Button ny uofficiel bane rekord på Circuit de Catalunya.
David Coulthard testplaner gik på en fuld løbsdistance, men testen stoppede efter 72 omgange, da Ferrari motoren i hans Red Bull racer gav op.
De to Toyota kørere Ralf Schumacher og Jarno Trulli, testede henholdsvis nye aerodynamiske tiltag, samt setup til Baharins Grand Prix.
Torsdagens tider fra Valencia:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Anthony Davidson | Honda | 1:08,540 | 70 |
2 | David Coulthard | Red Bull | 1:10,371 | 72 |
3 | Ralf Schumacher | Toyota | 1:12,064 | 79 |
4 | Jarno Trulli | Toyota | 1:12,380 | 78 |
Trods de dårlige forhold lykkedes det for Michael Schumacher at køre 43 omgange, inden man valgte at indstille testen, og spare bilen til endnu et forsøg i dag.
Schumachers bedste tid blev 1:29,047.