Mens uroen omkring det amerikanske US F1 team har verseret, og Stefan GP har stået klar i kulissen med de 'gamle' Toyota racere, var det ikke muligt at tildele BMW Sauber teamet deres startnumre, da de reelt var det sidst tilmeldte team.
Med med begge teams nu helt ude af 2010 sæsonen, fik BMW Sauber i går tildelt deres startnumre, som blev 22 og 23 til henholdsvis Pedro de la Rosa og Kamui Kobayashi.
Formel 1 feltet kommer i år til at tælle 24 biler, det største felt i mange år, og de er tildelt startnumrene fra 1 til 25, da man traditionen tro har udeladt nummer 13.
Formel 1 feltet pr. den 3. marts 2010:
Team / Motor | # | Kører | Nationalitet |
McLaren | 1 | Jenson Button | England |
Mercedes | 2 | Lewis Hamilton | England |
Mercedes GP | 3 | Michael Schumacher | Tyskland |
Mercedes GP | 4 | Nico Rosberg | Tyskland |
Red Bull Racing | 5 | Sebastian Vettel | Tyskland |
Renault | 6 | Mark Webber | Australien |
Scuderia Ferrari | 7 | Fernando Alonso | Spanien |
Ferrari | 8 | Felipe Massa | Brasilien |
Williams F1 | 9 | Rubens Barrichello | Brasilien |
Cosworth | 10 | Nicolas Hülkenberg | Tyskland |
Renault F1 | 11 | Robert Kubica | Polen |
Renault F1 | 12 | Vitaly Petrov | Rusland |
Force India F1 Team | 14 | Adrian Sutil | Tyskland |
Mercedes | 15 | Vitantonio Liuzzi | Italien |
Scuderia Toro Rosso | 16 | Sébastien Buemi | Schweiz |
Ferrari | 17 | Jaime Alguersuari | Spanien |
Lotus Racing | 18 | Jarno Trulli | Italien |
Cosworth | 19 | Heikki Kovalainen | Finland |
Hispania Racing | 20 | TBA | TBA |
Cosworth | 21 | Bruno Senna | Brasilien |
BMW Sauber | 22 | Pedro de la Rosa | Spanien |
Ferrari | 23 | Kamui Kobayashi | Japan |
Virgin Racing | 24 | Timo Glock | Tyskland |
Cosworth | 25 | Luca de Grassi | Brasilien |
For historikere og nostalgiere vil det være lidt et særsyn at være til årets første Formel 1 Grand Prix i Bahrain. Arrangørerne har i anledningen af 60 års jubilæet for Formel 1, inviteret alle nulevende Formel 1 verdensmestre gennem tiderne. Og alle har meddelt at de kommer undtagen to.
De to som endnu ikke har enten meddelt om de kommer eller ikke kommer, er Nelson Piquet senior og Kimi Raikkonen. For Kimi Raikkonen gælder det at han er travlt optaget af sin karriere i WRC og sandsynligvis ikke kommer som følge deraf. Og ifølge de seneste udmeldinger fra arrangørerne, har Nelson Piquet senior endnu ikke givet lyd fra sig.
Til gengæld må man sige at det bliver et imponernede felt som skal køre rundt på banen. Se blot listen:
Mika Hakkinen, Damon Hill, Alain Prost, Nigel Mansell, Niki Lauda, Keke Rosberg, Alan Jones, Jody Scheckter, Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart og John Surtees.
Dertil kommer selvfølgeligt de stadigt aktive verdensmestre i form af Michael Schumacher, Fernando Alonso, Lewis Hamilton og Jenson Button. Det er 4 kørere, og med lidt held måske 5 idet det i skrivende stund ikke er afgjort om Jacques Villeneuve kommer til start for Stefan GP eller han skal kategoriseres som tidligere verdensmester.
Der mangler et par navne på ovenstående liste, og de er skam ikke glemt. Juan Manuel Fangios nevø, forøvrigt med samme navn som sin berømte onkel, vil køre i en af sin onkels biler. Damon Hills søn, Josh, vil køre i en af sin bedstefars Lotus 49 biler. Det betyder at der alt i alt vil være mere end 20 biler repræsenterende de mange verdensmestre gennem tiden. Noget af et skue.
Og det er samtidig en torn i øjet på FIA som gav det amerikanske team en billet til 2010 sæsonen, blandt andet fordi man mente at de havde en god base at starte ud fra samt det rette koncept. I hele perioden har US F1 cheferne Ken Anderson og Peter Windsor ellers fortalt alt og alle at de var på vej - og at alt var i den skønneste orden. Men sandheden har været en anden, og i stedet er alle medarbejdere blevet bedt om at tage hjem igen. Der er nemlig ingen penge til lønninger! Nu går meldingen fra Andersson om at man nu forsøger at blive klar til 2011 - men når man efter mere end et års optakt til 2010 stadig ikke er klar, så er det spørgsmålet om teamet overhovedet nogen sinde bliver klar til at køre Formel 1.
US F1 mangler dog stadig at trække sig officielt, og indtil det er sket melder FIA ikke noget ud. Og i baggrunden sidder det serbiske statsfinansierede team Stefan Grand Prix og håber at kunne indsætte deres Toyota-racere. FIA er sat i lidt af et dilemma - for de havde jo stor tiltro til de nye teams. Og hvis der skal komme 'eftertilmedte' med i Formel 1, så virker det mere desperat end velovervejet. Derfor kan muligheden være at der kun er 12 teams til start i 2010 - men at der så åbnes op for pladser til 2011.
Yderligere mangler Sauber også en officiel placering. Pedro de la Rosa og Kamui Kobayashi har endnu ikke noget startnummer. Man må håbe at det officielle program til løbet i Bahrain ikke er kommet i trykken endnu...
Der har været mange problemer for teamet - især økonomiske problemer. Oprindelig så det eller ud til at være et af de teams der havde den bedste organisation i ryggen, men teamet har indtil videre ikke kørt en eneste testomgang. På torsdag bliver teamet officielt præsenteret i Murcia. Teamet forventes at komme til at bestå af Bruno Senna, der for adskillige måneder siden skrev kontrakte med teamet, og inderen Karun Chandhok. "Selvom vi er et nyt team i pitten, så er vi stolte over at være ved siden af legendariske navne som Ferrari, McLaren, Williams og Lotus, så vi håber at vi kan opbygge vores eget renomme de kommende år," siger Colin Kolles der har noget af en opgave med overhovedet at få racerne til at rulle.
Og så er det spørgsmålet hvor længe teamet holder til de mange ydmygelser der må forventes at blive tildelt det lille team.
Den russiske stat som sponsor for et vesteuropæisk Formel 1 team, ja hvem skulle have troet det. Men ifølge flere medier, så er det noget som er på vej til at blive ført ud i livet. Det skal dog lige nævnes at det endnu ikke er bekræftet af Renault selv.
Ifølge medierne har Renault chefen Carlos Ghosn været på besøg hos den russiske premierminister Vladimir Putin. Renault Formel 1 teamet er mere eller mindre ejet af investeringsselskabet Genii Capital. Putin udelukker ikke at man i fremtiden vil øge det økonomiske tilskud. Putin skulle også have udtalt at man via sponsoreringen vil "brande" det russiske bilmærke Lada, som har Renault som en af aktionærerne. Bliver aftalen til noget skal Renault reklamere for Lada.