Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.3.1999
 Pollock stolt - men BAR skuffede
 Jordan er også på spring
 Stewart godt fra start
 Hakkinen oversatsede
 Skidt start for Ferrari
 Den frie træning
 
4.3.1999
 Walker: ´Et fair resultat, tak!´
 Sepang åbner den 9. marts
 Zanardi: "Jeg gør blot mit arbejde!"
 Schumacher er klar til kamp!
 Målsætningen for Mercedes i 1999
 Brush up til det Australske Grand Prix
 

Hop til top5.3.1999

Pollock stolt - men BAR skuffede

For første gang skulle BAR i direkte konkurrence med de 10 andre teams - og hvis man skal tolke fredagens tider bliver det nok ikke en BAR-kører der står øverst på podiet når søndagens løb er afsluttet. Alligevel var Craig Pollock uhyre stolt - det har han også været siden han præsentere sit projekt... "Jeg er stolt af teamet fordi det i dets første grand prix har nået alle vores mål. Vi håber at gøre det bedre på søndag," siger Pollock. Og på den baggrund kan man ikke forstå hvorfor han er stolt - de skal jo efter eget udsagn vinde alt fra det første løb... Men når alle de store og flotte ord er talt, indrømmer Pollock at teamet slet ikke er forberedt til at køre et helt Formel 1-løb, og at de måske først bliver rigtig klar når den europæiske sæson begynder i maj.

Jacques Villeneuve blev blot nummer 16, men canadieren mener ikke der er noget problem. "Bilen har kørt godt, og føles meget neutral og nem at køre. Vi havde ingen problemer og ser frem til lørdagen," siger Villeneuve. Men problemer var der derimod for teamets andenkører, Ricardo Zonta. Han fik ikke særlig mange omgange og sluttede som nummer 22. "Jeg er ret skuffet over dagen. Jeg ville gerne have kørt flere omgange så jeg kunne lære banen at kende og forbedre opsætningen," siger et af feltets debutanter. Alligevel må BARs illusion om at vinde det første løb være lagt på hylden...

BB  


Hop til top
Jordan er også på spring

Et af de teams der måske kan gøre sig forhåbninger om sejre i 1999 er Jordan. Teamet har efter den første sejr i sidste sæson fået mod på at blive vanevindere - og ud fra fredagens træning virker Jordan meget lovende - selvom der er langt op til McLaren. Nytilførslen, Heinz-Harald Frentzen tog sig af den fjerdebedste tid, mens han holdkammerat Damon Hill blev nummer seks. Eddie Jordan, der også har lovet at han i 1999 vil begrænse teamets mange tiltag til sjov og ballede, var tilfreds: "Fredagens resultat betyder ikke umiddelbart særlig meget, men jeg vil hellere se Jordan hvor vi skal være end at være sidst i feltet," men han vil ikke give et bud på kørernes placering i kvalifikationen, men de er ifølge Eddie Jordan lovende."
BB  


Hop til top
Stewart godt fra start

De to Stewart-racere viste meget god form i de indledende træninger. Rubens Barrichello var nærmeste mand til de to McLaren-kørere, da han blev nummer 3. Også den nye mand i teamet, Johnny Herbert kørte godt og hentede en femteplads. Barrichello mener at det er et godt rygstød til teamet, og han har et klart mål: at være en til to sekunder hurtigere end i sidste års kvalifikation. Bilen er blevet meget bedre - "det er et stort skridt frem i forhold til sidste år," siger brasilianeren. Måske ligger der allerede point i sæsonens første løb til Stewart, men teamet har i flere tests haft problemer med holdbarheden. Men muligheden er til stede.
BB  


Hop til top
Hakkinen oversatsede

Med 10 minutter tilbage af dagens anden fri træningstime oversatsede Verdensmesteren, Mika Hakkinen med sin McLaren Mercedes MP-4/14 og oplevede med 160 km/t nærkontakt af første grad med autoværnet ved det sidste sving. Heldigvis slap Hakkinen uskadt fra uheldet og den kølige Flyvende Finne havde bagefter følgende kommentar: "Jeg er utilfreds med mig selv, men i det mindste kender jeg nu vognens grænse. Jeg havde kørt stærkt på den forrige omgang, og ville se om jeg kunne gøre det endnu hurtigere. Vognen virkede ustabil, men jeg fortsatte med at holde på." Tilbage i pitten kan McLaren mekanikerne se frem til overarbejde for at får raceren gjort klar til morgendagens vigtige kvalifikation.
MBP  


Hop til top
Skidt start for Ferrari

Michael Schumacher og Scuderia Ferrari Marlboro kom skidt fra start i Melbourne i nat. Problemer med gearkassen i første session tvang tyskeren til at parkere sin F399 på banen, hvilket indebar at han ifølge reglementet ikke måtte starte igen i denne session. Også i anden session havde Schumacher problemer, og blev således kun noteret som 7. hurtigste i tiden 1:33,576. "Vi har endnu ikke fundet det rigtige setup til denne bane, men jeg er optimistisk og tror vi kan forbedre os i morgen." udtaler Schumacher. Schumacher nåede at køre 17 omgange i dagens to sessions. Hans holdkammerat, Eddie Irvine nåede kun 24 omgange med bedste tid på 1:34,595. "Balancen i vognen er god, men den er langsom. Jeg kørte dog med meget brændstof og vi bliver nødt til at vente til i morgen med at få et mere realistisk billede. Der er ingen umiddelbare problemer, bortset fra understyring ved høje hastigheder, hvilket er nemt at løse. Vi gør fortsat fremskridt med mit sæde, og jeg havde ingen ryg problemer i dag." Dagen gik med at prøve nogle forskellige setup ændringer, samt afprøvning af de to dæktyper Bridgestone har medbragt. "Vi ved i hvilken retning vi skal gå" siger Jean Todt og fortsætter: "Vi har andre muligheder som vi skal prøve, og vi skulle kunne gennemføre vores program for i morgen."
MBP  


Hop til top
Den frie træning

Så gik startskuddet endelig! Det alle fans har ventet på siden der blev lukket og slukket den 1. november sidste år. De 2 første frie træningstimer er overstået. Oppe foran er McLaren Mercedes stadig i front, men det må siges Ferrari skuffer fælt. Det tætteste de var på Mercedes, var 1,5 sek. langsommere, så med mindre de har nogle esser i ærmet, så er der kun hårdt arbejde tilbage. Af positive overraskelser må nævnes Stewart som endelig synes at have fremstillet en konkurrencedygtig racer. Som man kunne forvente det, havde BAR, som et nyt hold, lidt svært ved at holde trit med fronten. Vi glæder os allesammen til endnu en spændende dag i morgen.
 
Resultaterne af de 2 første frie træninger kan ses på vores resultatside.
HK  


 

Hop til top4.3.1999

Walker: ´Et fair resultat, tak!´

Han taler stadig om episoden - og vil ikke glemme det! Ron Walker, der er arrangør af løbet i Melbourne, var sidste år rasende over den måde at løbet blev afgjort. Som bekendt overlod David Coulthard sejren til Mika Hakkinen - og nu advarer han både McLaren og alle de andre teams om ikke at foretage sig samme taktik. Hvis det sker igen, "vil tilskuerne være utilgivelige, og folk på tilskuerpladserne vil give et 'buh' som det ikke er hørt før," siger Walker. Han har endda taget en snak med Ron Dennis om emnet: "Han ved at vi ikke vil se det igen i dette års løb," var budskabet. Men som bekendt er teamordre tilladt i Formel 1, sålænge det er internt i teamet, så Ron Walkers udfarenhed mod de forskellige teams skyldes kan rolig tages med sindsro.

Derimod er der fortsat protestaktioner mod løbet, og flere demonstranter måtte fjernes af politiet. Det er miljøgruppen, 'Save Albert Park's mål at gøre opmærksom på at motorløb hellere bør afholdes på en lukket bane, end i en offentlig park. Hidtil har selve løbene ikke været generet af demonstranter.

BB  


Hop til top
Sepang åbner den 9. marts

Den nye bane i dette års kalender, Sepang-banen i Malaysia bliver officielt åbnet tirsdag den 9. marts. Endnu har ingen i Formel 1-feltet noget kendskab til banen der ligger i landets hovedstad, Kuala Lumpur. Ved den officielle indvielse, der vil blive meget spektakulær, vil der naturligvis være et stort presseopbud, ligesom da banen i Kina havde en kort visit af Jacques Villeneuve. Flere Formel 1-kørere vil være til stede, blandt andet de to store profiler, Hakkinen og Michael Schumacher. Der skal først køres løb sidst på sæsonen i Malaysia - det finder sted den 17. oktober.
BB  


Hop til top
Zanardi: "Jeg gør blot mit arbejde!"

En af nytilførslerne til Formel 1 er Alessandro Zanardi der vender tilbage til Formel 1 efter at have været i 'motorsportseksil' i USA. Han glæder sig til at komme i gang med sæsonen, efter at have testet Williams-raceren der skal føre dem ud af et år med dødvande. Italieneren der har været dominerende de seneste to år i ChampCar-serien er glad for at være i et topteam, og indrømmer at Formel 1 har ændret sig meget siden han sidst kørte en racer i 1995. Han blev i USA kendt for at være en særdeles aggressiv kører der ikke gik af vejen for lidt nærkontakt - og derfor blev der også spurgt om hans aggressivitet ville følge med ind i Formel 1. Men Zanardi føler ikke at han er aggressiv: "Jeg forsøger blot at få fordel af den givne situation. Når man ser en mulighed og tror at man kan udbremse en anden og vinde en plads, så gør det!" siger han og henviser til at han i 1998 var den kører i ChampCar der har kørt flest kilometer og derfor ikke kan forstå hvor folk mener han er aggressiv. "Man ved at man ikke er betalt for at sidde her og vente til den næste omgang. Hvis det lykkes, så vil jeg ikke sige at det er aggressivt. Det er blot at gøre sit arbejde," konkluderer han. Man kan så spørge om det så er aggressivt hvis det mislykkes...

Også hos Williams er man meget glade for at have hentet Zanardi til teamet, og teamchef Frank Williams synes rigtig godt om ham. Teamets tekniske leder, Patrick Head mener at man måske vil se at Ralf Schumacher er hurtigere end italieneren i kvalifikationen - fordi tyskeren i de situationer vil være den mest aggressive, mens Zanardi vil kunne køre hurtigere i løbet fordi han er mere moden og erfaren. Det bliver om ikke andet interessant at se hvad Zanardi kan give til Formel 1.

BB  


Hop til top
Schumacher er klar til kamp!

På pressemødet torsdag fortalte en af topfavoritterne til VM-titlen, Michael Schumacher at han er tilfreds med teamet og er klar til kamp. Tyskeren, der de to sidste sæsoner har mistet VM i det sidste løb, føler at teamet er godt rustet til sæsonen, selvom de har kørt færre kilometer end ved sidste års forberedelser - men de har været meget effektive. "Vi føler at vi har lavet vores hjemmearbejde!" Han blev også spurgt om hvilken indflydelse det nye reglement - specielt den fjerde rille i fordækket - ville få for sporten. "Dækkene bliver nødt til at være hårdere, hvilket betyder mindre vejgreb og flere udskridninger. Men Bridgestone har udført et godt stykke arbejde - dækkene føles ikke helt dårlige," siger Schumacher.

Ferrari er på jagt efter den første VM-titel siden 1979, hvor sydafrikaneren Jody Scheckter vandt VM.

BB  


Hop til top
Målsætningen for Mercedes i 1999

I sagens natur vil Mercedes gøre alt for at beholde titlen som bedste konstruktør endnu et år, og det er det vigtigste mål for 1999. Men dermed stopper forventningerne ikke. Mercedes er også veletableret i den amerikanske ChampCar-serie, og efter at Alessandro Zanardi er vendt tilbage til Formel 1, kan det måske lykkes i år at hente endnu en titel i USA. Samtidig vil de også gerne vinde Le Mans, og der husker alle vel mest Mercedes for at være meget hurtige - men kun de to første timer! Spørgsmålet er om det ikke er at tage munden for fuld - succes i de to store Formel-klasser og Le Mans. Det kan kun bliver en særdeles bekostelig affære.
BB  


Hop til top
Brush up til det Australske Grand Prix

Det forventes at omgangstiderne er omkring to sekunder hurtigere i år end de var sidste år, også selvom der er kommet en rille ekstra i dækkene. Williams tekniske direktør Patrick Head er igen gået ind i diskussionen om de nye dæk, og siger at de er farligere end de dæk der blev kørt med sidste år. "Når nu FIA ønsker at vi skal køre med hårdere dæk gør de absolut ikke sporten mere sikker, tværtimod."
 
David Coulthard siger endnu engang at han ikke skal spille den samme rolle i McLaren teamet, som Eddie Irvine gør hos Ferrari. Skotten vil være verdensmester i år. Sidste år blev løbet i Australien en smule kontroversielt, idet David Coulthard længe lå til at skulle vinde løbet, men lod Häkkinen komme forbi, med kun 2 omgange tilbage af løbet som han dermed vandt.
 
Vejrudsigt:
FredagSol21°C
LørdagByger20°C
SøndagSkyet16°C
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk