Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.3.1999
 Frustrationer hos Ferrari
 Stadigt store forventninger.
 Marc Gene får debut
 Nakano testkører hos Jordan
 Sandhedens time
 Kvalifikationen:
 Lørdagens 2. træning
 Lørdagens 1. træning
 
5.3.1999
 Pollock stolt - men BAR skuffede
 Jordan er også på spring
 Stewart godt fra start
 Hakkinen oversatsede
 Skidt start for Ferrari
 Den frie træning
 

Hop til top6.3.1999

Frustrationer hos Ferrari

Desillusionen og vreden stod malet i ansigterne hos Ferrari mandskabet efter lørdagens kvalifikation. Mellem de desillusionerede var Jean Todt, der havde store bekymringer over resultatet af kvalifikationen og F399'erens dårlige opførsel - dømt af kørerne til at være et sted mellem " næsten ikke til at køre " ( Eddie Irvine ) og " en rallybil " ( Michael Schumacher )

Havde sidstnævnte karakteristik passet, havde den lille franskmands tid med en baggrund som teamchef i Peugeot's rallyafdeling, måske haft en løsning på problemet; men lørdag anede han ikke sine levende råd på den næsten uoverkommelige store afstand til McLaren. " Vi er desillusionerede - vi er langt fra det ønskede resultat ! Vi må arbejde på opsætningen og bilens balance. Dækkene er et også et problem, fordi vi er uerfarne om deres lufttryk og brug. Det løb vil blive langt og hårdt."

Michael Schumacher viste et par mærker på venstre underarm medens han forsøgte at bevare roen " De ( McLaren ) har et forspring i øjeblikket - det er åbenlyst. Vi fandt ikke den rigtige opsætning grundet fredagens problemer. Og disse problemer ... Hva' ska' jeg sige ? Vi bemærkede dem ikke under vinterens tests ... Måske bliver det ikke så hårdt i morgen som det var i dag. En ting sikker: Min F399 føltes som en rallybil i dag."

Eddie var en smule mere optimistisk som teamkammeraten " Sædet fungerede fint - ingen smerter i min dårlige ryg. Om min sjette plads ? Lad os sige det på den måde, at mine få vintertests ikke hjalp mig meget med at få føling med bilen. Tro mig - den er faktisk god, selvom den næsten ikke var til at køre i dag. Hovedproblemet er ikke at den er næsten ikke til at køre; men det faktum at den ikke er hurtig. I selve løbet - sikkert - vil nogle parametre vende til vores fordel."

KLH  


Hop til top
Stadigt store forventninger.

Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta er i følge en pressemeddelelse fra BAR teamet stadig parat til at tage udfordringen op i det australske Grand Prix, BAR teamets debut Grand Prix, i morgen søndag. Efter at have kvalificeret sig som nr. 11 respektivt nr. 19, trods vanskeligheder for begge British American Racing Supertec 01 racere, er forventningerne stadigt høje.

Imens teamet udførte de sidste justeringer på hans bil, måtte Villeneuve vente til anden halvdel af sessionen, før han kunne komme ud og fuldføre en hurtig omgang, der indbragte en femteplads på det tidspunkt. Uheldigvis gjorde et spind og trafik i hans andre forsøg, det umuligt at forbedre tiden og han sluttede midt i startopstillingen.

Zonta blev stoppet i morgenens første frie træning, efter kun at have gennemført tre runder, grundet de samme gearkasseproblemer, der også ødelagde hans træningssessions den foregående dag. Han måtte derfor sidde over i den anden frie træning, medens hans ingeniører og mekanikere arbejdede hektisk på at få bilen gjort klar og driftssikker til kvalifikationen. Vilkårene har dermed været mildt sagt elendige for den talentfulde brasilianer i forberedelsen til søndagens Grand Prix, og det vil være for alt for tidligt at bedømme teamet og køreren udfra 19. pladsen i kvalifikationen.

Jacques Villeneuve - 11. Plads med 1.32,888 min.

" Det er lidt skuffende og frustrerende at være midt på griden, når vi nu ved, at vi har en top seks bil. Vi havde en meget problemfyldt session i dag. Det første forsøg gik meget godt; men så gjorde jeg en fejltagelse i den anden og kørte af banen. ( red.: Da han lavede en 360 gr.'s piruette som reklame for 555 og Lucky Strike ) I det tredje forsøg løb jeg ind i trafik og ud for tid. Nu må vi arbejde endnu hårdere for at finde den stabilitet vi behøver til morgendagens race. Men det bliver en god kamp at forsøge at ende i pointene."

Ricardo Zonta - 11. Plads med 1.34,412 min.

" Efter at have haft mange problemer med bilen i morges, var jeg tvunget til at lære banen at kende under kvalifikationen. Vi gennemførte nogle forbedringer på bilen til kvalifikationen, og jeg tror, at havde vi haft nogle flere omgange, kunne bilens opsætning og mine tider være forbedret yderligere. På den sidste omgang, da jeg begyndte at speede op, spandt en eller anden rundt foran mig og det gule flag kom ud, så jeg måtte slække igen."

Craig Pollock, teamchef i BAR: "Vi er lettede over at have begge biler med i løbet. Ricardo har udført et strålende job, efter kun at have gennemført tre omgange tidligere i dag. Han har vist, at han har det, der skal til at være en topkører. Jeg synes også Jacques har udført et prisværdigt arbejde; men vi havde en brist i kommunikationen, der gjorde at han mistede sin sidste omgang og mulighed for yderligere forbedringer på griden. Jeg er på en måde skuffet over vor endelige placering på griden, men er generelt tilfreds med bilen. På trods af alle problemerne, som vi har haft i denne weekend og opbygningen mod kvalifikationen, har alle i teamet arbejdet godt og solidt sammen, og det er lykkedes at få begge biler ud til tiden. På et tidspunkt troede vi ikke det ville lykkes. De har udført et enestående stykke arbejde."

KLH  


Hop til top
Marc Gene får debut

På trods af den debuterende spanier ikke klarede sig indenfor 107%-reglen i kvalifikationen, har han alligevel fået lov til at starte i søndagens løb i sin Minardi-Ford. Løbslederne mente at der var specielle forhold der gjorde sig gældende i dagens kvalifikation - sandsynligvis på grund af McLaren-teamets kanontider. Blandt andet mente kommissærerne at hans tider om fredagen var bedre end dem der blev sat i lørdagens kvalifikation. I øvrigt var Gene meget langt efter holdkammeraten, og ud fra TV-billederne af Marc Gene, så var hans kørsel meget usikker. Men alligevel fik han en hjælpende hånd, så debutløbet ikke bliver den helt store fiasko for spanieren.
BB  


Hop til top
Nakano testkører hos Jordan

Den tidligere Formel 1-kører, japaneren Shinji Nakano med fortid hos Prost og Minardi får nu den ledige testplads hos Jordan efter at de la Rosa er skiftet til Arrows for at blive Formel 1-kører på fuld tid. Nakano er hyret til Jordan fordi han har tidligere erfaring fra Formel 1. Samtidig kender han Mugen-motoren der ligger i Jordans racere, fra sin tid hos Prost. Men det ligner mest af alt et initiativ fra Eddie Jordan til at Honda ikke trækker støtten til hans team væk lige med det første. Kontrakten med Mugen-Honda udløber i slutningen af denne sæson, og med Honda-fabriksteamet der står på spring fra næste sæson, skal der laves en hel del lobbyarbejde for at bevare motorerne. Så det er vist mere det der ligger til grund for Nakanos testplads!
BB  


Hop til top
Sandhedens time

For formel-1 feltet og os andre var det sandhedens time, da der mellem klokken 3 og 4 i nat blev kørt kvalifikation til årets første grand prix. Nu var det slut med at bluffe med at køre på slidte dæk og med fulde tanke, hvis man ville sikre sig en ordentlig startplacering. For McLaren lignede det "business as usual" med total dominans i front med langt over et sekund til nærmeste forfølger. Og denne nærmeste forfølger er igen Ferrari. For Ferrari er det katastrofalt at se at det team, som de efter hård kamp, udkvalificerede i sidste sæsons to sidste løb, nu er over et sekund foran igen. Et sekund er lysår i formel-1. Schumacher havde inden udtalt at han forventede at være maksimalt et halvt sekund langsommere end McLaren i kvalifikation. Ferrari teamet selv gav følgende forklaringer:
 
Jean Todt
"Til trods for at vi starter på anden og tredie række, er vi skuffede. Vi er langt fra det niveau vi skulle have opnået, og som vi forventede. Vi må prøve at forstå vognen bedre. Vi mangler også erfaring med dækkene og behøver at vide mere om hvordan de skal bruges og hvilket dæktryk vi skal anvende."
 
Michael Schumacher
"Vi har haft problemer som vi ikke har oplevet under vinter testen. Dette forhindrede os i at udnytte vognens potentiale, som helt sikkert er der. Vi har koncentreret os om vognens holdbarhed og dette bliver en kritisk faktor i morgen, så der er ingen grund til at være pessimistiske."
 
Eddie Irvine
"Vi ændrede ikke ret meget ved bilen i forhold til i går. Det meste af forbedringerne kom fra friske dæk og mindre brændstof. Jeg kunne have kørt hurtigere i mit sidste forsøg, men lavede en fejl i andet sving som kostede et halvt sekund. Vognen er god i race setup, så jeg tror vi vil få et godt løb i morgen, men det bliver svært at matche McLaren."
 
Stewart derimod har hele weekenden imponeret alt og alle med deres tider, og satte i nat trumf på med en plads på anden startrække til Barrichello, ved siden af Michael Schumacher. Fra Stewart Ford har vi fået følgende bemærkninger:
 
Rubens Barrichello, 4 position
Dette er en fantastisk start på sæsonen. Det beviser at vores tider i vinter testen var legitime. Vi har en god chance for at slutte i pointene hvis vi undgår uheld.
 
Johnny Herbert, 13 position
Det er en skam at vi tabte så meget efter formiddagens træning. Vi vil studere dataene og finde ud af hvor vi kunne have været hurtigere. Det er godt for holdet at Rubens har kvalificeret sig så godt, og det viser at teamet er i god form.
 
Jackie Stewart
Jeg er ekstrem tilfreds med Rubens og hele teamet. Johnny droppede tilbage fra hans fine morgenplacering, måske fordi han trimmede vognen lidt for meget og mistede balancen i den. Vi glæder os over at have været konkurrencedygtige de sidste to dage.
MBP  


Hop til top
Kvalifikationen:

Kvalifikationen startede i det fineste solsindsvejr, og spændingen var intens fra starten. Har Ferrari noget i ærmet som de ikke har brugt under de frie træninger, eller er der helt uventet mange problemer med den nye Ferrari F399, det er det denne kvalifikation skal vise os. Det er samtidig den første egentlige styrkeprøve under 1999 reglementet, og man kan ikke lurepasse her, for det er nu det gælder.

Første bil på banen var Johnny Herbert i en Stewart, men det var efter over 10 min. hvor der ingenting skete.

Verdensmesteren kom først på banen efter 26 min., og satte allerede i sit første stint hurtigste tid, som så senere blev slået af Coulthard.

Schumacher kom også først på banen meget sent, men det skyldes iflg. RTL, tekniske problemer med bilen, så Schumacher måtte køre Kvalifikationen i sin reservebil. Schumacher endte til slut på en 3. plads 1,319 sek. efter Häkkinen.

Ferrari har tilsyneladende nogle problemer med at få den nye F399 til at fungere ordentligt.

Mest overraskende er nok at Barrichello fik en 4. i kvalifikationen, dog 1,686 sek. efter Häkkinen. Hvor er det dog trist at Jan ikke er der mere, så han kunne vise os hvad han dur til i en F1 racer.

Eneste mand som ikke kommer med i løbe er Mark Gene, som er ny mand hos Minardi, han endte + 6,551 sek. efter Häkkinen, og da 107% ikke tillod det, får vi ham desværre ikke at se i løbet.

Alle tider kan ses på resultat siden, i vi følger selvfølgeligt resten af denne, årets første GP weekend, her på www.formel-1.dk

HVJ  


Hop til top
Lørdagens 2. træning

Så er vi igang, med den sidste afpudsning, inden den første egentlige styrkeprøve, som er kvalifikationen.

Efter 10 min. WURZ rammer en dæk barriere
Session bliver flaget rød, så man kan få fjernet Benettonen

Sessions start igen 5 min. efter

Top6, efter 20 min.

PlaceringNavnteamTid
1HäkkinenMcLaren1:30:324
2CoulthardMcLaren1:31.140
3HerbertStewart1:32.660
4M. SchumacherFerrari1:32.722
5DinizSauber1:32.999
6IrvineFerrari1:33.103

Efter 30 min Diniz og Trulli spinder af

Efter 40 min

PlaceringNavnteamTid
HVJ  


Hop til top
Lørdagens 1. træning

Lørdagens 1. session, er netop blevet kørt i tørvejr, og det var en næste helt udramatisk session

Top 6, efter 20 min

PlaceringNavnteamtid
1CoulthardMcLaren1:31.695
2HäkkinenMcLaren1:32.576
3M. SchumacherFerrari1:33.590
4FrentzenJordan1:33.905
5DinizSauber1:33.989
6FisichellaBenetton1:34.657

Efter 23. min. stoppede ZONTA ude på banen, måske på grund af et motor problem?

Efter 29 min. opstår der mekaniske problemer for Zanardi

Efter 29 min. - MARC GENE spinder af banen

Efter 33 min - DAMON HILL spinder af banen

Efter 36 min. ZANARDI kommer tilbage på banen

Top 6, efter 40 min.

PlaceringNavnteam
HVJ  


 

Hop til top5.3.1999

Pollock stolt - men BAR skuffede

For første gang skulle BAR i direkte konkurrence med de 10 andre teams - og hvis man skal tolke fredagens tider bliver det nok ikke en BAR-kører der står øverst på podiet når søndagens løb er afsluttet. Alligevel var Craig Pollock uhyre stolt - det har han også været siden han præsentere sit projekt... "Jeg er stolt af teamet fordi det i dets første grand prix har nået alle vores mål. Vi håber at gøre det bedre på søndag," siger Pollock. Og på den baggrund kan man ikke forstå hvorfor han er stolt - de skal jo efter eget udsagn vinde alt fra det første løb... Men når alle de store og flotte ord er talt, indrømmer Pollock at teamet slet ikke er forberedt til at køre et helt Formel 1-løb, og at de måske først bliver rigtig klar når den europæiske sæson begynder i maj.

Jacques Villeneuve blev blot nummer 16, men canadieren mener ikke der er noget problem. "Bilen har kørt godt, og føles meget neutral og nem at køre. Vi havde ingen problemer og ser frem til lørdagen," siger Villeneuve. Men problemer var der derimod for teamets andenkører, Ricardo Zonta. Han fik ikke særlig mange omgange og sluttede som nummer 22. "Jeg er ret skuffet over dagen. Jeg ville gerne have kørt flere omgange så jeg kunne lære banen at kende og forbedre opsætningen," siger et af feltets debutanter. Alligevel må BARs illusion om at vinde det første løb være lagt på hylden...

BB  


Hop til top
Jordan er også på spring

Et af de teams der måske kan gøre sig forhåbninger om sejre i 1999 er Jordan. Teamet har efter den første sejr i sidste sæson fået mod på at blive vanevindere - og ud fra fredagens træning virker Jordan meget lovende - selvom der er langt op til McLaren. Nytilførslen, Heinz-Harald Frentzen tog sig af den fjerdebedste tid, mens han holdkammerat Damon Hill blev nummer seks. Eddie Jordan, der også har lovet at han i 1999 vil begrænse teamets mange tiltag til sjov og ballede, var tilfreds: "Fredagens resultat betyder ikke umiddelbart særlig meget, men jeg vil hellere se Jordan hvor vi skal være end at være sidst i feltet," men han vil ikke give et bud på kørernes placering i kvalifikationen, men de er ifølge Eddie Jordan lovende."
BB  


Hop til top
Stewart godt fra start

De to Stewart-racere viste meget god form i de indledende træninger. Rubens Barrichello var nærmeste mand til de to McLaren-kørere, da han blev nummer 3. Også den nye mand i teamet, Johnny Herbert kørte godt og hentede en femteplads. Barrichello mener at det er et godt rygstød til teamet, og han har et klart mål: at være en til to sekunder hurtigere end i sidste års kvalifikation. Bilen er blevet meget bedre - "det er et stort skridt frem i forhold til sidste år," siger brasilianeren. Måske ligger der allerede point i sæsonens første løb til Stewart, men teamet har i flere tests haft problemer med holdbarheden. Men muligheden er til stede.
BB  


Hop til top
Hakkinen oversatsede

Med 10 minutter tilbage af dagens anden fri træningstime oversatsede Verdensmesteren, Mika Hakkinen med sin McLaren Mercedes MP-4/14 og oplevede med 160 km/t nærkontakt af første grad med autoværnet ved det sidste sving. Heldigvis slap Hakkinen uskadt fra uheldet og den kølige Flyvende Finne havde bagefter følgende kommentar: "Jeg er utilfreds med mig selv, men i det mindste kender jeg nu vognens grænse. Jeg havde kørt stærkt på den forrige omgang, og ville se om jeg kunne gøre det endnu hurtigere. Vognen virkede ustabil, men jeg fortsatte med at holde på." Tilbage i pitten kan McLaren mekanikerne se frem til overarbejde for at får raceren gjort klar til morgendagens vigtige kvalifikation.
MBP  


Hop til top
Skidt start for Ferrari

Michael Schumacher og Scuderia Ferrari Marlboro kom skidt fra start i Melbourne i nat. Problemer med gearkassen i første session tvang tyskeren til at parkere sin F399 på banen, hvilket indebar at han ifølge reglementet ikke måtte starte igen i denne session. Også i anden session havde Schumacher problemer, og blev således kun noteret som 7. hurtigste i tiden 1:33,576. "Vi har endnu ikke fundet det rigtige setup til denne bane, men jeg er optimistisk og tror vi kan forbedre os i morgen." udtaler Schumacher. Schumacher nåede at køre 17 omgange i dagens to sessions. Hans holdkammerat, Eddie Irvine nåede kun 24 omgange med bedste tid på 1:34,595. "Balancen i vognen er god, men den er langsom. Jeg kørte dog med meget brændstof og vi bliver nødt til at vente til i morgen med at få et mere realistisk billede. Der er ingen umiddelbare problemer, bortset fra understyring ved høje hastigheder, hvilket er nemt at løse. Vi gør fortsat fremskridt med mit sæde, og jeg havde ingen ryg problemer i dag." Dagen gik med at prøve nogle forskellige setup ændringer, samt afprøvning af de to dæktyper Bridgestone har medbragt. "Vi ved i hvilken retning vi skal gå" siger Jean Todt og fortsætter: "Vi har andre muligheder som vi skal prøve, og vi skulle kunne gennemføre vores program for i morgen."
MBP  


Hop til top
Den frie træning

Så gik startskuddet endelig! Det alle fans har ventet på siden der blev lukket og slukket den 1. november sidste år. De 2 første frie træningstimer er overstået. Oppe foran er McLaren Mercedes stadig i front, men det må siges Ferrari skuffer fælt. Det tætteste de var på Mercedes, var 1,5 sek. langsommere, så med mindre de har nogle esser i ærmet, så er der kun hårdt arbejde tilbage. Af positive overraskelser må nævnes Stewart som endelig synes at have fremstillet en konkurrencedygtig racer. Som man kunne forvente det, havde BAR, som et nyt hold, lidt svært ved at holde trit med fronten. Vi glæder os allesammen til endnu en spændende dag i morgen.
 
Resultaterne af de 2 første frie træninger kan ses på vores resultatside.
HK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk