I år har Benetton fjernet FTT-systemet - der meget tidligt på sæsonen blev forkastet. Der var blot det problem at det skabte et "hul", hvilket gjorde at raceren havde lidt problemer omkring ophænget. Derudover er gearkassen blevet væsentligt lettere, hvor der også bliver sparet kilo.
Benetton har derfor bedre mulighed for at gøre raceren bedre - og der er virkelig noget om snakken når Benetton selv siger at raceren ikke fylder så meget som B199'eren. Wurz har klaget over at der er blevet meget mindre plads i cockpittet - og det har ikke været særlig behageligt for den store østriger.
"Aftalen med Orange, vil gøre det muligt for os at lave yderligere forskning og udvikling. Det er i dag nødvendigt med utroligt mange penge, hvis man skal være med helt fremme. Udvikling koster mange penge, og vores nye sponsoraftaler gør det muligt for os at udvikle yderligere. Det forpligtiger selvfølgelig i forhold til Orange, men vi vil gøre hvad vi kan for at opfylde vores del af aftalen."
"Vi har nu mulighed for at gå frem på alle fronter, og jeg vil blive overrasket, hvis vi ikke slutter i top 5 i konstruktørernes VM."
"Vores tests her i vinter, har vist at vi har potentiale til at være med helt fremme. Se på tiderne, vi har konstant været i top 3. Da jeg kom ind i Benetton teamet i starten af 90'erne,
lå teamet i bunden af feltet, men det blev vendt og hvad skete der? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre for Arrows også. Pedro de la Rosa kørte for os sidste år, og det var en slags læreår for ham, og i år har både han og Jos Verstappen vist, hvor hurtige både de og bilen er. Vi har to utålmodige kørere, der kun venter på at komme i gang med sæsonen."
Pedro de la Rosa:
"Det er nu mit andet år hos Arrows, og jeg ser frem til, at både jeg og teamet går væsentlig frem. Vi har sat mange gode tider under test, og det er en meget stærkere bil i år på det tekniske område. Spørgsmålet er hvor vi ender henne, vi har alle fået mere erfaring og bilen er som sagt meget bedre end sidste år."
Jos Verstappen:
"Jeg er glad for at være tilbage i F1, jeg glæder mig til at komme tilbage til Albert Park, det er en bane som jeg godt kan lide. Ligesom min medkører, kan jeg næsten ikke vente på at komme rigtigt i gang med sæsonen."
Og så ser det ud til at Mark Webber, som længe var et emne til et sæde i F1, alligevel får chancen, men det bliver som testkører - i netop Arrowsteamet. En af grundene til at han ikke fik en plads, var at økonomien ikke var i orden. Men nu skulle det være i orden, både med Arrows's nye sponsoraftaler, og Webber har også selv fået en sponsor, en australsk forretningsmand med tegnebogen i orden. Ifølge kilder vil der blive holdt en pressekonference en af de nærmeste dage, hvor det vil blive offentliggjort. Men lad os nu se. Det er før sket at rygter ikke altid passer.
Men også internt i teamet bliver det svært - for Mika Hakkinen er også opsat på at vinde sit 3. VM og dermed blive den eneste kører sammen med Juan Manuel Fangio til at gøre dette. Men Coulthard tror at Hakkinen kan bliver slået i år. "Når han er hurtigere, er det ikke ret meget. Han har en klart bedre gennemførelses-statistik end jeg har, hvilket selvfølgelig giver ham flere muligheder for at score point," siger Coulthard - der håber at alle de mange uheld fra 1999 ikke følger med i denne sæson.
Det er i hvert fald det som Jean Pierre Boudy, der er chefingeniør hos Peugeot Sport, konkluderer. Peugeot har ikke rigtig forsøgt at lave en helt ny motor, hvorfor der blot er blevet lavet adskillige udviklinger - og det føler Peugeot ikke rigtig fører til noget. Derfor skal der i år forsøges med en helt ny motor. "Dette er resultatet: A20-motoren vejer 109 kilo, som er fjorten mindre end A18'eren," siger Boudy og siger samtidig at motoren er blevet mindre, og dermed skulle for bedre racerens tyngdepunkt. "Den har 780 hestekræfter. Vores motor ser ud til at bruge mindre benzin end vores konkurrenter - omkring 10% mindre, hvilket er vigtigt når der skal planlægges strategi," siger han videre.
Der har undervejs været en del tekniske problemer med motoren, blandt andet med "et problem med en samling som førte til en læk mellem forbrændignskammeret og krumtaphuset," siger han og derudover har der også været lidt problemer med nogle cylinderblokke der ikke har været helt i topkvalitet.
Eftersom der har været utallige problemer med raceren har teamet ikke fået testet nok og kommer derfor til Melbourne med meget lidt data i bagagen - derfor er teamet ikke helt klar til løbet, og det er Peugeot heller ikke. I løbet af sæsonen skal motoren dog gøres bedre. Boudy forventer at der kommer nogle nye dele så hurtigt som muligt. "Dette er ventet til løbet på Imola. Halvvejs i sæsonen vil vi sætte evolution 4 ind for at finde kræfter, omkring 800 hestekræfter - først i kvalifikation og så i løb," siger han.
Hvordan Prost-Peugeot kommer til at stå vil han ikke spå om - det er for svært at sige. Men en ting er sikkert - det bliver ikke et badeår! "Vi er alle frustreret over de mange forsinkelser, men vi skal rulle ærmerne op og sikre os at vores pakke bliver belønnet med dens indre kvaliteter, så hurtigt som muligt."
McLaren er ellers ude efter Schumacher og er villige til at give mere end de godt 250-300 millioner kroner som Schumacher tjener hos Ferrari. Og at der er noget om snakken bekræfter Schumacher. "Hvis jeg skifter til et bekendt team, der har givet mig adskillige tilbud, så er har jeg dobbelt så ofte været verdensmester," siger Michael Schumacher. Da der kun er to kørere i feltet der har vundet to mesterskaber, er det tydeligvis kun Mika Hakkinen han kan rette denne udtalelse mod.
Men indtil videre må McLaren vente indtil 2002 før Schumacher er ledig - og der er rygter om at Ford og Jaguar har rettet skytset mod Hakkinen og vil tilbyde ham en enorm sum for at skifte til Jaguar - så.
Button får støtte af John Watson, der er Storbritanniens svar på Niki Lauda når det kommer til ekspert-kommentarer fra en ex-Formel 1-kører. "Jeg er ikke enig med hvad så mange har sagt om Jenson - jeg er langt mere positiv," siger Watson og peger på at der fra nogle ligefrem kommer hykleriske udtalelser. "Det er underligt at Scheckter siger at Jenson er for ung til Formel 1, men er ret glad for at hans søn, Tomas, som i modsætning til Jenson ikke engang har kørt et Formel 3-løb, vil være testkører for Jaguar," siger Watson om det absurde i Jody Scheckters udtalelser.
John Watson tror at Button kommer til at klare sig, og uagtet hans alder kan lære og formidle informationer videre til teamet. Den yngste kører i Formel 1-historien, Mike Thackwell er enig med John Watson. "Han skal gøre det på samme måde som i kart - og hvis han er hurtig nok og kan klare kravene til ham, vil han klare det godt - og det håber jeg han gør," siger Thackwell og mener at alder ikke gør nogen forskel.
Derimod er en anden "ekspert", Martin Brundle ikke sikker på at Button er moden til at køre Formel 1. "Jeg mener ikke at den unge Button skal være på griden til det australske grand prix," kommer det bramfrit fra Martin Brundle, der selv kom fra Formel 3 til Formel 1, men dog på et tidspunkt hvor forholdene var væsentligt anderledes end de er i dag. "Han er en talentfuld knægt med store muligheder - det er klart efter at have talt med folk der kender ham. Men det er stadig for tidligt for ham - ikke kun med en sæson, men med to eller tre år," siger Brundle.
Ifølge Martin Brundle har Button stort set ingen erfaring. "Et år i Formel Ford, et år i Formel 3, går dig ikke i stand til at håndtere det som Formel 1 byder på - og et par testkørsler på Barcelona viser intet!" lyder Brundles analyse af Jenson Button.
Man kan så efterfølgende undre sig over at BMW og Williams valgte en nybegynder i et år hvor teamet mest af alt har behov for en erfaren kører. Mon ikke flere takkede nej, eftersom sædet kunne tilhøre Juan Pablo Montoya i 2001, og så er Button blot en udtjent kører?
Martin Brundle erkender dog at der er noget modsigende i hans udtalelser - for på den ene side arbejder han for at få britiske kørere ind i Formel 1, men på den anden vil han også være realistisk. "Der er utrolig meget fokus på Jenson og jeg håber at han kommer igennem det hele, for hans egen og karrierens skyld," siger Brundle - og mon ikke pressen kommer til sable Button ned hvis han sæson ikke kommer på skinner?
På falderebet kan vi så berette om yderligere en ligegyldig men alligevel godt reklameret nyhed om Jenson Button - han er den første kører der er ankommet til Melbourne. Vigtigt ikke? Han har allerede vist sig at have så stor selvsikkerhed at han nok skal få ørerne i maskinen. "Jeg vil lade min kørsel tale," siger Button der har brugt dagen til at cruise rundt for at blive fotograferet. Han kunne dog ikke køre BMW'en - han for ung til at bilen kan forsikres. Er man for ung til at køre i BMW, så er man godt nok også for ung til at køre i Formel 1.
"Uheld er som en bold - jo mere uheldige ting der sker for end, des hurtigere ruller bolden og den er sværere at stoppe," siger Herbert om det uheld der fulgte ham gennem store dele af 1999-sæsonen. Men det kan også virke når heldet er på en kørers side. "Det er det samme med held - efter sejren i det europæiske grand prix, tog jeg til test i Barcelona og alt begyndte at falde på plads," siger Herbert der i de sidste løb af sæsonen var bedre end Barrichello.
Alderen begynder dog efterhånden at presse sig på for Johnny Herbert - og han kan være på vej ud af Jaguar teamet efter denne sæson, eftersom Ford har planer om at få fat i nogle af de allerbedste i feltet. Herbert forsøger allerede nu at mane dette til jorden. "Jeg har stadig meget at tilbyde teamet - min tekniske tilbagemelding til ingeniørerne er god, og jeg har vist at jeg stadig er hurtig," siger Herbert. "Jeg kan ikke vente på at sæsonen begynder," siger en spændt Herbert - og sådan har vi andre det også.
Der er i hvert fald det som en talsmand fra Jaguar giver udtryk for - og det vel ikke så underligt. Med Ford i ryggen er det en kærkommen mulighed for at reklamere for Ford-koncernen og dens datterselskaber. "Indianapolis vil være et stort løb. Der er en utrolig interesse omkring opbygningen og udfordringen med Formel 1 er stor," udtaler talsmanden.
Der kommer dog ikke til at blive kørt på de berømte kurver - da der skal køres på den store inderkreds i midten af banen. Desværre...
Filmoptagelserne går i gang i juni og forventes at få premiere i år 2001. Da samarbejdet med CART-serien blev offentliggjort, udtalte Stallone bl.a.: "Det er ekstremt vigtigt for mig at vi laver en film der nøje gengiver CART's sande ånd - følelsen, spændingen, farten, teknologien og glamouren der er Champ Car-racing." Gad vist hvad han ville have sagt om formel 1?
Det kunne Barrichello naturligvis ikke have siddende på sig, så han har svaret, at Villeneuve næppe er den rette til kritisere eftersom han aldrig selv har siddet i bilen ved siden af Michael Schumachers. Om Barrichello herved mener, at han har taget Eddie Irvines lignende advarsler til sig, blev ikke uddybet. I stedet fortalte Barrichello at år 2000 vil give ham chancen for at sammenligne sine evner med Michael Schumachers. Det er vi vist flere der er spændte på at finde ud af.
Jaguar har under vinterens tests haft nogle problemer. "Jeg tror ikke vi har nogle alvorlige problemer," siger Anderson og forsøger at minimere omtalen af Jaguars problemer. Det var igen aktuelt da Jaguar testede på Silverstone - der havde Luciano Burti to dage, en god og en dårlig.
Teamet har selv lagt op til at der er meget mere i vente fra den springende Jaguar. Om de tider der er blevet sat vinteren over siger Andy Miller, der er operationel leder i teamet: "Det afleder fra det man forsøger at opnå, og vi er glade for at vide hvor vi er." Han konkluderer derfor: "Vi finder ud af hvor konkurrencedygtige vi er når vi kommer til Melbourne," siger Miller.
Måske har McLaren i år arbejdet på et andet område - at få en mere holdbar racer. Det er i hvert fald det som Adrian Newey senest har lagt op til. Den er mere holdbar end raceren fra sidste sæson. "Vi føler at vi har fået mere teknisk holdbarhed med raceren under forberedelserne til sæsonen, end vi havde sidste år. Men hvordan sæsonen udvikler, kan ingen sige!"
Sidste år udgik begge McLaren-kørere med tekniske problemer - faktisk ret tidligt i løbet.
"Prost-raceren lever 100% op til reglementet når det drejer sig om sikkerhed, såvel som i andre aspekter. Sikkerhed er mere end nogensinde i mine overvejelser," siger Alain Prost. "Vi har allerede lavet vores beregninger og vi skulle være i stand til at bekræfte inden for kort tid, at AP03'eren lever op til normerne for 2001," siger han videre. Som bekendt er der internt mellem teams'ene aftalt en højere sikkerhed end det er beskrevet i reglementet.
Han mener at Ferrari i år bør have fundet den helt rigtige 'pakke'. "Aerodynamikken, motoren, styringen og farten har været der næsten fra den første omgang. Holdbarheden har været meget bedre end i alle tidligere år på det samme tidspunkt i udviklingen," siger tyskeren videre. Schumacher går ind til sæsonen som nok den største favorit til mesterskabet - men der kan ske meget over en hel sæson.
Irvine har altid kunnet lide den udfordrende bane. "Albert Park er en ret udfordrende bane - man skal have raceren sat rigtig, fordi man altid mister bagenden på vej ind og midtvejs i svingene. Der er et par gode sektioner - den hurtige chikane er meget god, og det er det sidste sving også," siger Irvine der nu har skiftet til Jaguar.
Han kørte 16 omgange i chassis 198, 10 i 199'eren og 7 i chassis-200. Der var ingen problemer med de tre racere, der nu er blevet sendt til Melbourne. Den bedste tid ved shake-down blev 1:00,746.
Tidligere på ugen har Rubens Barrichello også været i aktion og blandt øvet en hel del pitstops.
Teamet har deres to løbsracere og en reserveracer med.