Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.3.2000
 Benetton lettere
 Ny hovedsponsor til Arrows - Del II
 Kun lidt hurtigere
 Peugeot svarer
 
5.3.2000
 Schumi: McLaren interesseret
 Button - god eller dårlig?
 Held skal der til
 USA selvfølgelig størst
 Hvor står McLaren-Mercedes?
 Doping hos Ferrari
 Villeneuve vs. Barrichello
 Anderson håber
 Anderledes fremskridt?
 Prost lever op til krav
 Schumacher positiv
 Irvine om Albert Park
 Ferrari klar
 Jordan af sted
 

Hop til top6.3.2000

Benetton lettere

Den nye Benetton-racer har været på en større slankekur - B200'eren skal efter sigende veje godt 60 kilo mindre end de 600 kilo som det er påkrævet. Dermed har Benetton mulighed for at placere 60 kilo ballast, der skal placeres så lavt som muligt i raceren for at få det bedst mulige tyngdepunkt. Sidste års racer skulle også have været under de 600 påkrævede kilo, men ikke ret meget.

I år har Benetton fjernet FTT-systemet - der meget tidligt på sæsonen blev forkastet. Der var blot det problem at det skabte et "hul", hvilket gjorde at raceren havde lidt problemer omkring ophænget. Derudover er gearkassen blevet væsentligt lettere, hvor der også bliver sparet kilo.

Benetton har derfor bedre mulighed for at gøre raceren bedre - og der er virkelig noget om snakken når Benetton selv siger at raceren ikke fylder så meget som B199'eren. Wurz har klaget over at der er blevet meget mindre plads i cockpittet - og det har ikke været særlig behageligt for den store østriger.

BB  


Hop til top
Ny hovedsponsor til Arrows - Del II

Efterfølgende den nye sponsoraftale mellem Arrows og Orange, som blev omtalt her i sidste uge, er der kommet nogle flere udtalelser fra bl.a. Tom Walkinshaw.

"Aftalen med Orange, vil gøre det muligt for os at lave yderligere forskning og udvikling. Det er i dag nødvendigt med utroligt mange penge, hvis man skal være med helt fremme. Udvikling koster mange penge, og vores nye sponsoraftaler gør det muligt for os at udvikle yderligere. Det forpligtiger selvfølgelig i forhold til Orange, men vi vil gøre hvad vi kan for at opfylde vores del af aftalen."
"Vi har nu mulighed for at gå frem på alle fronter, og jeg vil blive overrasket, hvis vi ikke slutter i top 5 i konstruktørernes VM."
"Vores tests her i vinter, har vist at vi har potentiale til at være med helt fremme. Se på tiderne, vi har konstant været i top 3. Da jeg kom ind i Benetton teamet i starten af 90'erne, lå teamet i bunden af feltet, men det blev vendt og hvad skete der? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre for Arrows også. Pedro de la Rosa kørte for os sidste år, og det var en slags læreår for ham, og i år har både han og Jos Verstappen vist, hvor hurtige både de og bilen er. Vi har to utålmodige kørere, der kun venter på at komme i gang med sæsonen."

Pedro de la Rosa:
"Det er nu mit andet år hos Arrows, og jeg ser frem til, at både jeg og teamet går væsentlig frem. Vi har sat mange gode tider under test, og det er en meget stærkere bil i år på det tekniske område. Spørgsmålet er hvor vi ender henne, vi har alle fået mere erfaring og bilen er som sagt meget bedre end sidste år."

Jos Verstappen:
"Jeg er glad for at være tilbage i F1, jeg glæder mig til at komme tilbage til Albert Park, det er en bane som jeg godt kan lide. Ligesom min medkører, kan jeg næsten ikke vente på at komme rigtigt i gang med sæsonen."

Og så ser det ud til at Mark Webber, som længe var et emne til et sæde i F1, alligevel får chancen, men det bliver som testkører - i netop Arrowsteamet. En af grundene til at han ikke fik en plads, var at økonomien ikke var i orden. Men nu skulle det være i orden, både med Arrows's nye sponsoraftaler, og Webber har også selv fået en sponsor, en australsk forretningsmand med tegnebogen i orden. Ifølge kilder vil der blive holdt en pressekonference en af de nærmeste dage, hvor det vil blive offentliggjort. Men lad os nu se. Det er før sket at rygter ikke altid passer.

PDL  


Hop til top
Kun lidt hurtigere

David Coulthard afviser at sæsonen 2000 er knald eller fald for ham. Skotten har under alle omstændigheder sat sig som mål at vinde VM - men der er to andre stærke rivaler om budet. Hos Ferrari er Michael Schumacher som aldrig før opsat på at vinde VM, og skotten kender alt for godt til hvor stærk Schumacher er - og han indrømmer at han kan køre hårdt, men at han alligevel har respekt for tyskeren.

Men også internt i teamet bliver det svært - for Mika Hakkinen er også opsat på at vinde sit 3. VM og dermed blive den eneste kører sammen med Juan Manuel Fangio til at gøre dette. Men Coulthard tror at Hakkinen kan bliver slået i år. "Når han er hurtigere, er det ikke ret meget. Han har en klart bedre gennemførelses-statistik end jeg har, hvilket selvfølgelig giver ham flere muligheder for at score point," siger Coulthard - der håber at alle de mange uheld fra 1999 ikke følger med i denne sæson.

BB  


Hop til top
Peugeot svarer

Efter at Alain Prost har udtrykt mere end almindelig utilfredshed med Peugeot (det er i øvrigt ikke første gang.), har Peugeot svaret på Prosts kritik. Forholdet mellem Prost og Peugeot kunne være på vej til at smuldre, men Peugeot bebuder at samarbejdet er helt klippefast.

Det er i hvert fald det som Jean Pierre Boudy, der er chefingeniør hos Peugeot Sport, konkluderer. Peugeot har ikke rigtig forsøgt at lave en helt ny motor, hvorfor der blot er blevet lavet adskillige udviklinger - og det føler Peugeot ikke rigtig fører til noget. Derfor skal der i år forsøges med en helt ny motor. "Dette er resultatet: A20-motoren vejer 109 kilo, som er fjorten mindre end A18'eren," siger Boudy og siger samtidig at motoren er blevet mindre, og dermed skulle for bedre racerens tyngdepunkt. "Den har 780 hestekræfter. Vores motor ser ud til at bruge mindre benzin end vores konkurrenter - omkring 10% mindre, hvilket er vigtigt når der skal planlægges strategi," siger han videre.

Der har undervejs været en del tekniske problemer med motoren, blandt andet med "et problem med en samling som førte til en læk mellem forbrændignskammeret og krumtaphuset," siger han og derudover har der også været lidt problemer med nogle cylinderblokke der ikke har været helt i topkvalitet.

Eftersom der har været utallige problemer med raceren har teamet ikke fået testet nok og kommer derfor til Melbourne med meget lidt data i bagagen - derfor er teamet ikke helt klar til løbet, og det er Peugeot heller ikke. I løbet af sæsonen skal motoren dog gøres bedre. Boudy forventer at der kommer nogle nye dele så hurtigt som muligt. "Dette er ventet til løbet på Imola. Halvvejs i sæsonen vil vi sætte evolution 4 ind for at finde kræfter, omkring 800 hestekræfter - først i kvalifikation og så i løb," siger han.

Hvordan Prost-Peugeot kommer til at stå vil han ikke spå om - det er for svært at sige. Men en ting er sikkert - det bliver ikke et badeår! "Vi er alle frustreret over de mange forsinkelser, men vi skal rulle ærmerne op og sikre os at vores pakke bliver belønnet med dens indre kvaliteter, så hurtigt som muligt."

BB  


 

Hop til top5.3.2000

Schumi: McLaren interesseret

Michael Schumacher sætter ikke navn på et af de teams der er ude efter ham - enten efter denne sæson eller efter den kommende. Michael Schumacher er indstillet på at fuldføre kontrakten med Ferrari der gælder til og med sæsonen 2001, og både Ferrari og Schumacher er også indstillet på at fortsætte samarbejdet hvis det ikke lykkes at hjemføre VM-titlen. "Michael bliver indtil kontaktudløb - uanset om han vinder titlen eller ej," siger Luca di Montezemolo.

McLaren er ellers ude efter Schumacher og er villige til at give mere end de godt 250-300 millioner kroner som Schumacher tjener hos Ferrari. Og at der er noget om snakken bekræfter Schumacher. "Hvis jeg skifter til et bekendt team, der har givet mig adskillige tilbud, så er har jeg dobbelt så ofte været verdensmester," siger Michael Schumacher. Da der kun er to kørere i feltet der har vundet to mesterskaber, er det tydeligvis kun Mika Hakkinen han kan rette denne udtalelse mod.

Men indtil videre må McLaren vente indtil 2002 før Schumacher er ledig - og der er rygter om at Ford og Jaguar har rettet skytset mod Hakkinen og vil tilbyde ham en enorm sum for at skifte til Jaguar - så.

BB  


Hop til top
Button - god eller dårlig?

Så er der kommet flere meninger om årets "fund" - Jenson Button. Enhver med respekt for sig selv skal have en mening om årets mest markedsførte kører - og han har ikke vist noget endnu!

Button får støtte af John Watson, der er Storbritanniens svar på Niki Lauda når det kommer til ekspert-kommentarer fra en ex-Formel 1-kører. "Jeg er ikke enig med hvad så mange har sagt om Jenson - jeg er langt mere positiv," siger Watson og peger på at der fra nogle ligefrem kommer hykleriske udtalelser. "Det er underligt at Scheckter siger at Jenson er for ung til Formel 1, men er ret glad for at hans søn, Tomas, som i modsætning til Jenson ikke engang har kørt et Formel 3-løb, vil være testkører for Jaguar," siger Watson om det absurde i Jody Scheckters udtalelser.

John Watson tror at Button kommer til at klare sig, og uagtet hans alder kan lære og formidle informationer videre til teamet. Den yngste kører i Formel 1-historien, Mike Thackwell er enig med John Watson. "Han skal gøre det på samme måde som i kart - og hvis han er hurtig nok og kan klare kravene til ham, vil han klare det godt - og det håber jeg han gør," siger Thackwell og mener at alder ikke gør nogen forskel.

Derimod er en anden "ekspert", Martin Brundle ikke sikker på at Button er moden til at køre Formel 1. "Jeg mener ikke at den unge Button skal være på griden til det australske grand prix," kommer det bramfrit fra Martin Brundle, der selv kom fra Formel 3 til Formel 1, men dog på et tidspunkt hvor forholdene var væsentligt anderledes end de er i dag. "Han er en talentfuld knægt med store muligheder - det er klart efter at have talt med folk der kender ham. Men det er stadig for tidligt for ham - ikke kun med en sæson, men med to eller tre år," siger Brundle.

Ifølge Martin Brundle har Button stort set ingen erfaring. "Et år i Formel Ford, et år i Formel 3, går dig ikke i stand til at håndtere det som Formel 1 byder på - og et par testkørsler på Barcelona viser intet!" lyder Brundles analyse af Jenson Button.

Man kan så efterfølgende undre sig over at BMW og Williams valgte en nybegynder i et år hvor teamet mest af alt har behov for en erfaren kører. Mon ikke flere takkede nej, eftersom sædet kunne tilhøre Juan Pablo Montoya i 2001, og så er Button blot en udtjent kører?

Martin Brundle erkender dog at der er noget modsigende i hans udtalelser - for på den ene side arbejder han for at få britiske kørere ind i Formel 1, men på den anden vil han også være realistisk. "Der er utrolig meget fokus på Jenson og jeg håber at han kommer igennem det hele, for hans egen og karrierens skyld," siger Brundle - og mon ikke pressen kommer til sable Button ned hvis han sæson ikke kommer på skinner?

På falderebet kan vi så berette om yderligere en ligegyldig men alligevel godt reklameret nyhed om Jenson Button - han er den første kører der er ankommet til Melbourne. Vigtigt ikke? Han har allerede vist sig at have så stor selvsikkerhed at han nok skal få ørerne i maskinen. "Jeg vil lade min kørsel tale," siger Button der har brugt dagen til at cruise rundt for at blive fotograferet. Han kunne dog ikke køre BMW'en - han for ung til at bilen kan forsikres. Er man for ung til at køre i BMW, så er man godt nok også for ung til at køre i Formel 1.

BB  


Hop til top
Held skal der til

Er man først kommet ind i en dårlig cirkel kan det være utrolig svært at komme ud af den igen. Dette erfarede Johnny Herbert sidste år - gennem store dele af sæsonen var han sat totalt til vægs af Rubens Barrichello der stormede af sted og kørte sig til en kontrakt med Ferrari. Men hvor masser af uheld kan hobe sig op, er det der kan vende udviklingen en lille portion held.

"Uheld er som en bold - jo mere uheldige ting der sker for end, des hurtigere ruller bolden og den er sværere at stoppe," siger Herbert om det uheld der fulgte ham gennem store dele af 1999-sæsonen. Men det kan også virke når heldet er på en kørers side. "Det er det samme med held - efter sejren i det europæiske grand prix, tog jeg til test i Barcelona og alt begyndte at falde på plads," siger Herbert der i de sidste løb af sæsonen var bedre end Barrichello.

Alderen begynder dog efterhånden at presse sig på for Johnny Herbert - og han kan være på vej ud af Jaguar teamet efter denne sæson, eftersom Ford har planer om at få fat i nogle af de allerbedste i feltet. Herbert forsøger allerede nu at mane dette til jorden. "Jeg har stadig meget at tilbyde teamet - min tekniske tilbagemelding til ingeniørerne er god, og jeg har vist at jeg stadig er hurtig," siger Herbert. "Jeg kan ikke vente på at sæsonen begynder," siger en spændt Herbert - og sådan har vi andre det også.

BB  


Hop til top
USA selvfølgelig størst

Årets største Formel 1-show bliver naturligvis i USA - det kan i sagens natur næsten ikke blive anderledes. Formel 1 vender tilbage til USA efter en flerårig pause - i 1991 var det Phoenix-banen der lagde asfalt til sæsondebuten. I år skal der køres på en ombygget Indianapolis og det løb er der mange der ser frem til - og for nogle bliver løbet den vigtigste begivenhed.

Der er i hvert fald det som en talsmand fra Jaguar giver udtryk for - og det vel ikke så underligt. Med Ford i ryggen er det en kærkommen mulighed for at reklamere for Ford-koncernen og dens datterselskaber. "Indianapolis vil være et stort løb. Der er en utrolig interesse omkring opbygningen og udfordringen med Formel 1 er stor," udtaler talsmanden.

Der kommer dog ikke til at blive kørt på de berømte kurver - da der skal køres på den store inderkreds i midten af banen. Desværre...

BB  


Hop til top
Hvor står McLaren-Mercedes?

Kun en uge før sæsonstarten i Melbourne hersker der stor tvivl om, hvor McLaren-Mercedes står i dette års Formel-1, da teamet har været meget sparsomme med informationer som nærmest er blevet hemmeligholdt omkring deres tester. Derfor er der mange i Formel-1 kredsen som mener at McLaren-Mercedes ikke er lige så langt fremme i forberedelser-ne som deres værste konkurrent Ferrari. Chefdesigner og teknisk direktør Adrian Newey udtalte dog i fredags at "MP4-15 har vist større teknisk driftsikkerhed under forberedelserne end den gjorde på samme tid sidste år", men det ville jo også være et under, hvis Newey havde sagt det modsatte. Men hvordan sæsonen vil gå, vides ikke! Ved flere tester på de forskellige baner rundt om i Europa, hvor McLaren-Mercedes har testet, har teamets to kørere - den dobbelte ver-densmester Mika Hakkinen og David Coulthard - ikke ligget i toppen som man ellers kunne have forventet og der har været spekuleret i om de med vilje har kørt med ekstra vægt i bilen for at "narre fjenden"!
RVC  


Hop til top
Doping hos Ferrari

Bernie Ecclestone har forklaret hvorfor 'Into thin air', den formel 1-film Sylvester Stallone havde planlagt, ikke blev til noget. Problemet opstod da det viste sig at al formel 1's spænding, skandaler og fart alligevel ikke kunne måle sig med Hollywood-standarden: derfor havde manuskriptforfatterne sørget for den ekstra finesse, at lade nogen i Ferrari-teamet have et bi-erhverv som pushere. Dette kom ikke igennem Bernie & Co.'s censur og dette skulle angiveligt være en af årsagerne til at formel 1-filmen 'Into thin air' blev til CART-filmen 'Champs'.

Filmoptagelserne går i gang i juni og forventes at få premiere i år 2001. Da samarbejdet med CART-serien blev offentliggjort, udtalte Stallone bl.a.: "Det er ekstremt vigtigt for mig at vi laver en film der nøje gengiver CART's sande ånd - følelsen, spændingen, farten, teknologien og glamouren der er Champ Car-racing." Gad vist hvad han ville have sagt om formel 1?

CBA  


Hop til top
Villeneuve vs. Barrichello

Det kan undre, at en af formel 1-sportens mest åbenmundede personer først nu kommenterer vintersæsonens mest omtalte emner. "Rubens lyder som om han står på en anden planet," siger Jacques Villeneuve om brasilianerens udtalelser om ligestilling mellem ham og Michael Schumacher. "Jeg vil gerne se om han kommer med de samme kommentarer, når han opdager, at hele teamet kun koncentrerer sig om Michael. Det virker som om nogle af hans bedømmelser er hastige og umodne."

Det kunne Barrichello naturligvis ikke have siddende på sig, så han har svaret, at Villeneuve næppe er den rette til kritisere eftersom han aldrig selv har siddet i bilen ved siden af Michael Schumachers. Om Barrichello herved mener, at han har taget Eddie Irvines lignende advarsler til sig, blev ikke uddybet. I stedet fortalte Barrichello at år 2000 vil give ham chancen for at sammenligne sine evner med Michael Schumachers. Det er vi vist flere der er spændte på at finde ud af.

CBA  


Hop til top
Anderson håber

Jaguar-teamets designer Gary Anderson håber at teamet kan komme til at være med blandt de store teams, selvom der er to teams der kan være svære at slå hvis det står til Anderson. "Af det jeg hører tror jeg at Ferrari vil være stærke. McLaren ser ikke ud til at flyttet sig ret meget, med mindre de skjuler det," siger Anderson der tidligere har været designer hos Jordan. Han forventer at det bliver hans tidligere arbejdsgiver der bliver den hårdeste konkurrent. "Det er Jordan og os - så resten. Jeg vil ikke være overrasket hvis Mika Salo og Sauber gør det godt," siger Anderson om kampen lige efter de to store teams.

Jaguar har under vinterens tests haft nogle problemer. "Jeg tror ikke vi har nogle alvorlige problemer," siger Anderson og forsøger at minimere omtalen af Jaguars problemer. Det var igen aktuelt da Jaguar testede på Silverstone - der havde Luciano Burti to dage, en god og en dårlig.

Teamet har selv lagt op til at der er meget mere i vente fra den springende Jaguar. Om de tider der er blevet sat vinteren over siger Andy Miller, der er operationel leder i teamet: "Det afleder fra det man forsøger at opnå, og vi er glade for at vide hvor vi er." Han konkluderer derfor: "Vi finder ud af hvor konkurrencedygtige vi er når vi kommer til Melbourne," siger Miller.

BB  


Hop til top
Anderledes fremskridt?

Er det sandt at det i år er Ferraris F320'er der har overtaget og at McLaren MP4-15 ikke er blevet hurtigere end sidste års racer? Det er det store spørgsmål forud for sæsonens første løb i Melbourne. Flere episoder kunne indikere at teamet ikke er gået helt så meget frem som de selv ønsker. Blandt andet har de ikke udtalt sig meget til pressen under de forskellige test-session, og der har været meget stille omkring teamets resultater.

Måske har McLaren i år arbejdet på et andet område - at få en mere holdbar racer. Det er i hvert fald det som Adrian Newey senest har lagt op til. Den er mere holdbar end raceren fra sidste sæson. "Vi føler at vi har fået mere teknisk holdbarhed med raceren under forberedelserne til sæsonen, end vi havde sidste år. Men hvordan sæsonen udvikler, kan ingen sige!"

Sidste år udgik begge McLaren-kørere med tekniske problemer - faktisk ret tidligt i løbet.

BB  


Hop til top
Prost lever op til krav

For et stykke tid siden blev det klart at der var et par teams der endnu ikke levede op til de standarder der er blevet sat for styrtbøjlerne på Formel 1-racerne. Det har været betvivlet om Prost kan nå at få godkendt deres styrtbøjle, eftersom teamet er i tidsnød forud for sæsonen. Men teamet erkender at de bliver klar - også til at følge kravene til raceren.

"Prost-raceren lever 100% op til reglementet når det drejer sig om sikkerhed, såvel som i andre aspekter. Sikkerhed er mere end nogensinde i mine overvejelser," siger Alain Prost. "Vi har allerede lavet vores beregninger og vi skulle være i stand til at bekræfte inden for kort tid, at AP03'eren lever op til normerne for 2001," siger han videre. Som bekendt er der internt mellem teams'ene aftalt en højere sikkerhed end det er beskrevet i reglementet.

BB  


Hop til top
Schumacher positiv

For første gang ser Ferrari ud til at være 100% klar til sæsonstarten, og det har fået Michael Schumacher til at udtale sig meget positivt om mulighederne for sejr i Melbourne. "Vi har gjort vores hjemmearbejde og resultaterne er ekstremt positive. Jeg kan sige at det er den bedste forberedelse jeg har oplevet siden jeg kom til Ferrari," siger Schumacher.

Han mener at Ferrari i år bør have fundet den helt rigtige 'pakke'. "Aerodynamikken, motoren, styringen og farten har været der næsten fra den første omgang. Holdbarheden har været meget bedre end i alle tidligere år på det samme tidspunkt i udviklingen," siger tyskeren videre. Schumacher går ind til sæsonen som nok den største favorit til mesterskabet - men der kan ske meget over en hel sæson.

BB  


Hop til top
Irvine om Albert Park

Sidste år kunne Eddie Irvine tage hans første Formel 1-sejr i et lidt kaotisk australsk grand prix. Det blev fundamentet til en noget anderledes sæson hvor ireren skulle finde sig selv i rampelyset sæsonen igennem.

Irvine har altid kunnet lide den udfordrende bane. "Albert Park er en ret udfordrende bane - man skal have raceren sat rigtig, fordi man altid mister bagenden på vej ind og midtvejs i svingene. Der er et par gode sektioner - den hurtige chikane er meget god, og det er det sidste sving også," siger Irvine der nu har skiftet til Jaguar.

BB  


Hop til top
Ferrari klar

Ferrari er nok det team der kommer til Melbourne med de bedste resultater i bagagen. Teamet har således gennemført det meste af deres testarbejde for dem selv og Luca Badoer sluttede af i fredags med at køre shake-down på racerne.

Han kørte 16 omgange i chassis 198, 10 i 199'eren og 7 i chassis-200. Der var ingen problemer med de tre racere, der nu er blevet sendt til Melbourne. Den bedste tid ved shake-down blev 1:00,746.

Tidligere på ugen har Rubens Barrichello også været i aktion og blandt øvet en hel del pitstops.

BB  


Hop til top
Jordan af sted

En af de mulige outsidere til sejre i denne sæson, Jordan er nu på vej til Melbourne for at gøre sig klar til sæsonens første løb. Teamet har pakket al grejet sammen - det er i alt blevet til 80 kasser med godt 22 tons fragt! Dette er nu blevet fløjet til Melbourne og folkene i teamet er nu også på vej mod løbet "down under", sådan at alle er 100% klar når det for alvor går løs på fredag.

Teamet har deres to løbsracere og en reserveracer med.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk