Honda har måske underspillet deres indsats ved de første fælles tests i år, måske ikke. Teamet har vist at der er god fart i bilerne, men set over distancen, ja så er teamet ikke tilfredse. Derfor arbejdes der allerede nu på højtryk i teamet for at få forbedret bilen så meget at man i det malaysiske Grand Prix, kan køre med en væsentlig opgradering af bilen. Det kan derfor heller ikke være nogen overraskelse, at teamet faktisk har meldt ud at i testen inden det malaysiske Grand Prix, vil blive testet væsentlige ændringer på bilen.
En større opgradering kommer i Malaysia
(Foto: Bridgestone)
Noget tyder på at problemet er mere alvorligt end som så. I hvert fald har Hondas øverste tekniske direktør, Shuhei Nakamoto, udtalt at der kommer store ændringer.
"Der vil være en stor aerodynamisk opgradering ved Sepang testen. Affjedringen vil også gennemgå en kraftig revidering. I øjeblikket er vi foran Red Bull og Toyota men for så vidt bag ved resten. Jeg ved at BMW har benyttet en vinge i tests, som de ikke må/vil anvende i løb, og det koster måske et par tiendedele, men vi vil stadig være efter dem. Det vil være en stor præstation hvis vi formår at komme i tredje kvalifikationsrunde." ( i Australien, red.)
"Vi har prøvet flere forskellige mekaniske setups under test, og begge kørere har fundet et setup som vil være godt på lang sigt."
Teamchef Nick Fry er måske knap så pessimistisk som Nakamoto, men erkender at der hen over sæsonen vil komme mange små ændringer og udviklinger på bilen. Nick Fry mener dog at Honda vil være i stand til at score points i de fleste løb.
Bremselys i Formel 1? Nogle tænker måske at det skal bare ikke være der. Men ikke desto mindre er der flere iagttagere der har set flere teams teste med bremselys. Blandt andet skulle Super Aguri, Toyota, McLaren, Renault og Ferrari have kørt med bremselys. Det er før set at FIA har gennemført tests af udstyr når teamene har testet. Og hvem ved? Måske får vi allerede i denne sæson at se Formel 1 bilerne køre med bremselys. Indføres det, kan det kun være af sikkerhedsmæssige årsager.
Iagttagerne har observeret at de røde baglygter der kun anvendes når bilerne kører i pit eller som reglementet foreskriver, tænder baglygterne når der er erklæret regnvejrsløb, lyste op når kørerne bremsede ned før svingene på Sakhir banen. Det er noget som vi må afvente og se. Hold godt øje med baglygterne på bilerne når det går løs om små 14 dage i Australien. Men mon ikke det officielt meddeles når og hvis det bliver indført.
Det sydafrikanske Grand Prix har ikke været kørt siden 1993 (Kyalami, red.), og det var endda efter en pause fra 1985 til 1992 på grund af den daværende politiske situation med apartheid. Nu ser det ud til at man vil prøve at komme tilbage på Formel 1 scenen.
I hvert fald har et konsortium lagt billet ind på at skabe en tilbagekomst af det sydafrikanske Grand Prix. Det bliver dog ikke på nogen af de 2 baner der har gennem tiden har været kørt på. Nej, der skal bygges en helt ny og tidssvarende bane - ifølge planerne. Planen er at den nye Grand Prix skal indgå i et kæmpe område tæt på Cape Town. Et forholdsvis øde område i forbindelse med den internationale lufthavn, skal omdannes til både at indeholde lufthavn, et industrielt område og den nye Grand Prix bane. Desuden er det på tale at etablere et forlystelsesområde.
Men som man ser så mange andre steder, så er der visse problemer. Først og fremmest gælder det om at sikre sig et 58 hektar stort område til banen og dens faciliteter. Dernæst vil prøve at sikre sig et tilstødende område i størrelsesordenen 175 hektarer til de andre planer.
Projektet som er anslået til at koste op mod 1 milliard kroner, har for så vidt regeringens opbakning. Men Sydafrika er også vært for fodbold VM i 2010, og her er man i forvejen involveret flere steder i landet. Blandt andet i Cape Town hvor infrastrukturen i øjeblikket er ved at blive forbedret. Men regeringen ser også mulighederne i en ny bane. Turismen er stærkt stigende i landet, og et Grand Prix vil gøre det endnu mere attraktivt at besøge Sydafrika. Konsortiet bag planerne ser også mulighederne for at der kan afvikles afdelinger i andre internationale motorsportsgrene. Og hvem skal så designe banen? Ja, hvem ellers. Ifølge de foreløbige rapporter tyder det på at det igen bliver Herman Tilke der skal stå for stregerne. Indtil videre arbejder konsortiet med at skaffe så meget økonomisk støtte fra private investorer som muligt. Regeringen har lovet at give et bidrag også, men det er ikke offentliggjort hvor meget.