USF1 ændrer navn til US Grand Prix Engineering. Forkortelsen er også klar - USGPE. Det sker fordi FOM med Bernie Ecclestone i spidsen, har påtalt overfor USF1 at anvendelsen af dette navn er ulovligt. FOM har angiveligt retten til at anvende betegnelsen F1. I hvert fald er alle FOM produkter tilføjet med den internationale betegnelse "TM".
Faktisk er det rent justeri der gør at teamet nu skal hedde USGPE. Flere teams anvender betegnelsen F1 i deres teamnavne, dog i forbindelse med blandt andet team. F. eks. Renault F1 Team. Eneste undtagelse fra den regel er WilliamsF1 som har købt sig til retten til at anvende dette navn. Med andre ord et registreret varemærke.
En juridisk spidsfindighed er dog at Formula One Licensing som er et selskab under FOM, i 2007 i retten fik prøvet - og tabte - en sag om retten til at anvende betegnelsen F1. Trods det retslige nederlag har FOM siden anvendt F1 betegnelsen samt "TM" på deres produkter. Ingen har siden reageret, og det er vel efterhånden blevet mere reglen end undtagelsen at FOM bestemmer over F1 betegnelsen. Går det længe nok, bliver det også i udlandet betegnet som kutyme.
Man kunne forstille sig at Peter Windsor og Ken Anderson ville have valgt for eksempel USGP som navn, men den går ikke. Det navn har Indianapolis Motor Speedway med Tony George i spidsen rettighederne til. Nu har man tilføjet Engineering og så er den hjemme.
Nick Heidfeld nåede i løbet af torsdagen at køre 123 omgange, som i morgentimerne primært blev brugt på test af wet setup, mens den planlagte test af nye aerodynamiske tiltag på F1.09-03 raceren om eftermiddagen måtte aflyses på grund af alt for kraftig bind, her blev der så i stedet testet forskellige mekaniske komponenter samt dry setup.
Ferrari køreren Kimi Raikkonen der satte næsthurtigste tid, brugte dagen testede holdbarhed på både motor og gearkasse i F60 modellen, ligesom han sammen med teamet testede pitstop.
På 3. pladsen om den regerende verdensmester Lewis Hamilton i sin McLaren MP4-24, der startede dagen med en 'kør tør' test for at tjekke benzinforbruget på raceren, hvorefter han fortsatte med test af forskellige setup på raceren.
Hans dag sluttede dog lidt før planlagt, da en kastevind sendte ham af banen, og baglæns ind i dækbarrieren. Skønt hastigheden i ulykkesøjeblikket var under 50 km/t., var det kom til at bagspoileren knækkede af og bagvognen på McLaren raceren blev så beskadiget, at teamet ikke kunne nå at få den på banen igen.
Mark Webber fra Red Bull teamet kørte sig til 4. hurtigste tid i teamets nye RB5 02 model, og han kom først på banen over middag, da han havde brug for en helt tør bane til de dæk test han udførte for Bridgestone - test der var rettet mod 2010 sæsonen!
På 5. pladsen kom Kazuki Nakajima der kørte 54 omgange i sin Williams FW31, hvorunder han testede aerodynamiske komponenter samt mekanisk setup.
Sidste mand på banen i går var Jarno Trulli fra Toyota teamet, der ligesom Mark Webber testede 2010 dæk for Bridgestone.
Trulli nåede i den forbindelse at køre 38 omgange i TF109-03 raceren.
Torsdagens tider fra Jerez:
![]() | ||||
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:20,052 | 123 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:20,404 | 112 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21,272 | 58 |
![]() | ||||
4 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:22,219 | 47 |
5 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:22,226 | 54 |
6 | Jarno Trulli | Toyota | 1:23,119 | 38 |
![]() |
Det fem testdage på Jerez de la Frontera banen er nu slut, og Formel 1 teamne drager nu til Circuit de Catalunya ved Barcelona, hvor de på mandag tager hul på en ny testrunde - fra den 9. til den 12. marts.
Derefter vender kørerne tilbage til Jerez for at køre den sidste fælles test den 15. til 17. marts, hvorefter alt pakkes ned og sendes til Australien, så det er klar til sæsonens første Formel 1 Grand Prix i Albert Park i Melbourne den 27. - 29. marts.
Fernando Alonso kørte ialt 130 omgange på den 4423 meter lange bane, og hans bedste omgangstid blev 1:19,945.
Under de cirka 575 kilometer han tilbagelagde testede han forskellige nye komponenter til Renault R29-03 raceren, samt arbejdede med setup - noget som blev besværliggjort at den kraftige vind.
Kimi Raikkonen der afløste Felipe Massa i Ferrari F60 raceren testede forskellige setup på raceren, men et hydraulisk problem ved middagstid begrænsede hans kørsel en del.
Ligesom ved gårsdagens test, var Michael Schumacher til stede som rådgiver.
3. hurtigste kører var Nick Heidfeld fra BMW Sauber teamet, der om formiddagen primært koncentrerede sig om mekanisk setup på F1.09-03 raceren, ligesom han foretog en 'run dry' test, hvor han kørte bilen tør for benzin, for at teamets teknikere kunne konstatere om deres telemetridata stemte overens med de faktiske forhold.
Eftermiddagen blev brugt på dæk og bremse test.
Jarno Trulli kørte sin Toyota TF109-03 ind på 4. hurtigste tid i tabellen, hvor han i løbet af dagens 131 omgange først testede setup og over middag kørte lange stints.
På 5. pladsen kom Mark Webber fra Red Bull teamet i sin RB5 02 racer som han nåede at køre 107 omgange i, hvorunder han blandt andet testede holdbarhed, samt dele specielt udviklet til sæsonpremieren i Melbourne.
Williams køreren Kazuki Nakajima havde i går sin første testdag med teamet i denne runde, han kørte 83 omgange og testede både generelt setup samt nye komponenter på raceren, og sluttede på 6. pladsen ud af de 8 kørere der var på banen.
McLaren teamet testede med den regerende verdensmester Lewis Hamilton, der kun nåede at køre 70 omgange i MP4-24 modellen. Teamet brugte en del til om formiddagen på at udskifte nogle komponenter i bagvognen.
Sidste kører der testede i går på Jerez banen var Adrian Sutil fra Force India, han kørte 79 omgange i VJM02 raceren, og han testede både setup, nye komponenter samt dæk for Bridgestone.
Onsdagens tider fra Jerez:
![]() | ||||
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | ||||
1 | Fernando Alonso | Renault | 1:19,945 | 129 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:20,250 | 104 |
3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:20,520 | 98 |
![]() | ||||
4 | Jarno Trulli | Toyota | 1:20,540 | 131 |
5 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:20,894 | 107 |
6 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:20,948 | 83 |
![]() | ||||
7 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21,302 | 70 |
8 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21,411 | 79 |
![]() |
Testkørslerne fortsætter i dag, dog uden Force India teamet.
Bruno Senna må være skuffet. Det var så godt som stillet i udsigt at han skulle have det ene sæde hos Ross Brawn, men valget er faldet på kørerne fra sidste sæson. Det kan allerhøjest blive til en rolle som testkører, men med begrænset køretid under den nye sæsons skærpede reglement.
Hvilke muligheder står så åbne for den unge brasilianer? Han kunne forblive i GP2 serien, men det er ikke noget han selv nævner som en mulighed i første omgang. Han kunne dog også få tag over hovedet, idet flere medier syd for grænsen, har placeret ham hos et Mercedes team i den tyske DTM serie. Dette er heller ikke noget der hverken er bekræftet, eller som han selv nævner som en mulighed.
Han fokus er på Formel 1. Selv siger han efter at han tilsyneladende er blevet vraget hos Ross Brawn, at han nu vil trække sig tilbage sammen med sin familie og rådgivere, for at finde ud af hvad der skal satses på. Han håber stadig at han kan være med ved testen i næste uge på Circuit de Catalunya, men ingen papirer eller kontrakter er underskrevet. Alt står åbent.