Trods en omstart i reservebilen fra pitlanen , en 10 sekunders stop and go og et mislykket pitstop, lykkedes det for Rubens at køre sig op på en femteplads og 2 værdifulde VM points. Eller 2/5 dele af sidste års samlede resultat. Et resultat der varsler nye og omskiftelige tider i Formel 1 verdenen.
Rubens Barrichello - Bil nr. 16 ( SF03-1 )
"Helt ærligt er jeg glad for at have scoret de 2 point; men også en smule vred, fordi jeg føler at kunne have vundet racet. 10 sekunders stop-and-go straffen var for hård, fordi jeg kunne ikke gøre andet end overhale Michael Schumacher. Noget skete i mængden foran, Michael blev langsommere og jeg trak til højre for at undgå ham. Bilen kørte fantastisk. Jeg har på fornemmelsen, det bliver et godt år."
Johnny Herbert, Bil nr.17 (SF3-03)
"Det er virkeligt frustrerende at begge biler skulle blive holdende på start griden. For mig et det en dårlig måde at slutte en ellers lovende weekend på. Ligemeget, dette løb fortæller os at vi har en meget konkurrencedygtig bil og vi har grund til optimisme for resten af sæsonen."
Paul Stewart, næstformand i Stewart Grand Prix
"Det synes en lille smule underlig at sige dette; men der er blandede følelser i garagen fordi der ligger en " hvad nu hvis ." og gnaver. Havde Rubens startet fra hans oprindelige startposition (fire) havde der været alle chancer for at han kunnet vinde løbet. Men hvor om alting er - så er jeg ekstremt stolt over teamets indsats i denne weekend. Der er kredit til hver og en i Stewart teamet for at Rubens var i stand til at køre løbet i dag. Det var sort uheld for Johnny efter hans enestående indsats over hele weekenden"
Gary Anderson Teknisk direktør i Stewart Grand Prix
"Rubens lagde dramaet på startgriden bag sig og kørte sit livs løb i reservebilen. Han måtte leve med en fejlfunktion på benzinpåfyldningsanlægget ved hans første pitstop, han fik en 10 sekunders stop-and-go som var en smule barsk. Han stoppede igen og fik benzin på, og stadig lykkedes det ham at køre 2 point hjem."
Nick Hayes, F1 program direktør, Cosworth Racing
"Hvilken rutschebanetur med højde- og lavpunkter, og hvilket løb af Rubens ! Vi kender stadig ikke helt eksakt årsagen til olielækagen, som forårsagede branden i begge biler på startgriden. Vi skal hjem og se nærmere på det."
Neil Ressler, Vice-President, Research & Vehicle Technology, Ford
"Løbet illustrerer at formen der er blevet vist hele weekenden igennem ikke var en fejltagelse. Efter problemerne på griden, startede Rubens i reservebilen for at begynde at kæmpe sig tilbage og sluttede på en femteplads. Dagens indsats viser bilens og den nye Ford Cosworth V10 CR-1motors konkurrencedygtighed, og det lover godt for resten af sæsonen."
Dagens top 6 blev:
Plac. | Kører | Team | Tid | Km/t |
1 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:35:01,659 | 190,816 |
2 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | + 0:01,026 | 190,782 |
3 | Ralf Schumacher | Williams | + 0,07:012 | 190,582 |
4 | Giancarlo Fisichella | Benetton | + 0:33,418 | 189,705 |
5 | Rubens Barrichello | Stewart | + 0:54,697 | 189,003 |
6 | Pedro de la Rosa | Arrows | + 1:24,316 | 187,972 |
Mest overraskende er nok at Rubens Barrichello i Stewart's reservevogn, som måtte starte f
formel-1.dk vil i løbet af dagen opdatere med nyheder, baggrund og pressemeddelelser.
Træningen viste at Ferrari havde en del problemer eftersom Schumacher var længe i pitten, samtidig med at tyskeren fortsat har langt op til to McLaren-racere, der distancerede resten af feltet. Coulthard sluttede som den bedste af de to McLaren-racere. Yderst overraskende blev Pedro Diniz den fjerdebedste.
Resultatet af morgenens warm-up findes på resultatsiden.
Havde sidstnævnte karakteristik passet, havde den lille franskmands tid med en baggrund som teamchef i Peugeot's rallyafdeling, måske haft en løsning på problemet; men lørdag anede han ikke sine levende råd på den næsten uoverkommelige store afstand til McLaren. " Vi er desillusionerede - vi er langt fra det ønskede resultat ! Vi må arbejde på opsætningen og bilens balance. Dækkene er et også et problem, fordi vi er uerfarne om deres lufttryk og brug. Det løb vil blive langt og hårdt."
Michael Schumacher viste et par mærker på venstre underarm medens han forsøgte at bevare roen " De ( McLaren ) har et forspring i øjeblikket - det er åbenlyst. Vi fandt ikke den rigtige opsætning grundet fredagens problemer. Og disse problemer ... Hva' ska' jeg sige ? Vi bemærkede dem ikke under vinterens tests ... Måske bliver det ikke så hårdt i morgen som det var i dag. En ting sikker: Min F399 føltes som en rallybil i dag."
Eddie var en smule mere optimistisk som teamkammeraten " Sædet fungerede fint - ingen smerter i min dårlige ryg. Om min sjette plads ? Lad os sige det på den måde, at mine få vintertests ikke hjalp mig meget med at få føling med bilen. Tro mig - den er faktisk god, selvom den næsten ikke var til at køre i dag. Hovedproblemet er ikke at den er næsten ikke til at køre; men det faktum at den ikke er hurtig. I selve løbet - sikkert - vil nogle parametre vende til vores fordel."
Imens teamet udførte de sidste justeringer på hans bil, måtte Villeneuve vente til anden halvdel af sessionen, før han kunne komme ud og fuldføre en hurtig omgang, der indbragte en femteplads på det tidspunkt. Uheldigvis gjorde et spind og trafik i hans andre forsøg, det umuligt at forbedre tiden og han sluttede midt i startopstillingen.
Zonta blev stoppet i morgenens første frie træning, efter kun at have gennemført tre runder, grundet de samme gearkasseproblemer, der også ødelagde hans træningssessions den foregående dag. Han måtte derfor sidde over i den anden frie træning, medens hans ingeniører og mekanikere arbejdede hektisk på at få bilen gjort klar og driftssikker til kvalifikationen. Vilkårene har dermed været mildt sagt elendige for den talentfulde brasilianer i forberedelsen til søndagens Grand Prix, og det vil være for alt for tidligt at bedømme teamet og køreren udfra 19. pladsen i kvalifikationen.
Jacques Villeneuve - 11. Plads med 1.32,888 min.
" Det er lidt skuffende og frustrerende at være midt på griden, når vi nu ved, at vi har en top seks bil. Vi havde en meget problemfyldt session i dag. Det første forsøg gik meget godt; men så gjorde jeg en fejltagelse i den anden og kørte af banen. ( red.: Da han lavede en 360 gr.'s piruette som reklame for 555 og Lucky Strike ) I det tredje forsøg løb jeg ind i trafik og ud for tid. Nu må vi arbejde endnu hårdere for at finde den stabilitet vi behøver til morgendagens race. Men det bliver en god kamp at forsøge at ende i pointene."
Ricardo Zonta - 11. Plads med 1.34,412 min.
" Efter at have haft mange problemer med bilen i morges, var jeg tvunget til at lære banen at kende under kvalifikationen. Vi gennemførte nogle forbedringer på bilen til kvalifikationen, og jeg tror, at havde vi haft nogle flere omgange, kunne bilens opsætning og mine tider være forbedret yderligere. På den sidste omgang, da jeg begyndte at speede op, spandt en eller anden rundt foran mig og det gule flag kom ud, så jeg måtte slække igen."
Craig Pollock, teamchef i BAR: "Vi er lettede over at have begge biler med i løbet. Ricardo har udført et strålende job, efter kun at have gennemført tre omgange tidligere i dag. Han har vist, at han har det, der skal til at være en topkører. Jeg synes også Jacques har udført et prisværdigt arbejde; men vi havde en brist i kommunikationen, der gjorde at han mistede sin sidste omgang og mulighed for yderligere forbedringer på griden. Jeg er på en måde skuffet over vor endelige placering på griden, men er generelt tilfreds med bilen. På trods af alle problemerne, som vi har haft i denne weekend og opbygningen mod kvalifikationen, har alle i teamet arbejdet godt og solidt sammen, og det er lykkedes at få begge biler ud til tiden. På et tidspunkt troede vi ikke det ville lykkes. De har udført et enestående stykke arbejde."
Første bil på banen var Johnny Herbert i en Stewart, men det var efter over 10 min. hvor der ingenting skete.
Verdensmesteren kom først på banen efter 26 min., og satte allerede i sit første stint hurtigste tid, som så senere blev slået af Coulthard.
Schumacher kom også først på banen meget sent, men det skyldes iflg. RTL, tekniske problemer med bilen, så Schumacher måtte køre Kvalifikationen i sin reservebil. Schumacher endte til slut på en 3. plads 1,319 sek. efter Häkkinen.
Ferrari har tilsyneladende nogle problemer med at få den nye F399 til at fungere ordentligt.
Mest overraskende er nok at Barrichello fik en 4. i kvalifikationen, dog 1,686 sek. efter Häkkinen. Hvor er det dog trist at Jan ikke er der mere, så han kunne vise os hvad han dur til i en F1 racer.
Eneste mand som ikke kommer med i løbe er Mark Gene, som er ny mand hos Minardi, han endte + 6,551 sek. efter Häkkinen, og da 107% ikke tillod det, får vi ham desværre ikke at se i løbet.
Alle tider kan ses på resultat siden, i vi følger selvfølgeligt resten af denne, årets første GP weekend, her på www.formel-1.dk
Efter 10 min. WURZ rammer en dæk barriere
Session bliver flaget rød, så man kan få fjernet Benettonen
Sessions start igen 5 min. efter
Top6, efter 20 min.
Placering | Navn | team | Tid |
1 | Häkkinen | McLaren | 1:30:324 |
2 | Coulthard | McLaren | 1:31.140 |
3 | Herbert | Stewart | 1:32.660 |
4 | M. Schumacher | Ferrari | 1:32.722 |
5 | Diniz | Sauber | 1:32.999 |
6 | Irvine | Ferrari | 1:33.103 |
Efter 30 min Diniz og Trulli spinder af
Efter 40 min
Placering | Navn | team | Tid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HVJ Lørdagens 1. session, er netop blevet kørt i tørvejr, og det var en næste helt udramatisk session
Top 6, efter 20 min
Efter 23. min. stoppede ZONTA ude på banen, måske på grund af et motor problem? Efter 29 min. opstår der mekaniske problemer for Zanardi Efter 29 min. - MARC GENE spinder af banen Efter 33 min - DAMON HILL spinder af banen Efter 36 min. ZANARDI kommer tilbage på banen Top 6, efter 40 min.
|