Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.3.1999
 Lovende takter fra Stewart
 Løbsresultat
 Første sejr til Irvine
 Drama før starten
 Warm-up: McLaren på toppen!
 
6.3.1999
 Frustrationer hos Ferrari
 Stadigt store forventninger.
 Marc Gene får debut
 Nakano testkører hos Jordan
 Sandhedens time
 Kvalifikationen:
 Lørdagens 2. træning
 Lørdagens 1. træning
 

Hop til top7.3.1999

Lovende takter fra Stewart

Billedet af en Stewart-Ford med rygende motor, som man så det på startgriden i Melbourne, er velkendt; men årsagen er lige så ny som motoren. Der var ikke tale om en af de berygtede "ben ud af siden" blot tale om et banalt hedeslag som følge af måden kølerne på en Formel 1 fungerer på. Havde man gjort sig ulejlighed med at teste langsom formationskørsel ved høje temperaturer, som en opvarmningsrunde, var problemet blevet opdaget i tide og kunne være afhjulpet inden det gjaldt. Dette fik motoren til at lække olie ned på den brandvarme udstødningsrør, og næsten synkront brød de 2 Stewart-Ford racere i brand i deres respektive startbåse. Da der kun rådes over en reservebil, var Johnny sat ud af spillet allerede inden starten var gået. Sort uheld !

Trods en omstart i reservebilen fra pitlanen , en 10 sekunders stop and go og et mislykket pitstop, lykkedes det for Rubens at køre sig op på en femteplads og 2 værdifulde VM points. Eller 2/5 dele af sidste års samlede resultat. Et resultat der varsler nye og omskiftelige tider i Formel 1 verdenen.

Rubens Barrichello - Bil nr. 16 ( SF03-1 )

"Helt ærligt er jeg glad for at have scoret de 2 point; men også en smule vred, fordi jeg føler at kunne have vundet racet. 10 sekunders stop-and-go straffen var for hård, fordi jeg kunne ikke gøre andet end overhale Michael Schumacher. Noget skete i mængden foran, Michael blev langsommere og jeg trak til højre for at undgå ham. Bilen kørte fantastisk. Jeg har på fornemmelsen, det bliver et godt år."

Johnny Herbert, Bil nr.17 (SF3-03)

"Det er virkeligt frustrerende at begge biler skulle blive holdende på start griden. For mig et det en dårlig måde at slutte en ellers lovende weekend på. Ligemeget, dette løb fortæller os at vi har en meget konkurrencedygtig bil og vi har grund til optimisme for resten af sæsonen."

Paul Stewart, næstformand i Stewart Grand Prix

"Det synes en lille smule underlig at sige dette; men der er blandede følelser i garagen fordi der ligger en " hvad nu hvis ." og gnaver. Havde Rubens startet fra hans oprindelige startposition (fire) havde der været alle chancer for at han kunnet vinde løbet. Men hvor om alting er - så er jeg ekstremt stolt over teamets indsats i denne weekend. Der er kredit til hver og en i Stewart teamet for at Rubens var i stand til at køre løbet i dag. Det var sort uheld for Johnny efter hans enestående indsats over hele weekenden"

Gary Anderson Teknisk direktør i Stewart Grand Prix

"Rubens lagde dramaet på startgriden bag sig og kørte sit livs løb i reservebilen. Han måtte leve med en fejlfunktion på benzinpåfyldningsanlægget ved hans første pitstop, han fik en 10 sekunders stop-and-go som var en smule barsk. Han stoppede igen og fik benzin på, og stadig lykkedes det ham at køre 2 point hjem."

Nick Hayes, F1 program direktør, Cosworth Racing

"Hvilken rutschebanetur med højde- og lavpunkter, og hvilket løb af Rubens ! Vi kender stadig ikke helt eksakt årsagen til olielækagen, som forårsagede branden i begge biler på startgriden. Vi skal hjem og se nærmere på det."

Neil Ressler, Vice-President, Research & Vehicle Technology, Ford

"Løbet illustrerer at formen der er blevet vist hele weekenden igennem ikke var en fejltagelse. Efter problemerne på griden, startede Rubens i reservebilen for at begynde at kæmpe sig tilbage og sluttede på en femteplads. Dagens indsats viser bilens og den nye Ford Cosworth V10 CR-1motors konkurrencedygtighed, og det lover godt for resten af sæsonen."

KLH  


Hop til top
Løbsresultat

Så er årets første Grand Prix løb blevet afviklet. Og det Australske Grand Prix blev et løb megen dramatik og mange overraskelser. Først en omstart, så en McLaren føring der lignede den de lagde ud med sidste år, 2 X Safety Car, begge McLaren racere udgår, problemer for Michael Schumacher som slutter sidst i feltet, kun 8 kørere fuldfører løbet og løbet vindes af tre "anden kørere".

Dagens top 6 blev:
Plac.KørerTeamTidKm/t
1Eddie IrvineFerrari1:35:01,659190,816
2Heinz-Harald FrentzenJordan+ 0:01,026190,782
3Ralf SchumacherWilliams+ 0,07:012190,582
4Giancarlo FisichellaBenetton+ 0:33,418189,705
5Rubens BarrichelloStewart+ 0:54,697189,003
6Pedro de la RosaArrows+ 1:24,316187,972

Mest overraskende er nok at Rubens Barrichello i Stewart's reservevogn, som måtte starte f

AN  


Hop til top
Første sejr til Irvine

I sæsonens første løb blev det Eddie Irvine der tog sejren - til stor glæde for både ham selv og Ferrari-teamet. Løbet udviklede sig fra at være total McLaren-dominans til et dramatisk løb hvor adskillige tekniske problemer prægede resultatet af løbet. Begge McLaren-kørere udgik med mekaniske problemer, og også Michael Schumacher havde adskillige problemer, og derfor var føringen overladt til Eddie Irvine - der førte det meste af løbet, og holdt hjem til at vinde sit første Formel 1-grand prix. Heinz-Harald Frentzen sluttede som en stærk nummer to, mens en anden tysker Ralf Schumacher tog tredjepladsen. På de følgende pladser kom Fisichella, Barrichello og debutanten Pedro de la Rosa scorede point i sit første løb.

formel-1.dk vil i løbet af dagen opdatere med nyheder, baggrund og pressemeddelelser.

BB  


Hop til top
Drama før starten

Efter opvarmningsomgangen og efter at 3 af de fem lamper er tændt før starten på årets første Grand Prix, så blev der svinget med de gule flag, og årsagen var at Johnny Herbert's motor var i brand, og imens at banens officials var ved at slukke den, så brød også hans teammate, Rubens Barrichello's, motor i brand. Begge vogne blev skubbet ud af banen. Rubens Barrichello får lov til at starte fra pitlane i reservevognen.
Og på vej ud på den anden opvarmningsomgang, der får Michael Schumacher problemer, og må starte bagerst i feltet.
AN  


Hop til top
Warm-up: McLaren på toppen!

Som altid blev der kørt warm-up nogle timer før løbet i Australien begynder. Det blevet gennemført i overskyet vejr hvor temperaturen var faldet ti grader i forhold til temperaturen lørdag eftermiddag. Morgenens træning giver et lille fingerpeg om hvordan løbet kan forløbe - uden at det dog altid siger hele sandheden. Første mand på banen var Heinz-Harald Frentzen, fulgt af Michael Schumacher der tog en enkelt omgang ud af pitten og ind igen med regnvejrsdæk. Flere af kørerne havde problemer med nedbremsninger, sådan som man har set det i denne weekend og der var adskillige spin. Blandt andet kom David Coulthard og Alexander Wurz for hurtigt ind i chikanen efter start/mål-langsiden og måtte tage turen over græsset. Alessandro Zanardi havde sine problemer, da hans Williams-racer gik i stå da han var på vej til at køre ind i pitten, og måtte køre warm-up'en i reserveraceren, men det gik faktisk rimelig godt. Italieneren sluttede som nummer 6. Damon Hill havde et større spin hvor englænderen sluttede i gruset og satte ingen tid. Fem minutter før tid måtte også Ralf Schumacher parkere sin racer i det blå kattegrus efter et spin, og Toranosuke Takagi viste evner som rallykører da han reddede sin Arrows-racer fra at blive smadret efter en oversatsning i et sving.

Træningen viste at Ferrari havde en del problemer eftersom Schumacher var længe i pitten, samtidig med at tyskeren fortsat har langt op til to McLaren-racere, der distancerede resten af feltet. Coulthard sluttede som den bedste af de to McLaren-racere. Yderst overraskende blev Pedro Diniz den fjerdebedste.

Resultatet af morgenens warm-up findes på resultatsiden.

BB  


 

Hop til top6.3.1999

Frustrationer hos Ferrari

Desillusionen og vreden stod malet i ansigterne hos Ferrari mandskabet efter lørdagens kvalifikation. Mellem de desillusionerede var Jean Todt, der havde store bekymringer over resultatet af kvalifikationen og F399'erens dårlige opførsel - dømt af kørerne til at være et sted mellem " næsten ikke til at køre " ( Eddie Irvine ) og " en rallybil " ( Michael Schumacher )

Havde sidstnævnte karakteristik passet, havde den lille franskmands tid med en baggrund som teamchef i Peugeot's rallyafdeling, måske haft en løsning på problemet; men lørdag anede han ikke sine levende råd på den næsten uoverkommelige store afstand til McLaren. " Vi er desillusionerede - vi er langt fra det ønskede resultat ! Vi må arbejde på opsætningen og bilens balance. Dækkene er et også et problem, fordi vi er uerfarne om deres lufttryk og brug. Det løb vil blive langt og hårdt."

Michael Schumacher viste et par mærker på venstre underarm medens han forsøgte at bevare roen " De ( McLaren ) har et forspring i øjeblikket - det er åbenlyst. Vi fandt ikke den rigtige opsætning grundet fredagens problemer. Og disse problemer ... Hva' ska' jeg sige ? Vi bemærkede dem ikke under vinterens tests ... Måske bliver det ikke så hårdt i morgen som det var i dag. En ting sikker: Min F399 føltes som en rallybil i dag."

Eddie var en smule mere optimistisk som teamkammeraten " Sædet fungerede fint - ingen smerter i min dårlige ryg. Om min sjette plads ? Lad os sige det på den måde, at mine få vintertests ikke hjalp mig meget med at få føling med bilen. Tro mig - den er faktisk god, selvom den næsten ikke var til at køre i dag. Hovedproblemet er ikke at den er næsten ikke til at køre; men det faktum at den ikke er hurtig. I selve løbet - sikkert - vil nogle parametre vende til vores fordel."

KLH  


Hop til top
Stadigt store forventninger.

Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta er i følge en pressemeddelelse fra BAR teamet stadig parat til at tage udfordringen op i det australske Grand Prix, BAR teamets debut Grand Prix, i morgen søndag. Efter at have kvalificeret sig som nr. 11 respektivt nr. 19, trods vanskeligheder for begge British American Racing Supertec 01 racere, er forventningerne stadigt høje.

Imens teamet udførte de sidste justeringer på hans bil, måtte Villeneuve vente til anden halvdel af sessionen, før han kunne komme ud og fuldføre en hurtig omgang, der indbragte en femteplads på det tidspunkt. Uheldigvis gjorde et spind og trafik i hans andre forsøg, det umuligt at forbedre tiden og han sluttede midt i startopstillingen.

Zonta blev stoppet i morgenens første frie træning, efter kun at have gennemført tre runder, grundet de samme gearkasseproblemer, der også ødelagde hans træningssessions den foregående dag. Han måtte derfor sidde over i den anden frie træning, medens hans ingeniører og mekanikere arbejdede hektisk på at få bilen gjort klar og driftssikker til kvalifikationen. Vilkårene har dermed været mildt sagt elendige for den talentfulde brasilianer i forberedelsen til søndagens Grand Prix, og det vil være for alt for tidligt at bedømme teamet og køreren udfra 19. pladsen i kvalifikationen.

Jacques Villeneuve - 11. Plads med 1.32,888 min.

" Det er lidt skuffende og frustrerende at være midt på griden, når vi nu ved, at vi har en top seks bil. Vi havde en meget problemfyldt session i dag. Det første forsøg gik meget godt; men så gjorde jeg en fejltagelse i den anden og kørte af banen. ( red.: Da han lavede en 360 gr.'s piruette som reklame for 555 og Lucky Strike ) I det tredje forsøg løb jeg ind i trafik og ud for tid. Nu må vi arbejde endnu hårdere for at finde den stabilitet vi behøver til morgendagens race. Men det bliver en god kamp at forsøge at ende i pointene."

Ricardo Zonta - 11. Plads med 1.34,412 min.

" Efter at have haft mange problemer med bilen i morges, var jeg tvunget til at lære banen at kende under kvalifikationen. Vi gennemførte nogle forbedringer på bilen til kvalifikationen, og jeg tror, at havde vi haft nogle flere omgange, kunne bilens opsætning og mine tider være forbedret yderligere. På den sidste omgang, da jeg begyndte at speede op, spandt en eller anden rundt foran mig og det gule flag kom ud, så jeg måtte slække igen."

Craig Pollock, teamchef i BAR: "Vi er lettede over at have begge biler med i løbet. Ricardo har udført et strålende job, efter kun at have gennemført tre omgange tidligere i dag. Han har vist, at han har det, der skal til at være en topkører. Jeg synes også Jacques har udført et prisværdigt arbejde; men vi havde en brist i kommunikationen, der gjorde at han mistede sin sidste omgang og mulighed for yderligere forbedringer på griden. Jeg er på en måde skuffet over vor endelige placering på griden, men er generelt tilfreds med bilen. På trods af alle problemerne, som vi har haft i denne weekend og opbygningen mod kvalifikationen, har alle i teamet arbejdet godt og solidt sammen, og det er lykkedes at få begge biler ud til tiden. På et tidspunkt troede vi ikke det ville lykkes. De har udført et enestående stykke arbejde."

KLH  


Hop til top
Marc Gene får debut

På trods af den debuterende spanier ikke klarede sig indenfor 107%-reglen i kvalifikationen, har han alligevel fået lov til at starte i søndagens løb i sin Minardi-Ford. Løbslederne mente at der var specielle forhold der gjorde sig gældende i dagens kvalifikation - sandsynligvis på grund af McLaren-teamets kanontider. Blandt andet mente kommissærerne at hans tider om fredagen var bedre end dem der blev sat i lørdagens kvalifikation. I øvrigt var Gene meget langt efter holdkammeraten, og ud fra TV-billederne af Marc Gene, så var hans kørsel meget usikker. Men alligevel fik han en hjælpende hånd, så debutløbet ikke bliver den helt store fiasko for spanieren.
BB  


Hop til top
Nakano testkører hos Jordan

Den tidligere Formel 1-kører, japaneren Shinji Nakano med fortid hos Prost og Minardi får nu den ledige testplads hos Jordan efter at de la Rosa er skiftet til Arrows for at blive Formel 1-kører på fuld tid. Nakano er hyret til Jordan fordi han har tidligere erfaring fra Formel 1. Samtidig kender han Mugen-motoren der ligger i Jordans racere, fra sin tid hos Prost. Men det ligner mest af alt et initiativ fra Eddie Jordan til at Honda ikke trækker støtten til hans team væk lige med det første. Kontrakten med Mugen-Honda udløber i slutningen af denne sæson, og med Honda-fabriksteamet der står på spring fra næste sæson, skal der laves en hel del lobbyarbejde for at bevare motorerne. Så det er vist mere det der ligger til grund for Nakanos testplads!
BB  


Hop til top
Sandhedens time

For formel-1 feltet og os andre var det sandhedens time, da der mellem klokken 3 og 4 i nat blev kørt kvalifikation til årets første grand prix. Nu var det slut med at bluffe med at køre på slidte dæk og med fulde tanke, hvis man ville sikre sig en ordentlig startplacering. For McLaren lignede det "business as usual" med total dominans i front med langt over et sekund til nærmeste forfølger. Og denne nærmeste forfølger er igen Ferrari. For Ferrari er det katastrofalt at se at det team, som de efter hård kamp, udkvalificerede i sidste sæsons to sidste løb, nu er over et sekund foran igen. Et sekund er lysår i formel-1. Schumacher havde inden udtalt at han forventede at være maksimalt et halvt sekund langsommere end McLaren i kvalifikation. Ferrari teamet selv gav følgende forklaringer:
 
Jean Todt
"Til trods for at vi starter på anden og tredie række, er vi skuffede. Vi er langt fra det niveau vi skulle have opnået, og som vi forventede. Vi må prøve at forstå vognen bedre. Vi mangler også erfaring med dækkene og behøver at vide mere om hvordan de skal bruges og hvilket dæktryk vi skal anvende."
 
Michael Schumacher
"Vi har haft problemer som vi ikke har oplevet under vinter testen. Dette forhindrede os i at udnytte vognens potentiale, som helt sikkert er der. Vi har koncentreret os om vognens holdbarhed og dette bliver en kritisk faktor i morgen, så der er ingen grund til at være pessimistiske."
 
Eddie Irvine
"Vi ændrede ikke ret meget ved bilen i forhold til i går. Det meste af forbedringerne kom fra friske dæk og mindre brændstof. Jeg kunne have kørt hurtigere i mit sidste forsøg, men lavede en fejl i andet sving som kostede et halvt sekund. Vognen er god i race setup, så jeg tror vi vil få et godt løb i morgen, men det bliver svært at matche McLaren."
 
Stewart derimod har hele weekenden imponeret alt og alle med deres tider, og satte i nat trumf på med en plads på anden startrække til Barrichello, ved siden af Michael Schumacher. Fra Stewart Ford har vi fået følgende bemærkninger:
 
Rubens Barrichello, 4 position
Dette er en fantastisk start på sæsonen. Det beviser at vores tider i vinter testen var legitime. Vi har en god chance for at slutte i pointene hvis vi undgår uheld.
 
Johnny Herbert, 13 position
Det er en skam at vi tabte så meget efter formiddagens træning. Vi vil studere dataene og finde ud af hvor vi kunne have været hurtigere. Det er godt for holdet at Rubens har kvalificeret sig så godt, og det viser at teamet er i god form.
 
Jackie Stewart
Jeg er ekstrem tilfreds med Rubens og hele teamet. Johnny droppede tilbage fra hans fine morgenplacering, måske fordi han trimmede vognen lidt for meget og mistede balancen i den. Vi glæder os over at have været konkurrencedygtige de sidste to dage.
MBP  


Hop til top
Kvalifikationen:

Kvalifikationen startede i det fineste solsindsvejr, og spændingen var intens fra starten. Har Ferrari noget i ærmet som de ikke har brugt under de frie træninger, eller er der helt uventet mange problemer med den nye Ferrari F399, det er det denne kvalifikation skal vise os. Det er samtidig den første egentlige styrkeprøve under 1999 reglementet, og man kan ikke lurepasse her, for det er nu det gælder.

Første bil på banen var Johnny Herbert i en Stewart, men det var efter over 10 min. hvor der ingenting skete.

Verdensmesteren kom først på banen efter 26 min., og satte allerede i sit første stint hurtigste tid, som så senere blev slået af Coulthard.

Schumacher kom også først på banen meget sent, men det skyldes iflg. RTL, tekniske problemer med bilen, så Schumacher måtte køre Kvalifikationen i sin reservebil. Schumacher endte til slut på en 3. plads 1,319 sek. efter Häkkinen.

Ferrari har tilsyneladende nogle problemer med at få den nye F399 til at fungere ordentligt.

Mest overraskende er nok at Barrichello fik en 4. i kvalifikationen, dog 1,686 sek. efter Häkkinen. Hvor er det dog trist at Jan ikke er der mere, så han kunne vise os hvad han dur til i en F1 racer.

Eneste mand som ikke kommer med i løbe er Mark Gene, som er ny mand hos Minardi, han endte + 6,551 sek. efter Häkkinen, og da 107% ikke tillod det, får vi ham desværre ikke at se i løbet.

Alle tider kan ses på resultat siden, i vi følger selvfølgeligt resten af denne, årets første GP weekend, her på www.formel-1.dk

HVJ  


Hop til top
Lørdagens 2. træning

Så er vi igang, med den sidste afpudsning, inden den første egentlige styrkeprøve, som er kvalifikationen.

Efter 10 min. WURZ rammer en dæk barriere
Session bliver flaget rød, så man kan få fjernet Benettonen

Sessions start igen 5 min. efter

Top6, efter 20 min.

PlaceringNavnteamTid
1HäkkinenMcLaren1:30:324
2CoulthardMcLaren1:31.140
3HerbertStewart1:32.660
4M. SchumacherFerrari1:32.722
5DinizSauber1:32.999
6IrvineFerrari1:33.103

Efter 30 min Diniz og Trulli spinder af

Efter 40 min

PlaceringNavnteamTid
HVJ  


Hop til top
Lørdagens 1. træning

Lørdagens 1. session, er netop blevet kørt i tørvejr, og det var en næste helt udramatisk session

Top 6, efter 20 min

PlaceringNavnteamtid
1CoulthardMcLaren1:31.695
2HäkkinenMcLaren1:32.576
3M. SchumacherFerrari1:33.590
4FrentzenJordan1:33.905
5DinizSauber1:33.989
6FisichellaBenetton1:34.657

Efter 23. min. stoppede ZONTA ude på banen, måske på grund af et motor problem?

Efter 29 min. opstår der mekaniske problemer for Zanardi

Efter 29 min. - MARC GENE spinder af banen

Efter 33 min - DAMON HILL spinder af banen

Efter 36 min. ZANARDI kommer tilbage på banen

Top 6, efter 40 min.

PlaceringNavnteam
HVJ  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk