Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.3.2000
 Toyota forbereder sig
 Er Malboro mere røget end EU Kommissionen er speget?
 Jordan ikke mindre ambitiøs i år
 Minardi i Australien
 Buttons første indtryk af Albert Park
 
6.3.2000
 Benetton lettere
 Ny hovedsponsor til Arrows - Del II
 Kun lidt hurtigere
 Peugeot svarer
 

Hop til top7.3.2000

Toyota forbereder sig

Toyota som har annonceret at de vil deltage i F1, er godt i gang med opbygningen af deres deltagelse. Efter forlydender har Toyota netop købt en aktieandel i Yamaha Motor, som er et datterselskab af Yamaha Corp. I bilverdenen har det længe været snak om, at det måske ville være ideelt for netop de to selskaber at arbejde sammen. Og det ser ud til at de nu fører det ud i livet. Yamaha har stor erfaring i motorkonstruktion, de er en af verdens største motorcykelproducenter, laver bådmotorer og meget andet.

Yamaha har også en erfaring fra F1. De gjorde deres entré i F1 tilbage i 1989, hos det daværende Zakspeed team, og sluttede i 1997 hos Arrows efter en meget skuffende sæson. Det bedste resultat det år, var andenpladsen bragt i land af Damon Hill i Ungarn, som havde kæmpet godt og ført løbet, men måtte se sig slået af Jacques Villeneuve.

Ifølge de oplysninger der hidtil er kommet ud, er aktieandelen på 5%, og prisen skulle anslået være på $ 93 mill. Til gengæld modtager Yamaha en lille aktiepost i Toyota, samt at de får adgang til en del teknisk indsigt (der er ikke oplyst hvilken), og får adgang til at bruge Toyotas globale distributionsnet.

Det kan se ud til at være en god kombination. Yamaha har en erfaring fra F1 som sikkert ikke er glemt, og Toyota har en erfaring fra mindre klasser og sportsvognsserier, hovedsageligt i Japan, at bygge på. Samtidig har Toyota en stor pose penge at bidrage med. Det er man selvfølgelig nødt til at have, hvis man har forhåbninger om at nå noget i F1. Men der er også ambitioner til stede, ellers vil det være formålsløst at deltage i gamet. Man opnår ikke den bedste reklame ved at ligge i bunden af feltet.

PDL  


Hop til top
Er Malboro mere røget end EU Kommissionen er speget?

Der er mange penge i motorsport, og pengene stammer sjældent fra de sejre en bil vinder, men fra de der mærkelige farver, former og figurer der findes på bilerne. En af de mest kendte af slagsen er vel nok Malbore! Firmaet, der er omkring 20 milliarder $ værd, pumper en sjofel masse penge ind i Ferrari holdet hvert år, hvilket, rygerpolitik eller ej, er med til at glæde tusindvis af motorsport fans over hele verden sæson efter sæson.

Heroverfor står Europa Kommission, der er på vej med et total forbud mod tobaksreklamer. Det vil selvfølgelig ramme F1 hårdt, da de fleste hold i sporten har cigaret mærker som sponsorer. Selvom Bernie Ecclestone truer med at flytte grand Prix'erne væk fra Europa, synes Kommissionen ikke at ryste på hånden når den Europæiske rygepolitik skal formuleres. Flere hold (Jaguar, Williams og Arrows) er da også begyndt at skaffe sig hovedsponsorer der ikke giver anledning til så megen hosten og rømmen i EU. Flere af folkene tæt på sporten mener da også at den løsningsmodel er den eneste vej ud af problematikken omkring Europa, da trods alt repræsenterer en enormt potentielt marked for sponsorer og som F1 derfor ikke har råd til at miste.

Malboro lader sig nu ikke blive skubbet fra fadet så let. De er stadigvæk yderst tændte på beholde F1 som reklameplatform. Hovederne har derfor været lagt i blød, og det overvejes nu om man skal gå ind i f.eks. telekommunikation, for på den måde at bibeholde varemærket på F1 racerne. Det er nu ikke sikkert at den strategi vil give bonus, da der en kommende lovgivning meget vel kan indeholde et generelt forbud mod at firmaer involveret i tobaksindustrien overhovedet må reklamere!

Der er således ikke udsigt til at Malboro og EU kommer til at ryge fredspibe i den nærmeste fremtid. På trods heraf, fortaber det sig i tågerne hvorvidt F1 vil kunne beholde sine cigaret penge eller ej.

HPR  


Hop til top
Jordan ikke mindre ambitiøs i år

Eddie Jordan er fast besluttet på, at den vane som hans team er kommet ind, nemlig at vinde GP'er, skal forsætte. Målsætningen i år er, at slutte mindst ligeså godt som sidste år.

"At vinde er det eneste jeg tænker på lige nu. Følelsen er svær at beskrive, men det er ligesom en slags narkotika med omvendt betydning. Det er noget, der kan få mig til at vågne om morgenen. Mit ønske er at vi skal klare lige så godt som sidste år."

Og han forsætter: " Vi har McLaren og Ferrari indenfor synsvidde nu. Hvis de ikke er opmærksomme, så er vi klar til at udfordre dem. Jeg vil blive skuffet, hvis vi ikke slutter på mindst en tredje plads i år. At stå stille eller gå baglæns er ikke hvad vi ønsker. Der vil helt sikkert være en udfordring fra Williams og Jaguar. Men det er op til dem at fange os, vi vil ikke vente på dem."

Det bliver så spændende at se, hvem der fanger hvem. Efter at Damon Hill har stoppet sin karriere i F1, så er der igen blevet plads til en ung kører i Jordan teamet, nemlig Jarno Trulli, som hos Prost viste, at han ikke er en ueffen kører.

"Teamet har altid af en eller anden grund fungeret bedre med unge kørere, og det ser det også ud til, at det vil gøre i år. HHF har allerede vist hvad han består af, og jeg tror at Trulli vil imponere ligeså meget som HHF gjorde. Men det, det drejer sig om, er at bevare kontakten til de to topteams, og helst komme tættere på dem."

Og efter fremgangen specielt sidste år, kunne det godt se ud som om, at Eddie Jordan virkelig mener noget med det. Mange har "anklaget" ham for ikke at være en alvorlig og seriøs deltager i gamet. Men spørgsmålet er, om ikke de andre måske kan lære noget af EJ, han er seriøs, ellers vil teamet ikke være nået så langt, men der skal også være plads til at slå på tromme eller lægge sig en ny stil til, som han præsterer ind i mellem. Med andre ord. Arbejde seriøst når det er påkrævet, og have det sjovt når der er tid til det. Så bliver livet og hele verdenen lidt sjovere.

PDL  


Hop til top
Minardi i Australien

Nu er Minardi kommet til Australien sammen med de andre teams. Og selv om det er et lille team, så er der en ordentlig hatfuld udstyr med. 16,5 tons er det blevet til, plus 3 biler og personel på 52 personer.

Teamet har udtalt, at motoren er en -99 motor, med enkelte elektroniske forbedringer. Den første rigtige evolution forventes klar til det spanske GP i starten af Maj måned.

AN  


Hop til top
Buttons første indtryk af Albert Park

Straks efter landingen tidligt lørdag morgen i Melbourne, tog Jenson Button til Albert Park, hvor han fik en tur rundt på banen sammen med sin far, og en lokal chauffør. Faderen som åbenbart er en mand med egne meninger, og som ikke er bange for at udtrykke dem, sagde efter turen: "Chaufføren prøvede at fortælle Jenson, hvad han skulle gøre i de forskellige sving, og hvor han skulle give gas. Det var latterligt. Alle er åbenbart eksperter her."

Senere på dagen skulle Jenson Button dog selv ud at køre på banen i en civil bil. Men da han ikke er gammel nok til at have et internationalt kørekort, var der igen en chauffør med i bilen, som for øvrigt var en åben BMW, model ikke oplyst. Denne gang var chaufføren John Hamden, chief executive i Australian Grand Prix.

"Det var ingen plage denne gang. Det var selvfølgelig ikke som at køre i min Williams, det må jeg vente med. Men banen ser virkelig god ud. Den er smallere end det ser ud til på tv. Jeg tror det bliver sjovt, jeg er meget imponeret over banens set-up, og jeg kan ikke vente med at komme ud at køre på den. De første løb bliver kritiske, det vil give mig en indikation af, hvor jeg er i forhold til de andre kørere. Efter denne weekend ved jeg hvad der venter mig."

PDL  


 

Hop til top6.3.2000

Benetton lettere

Den nye Benetton-racer har været på en større slankekur - B200'eren skal efter sigende veje godt 60 kilo mindre end de 600 kilo som det er påkrævet. Dermed har Benetton mulighed for at placere 60 kilo ballast, der skal placeres så lavt som muligt i raceren for at få det bedst mulige tyngdepunkt. Sidste års racer skulle også have været under de 600 påkrævede kilo, men ikke ret meget.

I år har Benetton fjernet FTT-systemet - der meget tidligt på sæsonen blev forkastet. Der var blot det problem at det skabte et "hul", hvilket gjorde at raceren havde lidt problemer omkring ophænget. Derudover er gearkassen blevet væsentligt lettere, hvor der også bliver sparet kilo.

Benetton har derfor bedre mulighed for at gøre raceren bedre - og der er virkelig noget om snakken når Benetton selv siger at raceren ikke fylder så meget som B199'eren. Wurz har klaget over at der er blevet meget mindre plads i cockpittet - og det har ikke været særlig behageligt for den store østriger.

BB  


Hop til top
Ny hovedsponsor til Arrows - Del II

Efterfølgende den nye sponsoraftale mellem Arrows og Orange, som blev omtalt her i sidste uge, er der kommet nogle flere udtalelser fra bl.a. Tom Walkinshaw.

"Aftalen med Orange, vil gøre det muligt for os at lave yderligere forskning og udvikling. Det er i dag nødvendigt med utroligt mange penge, hvis man skal være med helt fremme. Udvikling koster mange penge, og vores nye sponsoraftaler gør det muligt for os at udvikle yderligere. Det forpligtiger selvfølgelig i forhold til Orange, men vi vil gøre hvad vi kan for at opfylde vores del af aftalen."
"Vi har nu mulighed for at gå frem på alle fronter, og jeg vil blive overrasket, hvis vi ikke slutter i top 5 i konstruktørernes VM."
"Vores tests her i vinter, har vist at vi har potentiale til at være med helt fremme. Se på tiderne, vi har konstant været i top 3. Da jeg kom ind i Benetton teamet i starten af 90'erne, lå teamet i bunden af feltet, men det blev vendt og hvad skete der? Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre for Arrows også. Pedro de la Rosa kørte for os sidste år, og det var en slags læreår for ham, og i år har både han og Jos Verstappen vist, hvor hurtige både de og bilen er. Vi har to utålmodige kørere, der kun venter på at komme i gang med sæsonen."

Pedro de la Rosa:
"Det er nu mit andet år hos Arrows, og jeg ser frem til, at både jeg og teamet går væsentlig frem. Vi har sat mange gode tider under test, og det er en meget stærkere bil i år på det tekniske område. Spørgsmålet er hvor vi ender henne, vi har alle fået mere erfaring og bilen er som sagt meget bedre end sidste år."

Jos Verstappen:
"Jeg er glad for at være tilbage i F1, jeg glæder mig til at komme tilbage til Albert Park, det er en bane som jeg godt kan lide. Ligesom min medkører, kan jeg næsten ikke vente på at komme rigtigt i gang med sæsonen."

Og så ser det ud til at Mark Webber, som længe var et emne til et sæde i F1, alligevel får chancen, men det bliver som testkører - i netop Arrowsteamet. En af grundene til at han ikke fik en plads, var at økonomien ikke var i orden. Men nu skulle det være i orden, både med Arrows's nye sponsoraftaler, og Webber har også selv fået en sponsor, en australsk forretningsmand med tegnebogen i orden. Ifølge kilder vil der blive holdt en pressekonference en af de nærmeste dage, hvor det vil blive offentliggjort. Men lad os nu se. Det er før sket at rygter ikke altid passer.

PDL  


Hop til top
Kun lidt hurtigere

David Coulthard afviser at sæsonen 2000 er knald eller fald for ham. Skotten har under alle omstændigheder sat sig som mål at vinde VM - men der er to andre stærke rivaler om budet. Hos Ferrari er Michael Schumacher som aldrig før opsat på at vinde VM, og skotten kender alt for godt til hvor stærk Schumacher er - og han indrømmer at han kan køre hårdt, men at han alligevel har respekt for tyskeren.

Men også internt i teamet bliver det svært - for Mika Hakkinen er også opsat på at vinde sit 3. VM og dermed blive den eneste kører sammen med Juan Manuel Fangio til at gøre dette. Men Coulthard tror at Hakkinen kan bliver slået i år. "Når han er hurtigere, er det ikke ret meget. Han har en klart bedre gennemførelses-statistik end jeg har, hvilket selvfølgelig giver ham flere muligheder for at score point," siger Coulthard - der håber at alle de mange uheld fra 1999 ikke følger med i denne sæson.

BB  


Hop til top
Peugeot svarer

Efter at Alain Prost har udtrykt mere end almindelig utilfredshed med Peugeot (det er i øvrigt ikke første gang.), har Peugeot svaret på Prosts kritik. Forholdet mellem Prost og Peugeot kunne være på vej til at smuldre, men Peugeot bebuder at samarbejdet er helt klippefast.

Det er i hvert fald det som Jean Pierre Boudy, der er chefingeniør hos Peugeot Sport, konkluderer. Peugeot har ikke rigtig forsøgt at lave en helt ny motor, hvorfor der blot er blevet lavet adskillige udviklinger - og det føler Peugeot ikke rigtig fører til noget. Derfor skal der i år forsøges med en helt ny motor. "Dette er resultatet: A20-motoren vejer 109 kilo, som er fjorten mindre end A18'eren," siger Boudy og siger samtidig at motoren er blevet mindre, og dermed skulle for bedre racerens tyngdepunkt. "Den har 780 hestekræfter. Vores motor ser ud til at bruge mindre benzin end vores konkurrenter - omkring 10% mindre, hvilket er vigtigt når der skal planlægges strategi," siger han videre.

Der har undervejs været en del tekniske problemer med motoren, blandt andet med "et problem med en samling som førte til en læk mellem forbrændignskammeret og krumtaphuset," siger han og derudover har der også været lidt problemer med nogle cylinderblokke der ikke har været helt i topkvalitet.

Eftersom der har været utallige problemer med raceren har teamet ikke fået testet nok og kommer derfor til Melbourne med meget lidt data i bagagen - derfor er teamet ikke helt klar til løbet, og det er Peugeot heller ikke. I løbet af sæsonen skal motoren dog gøres bedre. Boudy forventer at der kommer nogle nye dele så hurtigt som muligt. "Dette er ventet til løbet på Imola. Halvvejs i sæsonen vil vi sætte evolution 4 ind for at finde kræfter, omkring 800 hestekræfter - først i kvalifikation og så i løb," siger han.

Hvordan Prost-Peugeot kommer til at stå vil han ikke spå om - det er for svært at sige. Men en ting er sikkert - det bliver ikke et badeår! "Vi er alle frustreret over de mange forsinkelser, men vi skal rulle ærmerne op og sikre os at vores pakke bliver belønnet med dens indre kvaliteter, så hurtigt som muligt."

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk