Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.3.2004
 Australiens GP - Set og sket - top 5
 Australiens GP - racerapport
 
5.3.2004
 Bas Leinders må vente til Malaysia
 Står Australien over i 2006?
 Coulthard har topteams i kikkerten
 

Hop til top7.3.2004

Australiens GP - Set og sket - top 5

Årets første Grand Prix blev måske lidt af en fuser. Det har ofte været et spændende GP, men i år blev det lidt af en fuser. De røde Ferrari'er var for dominerende.

Mange har glædet sig til årets første Grand Prix, men mon ikke de fleste havde en underlig smag i munden da løbet var slut. Blandt teamene var nogle der var meget skuffede over deres egne resultater. For de fleste gik det vel næsten som forventet.

Ferrari:
De røde Ferrari'er havde ikke ret meget at skamme sig over. Det var kun ganske få fejl som man kunne finde på deres indsats. Totaldominans er vel hovedindtrykket. Der stod ganske enkelt Ferrari på hele weekenden med en enkelt undtagelse eller to. Derudover var det kun lidt bremseproblemer for Barrichello der prægede selve Grand Prixet, ellers var det rød front. Michael Schumacher var yderst tilfreds med resultatet. Som han selv sagde på pressekonferencen efter løbet, kom han denne gang fra banen med 2 points mere end efter de 3 første GP'er sidste år. Forventningerne til bilen blev mere end opfyldt. Inden GP udtalte Ferrari at man ikke var helt klar over hvor man stod. Det ved Ferrari - og alle andre - nu.

Williams:
Williams havde sådan en slags la la dag. Montoya kørte spektakulært, men fik ikke det forventede uden af sin aggressive stil. Ralf Schumacher kørte jævnt og sluttede fire placeringer bedre end han startede. Men begge kørere klagede efter løbet over dækkene, som virkede meget ustabile. Montoya havde yderligere et klagepunkt over bilen, nemlig balancen i den som han ikke var tilfreds med. BMW motoren klarede fint årets første GP, mens bilen måske virkede langsom. Ralf Schumacher pointerede at det sekund eller mere der er til Ferrari'erne, kan blive svære at finde.

Renault:
Det var set frem til hvordan Renault ville klare sig med en helt ny bil og især en helt ny motor, efter at man har valgt at gå væk fra 111 graders motoren. Vinterens tests har givet indikationer om noget godt for Renault, og årets første GP forløb også tilfredsstillende for teamet. Med Alonso på podiet og Trulli på syvendepladsen har man indtaget den foreløbige tredje plads blandt konstruktørerne. Alonso tog 3 pladsen allerede på de første meter og holdt siden denne placering til mål. Trulli derimod måtte i flere dueller før hans syvendeplads var hjemme. I en af duellerne rørte Satos BAR racer Trullis Renault og beskadigede diffuseren, hvilket gjorde det noget vanskeligere at håndtere bilen. Derfor et godt resultat for Trulli som måtte kæmpe hårdt hele vejen igennem.

BAR:
BAR har præsteret ret gode resultater under vinterens tests. Button har stået for det meste og det var da også ham som kørte points hjem til teamet. Sato havde en lille konflikt med Trullis Renault på første omgang. Det viste sig senere at næsen på bilen var blevet beskadiget, og ved det andet pitstop blev den skiftet. Sato sagde efter løbet at da bilen fik den nye næse på, blev den væsentligere nemmere at håndtere. Button klarede sig fint løbet igennem, måske lige med undtagelse af duellen med Montoya hvor en lidt skidt placering gjorde at Montoya kunne komme forbi og holde Button bag sig. Jenson Button fik aldrig fat i Montoya igen selvom Button kørte fine og konstante omgangstider. Der var alligevel stor tilfreds i teamet efter løbet, fremskridtene var til at føle og bekom temaet vel.

McLaren:
McLaren var et af dette løbs store skuffelser. Det kan vel konstateres efter at Raikkonen udgik på tiende omgang. David Coulthard kørte et meget usynligt løb men fik dog en ottende plads ud af anstrengelserne. Men det må være tydeligt at problemerne fra vinterens test endnu ikke er overstået. Kimi Raikkonen fik aldrig den håbede fart i bilen, og udgik da også på tiende omgang med en motor som brændte sammen efter at vandtrykket i køleren forsvandt. Årsagen til dette er i skrivende stund endnu uafklaret. Kimi og resten af teamet var selvfølgelig meget skuffede. Til gengæld ved man at der er noget at arbejde med, me

PDL  


Hop til top
Australiens GP - racerapport

Årets første Formel 1 Grand Prix kørtes her i nat dansk tid i Australien, og det strakte sig over 58 omgange i Albert Park, en samlet løbslængde på 307,574 kilometer.

Efter kvalifikationerne, som i år blev afviklet efter et nyt systen, så blev startopstillingen forrest i feltet følgende:
1 - Michael Schumacher (Ferrari)
2 - Rubens Barrichello (Ferrari)
3 - Juan Pablo Montoya (Williams)
4 - Jenson Button (BAR)
5 - Fernando Alonso (Renault)
6 - Mark Webber (Jaguar)
Det tre første kørere er næppe nogen stor overraskelse, men at f.eks. Ralf Schumacher (Williams) starter fra 8. pladsen, Kimi Raikkonen (McLaren) fra 10. pladsen samt David Coulthard fra 12. pladsen er nok mere overraskende, og borger for at det nok skal blive et spændende løb, hvis bare ikke de to Ferrari'er stikker af fra resten af feltet.

Australiens Grand Prix 2004
TidHændelse
04:00 Feltet kører nu ud på opvarmningsomgangen, og alle 20 biler kom fint afsted, og de skal nu køre en omgang på den 5303 meter lange bane, før de kan line op til starten på årets første Grand Prix.
04:03 Så er feltet ved at være på plads, og alle tyve kørere er ved at gøre sig klar til starten.

Så gik starten, og på vej ind i første sving er det stadig M. Schumacher der er i front fulgt af Barrichello og Montoya.
Men Montoya kører uden for banen og havner nede bag Ralf Schumacher på 7. pladsen.
04:05 Montoya overhaler Ralf Schumacher.

Stillingen efter første omgang:
1 - M. Schumacher
2 - Barrichello
3 - Alonso
4 - Button
5 - Trulli
6 - Montoya
04:10 Hurtigste omgang til M. Schumacher - 1:24,802

De to McLaren kørere har problemer med at komme frem i feltet, og de er på 10. og 11. pladserne i øjeblikket, med Coulthard foran Raikkonen..
04:15 Der er nu kørt 7 omgange og stillingen i toppen af feltet er uforandret, bortset fra at M. Schumacher nu har forbedret omgangstiden til 1:24,170, og Barrichello følger trop med en tiden 1:24,1
AN  


 

Hop til top5.3.2004

Bas Leinders må vente til Malaysia

Den belgiske testkører, Bas Leinders må vente til det kommende malaysiske Grand Prix inden han kan sætte sig i Minardi-raceren som testkører. Han mangler stadig sin superlicens.

Minardi forsøgte ellers at få ham godkendt med henvisning til Leinders store erfaring fra Formel 3000 og Formel Nissan. Men de 300 km. i en Formel 1-racer manglede stadig, og derfor må han deltage i testarbejdet inden feltet kommer videre til Malaysia. Derfor vil Minardi være at finde på Fiorano hele tirsdag - hvor det handler om at få Leinders op på de 300 km. så han er klar på Sepang. Man må håbe han klarer det bedre end testen for Jordan i vinters...

BB  


Hop til top
Står Australien over i 2006?

Det australske Grand Prix i 2006 (der er lang tid til...) er måske i fare. Tidligere har vi beskrevet at løbet vil blive flyttet da Melbourne samtidig lægger plads til Commonwealth Games.

Arrangørerne har derfor bedt om at få en anden dato - eventuelt i april måned. Men det er et større regnestykke der skal gå op, og Ecclestone har på sin side en klar kontrakt. "Jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Men jeg tror vi kommer til at stå over et år," er hans kølige kommentar til ønsket om at få rykket Grand Prix'et.

For en sjælden gangs skyld er Ecclestone personligt fremmødt i Melbourne - det er første gang siden 1997, hvilket også har sat gang i rygterne om at der måske er et mindre krisemøde i Grand Prix-weekenden. Ron Walker er dog ligeså iskold over Ecclestones udmelding. "Efter at have forhandlet i 20 år med Bernie, er meget ændret. Til morgen fandt han to cigaretskod på jorden og så blev løbet droppet. Nu er det tilbage igen. Så ønskede han 40 millioner dollars for næste års løb, fordi der er et bedre tilbud fra en bane i Patagonia. Det er blot en del af spillet," siger Walker der står for at arrangere det australske Grand Prix. Men med de udtalelser er der en mindre krise når spillet om det australske Grand Prix skal gå op!

BB  


Hop til top
Coulthard har topteams i kikkerten

Det er ikke bekræftet, men David Coulthard er nok ude af McLaren fra 2005. Derfor skal den skotske kører, der hvert år bedyrer at nu vil han vinde VM, bevise sit værd for at blive i et topteam. Williams, som han i sin tid startede hos er et emne, men Toyota er nok mere oplagt.

Dels har Williams et godt øje til Mark Webber og Jenson Button, mens der hos Toyota nok må forventes at komme en udskiftning hvis ikke begge kørere performer bedre. "Toyota er et team som går godt frem, og et som ønsker en vinderkører. De har bundet sig i lang tid, men jeg ville gerne køre for Williams," siger skotten. Han vidste allerede i sommers at der var indgået en kontrakt med Montoya, og selvom det ligner et farvel til McLaren efter ni hele sæsoner, så er McLaren ikke det eneste ene. "Formel 1 er min passion - ikke McLaren eller Ron Dennis. Jeg drømmer om at vinde Grand Prix - ikke McLaren eller Ron."

Igennem tiden har Coulthard vundet 13 Grand Prix'er - men ingen VM-titler. Igennem tiden har han stået meget i skyggen af sine holdkammerater, først Mika Hakkinen og nu det nye finske håb, Kimi Raikkonen.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk