Bernie Ecclestone må tilsyneladende kede sig i øjeblikket. Først skulle USF1 ændre deres navn og nu skal Force India ændre deres logo. Bernie Ecclestone har opdaget at det logo Force India teamet vil anvende i 2009 sæsonen, synes at ligge for tæt på FOMs eget F1 logo.
Derfor må Force India i gang med at ændre deres logo. Nu kan man jo så tænke at det er mindre opgave at gøre dette. Men nej. Alt hvad der er forsynet med det nu "ulovlige" logo skal have et nyt logo. Det betyder blandt andet de kørerdragter der er lavet med det gamle logo, skal fornyes. Man piller ikke bare et logo af og sætter et nyt på en kørerdragt. Så overholdet den ikke mere sikkerhedsbestemmelserne. Overfladen er brudt og derfor er blandt andet den brandhæmmende effekt minimeret. Det er blot en ting der besværliggør livet for de nu to teams der skal ændre logo og betegnelser. Der er langt flere ting i teamenes brevpapirer, kørerdragter, teambeklædning osv. der skal ændres.
Takuma Sato må efter alt at dømme prøve at finde et sæde helt udenfor Formel 1. Han blev i sidste øjeblik vraget hos Toro Rosso teamet, hvor Sebastien Bourdais fik genvalg. Takuma Sato og hans management gav dog ikke op og prøvede i stedet hos moderteamet Red Bull Racing. Planen var at kunne man ikke få et sæde, så måtte man prøve at få rollen som tredjekører i et af de to teams.
Efter flere forhandlinger gik processen i stå og Takuma Sato er nu igen helt fri på markedet. Nu skal der så tænkes lidt over tingene og en ny strategi iværksættes. Takuma Sato er normalt ikke en der giver så let op. Mulighederne i Formel 1 er dog yderst begrænsede pt. så måske skal han søge i en anden klasse evt. i USA hvis han vil ud at køre i år.
USF1 ændrer navn til US Grand Prix Engineering. Forkortelsen er også klar - USGPE. Det sker fordi FOM med Bernie Ecclestone i spidsen, har påtalt overfor USF1 at anvendelsen af dette navn er ulovligt. FOM har angiveligt retten til at anvende betegnelsen F1. I hvert fald er alle FOM produkter tilføjet med den internationale betegnelse "TM".
Faktisk er det rent justeri der gør at teamet nu skal hedde USGPE. Flere teams anvender betegnelsen F1 i deres teamnavne, dog i forbindelse med blandt andet team. F. eks. Renault F1 Team. Eneste undtagelse fra den regel er WilliamsF1 som har købt sig til retten til at anvende dette navn. Med andre ord et registreret varemærke.
En juridisk spidsfindighed er dog at Formula One Licensing som er et selskab under FOM, i 2007 i retten fik prøvet - og tabte - en sag om retten til at anvende betegnelsen F1. Trods det retslige nederlag har FOM siden anvendt F1 betegnelsen samt "TM" på deres produkter. Ingen har siden reageret, og det er vel efterhånden blevet mere reglen end undtagelsen at FOM bestemmer over F1 betegnelsen. Går det længe nok, bliver det også i udlandet betegnet som kutyme.
Man kunne forstille sig at Peter Windsor og Ken Anderson ville have valgt for eksempel USGP som navn, men den går ikke. Det navn har Indianapolis Motor Speedway med Tony George i spidsen rettighederne til. Nu har man tilføjet Engineering og så er den hjemme.
Nick Heidfeld nåede i løbet af torsdagen at køre 123 omgange, som i morgentimerne primært blev brugt på test af wet setup, mens den planlagte test af nye aerodynamiske tiltag på F1.09-03 raceren om eftermiddagen måtte aflyses på grund af alt for kraftig bind, her blev der så i stedet testet forskellige mekaniske komponenter samt dry setup.
Ferrari køreren Kimi Raikkonen der satte næsthurtigste tid, brugte dagen testede holdbarhed på både motor og gearkasse i F60 modellen, ligesom han sammen med teamet testede pitstop.
På 3. pladsen om den regerende verdensmester Lewis Hamilton i sin McLaren MP4-24, der startede dagen med en 'kør tør' test for at tjekke benzinforbruget på raceren, hvorefter han fortsatte med test af forskellige setup på raceren.
Hans dag sluttede dog lidt før planlagt, da en kastevind sendte ham af banen, og baglæns ind i dækbarrieren. Skønt hastigheden i ulykkesøjeblikket var under 50 km/t., var det kom til at bagspoileren knækkede af og bagvognen på McLaren raceren blev så beskadiget, at teamet ikke kunne nå at få den på banen igen.
Mark Webber fra Red Bull teamet kørte sig til 4. hurtigste tid i teamets nye RB5 02 model, og han kom først på banen over middag, da han havde brug for en helt tør bane til de dæk test han udførte for Bridgestone - test der var rettet mod 2010 sæsonen!
På 5. pladsen kom Kazuki Nakajima der kørte 54 omgange i sin Williams FW31, hvorunder han testede aerodynamiske komponenter samt mekanisk setup.
Sidste mand på banen i går var Jarno Trulli fra Toyota teamet, der ligesom Mark Webber testede 2010 dæk for Bridgestone.
Trulli nåede i den forbindelse at køre 38 omgange i TF109-03 raceren.
Torsdagens tider fra Jerez:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:20,052 | 123 |
2 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:20,404 | 112 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:21,272 | 58 |
4 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:22,219 | 47 |
5 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:22,226 | 54 |
6 | Jarno Trulli | Toyota | 1:23,119 | 38 |
Det fem testdage på Jerez de la Frontera banen er nu slut, og Formel 1 teamne drager nu til Circuit de Catalunya ved Barcelona, hvor de på mandag tager hul på en ny testrunde - fra den 9. til den 12. marts.
Derefter vender kørerne tilbage til Jerez for at køre den sidste fælles test den 15. til 17. marts, hvorefter alt pakkes ned og sendes til Australien, så det er klar til sæsonens første Formel 1 Grand Prix i Albert Park i Melbourne den 27. - 29. marts.