Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.3.2001
 Ferrari tester på Fiorano
 Regazzoni - Ud med Mosley
 Herbert hurtigst på Silverstone
 Panis sur over straf
 Nye afkørselsområder på Silverstone
 Kimi bliver hos os
 Villeneuve kører i Malaysia
 
7.3.2001
 Malaysias Grand Prix - Sikkerheden
 Tillykke til Sauber
 

Hop til top8.3.2001

Ferrari tester på Fiorano

Ingen kan beskylde Ferrari for ikke at arbejde seriøst med henblik på en fornyelse af sidste års mesterskab. Bare 48 timer efter sejren i Melbourne begyndte teamets italienske testkører Luca Badoer sit arbejde på Ferraris hjemmebane - Fiorano. Den arrogante italienske stil er tilsyneladende en myte. Det var heller ikke ligefrem ligegyldighed, der kendetegnede Ferraris indsats i det australske Grand Prix på Albert Park i søndags. Ferrari med Michael Schumacher i front præsterede at hive 14 point og en overlegen sejr med hjem til Italien. Der blev lagt hårdt ud fra starten, og der er ingen grund til fra teamets side ikke at se med optimisme på resten af sæsonen. Jean Todt roser den nye racer - F2001 for at være medvirkende til succesen:
Den 18. marts kommer Formel 1 så til Sepang i Malaysia, hvor Ferrari vil forsøge at gentage succesen fra sidste år, da Schumacher sikrede sit team konstruktørernes VM.

I mellemtiden fortsætter testene på Fiorano. Badoer kørte i onsdags i den årgamle F2000 og fik kørt 87 omgange med en bedste tid på 1:01.458. Torsdag var det Rubens Barrichello der overtog, dog i den nye F2001 racer.

Julia

XT  


Hop til top
Regazzoni - Ud med Mosley

Efter ulykken i Australien langer den tidligere Formel 1-kører Clay Regazzoni ud efter FIA-præsident Max Mosley.

Den schweiziske kører, som selv har er blevet mærket for livet efter et uheld da han i 1980 blev lammet i et uheld i Long Beach, langer ud efter Mosleys manglende gennemslagskraft og skyden skylden på andre. "Jeg er ikke enig i den måde som Formel 1 køres," siger Regazzoni der sejrede 5 gange i Formel 1-karrieren. "Meget lidt har ændret sig siden uheldet med Ayrton Senna, og inden for seks måneder er to frivillige officials blevet dræbt af dæk der er fløjet af ødelagde racere," siger han videre.

En del af skylden lægger han over på Max Mosley. "Når Mosley siger at ingeniørerne har misforstået den fremgang som racerne har i år, så bør han trække sig. De skulle have elimineret bremseraf kul og indført stålbremser, og gå tilbage til manuelt gearskifte og reducere motorkraften," mener schweizeren.

Derudover giver han røg til de to kørere. "Villeneuve skulle have det røde kort, og selv Barrichello burde have været straffet for uheldet med Frentzen," siger han kontant.

BB  


Hop til top
Herbert hurtigst på Silverstone

Formel 1 vente tilbage til testarbejdet, og det samme gjorde den tidligere kører, Johnny Herbert. Endda med stor succes, idet han kørte hurtigste tid.

Herbert, der sidste år kørte for Jaguar kørte således i den gamle A21'er med en Asiatech-motor ilagt, hvorfor han kunne køre hurtigere end Mark Webber i Benetton. "Det er godt at være i en Formel 1-racer igen og jeg ser frem til at arbejde med Arrows," siger Herbert der i år er testkører (nogle vil sige i mangel af bedre...) I dag får han så lov at prøve den nye Arrows-racer. "Jeg ser frem til i morgen (i dag, red.) hvor jeg skal køre A22'eren, og det vil være godt at se karakteristikken af dette års racer," siger Herbert.

Hos Benetton havde man testkører Mark Webber i aktion på førstedagen af tre dages test. Australieren kørte 54 omgange og evaluerede dæk og software til det kommende grand prix.

En del af fokus blev sat på Jaguar der havde deres to testkørere i aktion. Tomas Scheckter var i stand til at slå Pedro de la Rosa i spanierens første test for Jaguar - som omtalt tidligere har det været en meget kontroversiel aftale som de la Rosa og Jaguar har indgået. "Det var godt at komme tilbage i en Formel 1-racer igen. Vi udførte noget opsætingsarbejde sammen med dæktest," forklarer Scheckter. Det har også været godt at arbejde sammen med teamets nye testkører. "At arbejde sammen med Pedro var ret værdifuldt, og jeg ser frem til at være tilbage bag rattet i morgen," siger sydafrikaneren.

Derudover var de la Rosa også godt tilfreds med at teste for Jaguar. "Jeg brugte dagen til at blive bekendt med R2'eren," siger den tidligere Arrows-kører og kortvarige Prost-testkører. "Jeg ser frem til at spille en rolle i udviklingen af dette års racer," fortsætter han - spanieren tester i yderligere to dage.

Sidste mand på skansen var Marc Gene i Williams. De havde ombyggede FW22'ere med til testen. "Jeg er glad for at kunne komme tilbage her til Silverstone," siger Gene lykkeligt. Han har tidligere boet i England under sit ophold på universitetet, og kender derfor den britiske kultur. "Marc kører begge racere og vi tester også komponenters holdbarhed forud for det malaysiske grand prix," forklarer Sam Michael.

Testtider fra Silverstone, onsdag den 7. marts 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Johnny HerbertArrows-Asiatech1:25,43139
2.Mark WebberBenetton-Renault1:25,79354
3.BB  


Hop til top
Panis sur over straf

Hans første indsats for BAR teamet, var egentlig ikke så tosset endda, men en fejl under gult flag gjorde, at han blev henvist fra 4 pladsen til 7 pladsen.

Straks efter Grand Prix'et i Albert Park, nedlagde Sauber en dobbelt protest. Protesten gik i al sin enkelthed ud på, at to kørere havde overhalet Nick Heidfeld under en gultflagsfase. De to kørere skulle ifølge protesten være Jos Verstappen og Olivier Panis. Officials og stewards trådte straks sammen og behandlede protesten.

Dommen blev som vi kender det nu, nemlig at begge fik idømt en tidsstraf. 25 sekunder blev lagt til deres tid, det kostede Jos Verstappen en enkelt placering, mens Olivier Panis gled fra 4 pladsen ned til 7 pladsen, og dermed uden for pointene. Noget som begge Sauber kørere har nydt godt af. Men Olivier Panis er ikke tilfreds med dommen, som jo altså gik ham imod.

Olivier Panis:
"Jeg så aldrig de gule flag. Heidfeld har skabt problemer for mig hele weekenden. Det som gør mig rasende er, at jeg er fundet skyldig uden egentlige beviser. Der er ikke blevet rapporteret noget fra banens officials, det hele er baseret på påstande fra Nick Heidfeld. Det er hans ord imod mine, og nu siger de at det er ham der har ret. Jeg overhalede ham på den anden side af banen, men ikke hvor der var gule flag. Der var ikke nogen biler der var stoppet ved eller på banen. Jeg ved ikke hvordan Nick kunne se dem, fordi da jeg overhalede ham, prøvede han at lukke af for mig, og hans bil rørte endda ved min."

Spørgsmålet er så, under hvilken form for gule flag, Panis skulle have overhalet. Er det under alm. gule flag, er det forbudt at overhale på den strækning, som er markeret med gule flag. Er det derimod under safetycar, er der gule flag hele vejen rundt, og så er det forbudt at overhale overhovedet.

PDL  


Hop til top
Nye afkørselsområder på Silverstone

Efter dette års engelsk Grand Prix, skal Silverstone forsætte ombygningen af banen. Som noget nyt vil sandgravene blive afløst af en ny og anderledes belægning.

Så sent som ved det australske Grand Prix, blev der endnu en gang stillet spørgsmål ved, hvor sikre sandgravene er. Michael Schumachers Ferrari tippede rundt efter at have ramt en forhøjning ved sandet, og da bilen fik kontakt med sandet, blev bilen kastet yderligere rundt. Bl.a. derfor har BRDC, som ejer Silverstone store planer om at sandgravene skal væk og erstattes af en asfalt som har en utrolig høj friktion, og dermed yder en meget stor bremseeffekt på en bil. FIA som skal godkende disse planer, er foreløbig meget positiv overfor tankerne med højfriktions asfalt. Sandet får netop skyld for at gribe for hårdt fat i bilerne, og i mange tilfælde får dem til at tippe rundt, og endda rulle eller kaste dem videre rundt i luften. Jackie Stewart udtaler sig om planerne i sin egenskab af præsident for BRDC: ”Højfriktions asfalten betyder, at bilerne vil skride, men dog i et begrænset omfang. Der var jo ingen tvivl om, at Michael Schumachers tilfælde fik bilen fat i sandet, og tippede over. Når vi endeligt skal beslutte os for ændringsplanerne, er det så godt som sikkert at Silverstone vil få denne asfalttype, og jeg tror at andre baner vil følge efter med lignende ændringer.”

Der er forlydender fremme om, at bl.a. Hungaroring og Spa vil bruge denne asfalttype i visse sving allerede i år. FIA er nået så langt, at man vil anbefale brugen af højfriktions asfalt, når der skal bygges nye baner. Men ikke alle er lige tilfredse med, at der skal bruges asfalt i stedet for sand. Bl.a. Eddie Irvine mener, at asfalten ikke vil være den optimale løsning, i hvert fald ikke alle steder. ”Opstår der en fejl ved enten bremser eller affjedring, vil asfalten ikke hjælpe nogen. Så man finde ud af, hvad den mest sandsynlige årsag er, og så arbejde udfra det.”

McLaren boss, Ron Dennis, er også lidt skeptisk overfor den nye asfalt: ”Jeg mener personligt, at denne nye overflade måske er udmærket løsning generelt set. Hvis en bil kommer i spin, og dækkene ikke er for slidte, så vil det bremse bilen. Men det er en uafprøvet teori, og jeg tror ikke at det skal godkendes, før der har været nogle tests.”

PDL  


Hop til top
Kimi bliver hos os

Peter Sauber er ovenud tilfreds med Kimi Räikkönen. Da det blev kendt, Sauber havde tegnet kontrakt med den unge finne, skabte det en del uro.

Uroen kom pga. at Räikkönen ingen superlicens havde. Og indtil videre deltager han kun i Formel 1 feltet på en prøvelicens. Problemet er, at han kun har 23 løb med som erfaring, og det fra en noget lavere klasse, nemlig Formel Renault. Men hvis han forsætter de samme takter i de næste løb, er der vel ingenting til hinder for, at han får en permanent superlicens. Der er dog rygter fremme om, at andre har set det talent som han besidder. Bl.a. Ferrari skulle ifølge rygterne være meget interesseret i finnen, og har måske endda tegnet en forhåndskontrakt med ham, men det bliver kraftigt afvist af Peter Sauber.

Peter Sauber:
"Vi er ikke i en position, hvor vi kan tiltrække de store kørere. Vi har derfor vovet at den tage risiko, der er i at tegne en langtidskontrakt med Räikkönen. Jeg ønsker ikke at tjene penge på ham, han skal køre løb for mig. Det første resultat var dog langt bedre end vi turde håbe på. Kimi udførte lidt af et mirakel. Han kørte med de samme tider som holdkammeraten, Nick Heidfeld, og også som Heinz-Harald Frentzen i de sidste 15 omgange."

Alain Prost er fuld på linje med Peter Sauber: "Man kan tydeligt se, at han fortjener en plads i feltet. Der er ikke mange kørere i dag, som skiller sig ud fra de andre."

Kimi Räikkönen kvalificerede sig som nr. 13 og sluttede løbet på 6 pladsen, og tjente altså 1 point til sig selv og teamet. Han blev dog hjulpet lidt på vej af Olivier Panis, der blev deklassificeret efter løbets afslutning.

PDL  


Hop til top
Villeneuve kører i Malaysia

Jacques Villeneuve er næsten i hver sæson god for et ret heftigt stunt. I søndags præsterede han endnu et, dog ikke af egen fri vilje.

Flyveturen i søndags var ikke af de sjove. Efter ulykken lod han sig transportere tilbage til pittet på bagsædet af en de mange scootere der næsten altid er ved banerne. Han kom ikke til nogen lægeundersøgelse, men måske kunne det have betalt sig. Da dagen var omme kom ømheden og smerterne. Han måtte alligevel en tur på hospitalet, for at få tjekket ryggen som var meget øm. Der har så også vist sig, at han har fået nogle alvorlige knubs, men lægerne har meldt ham klar nu.

Villeneuves gode ven og teamboss, Craig Pollock, mener at han under alle omstændigheder skulle have været på hospitalet til et lægetjek. Men han kender også Jacques Villeneuve og ved at han nok skal blive klar.

Craig Pollock:
”En kører kan fortælle dig at han føler sig ok, men det betyder ikke nødvendigvis at han er det. Jacques skulle have været på hospitalet, fordi det var en meget alvorlig ulykke. Det var et forfærdeligt chok og en meget ubehagelig oplevelse for ham. Hans sympati ligger hos familien til afdøde, men han ved også, at han må i gang igen. Ikke mange vil være i stand til at sætte sig bag rattet igen efter sådan en ulykke, men han har en meget stærk karakter. Han er fast besluttet på, at han igen skal ud og køre for at samle points til teamet. Jeg ved at han vil arbejde hårdt på ikke at lade ulykken få indflydelse på hans præstation.”

Man kan måske undre sig over, at ingen officials eller medlemmer af lægestaben forlangte, at han skulle igennem et lægetjek. Måske er der endnu en opgave for sikkerhedskomiteerne at arbejde med.

PDL  


 

Hop til top7.3.2001

Malaysias Grand Prix - Sikkerheden

Oven på den tragiske ulykke i Australien i søndags, har chefen for Sepang banen allerede meldt ud om, hvad man vil foretage sig for at undgå lignende ulykker.

Allerede sidste år, blev den ellers nye bane forbedret flere steder. Bl.a. er pitmuren blevet forhøjet med et gennemsigtigt skjold. En sandgrav ved det første sving er blevet forøget i størrelse. Man har lavet et drænsystem, som skal lede vand væk fra banen i tilfælde af voldsom regn.

Chefen for Sepang banen, Azmi Murad, har netop udtalt, at de officials og marshalls der skal udføre deres pligter ud på banen, skal gennemgå et kursus inden det Malaysiske Grand Prix løber af stabelen. Kurset indeholder bl.a. en gennemgang af alle sikkerhedsprocedurer. Og man er klar til at skærpe disse procedurer yderligere, hvis det er påkrævet. Og det vil man se på i de kommende dage. Man vil for alt i verden undgå yderligere dødsulykker. 2 dødsulykker indenfor 5 Grand Prix’er er nok.

For øvrigt er det stadigt muligt at få billetter til det Malaysiske Grand Prix. I øjeblikket er der kun solgt ca. 25% af billetterne, men man er i Malaysia ikke så bekymret endnu for at de ikke bliver solgt.

PDL  


Hop til top
Tillykke til Sauber

Disse ord kommer fra Michael Schumacher, som roser Sauber teamet for deres flotte indsats i åbningsløbet i Australien.

Efter at resultatet af søndagens Grand Prix var blevet revideret, så det godt ud for Ferrari. På grund af Olivier Panis's tidsstraf, som gjorde at han blev placeret uden for pointene, ja så rykkede bl.a. de to Sauber biler ind i på de pointsgivende placeringer. Sagt på en måde, så er der 4 biler i top seks med Ferrari motorer. Sauber bilerne er ganske vist monteret med Ferrari motoren fra sidste år, men det gør jo ikke indsatsen mindre prisværdig.

Michael Schumacher:
"Et stort tillykke til Sauber. De gjorde rigtig godt i Australien. Allerede under en test på Mugello for en månes tid siden, imponerede de meget, og nu har de scoret 4 points."

Og Michael Schumacher har også nogle roser til specielt Kimi Räikkönen. Michael Schumacher er en af de få som ikke kritiserede FIA's beslutning om at give Kimi Räikkönen en midlertidig superlicens. "Hvis en nybegynder som Räikkönen kan sætte sig i en bil og klare det så godt, så har han også ret til at køre i Formel 1. Nick Heidfeld sluttede lige bag os. Tillykke til dem begge. Ferrari motorerne scorede flere points end nogen anden i Australien."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk