I mellemtiden fortsætter testene på Fiorano. Badoer kørte i onsdags i den årgamle F2000 og fik kørt 87 omgange med en bedste tid på 1:01.458. Torsdag var det Rubens Barrichello der overtog, dog i den nye F2001 racer.
Julia
Den schweiziske kører, som selv har er blevet mærket for livet efter et uheld da han i 1980 blev lammet i et uheld i Long Beach, langer ud efter Mosleys manglende gennemslagskraft og skyden skylden på andre. "Jeg er ikke enig i den måde som Formel 1 køres," siger Regazzoni der sejrede 5 gange i Formel 1-karrieren. "Meget lidt har ændret sig siden uheldet med Ayrton Senna, og inden for seks måneder er to frivillige officials blevet dræbt af dæk der er fløjet af ødelagde racere," siger han videre.
En del af skylden lægger han over på Max Mosley. "Når Mosley siger at ingeniørerne har misforstået den fremgang som racerne har i år, så bør han trække sig. De skulle have elimineret bremseraf kul og indført stålbremser, og gå tilbage til manuelt gearskifte og reducere motorkraften," mener schweizeren.
Derudover giver han røg til de to kørere. "Villeneuve skulle have det røde kort, og selv Barrichello burde have været straffet for uheldet med Frentzen," siger han kontant.
Herbert, der sidste år kørte for Jaguar kørte således i den gamle A21'er med en Asiatech-motor ilagt, hvorfor han kunne køre hurtigere end Mark Webber i Benetton. "Det er godt at være i en Formel 1-racer igen og jeg ser frem til at arbejde med Arrows," siger Herbert der i år er testkører (nogle vil sige i mangel af bedre...) I dag får han så lov at prøve den nye Arrows-racer. "Jeg ser frem til i morgen (i dag, red.) hvor jeg skal køre A22'eren, og det vil være godt at se karakteristikken af dette års racer," siger Herbert.
Hos Benetton havde man testkører Mark Webber i aktion på førstedagen af tre dages test. Australieren kørte 54 omgange og evaluerede dæk og software til det kommende grand prix.
En del af fokus blev sat på Jaguar der havde deres to testkørere i aktion. Tomas Scheckter var i stand til at slå Pedro de la Rosa i spanierens første test for Jaguar - som omtalt tidligere har det været en meget kontroversiel aftale som de la Rosa og Jaguar har indgået. "Det var godt at komme tilbage i en Formel 1-racer igen. Vi udførte noget opsætingsarbejde sammen med dæktest," forklarer Scheckter. Det har også været godt at arbejde sammen med teamets nye testkører. "At arbejde sammen med Pedro var ret værdifuldt, og jeg ser frem til at være tilbage bag rattet i morgen," siger sydafrikaneren.
Derudover var de la Rosa også godt tilfreds med at teste for Jaguar. "Jeg brugte dagen til at blive bekendt med R2'eren," siger den tidligere Arrows-kører og kortvarige Prost-testkører. "Jeg ser frem til at spille en rolle i udviklingen af dette års racer," fortsætter han - spanieren tester i yderligere to dage.
Sidste mand på skansen var Marc Gene i Williams. De havde ombyggede FW22'ere med til testen. "Jeg er glad for at kunne komme tilbage her til Silverstone," siger Gene lykkeligt. Han har tidligere boet i England under sit ophold på universitetet, og kender derfor den britiske kultur. "Marc kører begge racere og vi tester også komponenters holdbarhed forud for det malaysiske grand prix," forklarer Sam Michael.
Testtider fra Silverstone, onsdag den 7. marts 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Johnny Herbert | Arrows-Asiatech | 1:25,431 | 39 |
2. | Mark Webber | Benetton-Renault | 1:25,793 | 54 |
3. | BB Hans første indsats for BAR teamet, var egentlig ikke så tosset endda, men en fejl under gult flag gjorde, at han blev henvist fra 4 pladsen til 7 pladsen.Straks efter Grand Prix'et i Albert Park, nedlagde Sauber en dobbelt protest. Protesten gik i al sin enkelthed ud på, at to kørere havde overhalet Nick Heidfeld under en gultflagsfase. De to kørere skulle ifølge protesten være Jos Verstappen og Olivier Panis. Officials og stewards trådte straks sammen og behandlede protesten. Dommen blev som vi kender det nu, nemlig at begge fik idømt en tidsstraf. 25 sekunder blev lagt til deres tid, det kostede Jos Verstappen en enkelt placering, mens Olivier Panis gled fra 4 pladsen ned til 7 pladsen, og dermed uden for pointene. Noget som begge Sauber kørere har nydt godt af. Men Olivier Panis er ikke tilfreds med dommen, som jo altså gik ham imod. Olivier Panis: Spørgsmålet er så, under hvilken form for gule flag, Panis skulle have overhalet. Er det under alm. gule flag, er det forbudt at overhale på den strækning, som er markeret med gule flag. Er det derimod under safetycar, er der gule flag hele vejen rundt, og så er det forbudt at overhale overhovedet. PDL Efter dette års engelsk Grand Prix, skal Silverstone forsætte ombygningen af banen. Som noget nyt vil sandgravene blive afløst af en ny og anderledes belægning.Så sent som ved det australske Grand Prix, blev der endnu en gang stillet spørgsmål ved, hvor sikre sandgravene er. Michael Schumachers Ferrari tippede rundt efter at have ramt en forhøjning ved sandet, og da bilen fik kontakt med sandet, blev bilen kastet yderligere rundt. Bl.a. derfor har BRDC, som ejer Silverstone store planer om at sandgravene skal væk og erstattes af en asfalt som har en utrolig høj friktion, og dermed yder en meget stor bremseeffekt på en bil. FIA som skal godkende disse planer, er foreløbig meget positiv overfor tankerne med højfriktions asfalt. Sandet får netop skyld for at gribe for hårdt fat i bilerne, og i mange tilfælde får dem til at tippe rundt, og endda rulle eller kaste dem videre rundt i luften. Jackie Stewart udtaler sig om planerne i sin egenskab af præsident for BRDC: ”Højfriktions asfalten betyder, at bilerne vil skride, men dog i et begrænset omfang. Der var jo ingen tvivl om, at Michael Schumachers tilfælde fik bilen fat i sandet, og tippede over. Når vi endeligt skal beslutte os for ændringsplanerne, er det så godt som sikkert at Silverstone vil få denne asfalttype, og jeg tror at andre baner vil følge efter med lignende ændringer.” Der er forlydender fremme om, at bl.a. Hungaroring og Spa vil bruge denne asfalttype i visse sving allerede i år. FIA er nået så langt, at man vil anbefale brugen af højfriktions asfalt, når der skal bygges nye baner. Men ikke alle er lige tilfredse med, at der skal bruges asfalt i stedet for sand. Bl.a. Eddie Irvine mener, at asfalten ikke vil være den optimale løsning, i hvert fald ikke alle steder. ”Opstår der en fejl ved enten bremser eller affjedring, vil asfalten ikke hjælpe nogen. Så man finde ud af, hvad den mest sandsynlige årsag er, og så arbejde udfra det.” McLaren boss, Ron Dennis, er også lidt skeptisk overfor den nye asfalt: ”Jeg mener personligt, at denne nye overflade måske er udmærket løsning generelt set. Hvis en bil kommer i spin, og dækkene ikke er for slidte, så vil det bremse bilen. Men det er en uafprøvet teori, og jeg tror ikke at det skal godkendes, før der har været nogle tests.” PDL Peter Sauber er ovenud tilfreds med Kimi Räikkönen. Da det blev kendt, Sauber havde tegnet kontrakt med den unge finne, skabte det en del uro.Uroen kom pga. at Räikkönen ingen superlicens havde. Og indtil videre deltager han kun i Formel 1 feltet på en prøvelicens. Problemet er, at han kun har 23 løb med som erfaring, og det fra en noget lavere klasse, nemlig Formel Renault. Men hvis han forsætter de samme takter i de næste løb, er der vel ingenting til hinder for, at han får en permanent superlicens. Der er dog rygter fremme om, at andre har set det talent som han besidder. Bl.a. Ferrari skulle ifølge rygterne være meget interesseret i finnen, og har måske endda tegnet en forhåndskontrakt med ham, men det bliver kraftigt afvist af Peter Sauber. Peter Sauber: Alain Prost er fuld på linje med Peter Sauber: "Man kan tydeligt se, at han fortjener en plads i feltet. Der er ikke mange kørere i dag, som skiller sig ud fra de andre." Kimi Räikkönen kvalificerede sig som nr. 13 og sluttede løbet på 6 pladsen, og tjente altså 1 point til sig selv og teamet. Han blev dog hjulpet lidt på vej af Olivier Panis, der blev deklassificeret efter løbets afslutning. PDL Jacques Villeneuve er næsten i hver sæson god for et ret heftigt stunt. I søndags præsterede han endnu et, dog ikke af egen fri vilje.Flyveturen i søndags var ikke af de sjove. Efter ulykken lod han sig transportere tilbage til pittet på bagsædet af en de mange scootere der næsten altid er ved banerne. Han kom ikke til nogen lægeundersøgelse, men måske kunne det have betalt sig. Da dagen var omme kom ømheden og smerterne. Han måtte alligevel en tur på hospitalet, for at få tjekket ryggen som var meget øm. Der har så også vist sig, at han har fået nogle alvorlige knubs, men lægerne har meldt ham klar nu. Villeneuves gode ven og teamboss, Craig Pollock, mener at han under alle omstændigheder skulle have været på hospitalet til et lægetjek. Men han kender også Jacques Villeneuve og ved at han nok skal blive klar. Craig Pollock: Man kan måske undre sig over, at ingen officials eller medlemmer af lægestaben forlangte, at han skulle igennem et lægetjek. Måske er der endnu en opgave for sikkerhedskomiteerne at arbejde med. PDL 7.3.2001 Malaysias Grand Prix - SikkerhedenOven på den tragiske ulykke i Australien i søndags, har chefen for Sepang banen allerede meldt ud om, hvad man vil foretage sig for at undgå lignende ulykker.Allerede sidste år, blev den ellers nye bane forbedret flere steder. Bl.a. er pitmuren blevet forhøjet med et gennemsigtigt skjold. En sandgrav ved det første sving er blevet forøget i størrelse. Man har lavet et drænsystem, som skal lede vand væk fra banen i tilfælde af voldsom regn. Chefen for Sepang banen, Azmi Murad, har netop udtalt, at de officials og marshalls der skal udføre deres pligter ud på banen, skal gennemgå et kursus inden det Malaysiske Grand Prix løber af stabelen. Kurset indeholder bl.a. en gennemgang af alle sikkerhedsprocedurer. Og man er klar til at skærpe disse procedurer yderligere, hvis det er påkrævet. Og det vil man se på i de kommende dage. Man vil for alt i verden undgå yderligere dødsulykker. 2 dødsulykker indenfor 5 Grand Prix’er er nok. For øvrigt er det stadigt muligt at få billetter til det Malaysiske Grand Prix. I øjeblikket er der kun solgt ca. 25% af billetterne, men man er i Malaysia ikke så bekymret endnu for at de ikke bliver solgt. PDL Disse ord kommer fra Michael Schumacher, som roser Sauber teamet for deres flotte indsats i åbningsløbet i Australien.Efter at resultatet af søndagens Grand Prix var blevet revideret, så det godt ud for Ferrari. På grund af Olivier Panis's tidsstraf, som gjorde at han blev placeret uden for pointene, ja så rykkede bl.a. de to Sauber biler ind i på de pointsgivende placeringer. Sagt på en måde, så er der 4 biler i top seks med Ferrari motorer. Sauber bilerne er ganske vist monteret med Ferrari motoren fra sidste år, men det gør jo ikke indsatsen mindre prisværdig. Michael Schumacher: Og Michael Schumacher har også nogle roser til specielt Kimi Räikkönen. Michael Schumacher er en af de få som ikke kritiserede FIA's beslutning om at give Kimi Räikkönen en midlertidig superlicens. "Hvis en nybegynder som Räikkönen kan sætte sig i en bil og klare det så godt, så har han også ret til at køre i Formel 1. Nick Heidfeld sluttede lige bag os. Tillykke til dem begge. Ferrari motorerne scorede flere points end nogen anden i Australien." PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|