Der var dog tale om en lukket test, der alene skulle give teamet mulighed for at få Alesis input til hvordan raceren fungerede. Over de tre dage fik den nu tidligere Formel 1-kører og kommende DTM-kører for Mercedes, 224 omgange i raceren. Det primære fokus lå i at udvikle dæk for Michelin.
"Det betyder meget for mig at jeg efter 13 år i Formel 1 har fået chancen for at køre en McLaren-racer. Gennem min karriere har McLaren altid bygget imponerende racere og har været det team alle ville slå, så det har været en stor uge for mig," siger en ganske imponeret Alesi. "Vi havde et par positive dage efter et planlagt program, og jeg har nydt at arbejde med McLaren-teamet. De var meget professionelle og venlige, og vi har arbejdet hårdt, hvilket kan ses i den samlede distance og omgange som vi fik i regnvejr. Jeg ser nu frem til starten af DTM-sæsonen, og koncentrerer mig om at køre for Mercedes i DTM," slutter franskmanden der om halvanden måned kører sit første DTM-løb på Hockenheim.
Jean Alesi i fuld sving i test for McLaren - bemærk hans navn på siden af raceren!
(Foto: Daimler Chrysler)
Martin Whitmarsh takker også for indsatsen. "McLaren havde en produktiv uge med Jean Alesi på Le Castellet-banen. Det var en værdifuld øvelse at få andre meninger, især af en der er så erfaren som Jean," siger Whitmarsh. Norbert Haug takker også for det bidrag som Alesi har givet. "Han havde meget travlt med at køre 1.300 kilometer – det er mere end fire Grand Prix'er på tre dage," siger han og understreger igen-igen at det er DTM at Alesi skal køre i 2002. "Jean fokuserer nu på det fortsatte DTM-testprogram og den næste test finder sted på Paul Ricard allerede den 9. og 10. marts," slutter Mercedes-bossen.
'Den sidste F1-test venter mig?' Mon dog...
(Foto: Daimler Chrysler)
I går (torsdag) kørte Luca Badoer mere end 100 omgange på Ferraris testbane i solskin. Luca Badoer startede testen kl. 9:30, og sluttede først kl. 18:30. Luca Badoers bedste tid var 1: 23.261.
Mens Luca Badoer tester Mugello banen, så holder Ferraris anden testkører Luciano Burti hjulene i gang på Ferraris anden testbane i Fiorano . I går gennemførte Luciano Burti i alt 136 omgange i F2001, og dagens bedste tid lød på 59.591 sekunder. Udover at køre en masse omgange, så øvede Luciano Burti også en del starter.
Ferrari har besluttet sig for at man ved det næste Grand Prix igen vil bruge F2001. Man er stadig ikke sikker på om F2002 kan klare at køre et helt løb, og selv om F2002 nu efterhånden har kørt mange testkilometer, så satser teamet alligevel på det sikre.
Begge testkørere forsætter med at teste fredag.
FIAs topchef, Max Mosley, har det ind imellem med at komme med nogle kontroversielle udtalelser. Nu har han gjort det igen. Max Mosley og Ron Dennis har i lang tid været noget på kant af hinanden. Specielt når det gælder et ord på 7 bogstaver, nemlig Ferrari. Ron Dennis har i flere år mere eller mindre beskyldt FIA og især Max Mosley for at favorisere Ferrari i tvivlstilfælde.
Nu tager Max Mosley til genmæle efter flere angreb fra Ron Dennis og siger at det er vist noget der foregår i Ron Dennis's fantasiverden.
Max Mosley:
"Der kommer mange store ord fra en Formel 1 manager som man skulle tro mangler en god del vejledning. Sandheden er den at der ikke er noget tilhørsforhold til Ferrari og slet ikke hvis man spørger Michael Schumacher. Jeg tror at han følte specielt i hans tid hos Benetton, at der var meget der gik ham imod. Vi er meget opmærksomme på ikke at være partiske, og især når det gælder det italienske team. Hvis man kan forestille sig den situation, at FIAs præsident er italiener, at manden der styrer det hele er italiener, at de fleste teams er italienske og at der kun var et engelsk team, så kan man tillade sig at være bekymret. Det er faktisk den situation Ferrari er i. Vi gør alt for at forsikre alt og alle om at Ferrari ikke bliver behandlet anderledes end alle andre."
Ferrari startede sæsonen med kort før det australske GP at meddele at man ville anvende F2001 modellen i Australien og måske også i de to efterfølgende GP'er. Det kom som en overraskelse for mange, da Ferrari jo havde præsenteret den nye F2002 og kørte fremragende testtider med den. Men måske har det været planlagt allerede sidste sæson, at det var det man ville gøre.
I hvert fald overrasker det dog ikke Renaults tekniske direktør, Mike Gascoyne. Han mener at det er ren og skær spekulation fra Ferraris side og at det egentligt var ganske tydeligt i den sidste del af sidste sæson, at det var det Ferrari ville gøre.
Mike Gascoyne har bl.a. sagt at de andre teams måtte kunne se det komme, da Ferrari sidste år modsatte sig mange af de ændringer der er vedtaget til i år, da disse var til diskussion og debat i flere møder for alle teams. Specielt de regler der skulle forbyde at man ikke kunne anvende den samme bil i år som sidste år. Mike Gascoyne mener at Ferrari allerede da havde besluttet at bruge F2001 modellen i de første løb i år. Han bebrejder dem dog ikke, specielt ikke når så stort et team har råd til at gøre det.
Mike Gascoyne:
"De (Ferrari) gik og vred sig i hænderne det meste af sidste sæson for at sikre sig at man i år kunne anvende sidste års model. Jeg tror ikke ligefrem at de gjorde det for Minardis skyld. Jeg tror at det hele tiden har været meningen at bruge sidste års model. For store teams som kan lave store ændringer på bilen i løbet af sæsonen, er det stor fornuft i at bruge den gamle model til de oversøiske løb i starten af sæsonen. Man har reservedele klar hvis der skulle ske noget, ellers kan det være svært at få nye dele frem i tide. Der er meget sund fornuft i det."
Rubens Barrichello har det svært med teamordrer, eller rettere sagt havde. Sidste år var han ikke populær hos Ferrari ledelsen efter at han flere gange måtte give sig for Michael Schumacher. Hans utilfredshed kom i særdeleshed til udtryk ved det østrigske GP, hvor han først på sidste omgang gav plads til Michael Schumacher. Ved den efterfølgende pressekonference lyste trodsen og utilfredsheden ganske tydeligt ud af ham.
Men nu skal det være anderledes. Rubens har nemlig lovet teamet at han ikke vil ytre sig om teamordrer mere. Et løst rygte taler endda om at det faktisk står i hans kontrakt at han ikke skal vige pladsen hvis han fører et løb. I Østrig førte han ikke løbet men var dog foran Michael Schumacher.
Rubens Barrichello:
"Jeg vil ikke beklage mig mere. Hvis jeg ikke kan vinde et løb, vil jeg fra nu af tænke fremad i stedet, og prøve at finde ud af hvordan jeg kan vinde det næste GP i stedet for."
Jean Todt:
"Efter min mening har han nu den rigtige indstilling. Det vil hjælpe ham fremad i denne sæson."
Rubens Barrichello er næsten også nødt til at affinde sig med at én vis hr. Schumacher i de fleste tilfælde vil få første prioritet. Barrichellos kontrakt udløber efter denne sæson, så hvis han vil sikre sig sin forsatte plads hos Ferrari, må han affinde sig med de faktiske omstændigheder i teamet og i stedet bliver den bedste andenkører.
En hel del sponsorere har sagt deres sponsorat i Formel 1 fra. Specielt efter 11 september har de respektive teams kunnet mærke en nedgang. Også Arrows har mærket det og nu er Tom Walkinshaw med på det forslag der skal begrænse antallet af anvendte motorer under en GP weekend.
Arrows er et af de to teams som skal betale for en motor. Det betyder at der er en ekstra omkostning i forhold til alle andre teams, minus et. Jaguar/Cosworth tager sig sikkert godt betalt for deres motorleverance til Arrows. Det gør at Tom Walkinshaw som den gode skotte han er, er med på det forslag som skal begrænse antallet af anvendte motorer under en GP weekend.
Tom Walkinshaw:
"Forslaget som nu har cirkuleret i et stykke tid lyder meget godt. De parametre som det indeholder, vil ikke trække nogen ned. Medmindre at noget ikke bliver gjort, vil de stigende omkostninger som vi har set i de seneste år, vil vi med tiden se at der kun er nogle få teams som har råd til at have 2 biler kørende. Så alvorligt ser det ud."
Den økonomiske krise er så småt begyndt at kradse. Arrows har ikke den bedste økonomi, og vil være et af de teams som vil kunne få gavn af et sådant forslag. Andre teams som eksempelvis Sauber, som er det andet team som betaler for deres motorer, vil også få økonomisk gavn af forslaget, hvis det ellers bliver indført.
Jean Alesi debuterer i denne sæson i den tyske DTM serie. Da han har kontrakt hos Mercedes så er det lykkedes at få puttet en Formel 1 test ind. I denne uge skal han teste for McLaren på Paul Ricard banen i Frankrig. Tirsdag var det dog ikke verdens bedste vejr at teste i. Diset og fugtigt var det, men det gjorde faktisk ikke så meget skulle det vise sig. Jean Alesi tester fra tirsdag og t.o.m. torsdag. Testen foregår i en McLaren MP4-16B en hybridbil bygget over sidste års model. Tirsdag fik Jean Alesi kørt 45 omgange. Primært lige for at vænne sig til bilen, han nåede dog også at få lavet lidt dæktest for teamet og Michelin.
Jean Alesi:
"Det var en meget følelsesladet dag. Det var meget mærkeligt at se mit navn på bilen, og det på en bil som jeg i mange år har forsøgt at sejre over, specielt i min tid hos Ferrari og Benetton. Hos Benetton var det altid denne bil jeg ville forsøge at besejre. Jeg havde en ret god dag på trods af vejret. Efter at jeg ikke har kørt i en Formel 1 bil i godt seks måneder, så startede jeg langsomt men kom efterhånden op i fart. Så på den måde gjorde det ikke noget at vejret måske ikke var så godt. Jeg nød det virkeligt og jeg har allerede påbegyndt testprogrammet for teamet. Hos et team som McLaren er det altid seriøst arbejde, der er meget at teste. Fysisk havde jeg ikke nogen problemer, jeg har trænet som jeg plejer da jeg jo også skal køre race i år. Det var et specielt øjeblik at se bilen i pitgaragen, og så med et sidde i en bil igen for nu skulle der arbejdes."
Der er ikke planlagt yderligere tests for Alesi hos McLaren, men måske at det kommer hvis teamet finder at Alesi kan bidrage med nogle vigtige ting.
Ulykken der skete ved starten af det australske GP vil sikkert blive diskuteret længe. Nu er FIA bosserne kommet med deres afgørelse og der er tilsyneladende ingen deciderede skyldige. I en live webchat på ITV-F1 har Max Mosley sagt bl.a. følgende:
"Officials har set på ulykken fra flere forskellige vinkler fra mange videooptagelser. Man har besluttet at det var en lovlig manøvre som Rubens Barrichello foretog da han trak til venstre ind foran Ralf Schumacher for at finde sin linje hen mod svinget. Vi har selv en mulighed for at appellere officials afgørelsen, og jeg har været i samråd med Charlie Whiting for at finde ud af om vi skulle foretage os yderligere. Til sidst besluttede vi os for at det var lige på grænsen, og Charlie Whiting vil tage en alvorlig snak med de to kørere i Malaysia."
Altså lyder FIA's officielle afgørelse på at der ingen straf er til nogen af kørerne, men at man løfter den store pegefinger og siger fy fy, det må i ikke og vi vil ikke se nogen gentagelser. Flere eksperter har beregnet at da Ralf Schumacher blev luftbåren skete det med en hastighed lige omkring de 230 km/t. Det kunne være gået grueligt galt. Men heldigvis skete der ingen personskade.