Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.3.2004
 Ralf Schumacher til Renault næste år?
 Australiens GP - Set og sket - de nederste 5
 
7.3.2004
 Australiens GP - Set og sket - top 5
 Australiens GP - racerapport
 

Hop til top8.3.2004

Ralf Schumacher til Renault næste år?

Spilfægteriet mellem Ralf Schumacher og Williams teamet forsætter. Nu er det kommet frem at Willi Weber, Ralf Schumachers manager, siger at fremtiden hedder Renault.

Der har i de seneste uger været en livlig trafik af meningsudvekslinger mellem Ralf Schumacher og især Frank Williams. Man har efter lang tids forhandlinger ikke nået noget der kunne nærme sig den store enighed om en kontraktforlængelse. Og det kan være at det ikke bliver til noget overhovedet mellem de to parter. Ikke ifølge Willi Weber, Ralf Schumachers manager.

Ifølge Bild, et tysk magasin, har Willi Weber udtalt til dem at han og Ralf Schumacher er blevet enige med Renault eller rettere Flavio Briatore om en kontrakt.

Willi Weber til Bild:
"Vi er blevet enige om hvert eneste punkt i en kontrakt sammen med Briatore. Underskrivelsen mangler men er blot en formalitet."

Der har været adskillige ordvekslinger Ralf Schumacher og Frank Williams i mellem. Nogle er kommet frem i offentligheden.

Ralf Schumacher:
"Selv om både jeg og min manager Willi Weber vil finde det svært at forlade alle vennerne hos Williams, er der mulighed for at det kan ske. Det vil være trist, men jeg vil ikke tillade mig selv at blive behandlet på den måde af Williams. Jeg er ikke frustreret, men jeg finder det svært at forstå visse ting som er sket i de seneste måneder. Frank Williams siger at jeg ikke er andet end én pengepuger. Det kan jeg kun grine af. Han ved at jeg vil acceptere at halvere min løn."

Det vil ikke være utænkeligt at Ralf Schumacher skifter til f.eks. Renault. Kemien mellem Frank Williams og Ralf Schumacher har aldrig været helt god. Desuden har Ralf Schumacher og Montoya, som efter denne sæson godt skifter til McLaren, heller aldrig været på talefod for alvor. Der har også været visse uenigheder mellem de to. Hvis det som Willi Weber har udtalt og påstår, er sandt, mangler der kun en underskrift og en bekræftelse fra Flavio Briatore og Renault på at det er sandt og ikke bare et pressionsmiddel mod Frank Williams.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Set og sket - de nederste 5

De nederste 5 teams indeholder mere eller mindre en gruppe som stod for skuffelser. Starten på sæsonen blev for deres vedkommende ikke som forventet.

Sauber:
Sauber havde vel regnet med end tilfældet blev efter årets første GP. Den meget Ferrari lignende bil burde vel have klaret sig bedre. Fisichella klarede sig bedst, men pga. omstændighederne - én måske lidt dårlig kvalifikation - kom han til at ligge bag Nick Heidfeld som Fisichella efter løbet mente kørte meget defensivt. Det viste sig da også at efter at Fisichella endelig kom forbi Heidfeld, at så kørte han meget hurtigere. Måske det kniber lidt med at finde plads til at overhale på? Felipe Massa kørte aggressivt men alligevel pænt. Han fik hurtigt indhentet Raikkonen og overhalede ham efter en ret god duel. På et tidspunkt begyndte bilen at understyre kraftigt hvilket bl.a. som resultat gav, at Massa spandt af banen. Han kom tilbage men fik et problem med motoren som tvang ham til at udgå. Teamet er overbevidst om at det var hændelsesforløbet der ikke gav bedre resultater. I hvert fald mener man at på trods af forløbet, at det gav gode løfter for fremtiden.

Jaguar:
Det var sådan lidt op og ned for Jaguar. Efter kvalifikationen havde man en kører i top 6 og en der ikke fik en tid. Efter løbet var det næsten omvendt. Mark Webber som havde kvalificeret sig som nr. 6 kørte godt til, men mistede halvvejs i løbet sjette og syvende gear i bilen. Teamet besluttede at trække ham ud af løbet, der var alligevel ikke noget formål ved at lade ham forsætte. Debutanten Christian Klien imponerede derimod positivt. Fra næst bagerste startposition, kørte han forsigtigt i starten men senere da han havde fundet sin egen rytme avancerede han stille og roligt, og sluttede løbet på elvtepladsen. Bl.a. foran Toyota'erne og Jordan. Efter løbet var han jublende lykkelig over at have fuldført løbet og så endda på så høj en placering som tilfældet var. Udover at Mark Webber måtte udgå, var teamet tilfreds med weekends forløb. Man føler at man er nået længere end det har været tilfældet i tidligere år.

Toyota:
Hos Toyota har man én ting at glæde sig over. Bilerne viste sig at være pålidelige og begge biler kom da også i mål. Men så var der vist ikke ret meget mere at glæde sig over. Mike Gascoyne pointerede efter løbet at alt tilsyneladende fungerede fint, dog skal der nu bringes væsentligt mere fart i bilerne. Det skal da også nævnes at begge biler havde problemer med vejgrebet som teamet gav dækkene skylden for.

Jordan:
Udover Christian Klien i Jaguar, så klarede en anden debutant sig også fint. Giorgio Pantano som i Australien debuterede for Jordan kom i mål på en 14 plads, dog tre omgange efter Michael Schumacher. Dermed var hans første målsætning opfyldt, nemlig det at fuldføre. Nick Heidfeld kørte vel også glimrende om end at han fik skyld af andre for at køre defensivt. Men det holdt ikke længere end til 15 omgange før mål. Problemer med koblingen var årsag til hans noget atypiske ankomst i pittet hvor han "kørte" en mekaniker ned. Problemet med koblingen var også skyld i hans udgang af løbet. Koblingen forårsagede at bilen låste i første gear og det var også problemet da han kørte ud af pittet, og valgte at udgå lige efter. Dog lader det til at Jordan har muligheden for at klare sig bedre i år med en opdateret bil og nye kørere.

Minardi:
Minardi som ingen rigtig regner med, gjorde det fint i starten af løbet. Bruni klarede at overhale ikke mindre end fire kørere på de første omgange, og kørte derefter stabilt. Men så gik det galt. Ikke for ham men med bilen. Den begyndte at fejltænde og det endte med at han måtte udgå. Udgik det gjorde også Baumgartner allerede efter 13 omgange. Også pga. problemer med det elektriske. Dog af en anden karakter idet motorstyringsprogrammet gik helt amok. Paul Stoddart var efter løbet en af de mange kritikere af det nye kvalifikationssystem. Den korte tid mellem de to sessioner er slet ikke nok til a

PDL  


 

Hop til top7.3.2004

Australiens GP - Set og sket - top 5

Årets første Grand Prix blev måske lidt af en fuser. Det har ofte været et spændende GP, men i år blev det lidt af en fuser. De røde Ferrari'er var for dominerende.

Mange har glædet sig til årets første Grand Prix, men mon ikke de fleste havde en underlig smag i munden da løbet var slut. Blandt teamene var nogle der var meget skuffede over deres egne resultater. For de fleste gik det vel næsten som forventet.

Ferrari:
De røde Ferrari'er havde ikke ret meget at skamme sig over. Det var kun ganske få fejl som man kunne finde på deres indsats. Totaldominans er vel hovedindtrykket. Der stod ganske enkelt Ferrari på hele weekenden med en enkelt undtagelse eller to. Derudover var det kun lidt bremseproblemer for Barrichello der prægede selve Grand Prixet, ellers var det rød front. Michael Schumacher var yderst tilfreds med resultatet. Som han selv sagde på pressekonferencen efter løbet, kom han denne gang fra banen med 2 points mere end efter de 3 første GP'er sidste år. Forventningerne til bilen blev mere end opfyldt. Inden GP udtalte Ferrari at man ikke var helt klar over hvor man stod. Det ved Ferrari - og alle andre - nu.

Williams:
Williams havde sådan en slags la la dag. Montoya kørte spektakulært, men fik ikke det forventede uden af sin aggressive stil. Ralf Schumacher kørte jævnt og sluttede fire placeringer bedre end han startede. Men begge kørere klagede efter løbet over dækkene, som virkede meget ustabile. Montoya havde yderligere et klagepunkt over bilen, nemlig balancen i den som han ikke var tilfreds med. BMW motoren klarede fint årets første GP, mens bilen måske virkede langsom. Ralf Schumacher pointerede at det sekund eller mere der er til Ferrari'erne, kan blive svære at finde.

Renault:
Det var set frem til hvordan Renault ville klare sig med en helt ny bil og især en helt ny motor, efter at man har valgt at gå væk fra 111 graders motoren. Vinterens tests har givet indikationer om noget godt for Renault, og årets første GP forløb også tilfredsstillende for teamet. Med Alonso på podiet og Trulli på syvendepladsen har man indtaget den foreløbige tredje plads blandt konstruktørerne. Alonso tog 3 pladsen allerede på de første meter og holdt siden denne placering til mål. Trulli derimod måtte i flere dueller før hans syvendeplads var hjemme. I en af duellerne rørte Satos BAR racer Trullis Renault og beskadigede diffuseren, hvilket gjorde det noget vanskeligere at håndtere bilen. Derfor et godt resultat for Trulli som måtte kæmpe hårdt hele vejen igennem.

BAR:
BAR har præsteret ret gode resultater under vinterens tests. Button har stået for det meste og det var da også ham som kørte points hjem til teamet. Sato havde en lille konflikt med Trullis Renault på første omgang. Det viste sig senere at næsen på bilen var blevet beskadiget, og ved det andet pitstop blev den skiftet. Sato sagde efter løbet at da bilen fik den nye næse på, blev den væsentligere nemmere at håndtere. Button klarede sig fint løbet igennem, måske lige med undtagelse af duellen med Montoya hvor en lidt skidt placering gjorde at Montoya kunne komme forbi og holde Button bag sig. Jenson Button fik aldrig fat i Montoya igen selvom Button kørte fine og konstante omgangstider. Der var alligevel stor tilfreds i teamet efter løbet, fremskridtene var til at føle og bekom temaet vel.

McLaren:
McLaren var et af dette løbs store skuffelser. Det kan vel konstateres efter at Raikkonen udgik på tiende omgang. David Coulthard kørte et meget usynligt løb men fik dog en ottende plads ud af anstrengelserne. Men det må være tydeligt at problemerne fra vinterens test endnu ikke er overstået. Kimi Raikkonen fik aldrig den håbede fart i bilen, og udgik da også på tiende omgang med en motor som brændte sammen efter at vandtrykket i køleren forsvandt. Årsagen til dette er i skrivende stund endnu uafklaret. Kimi og resten af teamet var selvfølgelig meget skuffede. Til gengæld ved man at der er noget at arbejde med, me

PDL  


Hop til top
Australiens GP - racerapport

Årets første Formel 1 Grand Prix kørtes her i nat dansk tid i Australien, og det strakte sig over 58 omgange i Albert Park, en samlet løbslængde på 307,574 kilometer.

Efter kvalifikationerne, som i år blev afviklet efter et nyt systen, så blev startopstillingen forrest i feltet følgende:
1 - Michael Schumacher (Ferrari)
2 - Rubens Barrichello (Ferrari)
3 - Juan Pablo Montoya (Williams)
4 - Jenson Button (BAR)
5 - Fernando Alonso (Renault)
6 - Mark Webber (Jaguar)
Det tre første kørere er næppe nogen stor overraskelse, men at f.eks. Ralf Schumacher (Williams) starter fra 8. pladsen, Kimi Raikkonen (McLaren) fra 10. pladsen samt David Coulthard fra 12. pladsen er nok mere overraskende, og borger for at det nok skal blive et spændende løb, hvis bare ikke de to Ferrari'er stikker af fra resten af feltet.

Australiens Grand Prix 2004
TidHændelse
04:00 Feltet kører nu ud på opvarmningsomgangen, og alle 20 biler kom fint afsted, og de skal nu køre en omgang på den 5303 meter lange bane, før de kan line op til starten på årets første Grand Prix.
04:03 Så er feltet ved at være på plads, og alle tyve kørere er ved at gøre sig klar til starten.

Så gik starten, og på vej ind i første sving er det stadig M. Schumacher der er i front fulgt af Barrichello og Montoya.
Men Montoya kører uden for banen og havner nede bag Ralf Schumacher på 7. pladsen.
04:05 Montoya overhaler Ralf Schumacher.

Stillingen efter første omgang:
1 - M. Schumacher
2 - Barrichello
3 - Alonso
4 - Button
5 - Trulli
6 - Montoya
04:10 Hurtigste omgang til M. Schumacher - 1:24,802

De to McLaren kørere har problemer med at komme frem i feltet, og de er på 10. og 11. pladserne i øjeblikket, med Coulthard foran Raikkonen..
04:15 Der er nu kørt 7 omgange og stillingen i toppen af feltet er uforandret, bortset fra at M. Schumacher nu har forbedret omgangstiden til 1:24,170, og Barrichello følger trop med en tiden 1:24,1
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk