Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.3.2007
 Det sidste sving i Albert Park er ændret
 Formel 1 dækkene får markering
 Jerez test - onsdag
 
7.3.2007
 "Det bliver sværere at overhale"
 ´Natløb´ i Singapore
 

Hop til top8.3.2007

Det sidste sving i Albert Park er ændret

I det australske Grand Prix 2006 var det hurtigt exit for M. Schumacher og J. P. Montoya efter problemer i det sidste sving. Svinget er nu blevet ændret.

Efter anmodning fra Charlie Whiting, FIA, har arrangørerne af det australske Formel 1 Grand Prix ændret en smule på det sidste sving på banen i Albert Park. I Grand Prixet i 2006 kørte både M. Schumacher og J. P. Montoya for langt ud over kerbkanten. Resultatet var at M. Schumacher endte i betonmuren, mens J. P. Montoyas bil simpelthen satte ud og døde.

Det har fået Charlie Whiting til at reagere, og han har derfor bedt arrangørerne om at ændre svinget. Det er dog ikke de store ændringer man har foretaget. En strækning der er 20 m lang er blevet ændret. Bag selve kerbkanten er der lagt et område med kunstigt græs mens resten af området har fået lagt et lag cement.

Arrangørerne har dog ikke været udtalt begejstret for at skulle lave ændringen. Man mener ikke at det er banens skyld.

Tim Bamford, Chief Executive:
"Den væsentlige årsag til uheldene var at bilerne kørte af banen. Hensigten med kerbs er at de skal være ujævne og det er ikke meningen at man skal køre på dem."

Dermed udtrykker Tim Bamford at, det må være kørernes egne dispositioner der er årsag til at det er gået galt. Charlie Whiting har dog sikkert set på problemet udfra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Men nu er ændringerne foretaget, og alt skulle dermed være fryd og gammen.

PDL  


Hop til top
Formel 1 dækkene får markering

Lige siden at det blev kendt at Bridgestone blev eneleverandør af dæk til Formel 1, har der været diskuteret om de forskellige compounds skulle markeres, så publikum kunne se forskel.

Kort tid efter at Bridgestone blev udnævnt som eneleverandør at dæk til Formel 1, har det været diskuteret højt og lavt om der skulle laves en markering på dækkene således at tilskuere og tv seere kunne se hvilken af de 2 compounds der køres med. I det nye tekniske reglement er det foreskrevet at der kun kan vælges 2 compounds til løbene. Disse skal så begge anvendes. Der er nu kommet en beslutning om at det ene af dækkene skal markeres. Og markeringen skal være så tydelig at alle skal kunne se den, også når hjulene kører rundt ved topfart.


Den ene compound skal fremover markeres så alle kan se forskel
(Foto: Bridgestone)

Det har blandt andet tidligere været diskuteret om den ene af de 2 compounds skulle markeres med en rød ring ligesom det er tilfældet i Champ Car World Series. Det har Bridgestone dog ikke villet. De gør det godt nok via datterselskabet Firestone i CCWS med en rød ring på den blødeste compound. Man har sagt fra i forhold til den røde farve - i Formel 1 - med begrundelsen at den bløde compound på én bane meget vel kan være den hårde compound på en anden bane. Og det vil blive alt for dyrt at farvelægge dækkene for hvert løb.

Beslutningen om at lave en markering af dækkene, er truffet her i sidste øjeblik af FOC og FIA's verdensmotorsportsråd. Beslutningen er dog ikke taget uden at Bridgestone har været involveret. Det er dog endnu ikke kommet frem, hvordan den endelige markering kommer til at tage sig ud. Flere har foreslået en hvid cirkel, enten som en cirkel der går rundt på siden af dækket - lige som i CCWS - mens andre har foreslået en mindre cirkel som til gengæld fylder hele siden af dækket på det udvalgte sted. En endelig beslutning skal tages inden det australske Grand Prix der køres d. 13. marts. Altså om en halvanden uges tid.

Ved det samme møde som markeringen af dækkene blev besluttet, blev der også besluttet en anden ting. Nemlig det at de små bokse som indeholder et kamera på toppen af luftindtaget, på den ene bil altid skal være rød og på den anden bil gul. Farven skal følge den samme bil hele sæsonen, så det bliver nemmere for tilskuere og tv seere at identificere køreren.

PDL  


Hop til top
Jerez test - onsdag

Toyota har langt fra været tilfredse med hvad der er opnået i tests med deres 2007 bil. Derfor er der i disse dage ekstra test på Jerez banen i Spanien.

Toyota har hængt ganske alvorligt i bremserne indtil nu med den nye bil. Endda så meget at R. Schumacher faktisk har kritiseret teamet offentligt. R. Schumacher har dog også givet udtryk for at han er og vil være med til at forbedre præstationerne. I disse dage er teamet på Jerez banen i Spanien for at søge at rette op på manglerne.

Blandt andet har det været galt med aerodynamikken på bilen. Ifølge Toyota er det faktisk først på Jerez banen at man har kunnet teste den aerodynamiske pakke som man vil anvende i Albert Park. Man kan så undre sig over at det ikke er sket før, men måske teamet har været fokuseret på andre problemer også.

I teamet er der efter den første dag på Jerez banen dog stor tilfredshed med de opnåede resultater. Det kan tyde på at man har fundet visse forbedringer på det aerodynamiske område. Udover at køre adskillige omgange med den nye aerodynamiske pakke, så prøvede man også forskellige setups. Desuden blev der øvet starter. Jarno Trulli gennemførte uden problemer det fastlagte testprogram, mens Ralf Schumacher spandt af banen et par gange, og dermed fik forsinkelser i hans program.

Tiderne fra Jerez - onsdag:
Plac:Kører:Tid:Omgange
1.J. Trulli1:19.710112
2.R. Schumacher1:23.60081

PDL  


 

Hop til top7.3.2007

"Det bliver sværere at overhale"

I det tekniske reglement for 2007 er der blandt foreskrevet max. 19.000 omdrejninger pr. minut. Det mener kørerne begrænser mulighederne for overhalinger.

Efter de første tests i år, er der blandt flere af kørerne udtrykt bekymring for at de overhalinger så mange efterlyser i Formel 1, vil udeblive. Årsag: Indførslen af omdrejningsbegrænser. Det er nemlig sådan at der i det tekniske reglement er blevet indført et maksimalt omdrejningstal på 19.000 omdrejninger pr. minut. Det giver ifølge flere kørere et manglende boost i forhold til overhalinger.

Mark Webber - Red Bull udtrykker det således:
"Alle motorer har stort set den samme ydelse. På grund af det, bliver det praktisk talt umuligt at komme ind i slipstrømmen fra bilen foran dig, så det dermed bliver muligt at overhale."

Felipe Massa - Ferrari har udtrykt det således:
"Vi mangler nu det ekstra overskud, som vi før havde fra de ekstra omdrejninger."

Auto, Motor und Sport anslår at der kun er ca. 20 hk forskel mellem de stærkeste og svageste motorer i år på nuværende tidspunkt. Indførslen af omdrejningsbegrænseren skete i forbindelse med det nye reglement om den såkaldte "fastfrysning" af motorerne.

PDL  


Hop til top
´Natløb´ i Singapore

Formel 1 ser ud til at tiltrække flere og flere lande, ligesom flere og flere baner er interesserede i at komme med på Formel 1 kalenderen, det nyeste tiltag er dog et af de mere utraditionelle.

Der har gennem længere tid været rygter fremme om et Formel 1 gadeløb i Singapore, og det har hele tiden ligget i undertonerne at projektet var forhåndsgodkent af Bernie Eccelestone.

Bernie Ecclestone har nu bekræftet, at løbet er med på 2008 kalenderen, hvor det enten bliver det tredje løb i sæsonen (april), eller kommer ind lige efter sommerpausen (august).

Ikke nok med at det er et gadeløb, hvilket jo i sig selv er ret ualmindeligt i Formel 1, bortset fra løbet i Monaco.
Herudover er det planen at løbet skal køres efter mørkets frembrud, som et aften-/natløb.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk