Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.3.2011
 Barcelona test - tirsdag
 McLaren ændre testplaner
 Davide Rigon tester Ferrari
 Klien tror på plads hos Hispania
 
7.3.2011
 Barcelona test - testplan
 

Hop til top8.3.2011

Barcelona test - tirsdag

Otte teams havde indfundet sig på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona i dag. Eller rettere der var 8 teams på banen i dag.
Fraværende var Ferrari, Mercedes og Williams. Sergio Perez satte dagens hurtigste tid, men fik den frataget da der efterfølgende viste sig at han havde taget en lidt for hurtig vej gennem en chikane.

I stedet var det Mark Webber der i sin Red Bull racer blev noteret for dagens hurtigste tid. Udover at få hurtigste tid, blev Mark Webber også noteret for flest kørte omgange.

Sauber teamet gjorde sig umiddelbart godt bemærket med super tiden af Sergio Perez, men det var der som nævnt ovenfor en årsag til. Man har sidenhen regnet ud at han ville være kørt en tid på ca. 1:23.8. Grunden til den hurtige tid var at han ville udenom en forankørende, og skar genvej gennem chikanen. Hos Sauber var man godt tilfreds med førstedagens test. Den bekræftede stort set de data man via simulationer havde regnet ud og opnået. En utæt hydraulikslange var ikke nok til at ødelægge Peter Saubers humør.

Lotus Renault havde både Vitaly Petrov og Nick Heidfeld på banen i dag. Nick Heidfeld led dog under virkningerne fra en kraftig forkølelse og måtte efter middagspausen lade Vitaly Petrov køre resten af dagens testprogram.

McLaren teamet havde Jenson Button i McLaren raceren. Og teamet gjorde sig bemærket lige fra første sekund. Man har bygget en lille 'bums' på snuden af bilen hvor støtte-stænger til frontvingen gik ud fra. Trods det noget spøjse udseende på bilen, så var Jenson Button meget tæt på Mark Webbers tider. Det viste sig at være et måleudstyr man havde gemt under 'bumsen'.

Hos Force India havde man en arbejdsdeling. Testkøreren Nico Hülkenberg skulle køre om formiddagen hvilket han gjorde med bravour idet han var en af de aller hurtigste. I eftermiddags var det så Paul di Restas tur og efter at have kørt sig ind på banen, kørte han ikke helt unaturligt hurtigere tider end Nico Hülkenberg, idet temperaturen steg i løbet af eftermiddagen.

Toro Rosso havde problemer. Efter ganske få omgange faldt en del af bilen og beskadigede både dæk og en af sidekasserne. Det kostede meget tid i pittet med reperation. Det var faktisk først over middag at man kunne indlede det egentlige testarbejde, ligesom man også øvede pitstops.

Team Lotus gjorde ikke det store væsen af sig, men var til gengæld skyld i et par røde flag i løbet af dagen. Tiderne som teamet fik kørt ind, var da heller ikke specielt imponerende.

Tirsdagens hurtigste tider:
Kører Team Tid Omg.
1. Mark Webber Red Bull 1:22.544 97
2. Jenson Button McLaren + 0.366 74
3. Vitaly Petrov Renault + 0.393 27
4. Sergio Perez Sauber + 1.573 90
5. Nick Heidfeld Renault + 2.191 20
6. Paul di Resta Force India + 2.495 38
7. Davide Valsecchi Lotus + 2.862 50
8. Sebastien Buemi Toro Rosso + 3.460 48
9. Nico Hülkenberg Force India + 3.486 31
10. Luiz Razia Lotus + 4.179 29
11. Jerome D'Ambrosio Virgin + 9.516 57

PDL  


Hop til top
McLaren ændre testplaner

Forud for den fire dages Formel 1 testsession der starter i dag på Circuit de Catalunya i Spanien, havde de fleste teams meldt ud hvilke dage de ville teste med hvilke kørere. Men allerede inden testen kom i gang meddelte McLaren teamet at de ændre deres test program, som var sat til at gå fra tirsdag til fredag, så det i stedet bliver til to gange to dage.

Kørerfordelingen i den oprindelige plan, var den at Jenson Button skulle teste tirsdag og torsdag, mens Lewis Hamilton skulle teste onsdag og fredag.
Men efter at planen er blevet lavet om, bliver kører fordelingen således:
Jenson Button kører tirsdag og fredag, Lewis Hamilton kører onsdag og lørdag.

McLaren teamet har ikke offentliggjort nogen årsag til denne ændring i testplanerne, men det mest sandsynlige er nok, at de skal have nye dele frem fra fabrikken i England, som skal benyttes de to sidste dage.

AN  


Hop til top
Davide Rigon tester Ferrari

En af de førende kørere i SuperLeague Formula serien i de seneste sæsoner, Davide Rigon, fik i søndags en lille forsmag på hvordan det er at køre i en Formel 1 racer.
Det skete på Vairano banen i Italien, hvor Ferrari teamet havde bedt Davide Rigon om at køre den såkaldte ligeud-test for teamet.

Davide Rigon som har vundet SuperLeague Formula serien i 2008 og i 2010, deltager i år i Ferrari teamets simulationsprogram. Han skulle have kørt en 2009 model i sidste uge på Fiorano banen, men det blev aflyst på grund af dårligt vejr.

I stedet fik han så chancen i dette års racer på Vairano banen i søndags. Ifølge Ferrari fik han samlet mange data til teamet, alt i mens at Felipe Massa og Fernando Alonso er ved at klargøre sig til denne uges test på Circuit de Catalunya banen i Spanien.

PDL  


Hop til top
Klien tror på plads hos Hispania

Efter et stykke tids dødvande, vente Christian Klien sidste år tilbage i Formel 1 feltet, sammen med Hispania Racing Team (HRT), og det blev i den forbindelse til tre Grand Prix løb.
Her blev det til en 20. plads efter at være udgået efter 31 omgange, så en 22. plads og sluttelig endnu en 20. plads i løbene i Singapore, Brasilien og Abu Dhabi, men på trods af de lidet imponerende resultater, tror Christian Klien stadig på at han får en kontrakt med teamet igen i år.

Ved den foregående Formel 1 test havde Hispania Racing Team (HRT) ikke Kristian Klien med i deres racer, men testede i stedet med Vitantonio Liuzzi og Giorgio Mondini, det er da også de to der af de fleste regnes som de to kørere som HRT vil satse på i 2011.
Men så længe at blækket på kontrakterne ikke er helt tørt, kan der selvfølgelig godt ske forandringer i opstillingen.

Det er her at Christian Klien kommer ind i billedet, og efter sin egen mening står Vitantonio Liuzzi og Giorgio Mondini ikke stærkere end han selv gør!
Christian Klien oplyser at hans manager Roman Rummenigge er i konstant kontakt med HRT's ledelse, og forhandler fortsat om en plads som fast kører i teamet.

Det er i øvrigt lidt pudsigt at det netop er Vitantonio Liuzzi som Christian Klien er i kamp med om pladsen i HRT, for de to kæmpede også om den samme plads i Red Bull teamet i 2005, hvor de endte med at skiftes til at køre!

På trods af både Christian Klien og manager Roman Rummenigge's store optimisme, er Klien dog så realistisk at han både har en plan B og C klar.
Får Klien ikke pladsen hos HRT, er plan B at tage et år som test- og reservekører i et andet Formel 1 team, og fejler det også er der en lidt vag plan C der lyder på race i en anden klasse - køres skal der!

Når Formel 1 testkørslerne i dag bliver genoptaget på Circuit de Catalunya i Spanien, kan det være at vi får et fingerpeg om hvem der skal køre for Hispania Racing Team (HRT) i år.
Teamet er dog først tilmeldt til testen fra onsdag til lørdag, men der er ikke sat kørernavne på nogle af de fire testdage - endnu!

AN  


 

Hop til top7.3.2011

Barcelona test - testplan

Efter en del 'tumult' omkring de nye testdage på Circuit de Catalunya i Spanien, som afløser for testen og løbet i Bahrain, ligger det nu fast at der bliver testet fra tirsdag morgen, og helt frem til lørdag eftermiddag.
Det er dermed helt fastlagt, at testen der kun var berammet til fire dage, nu strækker sig over fem dage, men det er dog ikke alle teamsene der tester alle fem dage.

Alle fem dage vil der blive kørt to testsessions, den første fra klokken 09:00 til 13:00, den anden starter klokken 14:00 og slutter 17:00.

De fleste af Formel 1 teamne har nu offentliggjort hvem af deres kørere der skal teste på de forskellige dage, og testplanen ser foreløbig således ud.

Team Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Red Bull TBA TBA TBA TBA
McLaren Button Hamilton Button Hamilton
Ferrari Massa Massa Alonso Alonso
Mercedes Rosberg Schumacher Schumacher Rosberg
Renault Heidfeld Petrov Petrov Heidfeld
Williams Maldonado Maldonado Barrichello Barrichello
Force India TBA TBA TBA TBA
Sauber Pérez Kobayashi Pérez Kobayashi
Toro Rosso Buemi Buemi Alguersuari Alguersuari
Lotus TBA TBA TBA TBA
Hispania TBA TBA TBA TBA
Virgin d'Ambrosio Glock Glock d'Ambrosio

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk