Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.3.1999
 Der ER fleksible vinger i Formel 1!
 Arrows får ram på pointene
 Ros til Frentzen
 
8.3.1999
 F1 goes to Hollywood
 

Hop til top9.3.1999

Der ER fleksible vinger i Formel 1!

Det har længe været et emne som har været varmt det seneste stykke tid. Er de mange uheld med afbrækkede vinger et resultat af at flere teams eksperimenterer med bagvinger der er fleksible? "Nej, det gør vi ikke," bebudede alle teams inden løbet i Melbourne, men flere observatører er sikre på at indtil flere teams eksperimenterede med disse vinger. Indtil da har alle været afvisende over for dette, men nu har et team taget mod til at stå frem. Det er Sauber-teamet der siger at de har lavet en bagvinge der er "en lille smule" fleksibel, og det schweiziske team siger at det allerede var udbredt i slutningen af sidste sæson. Derfor rettes opmærksomheden især mod de to duellanter i dette års VM, McLaren og Ferrari - hvor Ron Dennis dog har sagt at teamet ikke bygger en 'stiv' bagvinge, men at designet giver rum for at den er noget fleksibel - men hvor meget? Emnet skal nok nå at blive endnu mere behandlet inden vi når frem til det brasilianske grand prix, og spørgsmålet er om FIA vil gribe ind og give en klar definition på hvor fleksible vingerne kan være og hvilket materiale der ikke må anvendes for at gøre vingen mere 'blød'.
BB  


Hop til top
Arrows får ram på pointene

Arrows fik en meget overraskende start på sæsonen 1999, da teamets nybegynder, Pedro de la Rose sluttede på en 6. plads, og dermed scorede det første point til teamet. Toranosuke Takagi kørte en 7. plads hjem i sit første løb for Arrows, selvom han måtte starte bagerst efter ikke at være kommet afsted ved den anden start.

Pedro de la Rosa siger om sin debut: "Det er unødvendigt at sige at jeg er meget lykkelig for mit resultat, som ikke kunne være opnået uden teamets hårde arbejde. Jeg følte mig meget afslappet gennem løbet, og raceren var god at køre og jeg formåede at holde mig fra ballade. Jeg var gennem hele weekenden sikker på at raceren var pålidelig nok til at køre godt i løbet, og det viste sig at være rigtigt."

Den anden Arrows-kører, Takagi der sluttede lige efter de la Rosa siger om sit debutløb for sit nye team: "Jeg nød løbet og vores strategi var med til at give et godt resultat. Det var et meget begivenhedsrigt løb for mig, da motoren gik i stå ved den anden start, men jeg vandt alligevel adskillige pladser inden det første sving, og var på 13. pladsen. Jeg var på 6. pladsen da jeg blev ramt bagfra af en BAR-racer, hvorefter min racer blev ustabil. Jeg er dog glad for at jeg fik raceren sikkert hjem og give teamet vigtige data."

Den nye storaktionær i teamet, prins Malik Ado Ibrahim siger om teamets præstation i sæsonens første løb: "Det er et fantastiks resultat for hele teamet som har arbejde meget hårdt vinteren igennem for at levere en stabil og pointgivende racer. Begge vores kørere klarede sig usandsynlig godt, specielt Pedro der kørte sit første grand prix."

Selvom der blev point til Arrows er der dog ikke grund til at tro at teamet nu ligger til at blive konstante pointscorere, men at de især kunne profitere af det store mandefald. På den anden side blev stabilitet også belønnet, men teamet mangler fortsat mere power for at gøre sig gældende.

BB  


Hop til top
Ros til Frentzen

Ikke mindre 7 af de 8 kørere, der fuldførte weekendens GP, er eller har været Jordan-kørere. Men af denne sæsons Jordan-chauffører var det kun Heinz-Harald Frentzen der fik bilen hjem, hvilket til gengæld resulterede i 6 points. Damon Hill, derimod havde et skuffende jubilæum. Melbourne var Hills GP nr. 100, men han nåede ikke engang en enkelt gang rundt inden han blev skubbet af i andet sving. Dette er hvad de to kørere og Eddie Jordan havde at sige:

Heinz-Harald Frentzen:
"Jeg er meget tifreds med mig selv og alle i mit nye team og Mugen-Honda. 2. plads er et fantastisk resultat. Bilen har kørt godt hele weekenden og jeg sagde igår at jeg var meget tryg ved bilens pålidelighed, for jeg vidste Jordan havde gjort et godt arbejde. Jeg mente vi ville ende i pointene, så at slutte som nr. 2 er virkelig den bedste måde at slutte sæsonen på.

Eddie kørte et fantastisk løb idag. Han var virkelig hurtig og jeg prøvede at holde trit med ham, men det var svært at slå ham idag. Jeg troede han ville ind til sit andet pitstop, for jeg vidste han var på bløde dæk, men han forsatte bare der ud af! Så min taktik var simpelthen at køre mit eget løb. Min start var ikke så god, men jeg besluttede ikke at skubbe for hårdt på, for jeg kunne godt huske fra sidste år, hvor tæt det blev i første sving, her på banen."

Damon Hill:
"Jeg er meget skuffet med dagens løb. Jeg havde en brilliant start men blev skubbet af en eller anden som bemsede sig selv ud. Alt jeg kunne se var, at jeg var på vej ind i det andet hjørne da nogen stødte ind i mig - det var umuligt for ham at komme forbi og det var umuligt at vi begge to skulle komme videre. Det var meget frustrerende, for i starten kom jeg både forbi Ralf (Schumacher) og (Giancarlo) Fisichella og ved første sving lå lige under Heinz-Haralds gearkasse. Idag var tydeligvis ikke min dag - lad os håbe mit GP nr. 101 går bedre!"

Eddie Jordan:
"Idag var fantastisk - vores bedste sæson start nogensinde. Det er utroligt tilfredstillende at være nr. 2 her i løbet og i konstruktørerenes mesterskab; det er en vidunderlig måde at starte sæsonen på. Heinz-Harald gjorde et bemærkelsesværdigt job. Han virker som om han nyder at arbejde for vores team og jeg tror vi har en sand mester hos os. Den dreng var med mig tilbage i F3000 og han har et stort talent. Jeg prøvede at få ham ind i Formel 1 for lang tid siden og nu er han her endelig. Han kørte stærkt hele dagen. Jeg har set en forvandling med ham i løbet af de sidtse par måneder og jeg er sikker på at idag vil gøre meget for hans selvtillid."

CBA  


 

Hop til top8.3.1999

F1 goes to Hollywood

I april, dette år, går optagelserne i gang til Sylvester Stallones f1-film. Titlen bliver "Into thin air" og budgettet bliver på omkring 100 mio. $. Som hovedrolle-indehavere er naturligvis Stallone selv, men også Sharon Stone og Dustin Hoffman. Stone skal spille hustru til en formel 1-kører og Hoffman skal spille enten team-boss eller, muligvis, selveste Bernie Ecclestone. Som instruktør er blandt andet Paul Verhoeven, der jo arbejdede sammen med Stone i Basic Instinct/Iskoldt begær, blevet nævnt.

Filmen vil komme til at handle om tre kørere i forskellige stadier af deres karriere en nybegynder, en erfaren kører og en pensioneret. Man formoder Stallone der snart runder de 50 skal spille "pensioninsten". Han har været til stede ved en stor del af 1998s GPer, for at lære mere om sporten og for at få publicity.Både Ferrari og især Jacques Villeneuve har haft æren af Rockys besøg. Der skal gå tre måneder med optagelser på Hungaroring og filmen forventes at få premiere i USA samme måned det amerikanske GP afholdes, hvilket jo er god PR for dem begge.

Mon ikke en vis mr. Ecclestone sidder og gnidder sig i hænderne netop nu? Der forlyder desværre intet om hvorvidt der søges statister!

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk