Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.3.2000
 Villeneuve er tryg
 Pedro Diniz nyder livet
 Alesi med ligegyldig holdning
 Vejret i Melbourne
 Léver varen BAR!
 IT ind i Formel 1?
 Trulli vil vinde i år
 Diniz vil gennemføre
 Heidfeld overdriver
 ´Det kan jeg give´
 Fuld musik hos McLaren
 
8.3.2000
 Herbert håber heldet fortsætter.
 TV-guide til Melbourne
 Arrows Orange
 Johnny Herbert udfordrer Eddie Irvine
 Irvine realistisk om Jaguars chancer
 

Hop til top9.3.2000

Villeneuve er tryg

Efter at Craig Pollock har udtalt, at man ville gøre hvad som helst ,for at beholde Jacques Villeneuve i teamet, har JV fastslået følgende: "Jeg er meget tryg i forhold til sæsonstarten. Siden den første shakedown-test på Silverstone, har forholdet til Honda været enormt opmuntrende. Vi kan kun være trygge op til starten, jeg tror på at vi er med til det sidste."
PDL  


Hop til top
Pedro Diniz nyder livet

De sidste dages fornøjelser med forskellige former for afslapning ved havet ud for Melbourne forsætter åbenbart.

I går var Diniz således på besøg i Melbourne Akvariet ,hvor der er mulighed for at svømme blandt mange af de udstillede fisk. Sammen med sin kæreste, den brasilianske model Cassia, "begik" han en svømmetur blandt en masse fisk, inklusive 3 hajer, der er dog ikke meddelt noget om hvilke hajer det var.

Det må have været opmuntrende. Dog ikke for Mika Salo der ligger hjemme på hotelværelset med et halsonde, som han har haft med fra Europa. Ifølge forlydender er det dog ikke nok til at afholde ham fra at køre i weekenden.

PDL  


Hop til top
Alesi med ligegyldig holdning

Nick Heidfeld har tidligere flere gange givet udtryk for Prostracerens måske manglende kvaliteter. En af hans største bekymringer, har været manglende forberedelse, i hvert fald som han ser det. Han mener ikke at forberedelserne har været ordentlige, noget af det skyldes de problemer Prostteamet har haft med elektriske problemer, noget andet at Peugeot åbenbart har leveret motorer for sent til, at man har kunnet gennemføre div. tests på rette vis. Han mener, at han simpelthen ikke kender bilen godt nok endnu, det er ikke specielt befordrende nu hvor de første træningssessioner begynder i Australien.

Jean Alesi mener næsten det samme, men udtrykker det anderledes. "Bilen er hverken den værste eller den bedste, jeg har kørt i min hidtidige karriere. Heidfelds bekymringer for bilen er rigtige og også beundringsværdige, men udtrykker også at der er potentiale i bilen, som slet ikke er kommet frem endnu."

Så er spørgsmålet, om det er fransk forvirring, manglende organisation eller noget helt tredje der er et problem i Prostteamet.

Måske kan noget af det læses ud af det som Alan Jenkins udtaler efter kritikken af teamets manglende styrtbøjle-test. "Det er ikke godt med åbne regler, enten har man faste regler eller ingen. Min pligt ligger i, at lave bilen lovlig, hvilket den er."

PDL  


Hop til top
Vejret i Melbourne

Det australske grand prix kan meget vel komme til at blive påvirket af regnvejr, hvilket kan lægge op til et dramatisk åbningsløb.

Dog vil det i morgen være tørt og varmt - ganske som vi kender det fra tidligere løb i Melbourne. Lørdag vil der også være varmt - op til 30 grader, men der er en minimal chance for at der kan komme regn. Søndag er der til gengæld varslet mulighed for regn. Der vurderes til at være 40% chance for regn før eller under løbet, samtidig med at temperaturen vil falde lidt - til glæde for flere motorer.

Et par teams i feltet - BAR og Williams - har vel ikke noget imod at køre i regnvejr. De har haft masser af tests i regnvejr efter deres tur til Kyalami.

BB  


Hop til top
Léver varen BAR!

BAR-teamet har kniven på struben. De kan meget vel komme til at miste deres førstekører hvis teamet ikke leverer varen i år. Hvor det sidste år var en lang række af problemer, skal tendensen vendes hvis Villeneuve skal blive længere i teamet. Canadieren har flere gange forud for sæsonens første løb indikeret at han ikke har tænkt sig at rode rundt i den dårlige del af feltet - han vil kæmpe med om point og sejre.

Dette ved Craig Pollock godt og han vil gøre alt for at overtale hans egen mand til at fortsætte samarbejdet når dette udløber efter denne sæson. "Alt hvad Jacques ønsker er at komme frem og vinde løb, og må sige at han allerede som en VM-vinder, ikke er ligeglad med hvilket team han er i, så længe han kan vinde. Hvis han føler at han kan vinde med BAR-Honda tror jeg han vil blive," siger Pollock der er sikker på at teamet ikke mister Villeneuve eftersom de nu har fået den rette "pakke".

Derudover er Pollock også sikker på at teamet på vej i den rigtige retning - om ikke andet til at slå helt igennem i 2001. Man kan ikke blive helt klog på Pollock og hans udtalelser - den ene dag går de efter sejre i år, den næste er det nok udskudt til 2001.

Jacques Villeneuve har senest været sat i forbindelse med McLaren - og Pollock ønsker helt og holdent at lade det være op til canadieren selv at vælge om han i givet fald vil forlade BAR-teamet.

BB  


Hop til top
IT ind i Formel 1?

Vi har set det særligt i år - store IT-firmaer ser ud til at være på vej ind i Formel 1-sporten. Som bekendt bliver det efter 2006 ulovligt at reklamere for tobak i Formel 1, og selvom der er en hel del år til dette er slået igennem, ser man allerede nu en kommende magtfaktor på sponsorområdet - IT-virksomheder.

Med den store vækst der er indenfor IT-området og det store fokus der er på disse virksomheder, kan det blive den nye sponsorkilde i fremtiden. Således kan man allerede nu se flere IT-firmaer på racerne. Mest markant er det at Prost-teamet har fået søgeportalen Yahoo som sponsor. Williams har en kontrakt med Compaq, og senest er Arrows også blevet beklædt med IT-sponsorer.

Andre firmaer der også er gået ind i Formel 1-sporten, er telefirmaer. BAR har et stort telefirma i ryggen og Minardi lever stort set kun af Telefonicas midler. Så disse to grupper kan meget vel være fremtiden i Formel 1.

BB  


Hop til top
Trulli vil vinde i år

Er der en ny grand prix-vinder på vej i Formel 1-feltet? Jarno Trulli har øget sine muligheder for at vinde sit første grand prix ved skiftet til Jordan - og italieneren tror da også på muligheden. "Jeg mener at jeg har en meget god mulighed for at vinde løb i år," siger Trulli der mener at han i år har en holdbar og konkurrencedygtig racer. "Jeg tror at jeg kan få et godt mesterskab sæsonen igennem, Det er vigtigt at score point i hvert løb for at kæmpe om mesterskabet fordi det kun er få teams der kan vinde," siger italieneren der kommer fra Prost-teamet.

For Trulli er det vigtigt at få en god start. "At score point er det vigtigste for os i det første løb. Melbourne er hård ved kørerne og racerne, så holdbarhed er meget vigtigt på den hårde bane," siger Trulli.

Eddie Jordan har også udnævnt Trulli til at være den næste nye store opdagelse i Formel 1 - så nu må vi se om Eddie Jordan kan holde hvad han lover.

BB  


Hop til top
Diniz vil gennemføre

Hos Sauber-teamet er man meget optimistiske forud for det første grand prix. Teamet har måske taget et skridt fremad, men er også sikre på at de har en pålidelig racer. Det første løb i sæsonen er altid plaget af mange kørere der udgår, hvorfor pålidelighed er utrolig vigtigt. "Vores racer er hurtig og pålidelig, hvilket er vigtigt i de første afdelinger af mesterskabet," siger Pedro Diniz, der peger på hvordan det så ud for teamet sidste år - med masser af problemer forud for det første løb.

"Forhåbentlig kan vi kvalificere os i top-10. Jeg tror at vi har en god chance for at score point i løbet - forhåbentlig mere end 1 point. Vores mål er at slutte på podiet. For mig vil det være fantastisk," siger Diniz om målene for løbet i Melbourne, men også på sigt det som teamet vil opnå i denne sæson.

BB  


Hop til top
Heidfeld overdriver

Den langt mere rutinerede Jean Alesi har tilbagevist Nick Heidfelds klager over Prost-raceren. Den unge tysker mener at den simpelthen er for langsom - hvilket testresultaterne jo egentlig også har vist. "Jeg tror at Nick er bekymret for teamet, hvilket er godt, men raceren er ikke så langsom. Vi har alle forsøgt hårdt. Jeg har haft nogle meget gode racere i min karriere, og jeg har haft nogle virkelig dårlige - dette er ingen af delene," siger Alesi og sætter måske lidt perspektiv på hvordan Prost-teamet står.

Samtidig er det også politisk korrekte udtalelser, der viser at Alesi måske er lidt mere professionel og dette kan måske gøre at teamet ikke sætter al fokus på Heidfeld - der som begynder i teamet ikke skal være den første til at kritisere. Der gælder også uskrevne love i Formel 1.

BB  


Hop til top
´Det kan jeg give´

En af de helt nye i Formel 1 er Gaston Mazzacane der kom ind i Formel 1 af den simple årsag at han havde flere sponsorer i ryggen. Argentineren er dog ikke videre kendt for at være en særlig hurtig kører, så man kan selvfølgelig undre sig over at han er med i Formel 1.

"Minardi har valgt mig for det jeg kan gøre for teamet. Jeg kan give støtte fra mine sponsorer, men jeg kan også køre race," siger Mazzacane - og understreger da hvad der er Minardis største interesse, nemlig de mange penge han medbringer. Han ser dog frem til debutløbet. "Det vil være noget helt specielt for mig!"

BB  


Hop til top
Fuld musik hos McLaren

Da McLaren ankom til Albert Park gik det ikke helt stille af sig. Teamet blev budt velkommen med fuld musik da de ankom til deres garage. Det var en lille del af Victoria statens orkester der bød velkommen til McLaren. 7 musikere gav McLaren en musikalsk start på weekenden - så det vise sig om McLaren kan tage selve løbet med fuld musik.
BB  


 

Hop til top8.3.2000

Herbert håber heldet fortsætter.

Johnny Herbert vandt lodtrækningen om reservevognen. Måden, det foregik på, var simpelthen at spille plat eller krone, hvilket understreger at Jaguar ikke har nogen erklæret førstekører. Og Irvine er jo vant til at reserve-raceren (Ferraris) ikke er tilpasset hans behov.

"Det er er godt tegn," sagde Herbert. "I år vil jeg vende udviklingen og bevise jeg går efter titlen." Uden tvivl sagt med et glimt i øjet, men dog med tilføjelsen, at han regner med at vinde Jaguars første F1-sejr. "Jeg er bedre forberedt end nogensinde. Jeg har både arbejdet mere med min fysiske form sammen med den nye træner, og kørt flere test-km end tidligere sæsoner. Desuden har jeg været hurtigere end Eddie i mange af vinterens tests. Ingen af os er førstekører, før han ligger (bedre) placeret i top-3. Og det bekymrer mig ikke, for jeg tror på jeg kan slå ham."

Historien er ellers ikke på Herberts side, eftersom Irvine var (en overraskende) vinde af det Australske GP i 1999, medens begge Stewart-vognene brød i brand på grid'en lige før start, og dengang fik Rubens Barrichello reservevognen. Så Herbert var effektivt ude af løbet, før der var kørt én meter.

Ifølge Jackie Stewart har Jaguar Racing haft en meget travl før-sæson: "Som hold betragtet har vi kørt i et højere gear hele vinteren, sammenlignet med 98/99. Vi har været i stand til at køre mange flere test-km, trods nogle problemer undervejs. Vi har også haft flere resourcer til disposition og vi føler os i det hele taget bedre rustet sammenlignet med sidste år."

Irvine: "Albert Park er hård ved bilen. Banen stiller store krav til såvel vejgreb som bremser, og derfor kan også dækslid blive en afgørende faktor. Vi må håbe på, at vi med R1 har opnået den fornødne pålidelighed, så vi kan stå distancen."

Stewart: "Jeg tror R1 er konkurrencedygtig. Vi kan ikke forvente at slå McLaren og Ferrari fra første færd, men vi håber på at give dem kamp til stregen." Selvom Jaguar hungrer efter succes, er han dog klar over at det tager tid - se bare på BARs problemer sidste år: trods et af de største budgetter fik holdet ikke ét eneste point !

Jackie Stewart er også stærkt kritisk og bekymret over FIAs beslutning om at tillade den metode til optankning, som Ferrari indførte sidste år. Dvs, at brændstoffet stadig flyder, mens påfyldningsslangen bliver fjernet fra studsen. Det siger sig selv dette indebærer en øget risiko for ulykker. Den seneste ulykke af den art indtraf under det Tyske GP i 1994, hvor Verstappens Benetton-racer blev omspændt af flammer. Heldigvis slap han og fem (5 !) mekanikere med mindre forbrændinger, men ilden truede også adskillige VIP-gæster i nærheden.

Helst ville Jackie Stewart have genoptankning helt forbudt: "Optankning er en unødvendig risiko. Med det brændstof vi bruger udgør alene dampene en højrisiko. Folk kan ikke forestille sig hvilken katastrofe et uheld kan udvikle sig til. Desværre er sporten således, at der skal lig på bordet, før der tages hånd om problemet !" Dermed hentyder han til blandt andet Sennas dødsulykke, der førte til betydelige forbedringer i såvel vognenes og banernes sikkerhedsniveau.

GRN  


Hop til top
TV-guide til Melbourne

Man skal tidligt op for at følge med i årets første løb - men efter måneders venten er dette ikke det store problem... Alligevel er det meget rart lige at have nogle tider for hvornår der er Formel 1 i TV'et. Her er en guide til løbet - der også kan følges på Selector.

DagKl.KanalBeskrivelse
Lør.02:45 - 04:15RTLKvalifikation, live
Lør.12:45 - 14:30RTLKvalifikation, (g)
Lør.23:15 - 00:15RTLWarm-up, live
Søn.03:00 - 06:45RTLLøbet, live
Søn.03:45 - 06:00DRLøbet, live
Søn. 06:45 - 07:30RTLLøbet, sammendrag
Søn.09:00 - 10:45NRKLøbet
Søn.09:00 - 11:35RTLLøbet, (g)

BB  


Hop til top
Arrows Orange

Selv om Arrows-teamet stadig ikke har foretaget en officiel præsentation af deres 2000-racer, så cirkulerer der allerede nu et billede af den på nettet. På dette billede er den malet orange, og ser meget clean ud. Farven minder meget om McLarens orange farve, som de har anvendt på deres racere under pre-season test i 1997 - '98, og som også var teamets farver da Bruce McLaren startede teamet.
Hvor vidt dette clean look holder, får vi først at vide ved selve præsentationen, som er på torsdag, men mon ikke der kommer flere sponsor mærker på en blot ORANGE på siderne. ORANGE er et britisk mobil telefonselskab og det forlyder at det har kostet dem $110 mill. i sponsorat at få vognen malet orange. Dette beløb dækker en tre årig periode.

Teamets to kørere ser frem til sæsonpremieren med stor fortrøstning, og de har begge stor tillid til at teamet vil klare sig godt i denne sæson.

Pedro de la Rosa:
"Dette er min anden sæson hos Arrows, og jeg tror vi er meget stærkere en sidste år. Vi har været meget stærke under preseason testene, og vi har en teknisk meget godt udviklet racer. Det er selvfølgelig svært at sige hvor hurtige vi vil være, men det er helt sikkert at vi er mere konkurrance dygtige end sidste sæson".

Jos Verstappen:
"Jeg er meget glad for at være tilbage i Formel 1 og specielt sammen med Arrows. Vi har klaret os flot i de preseason tests vi har været med til og vi forventer at fortsætte denne linie i løbene".

Jos Verstappen har tidligere kørt for Arrows teamet, det var i 1996 sæsonen, hvor han scorede 1 point og endte som nr. 15 i kørenes mesterskab. Samme år blev Arrows teamet nr. 9 i konstruktørenes mesterskab, kun med det ene point som Verstappen scorede.

Arrows teamet har endnu ikke skrevet kontrakt med en testkører for 2000 sæsonen, og der er i øjeblikket tale om to kandidater. Hollænderen Tom Coronel og australieren Mark Webber. Sisdtnævnte har dog nok de bedste kort på hånden, da han har Paul Stoddart som manager og personlig sponsor, desuden har han også "Yellow Pages" som personlig sponsor. Paul Stoddart er multi millionær, og har tjent sine penge inden for flybranchen. For selv om Arrows teamet har fået mange nye sponsorere til denne sæson, så må det nok forventes at de går efter en testkører der kan betale godt for jobbet.

AN  


Hop til top
Johnny Herbert udfordrer Eddie Irvine

Nu hvor vi er i gang med den sidste nedtælling til årets første GP, så er nogle af kørerne begyndt at psyke hinanden mere eller mindre for sjov. Således også de to Jaguar-kørere.

Herbert langer ud efter Irvine ved at sige: "Jeg vil slå dig." Det bliver dog kun på banen, han vil gøre alvor af det. Han forsætter: "Der vil være en sund konkurrence imellem os. Eddie ønsker at slå mig, men jeg vil slå ham. Jeg har været hurtigere end Eddie ved adskillige tests"

Og han underbygger det med at sige: "Jeg har aldrig følt mig så tryg og sikker op til en sæson, som jeg gør denne gang. Jeg føler mig stærkere, og har aldrig været i en bedre form, så kan næsten ikke vente til på søndag."

Man kan jo så også konstatere, at det skal nok snart være, for Herbert er blevet 35 år, og har 145 GP'er bag sig, med "kun" tre sejre, den seneste sidste år. Men han viste, at Stewart - nu Jaguar - er på vej frem. Men der et stykke vej endnu.

"Bilen er hverken en McLaren eller en Ferrari lige nu. Men vi kan godt gå hen og blive teamet lige efter dem. Lige nu er der godt et halvt sekund imellem dem og os. Men der er en god chance for, at vi komme lige efter og få point, måske endda podiumpladser. Men det bliver svært. Jeg tror at hele feltet vil ligge tættere i år.

PDL  


Hop til top
Irvine realistisk om Jaguars chancer

Ved en pressekonference på Albert Park, var Eddie Irvine i det realistiske hjørne, i stedet for det sædvanlige kontroversielle. Irvine som vandt hans første GP netop i Australien sidste år for Ferrari, ved at det kan ikke lade sig gøre igen, medmindre de to topteams udgår eller laver fejl.

"Vi kan ikke gentage dette. Jeg ved ikke engang om vi kommer i mål. Vi har ikke kørt en fuld løbsdistance endnu med bilen. Og indtil det er gjort måske to gange eller endda mere, ved vi ikke hvor vi står. Vi kan ikke gøre andet end at prøve, og så lære af det der sker."

Om det yderligere forløb for sæsonen, sagde han: "Hvis vi slutter som nr. 3, vil det være ligesom at vinde mesterskabet, man kan ikke forvente at vi slutter bedre end det. Bliver vi nr. 4 har vi gjort et udmærket job. Hvis vi slutter lavere, er det vi skal til at se på, hvad der egentlig skete og arbejde videre. Jeg har lært utrolig meget hos Ferrari, men det var godt at komme videre til Jaguar. Den viden jeg har fået hos og om Ferrari, vil jeg give videre til teamet, så er det op til dem om de kan og vil bruge det."

På spørgsmålet om hvordan han ser søndagens løb, sagde han: "Jeg har absolut ingen illusioner om, at vi kan slå McLaren eller Ferrari, kommer vi tæt på dem er det fint, og hvis vi kan komme foran Jordan, har vi gjort et godt job. Eddie Jordans team er på vej frem nu, og de har imponeret meget specielt det sidste år, de bliver svære at slå."

Og om hans personlige ambitioner siger han: "Mit mål er at vinde verdensmesterskabet, men jeg forventer ikke, at det sker i år og nok heller ikke til næste år. Men det tredje år skulle det være muligt. Vi kan vinde løb i år, men vi er afhængige af, at de store laver fejl eller udgår."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk