Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.3.2005
 Endnu 2 teams underskriver ny Concorde aftale
 
6.3.2005
 Australiens GP - Set og sket - top 5
 Australiens GP - Set og sket - nederste 5
 Fisichella leverede varen
 

Hop til top9.3.2005

Endnu 2 teams underskriver ny Concorde aftale

I Formel 1 kredse tales der i øjeblikket meget om den nye Concorde aftale. Snakken går i øjeblikket på at to teams mere har skrevet under på aftalen.

Ferrari valgte at træde ud af GPWC for i stedet at underskrive den nye Concorde aftale. Det gav megen debat og straks var GPWC ude for at få de resterende teams til at bifalde netop deres produkt. Rygter taler dog i øjeblikket om at to team ikke har meldt sig under GPWC's faner, men i stedet har valgt at gå Bernie Ecclestones vej og har tilsyneladende skrevet under på den nye Concorde aftale.

Og så er det jo at nysgerrigheden træder frem. Hvem er disse to teams? Angiveligt er det Red Bull Racing og Jordan (Midland F1) der har underskrevet aftalen. Da Bernie Ecclestone blev adspurgt om dette, svarede han at, det ville han ikke udtale sig om. Men efter pres lykkedes det dog for den tyske avis, Welt Am Sonntag, at få listet ud af Bernie Ecclestone at to teams mere havde skrevet under på Concorde aftalen. Han nægtede dog konsekvent at udtale sig om hvem. Og ifølge Welt Am Sonntag, så skulle det angiveligt være de førnævnte Jordan og Red Bull Racing.

Er historien sand, vil det igen give lidt dybe panderynker hos GPWC. Har de to teams vitterligt valgt side, er der næsten en ny magtkamp undervejs. Et par teams har endnu ikke endeligt afgjort hvilket parti de vil tage. På en måde er situationen uafgjort indtil videre - såfremt historien fra Welt Am Sonntag er sand.

PDL  


 

Hop til top6.3.2005

Australiens GP - Set og sket - top 5

Så skete det, ventetiden er ophørt, og årets første GP er kørt. Til stor glæde for rigtig mange, så var det ikke Ferrari der var de dominerende.

Mange glædelige og positive ting skete i det australske GP. Først og fremmest var det ikke de røde der vandt. Dernæst var det godt at se det tidligere Jaguar team, nu Red Bull Racing helt fremme hvor det er sjovest at være, mens Williams og McLaren, ja, det var kun årets første GP, men det må de alligevel kunne gøre bedre.

Renault - 16 points:
Renault kom, så og sejrede. Det var resultatet af årets første GP. Ikke alene havde Fisichella sikret sig pole. Han vandt også uden problemer løbet. I tilgift kørte Alonso sig flot op fra sin startplacering som nr. 13 og erobrede tredje pladsen. Bedre kan det næsten ikke gøres. Man kan måske tænke, at havde Alonso ikke hængt en forfærdelig masse omgange bag Villeneuve, ja så kunne Alonso måske være blevet nr. 2. Men det bliver aldrig opklaret. I stedet kan man glæde sig over at begge Renault kørere til deres store tilfredshed nu har fået en bil der både kører hurtigt og er nem at styre, det var et af klagepunkterne sidste år. Fisichella var selvfølgelig superglad for sin sejr. Alonso var måske lidt skuffet, men alligevel ikke utilfreds med sin placering. Begge kørere var også yderst tilfreds med dækkene, som kunne holde til især Alonsos til tider hårde kørsel.

Ferrari - 8 points:
Der har været meget fokus på Michael Schumacher efter den for ham katastrofale første kvalifikation. Han viste lige at han var til stede i den anden. Der var for så vidt ikke noget at køre efter alligevel. Og i selve GP'et? Ja, han var da med, og avancerede også i feltet, måske for sent. Men efter opkørslen gennem feltet, ødelagde han det vil nærmest for sig selv. Han tog en meget stor risiko ved at prøve at lukke af for Nick Heidfeld i en situation hvor man ved at det som regel går galt. Og det gjorde det også for Michael Schumacher. De to biler ramlede sammen og resultatet var at begge udgik. Så havde Ferrari kun Barrichello tilbage. Han startede som nr. 11 men uden de store problemer, kørte han lige så stille op gennem feltet og sluttede på anden pladsen. Måske kunne der have været en duel med Alonso om denne placering såfremt at Alonso var sluppet forbi Jacques Villeneuve noget tidligere. I teamet var der sådan lidt blandede følelser efter løbet. Der var selvfølgelig glæde over andenpladsen, men man fornemmer også at der er noget der skal rettes. Hvad man vil gøre, svært at sige. M. Schumacher siger at der var god fart i bilen, som jo er en evo af sidste års model. 2005 modellen kommer først i aktion i måske San Marinos GP. Alle forudsigelser fra Ferrari og Schumacher holdt stik. Red Bull klarede sig rigtig godt. Alle teams er kommet tættere på. Det tyder på større spænding i år. Noget Ferrari selv sørgede for sidste år, at der ikke var noget af.

Red Bull Racing - 7 points:
Red Bull Racing kun ét point efter Ferrari. Det var der sikkert ikke mange der havde forestillet sig, heller ikke selv om det kun er årets første GP der lige er kørt. Men Red Bull og David Coulthard ville det anderledes. Fremragende start for Coulthard der skød ind mellem konkurrenterne de sidste meter frem mod første sving. Derved erobrede han 3 pladser og var dermed på tredje pladsen. Placeringen kunne han dog ikke holde til sidst og sluttede på fjerdepladsen. At så Chr. Klien også gjorde fremragende gør ikke overraskelsen mindre. Klien gjorde ikke så meget væsen af sig, men kørte anonymt og meget fornuftigt og sluttede på syvende pladsen og dermed ekstra to points til Red Bull Racing. Flot start for det nye team, der har fået adskillige nye folk i ledelsen.

Williams - 4 points:
Hvad skulle man forvente af Williams? Optakten har ikke været for god med intern uro. Men det skulle nu være løst og arbejdet med bilen skal gå fremad. Der var stillet store forventninger til Mark Webber, som her var på hjemmebane. Men efter hans kanonomgang i den anden

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Set og sket - nederste 5

Blandt de nederste 5 teams var der faktisk kun en enkelt overraskelse, nemlig BAR. De må være den store skuffelse efter sæsonens første GP.

De nederste 5 forbedrede sig ikke siden sidste år - dog med én stor undtagelse. Det gamle Jaguar team, nu Red Bull Racing, er rykket op i top 5 efter en flot, flot præstation i Australien. Der var måske ventet lidt mere af Toyota, men de tabte Trullis flotte kvalifikations præstation mens løbet skred frem.

Toyota - 0 point:
Forskellige problemer gjorde at Toyota ikke fik noget ud af deres hidtil bedste startposition nogensinde. Trullis andenplads i startopstillingen forsvandt nemlig i takt med at det specielt det ene bagdæk smuldrede, og dermed kunne han ikke holde den ønskede fart. Ralf Schumacher havde en god bil, fortalte han efter løbet, men efter det første pitstop, gik sikkerhedsselen løs, og det kostede et ekstra pitstop at få det problem løst, og dermed var hans race over. Trulli sluttede løbet lige udenfor pointene på niendepladsen, mens Ralf Schumacher sluttede på tolvte pladsen 1 omgang efter. Begge kører var for så vidt glade for bilen, men de forskellige problemer ødelagde racet for dem. Teamchef Tomita var dog rimelig tilfreds efter løbet. Selvfølgelig skal de have gjort noget ved det unødvendige dækslid, men ellers skal den almindelige udvikling gå videre.

Sauber - 0 points:
Sauber var en af sidste sæsons større positive overraskelser. Det fik de i hvert fald ikke vist forsættelsen på i Australien. Felipe Massa klarede sig bedst og sluttede løbet på tiende pladsen, mens Jacques Villeneuve forsvandt mere og mere ud af løbet og sluttede på trettende pladsen. Felipe Massa var rimeligt tilfreds men heller ikke mere. JV var derimod temmelig skuffet. Han havde regnet med at der var mere fart i bilen end tilfældet var. Samtidigt syntes han at bilen var vanskelig at køre. Mon ikke at han sammen med ingeniørerne havde noget at kikke nærmere på. Willy Rampf forklarede efter løbet, at man havde benyttet sig af to forskellige pitstrategier pga. Massas startplacering. Nu er der noget at arbejde videre med. Sagde altså Willy Rampf. Det behøver man vist ikke at kommentere.

BAR - 0 point:
Som det også har vist sig i diverse tests forud for sæsonen, så så det ikke så godt ud for BAR. Heller ikke under race betingelser. Alle i teamet havde travlt med at beklage at man ikke havde formået at få en ordentlig dæktemperatur. Især i Buttons bil. Det kostede sandsynligvis de tabte placeringer ved starten. Modsat så vandt Sato endnu flere placeringer. Og hvor er vi så? Begge kørere klagede over at det kneb med at holde fart og komme tæt nok på de forankørende når der skulle overhales. Det må henvises til Honda som tilsyneladende ikke har puttet hestekræfter nok i motoren. Som de eneste "udgik" BAR bilerne på sidste omgang. Det giver dem mulighed for at møde frem med nye motorer i Malaysia om 2 uger. Der var dømt skuffelse i teamet efter løbet - og ingen lagde skjul på det.

Jordan - 0 point:
Hvad skulle man forvente sig af Jordan teamet efter ejerskifte, nye kørere, ny motorleverandør og en næsten komplet udskiftning på alle de vigtige poster i teamet? Måske ikke meget, men trods diverse vanskeligheder, så kom begge biler i mål i årets første GP. Begge kørere var næsten overlykkelige over at have fuldført deres første Formel 1 løb. Til teamets forsvar kan man sige at den første og vigtigste målsætning blev nået, nemlig at få begge biler i mål. Men der mangler meget. Og det skal man så arbejde videre med, og det ved man da også i teamet. Men hvor meget? Det er et overgangsår inden teamet næste år skifter navn til Midland F1. Men jo mere man lærer i år, jo mere kan man tage med til næste sæson. Præstationen for kørerne var på det jævne. Debutanterne skal nok lige bruge et enkelt eller to løb mere for lige at finde sig til rette i felt der for de fleste vedkommende kører stærkere end lige netop Jordan.

Minardi - 0 point:
For Minardi lykkedes d

PDL  


Hop til top
Fisichella leverede varen

Uden at sætte sin fod mange milimeter forkert i nattens Formel 1 løb, førte Giancarlo Fisichella stort set hele løbet og vandt karrierens anden grand prix sejr. Flot kørsel af Barrichello sikrede Ferrari 2. pladsen på en dag hvor Michael Schumacher ikke leverede varen.

Da Fisichella vandt sin første sejr, for to år siden i Brasilien, skete det under forvirrende omstændigheder. Først blev Kimi Raikkonen tilkendt sejren og fik fornøjelsen af at stå øverst på podiet. Først 14 dage senere, ved næste løb, fik Fisichella den pokal der retteligt tilkom ham.

Dennegang gik det lidt anderledes. For det første skyldtes det ikke heldige omstændigheder at Fisichella vandt. Han stormede afsted fra pole, og var aldrig rigtig truet. For det andet fik han dennegang lov til at stå øverst på podiet og modtage den hyldest der retteligt tilkom ham.

I de tidlige omgange var det Trulli der fulgte op på sin flotte startplaceringer som nr. 2 og lå i Fisichellas baghjul, mens den forudsagte overraskelse, David Coulthard, pressede sig ind på 3. pladsen på de første meter. Som løbet skred frem skred Trulli baglæns og endte langt uden for pointene. Coulthard holdt Mark Webber, som han passerede på startlinjen, bag sig. Men tilgengæld måtte han se sig slået af både Rubens Barrichello og Fernando Alonso. De tog var startet et stykke tilbage, men var begge kommet pænt fremad i starten. Alonso kom mest i fokus i starten på grund af en lang duel med Jacques Villeneuve. Barrichello kørte et langt mere anonymt løb. Men anonymt på den fede måde - og det sikrede ham til sidst en solid 2. plads.

Coulthards 4. plads var flot, selvom han længe lå som 3'er, og måske nok kan føle et snert af skuffelse. Mark Webber på 5. pladsen kom aldrig rigtig ud at flyve. Williams har for længst erklæret sig mellemfornøjede med bilen og det var undervejs tydeligt at de manglede lidt for at kunne følge med i front.

Den store skuffelse var de sølvpilene. I vintertestene har McLaren kørt godt, og var på forhånd udnævnt til, sammen med Renault, at skulle hive tæppet væk under Ferrari. Ikke meget i Melbounre tydede på at det skal gå sådan. Barrichello blev nr. 2 i en opdateret version af sidste sæsons racer, mens Montoya kun kunne hive en beskeden 6. plads hjem i den helt nye McLaren.

Værre endnu gik det for Kimi Raikkonen der fik motorproblemer før starten og måtte starte løbet fra pitten. Det gav tilgengæld nogle interessante dueller med Michael Schumacher, der startede fra bagerste række, efter en uheldig kvalifikation. Men mens Raikkonen til sidst kunne tage et enkelt point for en 8. plads, måtte Schumacher holde tidlig fyraften. Efter at have kæmpet sig op i pointene lukkede han lige lovlig meget af for en angribende Nick Heidfeld. Og dermed var løbet blevet to tyskere fattigere.

Mens David Coulthard imponerede med sin kørsel og sin 4. plads, kan man næsten overse en anden overraskelse - nemlig holdkammeraten Christian Klien, der fik placeret sin Red Bull racer mellem de to McLaren biler, og dermed hentede 2 point. Flot kørsel af den unge østriger.

Sidste sæsons næstbedste team, BAR, så man ikke meget til i Melbourne. Det virkede som om de var ved at genfinde den placeringer de har haft i tidligere tider. De var langt fra toppen og virkede slet ikke som et team der var på vej i den rigtige retning. Det gjorde tilgengæld Toyota, der måske nok ikke fik høstet noget, men i første halvdel af løbet var Trulli i høj grad en faktor. Brugbare erfaringer blev høstet.

Hvordan det her smitter af på resten af sæsonen er tidligt at sige noget om. Renault virker stærke, McLaren overvurderede. Ferrari virker stadig skræmmende - den nye bil er ikke klar endnu og alligevel blev Barrichello 2'er i løbet. Så afskrive de røde biler skal man ikke, langtfra.

Men sæsonen er kommet igang, og indtil videre tyder det på at tingene kan blive lidt tættere end sidste år!

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk