Et nyt Grand Prix på Formel 1 kalenderen? Det kan blive resultatet af de møder som Bernie Ecclestone skal holde med baneejerne og løbsarrangørerne i oliestaten Qatar. Her har man Losail banen, som i øjeblikket lægger asfalt til MotoGP mm. Men man ønsker også at komme på Formel 1 kalenderen.
Man er i øjeblikket ved at ændre banen, så den kan leve op til FIA's krav til en Grand Prix bane. Løbsarrangøren på stedet er i øjeblikket Qatars motorcykelforbund, men de ønsker altså at gå videre til også at kunne arrangere Formel 1 Grand Prixer.
Præsidenten for forbundet, Nasser bin Khalifa al-Attiyah, udtaler at banen i øjeblikket er ved at blive bygget om til de gældende krav, og at målet i første omgang er at blive godkendt som Formel 1 testbane, og derefter vil man på Formel 1 kalenderen. Når ombygningen er færdigafsluttet, skal banen synes og godkendes, og først derefter vil man indsende en formel ansøgning. FIA chefen Jean Todt har allerede været på stedet og siger at han ikke har noget mod et Grand Prix i Qatar også, men også at alle kommercielle aftaler selvfølgelig skal laves før det kan blive aktuelt.
Tiden for at skifte dæk på en Formel 1 racer er igen kommet i fokus. Fra og med denne sæson, er det forbudt at fylde brændstof på bilerne undervejs i et Grand Prix, men dækkene må stadig skiftes. Dermed gøres det oplagt at fokusere på om man kan skifte dæk hurtigere end tidligere. Og lad det være sagt med det samme, ja det kan man.
Williams teamet har selv annonceret at man har øvet sig lidt og er nede på at skifte alle 4 dæk på lidt over 2 sekunder. Og noget indikerer at tiden for dækskifte kan blive endnu hurtigere. Hos Red Bull Racing forventer man at kunne komme endnu længere ned. Teamets uofficielle rekord er på 1,8 sekund.
Det kræver at der bliver øvet i pitstop, men også andre ting gør sig gældende. Red Bull Racings teamchef, Christian Horner, fortæller at man har fokuseret på at gøre alle værktøjer væsentligt lettere. Faktisk har flere teams brugt omkring £ 500.000 på udskiftningen af værktøjer. Samtidigt har de mekanikere der udfører dækskiftet, henover vinteren været i fitnesscenteret mindst 2 gange om dagen. Det har betydet at alle har tabt vægt og er blevet mere smidige. Det er ikke sikkert at den officielle rekord kommer under de 2 sekunder i de første Grand Prixer, men Christian Horner forventer at flere teams i løbet af sæsonen kommer under de 2 sekunder. Pitstop strategi har fået en ny betydning.
Således har den tidlgiere verdensmester peget på at han selv skal gøre noget for at lave færre fejl i 2010 hvis han skal gøre sig forhåbninger om at tage en ny VM titel. Og specielt med tanke på et par af hans fejltagelser - hvor den største nok er den han begik i det kinesiske Grand Prix i 2007 - ved han at der skal luges ud i fejlene. "Efter at have lavet utrolig mange fejl i min karriere, bliver denne sæson forhåbetlig med færre," siger Lewis Hamilton.
Nu får han også mulighed for at måle sig med Formel 1-sportens største succeskører, Michael Schumacher. Og han glæder sig meget til at prøve kræfter med Schumacher - også selvom han har rundet 42 år. "I testen lå jeg et stykke tid bag ham på banen, og det var lidt mærkeligt at tænke: 'Det er Michael Schumacher der ligger foran mig! Han har vundet syv VM-titler og jeg har gjort det én gang, og det var bare så hårdt.' At gøre det syv gange er bemærkelsesværdigt," siger Hamilton.
Næste uge får Hamilton og co. mulighed for at vise sig frem i den første direkte duel.