Der blev kørt væsentligt flere omgange i dagens test end der gjorde i går. Mest flittig var køreren med næsthurtigste tid, Sebastien Bueimi.
Det er i disse dage at diverse nytænkninger bliver testet. Det ventes at både Ferrari og Mercedes som i dag stillede op med ændrede racere, allerede i morgen vil teste andre nyudviklinger på racerne. McLaren kørte i dag uden den bemærkelsesværdige bule på fronten som man kørte med igår.
Der var en del fokus må Mercedes raceren da coveret blev trukket af den i morges. Et ændret udstødsningssystem påkaldte sig straks stor opmærksomhed. Afgangsrøret kommer ud på siden af sidekasserne.
Også Ferrari havde ændret på deres i forhold til sidste test. Og rigtig meget endda. Ny diffuser, nye sidekasser, nyt udstødningssystem og både nye front- og hækvinger. Ferrari startede dagen med relativt korte stints, som dog blev længere hen over dagen.
McLarens nye udstødningssystem drillede mere end hvad godt var og teamet havde en del afbrydelser i kørslerne. Faktisk måtte til at reperere på bilen i løbet af eftermiddagen, som så kostede en del testtid på banen.
Hvor det ikke godt særlig godt for Toro Rosso teamet i går, så tog de gruelig revanche i dag med dagens næsthurtigste tid og flest kørte omgange. Hos Williams var det med tommelfingeren nedad. Teamets KERS løsning modarbejde i sådan en grad at man måtte montere et nyt eksemplar af systemet, men som så ikke var aktiveret. Fejlsøgning kostede op mod 4 timers testtid på banen.
De hurtigste tider - onsdag:
Kører | Team | Tid | Omg |
1. Sebastian Vettel | Red Bull | 1:21.865 min. | 112 |
2. Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 0.531 | 120 |
3. Vitaly Petrov | Renault | + 0.805 | 116 |
4. Lewis Hamilton | McLaren | + 1.023 | 57 |
5. Felipe Massa | Ferrari | + 1.459 | 101 |
6. Paul di Resta | Force India | + 2.469 | 118 |
7. Kamui Kobayashi | Sauber | + 2.571 | 107 |
8. Nico Rosberg | Mercedes | + 3.942 | 100 |
9. Jarno Trulli | Lotus | + 4.225 | 98 |
10. Pastor Maldonado | Williams | + 5.124 | 29 |
11. Jerome D'Ambrosio | Virgin | + 7.117 | 64 |
Samtidig med præsentationen af Vitantonio Liuzzi som kører, bekendtgjorde Hispania Racing Team (HRT) at de vil præsenterer deres nye racer - F111 modellen - på fredag i forbindelse med testkørslerne på Circuit de Catalunya i Spanien.
Davide Rigon var glad for at køre en ligeud test i den nye Ferrari Formel 1 racer. Det var i hvert fald det han udtrykte. Ifølge flere medier var det dog ikke kun aerodynamiske ændringer han testede.
Flere iagttagere mener at kan se en ændring i udstødningssystemet på bilen. Det skulle ifølge deres udsagn minde rigtig meget om den løsning som Red Bull Racing har fundet frem til på deres 2011 racer. Ganske naturligt vil Ferrari teamet hverken be- eller afkræfte disse oplysninger.
Men det bliver ganske givet afsløret i forbindelse med den igangværende test på Circuit de Catalunya i Spanien.
I stedet var det Mark Webber der i sin Red Bull racer blev noteret for dagens hurtigste tid. Udover at få hurtigste tid, blev Mark Webber også noteret for flest kørte omgange.
Sauber teamet gjorde sig umiddelbart godt bemærket med super tiden af Sergio Perez, men det var der som nævnt ovenfor en årsag til. Man har sidenhen regnet ud at han ville være kørt en tid på ca. 1:23.8. Grunden til den hurtige tid var at han ville udenom en forankørende, og skar genvej gennem chikanen. Hos Sauber var man godt tilfreds med førstedagens test. Den bekræftede stort set de data man via simulationer havde regnet ud og opnået. En utæt hydraulikslange var ikke nok til at ødelægge Peter Saubers humør.
Lotus Renault havde både Vitaly Petrov og Nick Heidfeld på banen i dag. Nick Heidfeld led dog under virkningerne fra en kraftig forkølelse og måtte efter middagspausen lade Vitaly Petrov køre resten af dagens testprogram.
McLaren teamet havde Jenson Button i McLaren raceren. Og teamet gjorde sig bemærket lige fra første sekund. Man har bygget en lille 'bums' på snuden af bilen hvor støtte-stænger til frontvingen gik ud fra. Trods det noget spøjse udseende på bilen, så var Jenson Button meget tæt på Mark Webbers tider. Det viste sig at være et måleudstyr man havde gemt under 'bumsen'.
Hos Force India havde man en arbejdsdeling. Testkøreren Nico Hülkenberg skulle køre om formiddagen hvilket han gjorde med bravour idet han var en af de aller hurtigste. I eftermiddags var det så Paul di Restas tur og efter at have kørt sig ind på banen, kørte han ikke helt unaturligt hurtigere tider end Nico Hülkenberg, idet temperaturen steg i løbet af eftermiddagen.
Toro Rosso havde problemer. Efter ganske få omgange faldt en del af bilen og beskadigede både dæk og en af sidekasserne. Det kostede meget tid i pittet med reperation. Det var faktisk først over middag at man kunne indlede det egentlige testarbejde, ligesom man også øvede pitstops.
Team Lotus gjorde ikke det store væsen af sig, men var til gengæld skyld i et par røde flag i løbet af dagen. Tiderne som teamet fik kørt ind, var da heller ikke specielt imponerende.
Tirsdagens hurtigste tider:
Kører | Team | Tid | Omg. |
1. Mark Webber | Red Bull | 1:22.544 | 97 |
2. Jenson Button | McLaren | + 0.366 | 74 |
3. Vitaly Petrov | Renault | + 0.393 | 27 |
4. Sergio Perez | Sauber | + 1.573 | 90 |
5. Nick Heidfeld | Renault | + 2.191 | 20 |
6. Paul di Resta | Force India | + 2.495 | 38 |
7. Davide Valsecchi | Lotus | + 2.862 | 50 |
8. Sebastien Buemi | Toro Rosso | + 3.460 | 48 |
9. Nico Hülkenberg | Force India | + 3.486 | 31 |
10. Luiz Razia | Lotus | + 4.179 | 29 |
11. Jerome D'Ambrosio | Virgin | + 9.516 | 57 |
Kørerfordelingen i den oprindelige plan, var den at Jenson Button skulle teste tirsdag og torsdag, mens Lewis Hamilton skulle teste onsdag og fredag.
Men efter at planen er blevet lavet om, bliver kører fordelingen således:
Jenson Button kører tirsdag og fredag, Lewis Hamilton kører onsdag og lørdag.
McLaren teamet har ikke offentliggjort nogen årsag til denne ændring i testplanerne, men det mest sandsynlige er nok, at de skal have nye dele frem fra fabrikken i England, som skal benyttes de to sidste dage.
Davide Rigon som har vundet SuperLeague Formula serien i 2008 og i 2010, deltager i år i Ferrari teamets simulationsprogram. Han skulle have kørt en 2009 model i sidste uge på Fiorano banen, men det blev aflyst på grund af dårligt vejr.
I stedet fik han så chancen i dette års racer på Vairano banen i søndags. Ifølge Ferrari fik han samlet mange data til teamet, alt i mens at Felipe Massa og Fernando Alonso er ved at klargøre sig til denne uges test på Circuit de Catalunya banen i Spanien.
Ved den foregående Formel 1 test havde Hispania Racing Team (HRT) ikke Kristian Klien med i deres racer, men testede i stedet med Vitantonio Liuzzi og Giorgio Mondini, det er da også de to der af de fleste regnes som de to kørere som HRT vil satse på i 2011.
Men så længe at blækket på kontrakterne ikke er helt tørt, kan der selvfølgelig godt ske forandringer i opstillingen.
Det er her at Christian Klien kommer ind i billedet, og efter sin egen mening står Vitantonio Liuzzi og Giorgio Mondini ikke stærkere end han selv gør!
Christian Klien oplyser at hans manager Roman Rummenigge er i konstant kontakt med HRT's ledelse, og forhandler fortsat om en plads som fast kører i teamet.
Det er i øvrigt lidt pudsigt at det netop er Vitantonio Liuzzi som Christian Klien er i kamp med om pladsen i HRT, for de to kæmpede også om den samme plads i Red Bull teamet i 2005, hvor de endte med at skiftes til at køre!
På trods af både Christian Klien og manager Roman Rummenigge's store optimisme, er Klien dog så realistisk at han både har en plan B og C klar.
Får Klien ikke pladsen hos HRT, er plan B at tage et år som test- og reservekører i et andet Formel 1 team, og fejler det også er der en lidt vag plan C der lyder på race i en anden klasse - køres skal der!
Når Formel 1 testkørslerne i dag bliver genoptaget på Circuit de Catalunya i Spanien, kan det være at vi får et fingerpeg om hvem der skal køre for Hispania Racing Team (HRT) i år.
Teamet er dog først tilmeldt til testen fra onsdag til lørdag, men der er ikke sat kørernavne på nogle af de fire testdage - endnu!