Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.4.2000
 Mercedes benægter alt
 Hård dags arbejde for Schumacher
 Schumacher kritiserer FIA vol. 2
 
31.3.2000
 Prost med ny motor
 Schumacher kritiserer FIA
 Hakkinens problemer løst?
 

Hop til top1.4.2000

Mercedes benægter alt

Den tidligere skilærer og manager for Jacques Villeneuve, nuværende administrerende direktør for BAR, Craig Pollock, har altid været god til at få opmærksomhed med sine udtalelser. Senest har han fortalt den tyske tv-kanal DSF at Mercedes skulle være ude efter BAR's stjernekører og den personlige ven, Jacques Villeneuve. Rygtet ville vide at den i forvejen godt betalte Villeneuve ville komme til at tjene 12 millioner pund i så fald. "Jeg tror at Mercedes er interesserede i Jacques," mener Pollock. Men også Arrows og Benettons nye ejere Renault skulle være ude efter canadierens underskrift på en kontrakt, påstår han.

Mercedes-Benz's motorsportschef, Norbert Haug, har dog en anden opfattelse af situationen. De har ikke tilbudt Villeneuve en plads i teamet i år 2001 siger han. "Vi er fuldstændig tilfredse med vores to kørere, Mika Hakkinen og David Coulthard," siger Haug. "Jacques Villeneuve er en af de enestående kørere. men der har ikke været nogen samtaler eller forhandlinger fra vores side."

CBA  


Hop til top
Hård dags arbejde for Schumacher

Det var ikke sjovt at bo som nabo til Fiorano banen i går. Ferrari testede lige fra morgenstunden til det blev mørkt. Luca Badoer startede dagen med at teste i F399. Der var en del nyudviklede mekaniske dele, der skulle have en større test. Der udover testede han også starten. Michael Schumacher har tidligere erkendt, at man har haft et problem med starten i GP'erne. Nu er det så Badoer der skal se - selvfølgelig i samarbejde med ingeniørerne - om man kan forbedre noget på bilen, som kan gøre starten bedre. Badoer fik i alt "rullet" 52 omgange, og opnåede en bedste tid på 1:01.405 for en omgang.

Men den som virkelig tog fat i går, var Michael Schumacher. På grund af problemer i torsdags med brændstoftilførslen, blev noget af torsdagens test udsat til fredag. Og det betød overarbejde til tyskeren. Der blev arbejdet med setup, og forskellige aerodynamiske muligheder som forberedelse til Imola. Det blev en lang dag for Schumacher, idet man først stoppede testen da det blev mørkt, og det bliver der i øjeblikket ca. kl. halv ni på de kanter. Schumacher kørte i alt 92 omgange med en bedste tid på 1:00.770. Banerekorden på Fiorano i år er 1:00.226 sat af Luca Badoer.

PDL  


Hop til top
Schumacher kritiserer FIA vol. 2

Vi bragte en artikel her på siden i torsdags, om at Michael Schumacher offentligt har kritiseret FIA i sagen. Der er siden indløbet nogle få yderligere informationer.

Det drejer sig om dækkontakten mellem 2 biler, hvilket kan få bilen/bilerne til at lette, og faren er selvfølgelig størst ved høj hastighed.

Det viser sig, at MS har bedt FIA om at gøre noget ved problemet ret hurtigt. Man har i flere år fra kørernes side gjort opmærksom på problemet, uden at der endnu er gjort noget ved det. MS mener at faren ved dækkontakten er ved at være én af de største risikomomenter i F1 i dag.

"Det drejer sig ikke kun om vores sikkerhed, men også tilskuernes. Hvis det sker med høj hastighed, mister man totalt kontrollen over bilen. Ingen kan fortælle, hvor den lander henne. En dag lander bilen ude blandt tilskuerne. Det er dødsensfarligt. Bilen bliver på grund af bl.a. vingekonstruktionen til et missil. Jeg frygter den dag, hvor en bil flyver ud og lander blandt tilskuerne."

Vi omtalte i artiklen fra i torsdags, en ulykke hvor Christian Fittipaldi netop var udsat for en sådan hændelse. Fittipaldi kørte op bag i teamkollegaen Pierluigi Martinis bil lige før målstregen. Lavede en dobbelt saltomortale og landede heldigvis på hjulene igen - på en ottende plads. En anden alvorlig ulykke skete i 1992 på Estoril banen i Portugal. Ricardo Patrese svingede ind i sporet til pitlanen. Under den manøvre ramte han Gerhard Bergers bil, og kørte hen over det ene baghjul på Bergers McLaren, hvorefter bilen lettede. Den fløj med rotation på højkant under en bro, og ramte jorden med bagvingen og landede i pitmuren. Man har siden regnet ud, at hvis ikke bagvingen havde ramt jorden, ville bilen have forsat sin rotation og ville have landet på hovedet. Hastigheden i nedslaget er beregnet til ca. 250 km/t.

PDL  


 

Hop til top31.3.2000

Prost med ny motor

Prost brugte to dage på Silverstone med Jean Alesi bag rattet til at teste en ny motorspecifikation og ændringer på raceren. Onsdag blev ændringerne på raceren testet - blandt andet for at finde et bedre mekanisk og aerodynamisk setup. Det gik uden problemer.

Det kunne man dog ikke sige om den efterfølgende dags test. Den nye specifikation af Peugeot-motoren, der skal bruges i det kommende grand prix, blev ikke gennemtestet fordi der opstod tekniske problemer. Elektronikken fungerede ikke og der udvikledes en vandlækage i motoren. Derfor blev det kun 34 omgange til det franske team.

Men teamet er på rette vej. "Vi har endnu ikke fundet løsningen på alle holdbarhedsproblemerne og vi er ikke tilfredse med det udviklingsarbejde vi har udført i denne test," siger John Walton noget skuffet. "Vi ved dog at vi er på rette vej og alle er meget fokuserede på at fortsætte med at arbejde så hårdt som muligt for teamet," siger han videre.

BB  


Hop til top
Schumacher kritiserer FIA

I forbindelse med en udstilling af historiske Alfa Romeo biler i Dublin, hvor Schumacher var indbudt som ekstra blikfang, var der arrangeret et interview med Schumacher. En af de væsentlige der ting der kom frem under interviewet, var et angreb på FIA omkring manglende sikkerhed vedrørende dækkene.

Michael Schumacher mener, at FIA har udvist en manglende vilje til at gå ind i arbejdet omkring sikkerheden på dette område. Han siger selv, at han har kikket specielt på de meget spektakulære ulykker, hvor dækkontakt mellem bilerne har været årsagen.

"Hvis man får dækkontakt med en anden bil, letter bilen. En dag vil en bil havne ude blandt tilskuerne. Det er noget som FIA bliver nødt til at finde ud af. Vi som kørere er til en vis grad betalt for at acceptere risikoen, men vi prøver at minimere den. Men med tilskuerne involveret er det en helt anden sag. Jeg forstår ikke, hvorfor FIA ikke har arbejdet meget mere med netop dette. Man er nødt til at spørge, hvorfor de ikke har gjort noget. FIA har været meget modvillige til at lave de ændringer, som er nødvendige." Og så henviser han i øvrigt til en ulykke på Monza tilbage i 1993, hvor Christian Fittipaldi var involveret.

Michael Schumacher har siden Sennas ulykke og død på Imola banen, været meget interesseret og også involveret i sikkerheden i F1.

PDL  


Hop til top
Hakkinens problemer løst?

Motorfabrikken Ilmor der bygger Mercedes motorene til McLaren teamet, mener nu at have fundet fejlen der var skyld i at Mika Hakkinen for anden gang i år måtte udgå fra et Grand Prix løb. Årsagen skulle være at trykket fra koblingen og hen imod krumtapsakslen var ekstremt højt i starten af løbene. Og da samtidig Mika Hakkinen var på en et stop strategi i Brasilien, så gav det så meget belastning på de dele, specielt på stigningen op til og væk fra startlinien, at delene gik i stykker. Det var specielt belastningen på de bagerste hovedleje som blev for stort, og som derfor begyndte at lække olie.
Ilmor er i øjeblikket ved at foretage omdesign af de overbelastede dele, og forventer at have dem klar til San Marino's Grand Prix. Således at det ikke skulle kunne gentage sig.
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk