Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.4.2002
 Montoya sur på Schumacher
 Sauber missede point
 Første point til Coulthard
 Ralf - Jeg håbede på en fejl
 Renault havde god dag
 Forfærdelig dag for Arrows
 Rubens satsede - men teknikken svigtede
 
31.3.2002
 Schumacher sejrer i Brasilien
 Brasiliens GP - opvarmning
 Ron Dennis bakker op om Michelin
 Fremskridt for Jaguar
 Svær dag for Jordan
 Stor jubel hos Renault
 Skuffende resultat for Arrows
 Toyota igen nummer 10
 

Hop til top1.4.2002

Montoya sur på Schumacher

Den evige duel mellem Juan Pablo Montoya og Michael Schumacher fortsætter. De to kørere var på kollisionskurs på Sepang - og igen-igen skete det også på Interlagos. Men rivaliseringen mellem de to kørere er nok ved at blive skruet lidt for højt op.

Således rettede Montoya et angreb på Michael Schumachers kørerstil, hvor de var på vej mod venstresvinget efter Senna-S'et. Om starten siger han at det hele gik meget fair til, men da han mistede sin vinge var det ikke fair! På vej mod svinget ligger Michael Schumacher på midten af banen - dermed er det stort set umuligt at tage en ydersideoverhaling og på indersiden er der også mindre plads. "Jeg var bag ham, men da jeg tog mit træk lukkede han døren så snart han kunne ligge foran mig. Min vinge hang allerede løs der. Jeg havde nok fart til at overhale ham der - det er meget skuffende," siger han.

Men på TV-billederne er der altså ikke at kritisere Michael Schumacher for - det er Montoya der ikke holder den rette afstand, og der er ikke så meget at komme efter, da han bliver afvist. Med lidt mere kølighed havde Montoya brugt sit overskud til at vende tilbage til ideallinien og så presse på for de kommende sving.


Agressiv som altid - men kritikken af Michael Schumacher virker ikke berettiget
(Foto: BMW Motorsport)

Montoya brokker sig også over at han skal straffes når andres vinger falder af. "Han [Michael Schumacher] mister sin vinge, selvom jeg gav ham mere plads og jeg blev straffet. Denne gang kørte han ind foran mig, sådan som Rubens gjorde med Ralf i det første løb, og jeg var endda tættere på. Men det er mig der skal betale straffen - sådan går det bare," siger han skuffet. Men igen: kritikken virker formålsløs. Kørerne må gerne trække ind for at forsvare sin plads - og så længe Montoya ikke engang lå på siden af tyskeren er det tvivlsomt om det ville være blevet til et gennemført overhalingsforsøg.

BB  


Hop til top
Sauber missede point

Nick Heidfeld kunne have sikret sig yderligere point, hvis ikke det havde været for flere problemer med bremserne. Tyskeren lå længe i duel med Mika Salo, Toyota, der endte med at sikre sig det sidste VM-point i årets tredje VM-løb.

"Efter det første pitstop begyndte jeg at føle nogle meget underlige vibrationer i forenden, så jeg måtte tage et ikke planlagt pitstop og var tvunget til at udgå. Det er skuffende fordi jeg kunne være sluttet som nummer 6 i dag," siger Nick Heidfeld. Teamets anden kører Felipe Massa var involveret i en tæt duel med Mark Webber – og de to kørere snittede hinanden hvilket sendte brasilianeren ud af løbet. "Jeg havde en god kamp med Villeneuve og Frentzen men efter mit pitstop forsøgte Mark Webber desværre at bremse meget sent og det sendte mig ud," siger Massa.


Bremseproblemer kostede Sauber og Heidfeld yderligere et VM-point
(Foto: Sauber)

Samlet er teamet selvfølgelig skuffede over at de ikke fik flere point med hjem, men nu kan de se frem til deres jubilæumsløb på Imola – her kører de deres Grand Prix nummer 150.

BB  


Hop til top
Første point til Coulthard

David Coulthard fik de første VM-point ind på den tomme VM-konto. Teamet så ud til at få begge racere i pointene, men tekniske problemer på Kimi Raikkonens racer, gjorde at teamet alene kommer fra Brasilien med 4 point.

For Coulthard var det en lettelse igen at være tilbage – først og fremmest i pointene men også på podiet. "Det er godt at være tilbage på podiet. Jeg havde et virkelig hårdt løb da begge Renault'er var i stand til at komme forbi mig i starten og jeg var bag dem i 43 omgange. Jeg fik endelig passeret Jenson Button da han lavede en fejl i det sidste sving og jeg var i stand til at slipstreame forbi ham," siger han.

Den anden Renault med Jarno Trulli var dog ikke så let at komme forbi, så det var først efter runden af pitstops at skotten kunne finde en vej forbi. Den anden racer med Raikkonen udgik – ikke af en kørerfejl sådan som det måske kunne se ud, men en fejl på et hjulnav sendte finnen ud af løbet. Han lå ellers til at tage 3 point for 4. pladsen. "Det var en skam at jeg ikke gennemførte løbet. Ligesom David var jeg bag begge Renault'er i store dele af Grand Prix'et men fik til sidst udbremset Jenson Button i det første sving på 40. omgang, som jeg holdt indtil min racer fik en fejl på et hjulnav med tre omgange tilbage og som kostede mig 4. pladsen."


Coulthard fik point for første gang i år
(Foto: Daimler Chysler)

Men i erkendelse af de kom i mål næsten et minut efter vinderen, så er der langt op til de førende. Teamet har endvidere fået Renault i hælene, så der bliver en hel del arbejde at udføre for teamet. På motorsiden kunne Mercedes så hæfte sig ved at de for en gangs skyld ikke fik problemer, selvom det var ekstremt varmt.

BB  


Hop til top
Ralf - Jeg håbede på en fejl

Ralf Schumacher kunne matche storebroder, men manglede overskuddet til at komme forbi Michael i den nye Ferrari F2002. Ikke desto mindre var han tilfreds med at få point med hjem.

Tyskeren kan nemlig også se at han har høstet flere point end holdkammeraten Juan Pablo Montoya der har det med at komme i lidt for stor clinch med Michael Schumacher. I den første del af løbet tabte Ralf en del tid pr. omgang, men hentede stille og roligt det tabte ind, og kunne efter pitstoppet matche Ferrari ."Det var en intens kamp med min broder," siger han – hvilket man dog ikke rigtig fornemmede, da der på intet tidspunkt blev forsøgt en overhaling. "Jeg blev ved med at håbe at Michael ville lave en fejl eller bremse lidt for sent, så jeg kunne komme forbi ham, men den tjeneste gjorde han mig ikke. Alt i alt havde vi en succesfuld weekend og jeg må takke teamet for et godt stykke arbejde," siger Ralf der har 16 point – 8 mindre end Michael i VM-tabellen.


Ralf håbede på en fejl - men måtte tage til takke med 2. pladsen
(Foto: BMW Motorsport)

Derudover holder teamets sig fortsat i front i konstruktørernes VM – her har Williams 30 point mod 24 point til Ferrari. "Det var en god dag når det kommer til at samle point til teamet, da vi stadig fører i konstruktørernes mesterskab. Det er dog skuffende at vi ikke kunne tage Ferrari. Igen var det også en skam at vi efter kun én omgang kun havde en racer med i kampen om sejren," siger Sam Michael.

Det næste løb burde også være til fordel for Williams – på Imola sejrede Ralf Schumacher sidste år for første gang i Formel 1-karrieren.

BB  


Hop til top
Renault havde god dag

Men det havde Trulli ikke! Set over hele weekenden kan Renault dog tage tilbage til Europa med en klar følelse af at de er kommet rigtig godt fra start i år. Teamets to kørere duellere længe med McLaren-kørerne og det var først efter pitstop-runden at McLaren fik luft for de blå/gule racere.

For andet løb i træk sikrede Jenson Button sig point og en 4. plads – samtidig var det også foran sin egen rival, Juan Pablo Montoya – køreren der sendte ham ud af Williams-teamet. Så alene det at han kunne slutte foran colombianeren kan han leve længe på. "Det er vidunderligt at slutte foran en af Williams-racerne! Raceren føltes lidt svær under det første sting, så vi tog lidt vinge af under mit pitstop og satte gamle dæk på. Efter det var set-up perfekt og ændringerne betød at jeg kunne holde Montoya væk til slut," siger Button der i kørernes VM ligger på en samlet 4. plads med 6 point.


Jenson Button klarede sig igen igennem - og fik en 4. plads for Renault
(Foto: Renault F1)

Teamets anden kører, Jarno Trulli holdt sig længe foran David Coulthard og skotten havde tydeligvis store problemer med at finde en vej forbi den italienske kører. En mulig fjerdeplads blev dog forvandlet til endnu et DNF. På 61. omgang stod Renault-motoren af. "Selvfølgelig er jeg skuffet," siger han trist. "Hvad kan jeg sige? Et positivt løb – et negativt resultat."

Men netop det positive er nok det som teamet skal hæfte sig mest ved, og Flavio Briatore summere det rigtig godt op. "Jeg er meget glad for resultatet. Selvfølgelig er jeg meget ked af det på Jarnos vegne, som kørte et meget imponerende løb. Men vi ved at teamet stadig er ungt – og dette vil ske," siger teamchefen og roser også Button for sin indsats. Problemet med Trullis motor er ikke klarlagt endnu.

BB  


Hop til top
Forfærdelig dag for Arrows

Enrique Bernoldi havde ikke en heldig dag – han var involveret i den noget klodsede ulykke i warm-up'en, hvor han skulle ud af den brændende Arrows-racer – i den episode hvor Nick Heidfeld drønede døren af sikkerhedsbilen.

"Jeg har haft en ganske forfærdelig dag. Først var der ulykken i formiddags og så alt det der skete i løbet. Efter en vanskelig kvalifikation var det godt at mærke at der var fart i bilen i formiddags, men det fik vi ikke vist i eftermiddags," siger Bernoldi der blev taget ud af løbet af sikkerhedsmæssige årsager.

Teamets anden kører, Heinz-Harald Frentzen fik nemlig problemer med sin racer. "Pludselig mærkede jeg at der var et problem med et eller andet bag på bilen. Jeg blev nødt til at køre i pit nogle omgange før det egentligt var planlagt. Da Enrique havde det samme problem blev også han trukket ud af løbet," siger Heinz-Harald Frentzen. En brækket eller bøjet sporingsstang var problemet for teamets to racere. De høje temperaturer kan have spillet en rolle, samt banens bumlede overflade.

BB  


Hop til top
Rubens satsede - men teknikken svigtede

Rubens Barrichello forsøgte at gå optimistisk til sagen, efter at være endt længere tilbage i kvalifikationen. Starten fra fjerde række skulle der ske noget anderledes for at komme videre mod fronten.

Derfor satsede teamet på en anden strategi til brasilianeren. "Vi havde besluttet os for en hel anden strategi end Michael. Når man starter fra 4. række er det den bedste chance man har for at få et godt resultat. Jeg kom hurtigt fremad i starten af løbet og kom i front, og med den strategi vi havde valgt tror jeg på, at jeg kunne have været på podiet," siger Rubens Barrichello.

Men teknikken svigtede igen Ferraris andenkører. "Desværre satte et hydraulisk problem en stopper for dette. Det var en skam, for jeg ville gerne give F2001'eren en værdig afsked og den kørte virkelig godt i dag," siger han og kan nu se frem til at få den nye racer for hånden i det kommende Grand Prix på Imola.

BB  


 

Hop til top31.3.2002

Schumacher sejrer i Brasilien

De motorsportsglade menneskemængder omkring Interlagos jubler og hujer af de brogede, funklende biler nede på startgridden. Mekanikere, paraplypiger og andet teampersonel er ved at forlade banen, og snart kører de toogtyve racere ud på opvarmningsomgangen. Det er skyfrit, da løbet begynder, og temperaturen ligger omkring de 28 grader.

Da starten går trækker Montoya ind og lukker, men Schumacher viser sig bedst til at holde hovedet koldt og vinder duellen gennem de første sving. Montoya kommer for tæt på konkurrenten og får revet frontvingen af, der splintres under racerens dæk. Sikkerhedvognen kommer ud, mens Williams-kørerne får travlt både med at skifte fronten og med at få fjernet det optrevlede Union Jack, der har sat sig fast i bagvingen på Montoyas bil.


Montoya gav igen prøver på ekstrem kørsel - og tabte i duellen med Michael Schumacher
(Foto: BMW Motorsport)

I front ligger nu de to Schumacher-brødre, men inden længe går Barrichello på 3.-pladsen uproblematisk forbi Ralf Schumacher til publikums jubel. Med en serie hurtigste omgange tillader han ikke teamkammeraten at trække fra, og Schumachers forspring svinder ind. Renault-kørerne følger på 4.- og 5.-pladsen, fulgt af McLaren-kørerne og Sauber-kørerne. Giancarlo Fisichellas løb bliver endnu engang begrænset til et par få omgange, da Honda-motoren giver op og efterlader store hvide røgskyer efter sig på banen.

Sidste års vinder Coulthard går forbi sin unge landsmand Button i Renault’en. Barrichello har hentet Schumacher, der lader ham slippe forbi med det samme. Da Barrichello er blevet givet løs, lægger han hurtigt stor afstand ned til tyskeren. 1,5 sekund, 2 sekunder, 3 sekunder… Tilskuernes begejstring stiger i takt med at forspringet øges. Og så… er det hele ovre for Rubens Barrichello. Landsmanden Enrique Bernoldi udgik få minutter for inden, og nu kører Ferrari’en langsomt rundt på banen, blot for at blive parkeret i græsset.

Michael Schumacher er i front igen foran broren, der nu har Jarno Trulli bag sig. Der er langt ned fra brødrene til resten feltet. Trulli skygges af Coulthard, der dog har svært ved at gjort noget ved sagen. Et stykke bag dem ligger deres unge teamkammerater Button og Raikkonen tæt.


Renault og Jenson Button generede længe McLaren
(Foto: Renault F1)

Alex Yoong indleder pitstoprunden på omkring 22. omgang. Villeneuve er også tidligt inde, men får problemer med gearene på vej ud. Olivier Panis når ikke engang ind til BAR-pitten, før hans løb er ovre, imodsætning til Frentzen, hvis Arrows-racere skubbes ind i garagens mørke af mekanikerne.

Montoya overhaler overlegent Irvine ved det første sving, og snart er også de la Rosa i den anden Jaguar passeret. Montoya er nu oppe som nr. 9. I front cruiser Michael Schumacher med ca. 8 sekunder ned til Ralf Schumacher. Over halvdelen af løbet er tilbagelagt, og Michael Schumacher begynder at sætte den ene hurtigstomgangstid efter den anden indtil han på 39.omgang går i pit. Der sker endelig noget i den 4-dobbelte McLaren-Renault-duel, da Raikkonen går forbi Button. Heidfeld går i pit bag dem og Montoya er nu oppe som 7’er.

Feltet oplaver endnu to mandefald: Alan McNish bagerst i feltet, hvis uspektakulære debutsæson for Toyota mest af alt har karakter af et udvidet testprogram, og den sidste brasilianer i feltet, Felipe Massa, efter en duel med Minardis Mark Webber. Ralf Schumacher går i pit og overlader atter føringen til storebror. Raikkonen går som den sidste i feltet ind til sit første pitstop, omgange før Villenueve går ind til sit andet. Begge McLaren-kørere slap forbi Renault-kørerne un

CBA  


Hop til top
Brasiliens GP - opvarmning

Opvarmningen forløb fredeligt med Ferrari-dominans og problemer hos Williams indtil en dramatisk ulykke i de sidste minutter.

Opvarmingen op til Det Brasilianske Grand Prix 2002 er i gang. De fleste kørere har været ude på den første obligatoriske omgang, og Michael Schumacher sætter sig til rette i sin reservebil – det er første gang, han prøver denne racer på denne weekend. Over ham er himlen skyfri, og temperaturen ligger på omkring de 27 grader.

Tyskeren vil endnu en gang dele forreste startrække med Juan Pablo Montoya, når Det Brasilianske GP begynder senere på dagen, og ovre hos konkurrenten ser der ud til at være problemer. Williams-mekanikeren arbejder i hvert fald ivrigt på colombianerens racer, mens Ralf Schumacher veksler et par ord med Frank Williams.

De første reelle tider begynder at tikke ind, og det er suverænt Ferrari'erne der sætter tempoet. Williams-racerne har stadig ikke vist sig. I stedet er der McLaren- og Sauber-kørerne, der kører de næsthurtigste tider. Derudover mangler efterhånden kun Toyota- og Jaguar-kørerne at gøre et forsøg. Det retter Allan McNish op på ved at sætte en tid i top 6.

I hvert fald nogle af Williams-problemerne er løst, og dagens pole-mand, Montoya, sætter 4.-hurtigste tid i sit første forsøg. Også Ralf Schumacher gør sig klar til at udnytte opvarmningens sidste halvdel. De gule flag er fremme: Alex Yoong spandt og er røget af ved Sving 7.

Schumacher forbedrer endnu engang toptiden, nu til 1:15,866, mens Montoya skifter til reservevognen. Frentzen går med tiden 1:17,007 i sin Arrows fra 11.- til 5.-pladsen, og kort efter ryster Pedro de la Rosa yderligere op på tidstavlen med næstbedste tid: 1:16,391. Raikkonen sætter 3.-bedste tid 0,7 efter Schumacher.

Der er fem minutter tilbage af opvarmingen, og Ralf Schumacher er den eneste kører uden en noteret tid. Han når kun lige at komme ud på banen, før Enrique Bernoldi sætter en stopper for resten af opvarmningen. Der står flammer op af den ødelagte Arrows, men Bernoldi er ok. Også Heidfeld er indblandet i den dramatiske hændelse, for da lægebilen ankommer rammer Sauber-køreren lige ind i den opslåede dør! Både Bernoldi og Alex Ribeiro, der kører lægebilen med Sid Watkins, kommer til at tage reservevognen i eftermiddagens GP!

Opvarmningen genoptages efter en kort pause. Der er kun få minutter tilbage, og næsten alle er på banen. Flere kørere træner starter, og det lykkes Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya og David Coulthard at forbedre deres tider til henholdsvis en 4.-, 5.- og 7.- plads. Top seks bliver således: MS, PdlR, KR, RS, JPM og RB.

CBA  


Hop til top
Ron Dennis bakker op om Michelin

Ron Dennis, McLarens lidt kontroversielle teamchef, mener at en Michelin bil vil vinde dagens GP i det brasilianske. Han mener at Michelin har en fordel.

Ron Dennis mener at en Michelin bil vinder dagens GP i Brasilien. Men han er også villig til at indrømme at Bridgestone sandelig ikke ligger ret langt bagefter. Michelin har det bedst når det er varmt og der er en høj luftfugtighed. Sædvanligvis har det ofte været meget fugtigt i Brasilien når dets GP har skullet køres, men indtil nu har det faktisk været høj sol, ingen smog og ikke den store luftfugtighed. Alligevel mener Ron Dennis at det program som Michelin har, vil vise sig at være udslagsgivende.

Ron Dennis:
"Man behøver ikke at være nogen Einstein for at kunne se at Michelin, i hvert fald i kvalifikationen, har det bedste dæk. Men Bridgestone så ud til at have et rigtig godt dæk ved testen i Barcelona i sidste uge, så det vil være fuldstændig skørt at sige at det ene eller det andet mærke vil dominere i denne sæson. Hvad løbet angår, så tror vi at den fordel som Michelin har i øjeblikket vil forsætte. Jeg vil blive meget overrasket hvis ikke en Michelin vinder. Det er klart at i en dækkrig, så vil det ene firma udvikle til egen fordel. Som følge deraf vil det andet firma udvikle yderligere for at få fordelen over på sin side. Michelin har en fordel i sit logistik program i øjeblikket, som gør at man udvikle et dæk, teste det og så sætte det i produktion næsten fra dag til dag."

Ron Dennis er selvfølgelig tro mod sin dækleverandør, men vel egentlig også ganske realistisk. De to dækfirmaer har sin egen indbyrdes konkurrence om at levere det bedste dæk. Det er vel ikke en dækkrig, men snarere én konkurrence mellem to mærker. Noget der også kendes fra andre brancher.

PDL  


Hop til top
Fremskridt for Jaguar

Jaguar kunne notere sig flere vigtige ting - for det første har valget om at satse på R3'eren vist sig at være det rette, og ikke mindst: det går den rigtige vej for teamet. De har taget nogle drastiske skridt og det har indtil videre hjulpet.

Således kørte Pedro de la Rosa sig ind på 11. pladsen og det giver teamet et glimt af håb for fremtiden. Derudover kørte Eddie Irvine sig også med frem og starter som nummer 13. Men teamets kørere peger også på at de endelig fik det maksimale ud af Michelin-dækkene, der netop i denne weekend har en fordel frem for Bridgestone. "De stigende temperaturer spillede også en rolle til fordel for Michelin i dag og det har helt sikkert hjulpet. Ikke desto mindre er det klart at vi er på vej til at tage nogle skridt frem" siger de la Rosa der forventer at teamet kan presse meget mere ud af raceren i den kommende tid.

"Vi har lavet nogle ret store ændringer på R3'eren og det har givet pote. Det viser at det arbejde som vi er i gang med er på rette vej og vores mål er nu at udnytte det fulde potentiale af pakke," siger Eddie Irvine der glædede sig over for første gang i år at have fået lov at køre i en ordentlig racer! Samtidig sætter kørerne også deres håb til at holdbarheden i raceren fortsætter med at være høj - der ligger Jaguar i toppen, og taget i betragtning at løbet på Interlagos koster mange køreres exit på grund af slid, så kan Jaguar måske komme hjem med point fra løbet.


Eddie Irvine glæder sig over fremskridtene - og ikke mindst en racer der er til at køre!
(Foto: Jaguar)

Derfor advarer teamchef Niki Lauda om det første sving. "Det første sving på Interlagos er kendt for sammenstød og forudsættes det at vi kan komme igennem uden problemerne der kunne komme der, vil resten være overladt til en god strategi for løbet og selvfølgelig holdbarhed," siger den østrigske teamchef der har fået sin sag for i det hårdtprøvede team.

BB  


Hop til top
Svær dag for Jordan

Det var ikke let for Jordan-teamet at få et par gode placeringer til starten af løbet på Interlagos. Takuma Sato måtte se sin bedste tid strøget på grund af en forseelse i fredags, mens Giancarlo Fisichella ikke havde det let i varmen.

Således var det også Michelin-teamsene der havde fordel af at det er så varmt i Brasilien i denne weekend, hvilket også kan ses af tabellen over kvalifikationen. Med Bridgestone var det således ikke let for Fisichella at køre sig ind i top-10 hvilket er målsætningen for teamet. "Med de temperaturer og baneforhold der var i dag, var det ikke muligt at kvalificere sig i top-10. Selv Ferrari så ud til at kæmpe under disse forhold," bemærker Fisichella.


Varmen på Interlagos var ikke til fordel for Bridgestone og Fisichella
(Foto: Honda GP)

Teamets anden kører, Takuma Sato har bestemt ikke imponeret og det ser ikke ud til at det billede vender i Brasilien. Den japanske kører, fik igen opmærksomhed ved at køre ud på banen før end at det var tilladt - og havde i lørdagens træningen også et par afkørsler. Da Sato så også skulle sætte nogle gode tider blev dækkene kørt i smadder fordi han blev for længe ude på banen, samt at han så også satsede lige vel rigeligt. "Ved det sidste forsøg var jeg hurtigere men i det sidste sving havde jeg et stort øjeblik, kørte bredt og mistede tid," forklarer Sato og konkluderer at det ikke var en let dag - men sådan er det jo aldrig i Formel 1!

BB  


Hop til top
Stor jubel hos Renault

Problemerne for Renault blev væk under kvalifikationen, og dermed fik teamet mulighed for at vise hvad de kan præstere. Jarno Trulli kørte sig ind i top-6 og Jenson Button fulgte lige efter.

Det understreget blot at Renault er på vej frem og at de forreste team skal til at lægge mærke til de fremskridt der sker for Renault-teamet. Det kunne være blevet bedre, hvis de havde haft lidt mere held med trafik. "Jeg må indrømme at jeg synes vi fortjener bedre, men vi havde så meget trafik. Vi har været konkurrencedygtige hele weekend sådan som vores splittider viser, men jeg var ikke i stand til at samle det over en enkelt omgang under kvalifikationen," siger Jarno Trulli der dog takker mange gange for at have fået stillet en rigtig god racer til rådighed.


Jarno Trulli har de forreste i feltet i sigte - Renault har virkelig sat dampen op
(Foto: Renault F1)

Jenson Button var også tilfreds - og har god moral med sig efter at have været snublende tæt på at komme på podiet i Malaysia. Jeg er glad for at være så tæt på McLaren, og at køre konkurrencedygtigt," siger briten. Der er så også sket meget for Renault inden for de sidste år. "Hvilken forskel et år gør," konstaterer Pat Symonds - og han har jo ret: sidste år kørte Benetton sig ind på kedelige placeringer som nummer 18 og 20. Nu har de nået et skridt på vejen mod de forreste men de holder på ."Vores næste mål må være at forbedre os et skridt mere i vores jagt på de tre forreste teams," siger Symonds.

BB  


Hop til top
Skuffende resultat for Arrows

Problemer med balancen i Arrows-raceren kostede dyrt for teamets to kørere, Heinz-Harald Frentzen og Enrique Bernoldi. Deres udgangspositioner er ikke videre tilfredsstillende - startplaceringer 18 og 21 er ikke godt nok!

Generelt har det været meget svært for teamet at finde balancen i racerne, hvilket begge kørere klagede over. "Vi kunne ikke finde den nødvendige balance i dag," siger Heinz-Harald Frentzen der derudover også mistede store dele af lørdagens anden frie træning, da hans motor satte ud. "Vi kæmper i bund og grund med understyring og overstyring i hver af vores fire forsøg. Vi skal analysere hvorfor vi har dette problem mere end vi havde det i Malaysia eller Australien," siger han videre.

Og Enrique Bernoldi er enig analysen af problemerne. "Vi var i stand til stille og roligt at forbedre raceren gennem morgenens træninger og kvalificere med den, men vi kunne ikke få balancen rigtig til Interlagos," siger han meget skuffet over ikke at have klaret sig bedre på hjemmebanen. Derudover kan det jo også fremhæves at Arrows kører med Bridgestone, og det er oplagt at pege på at Michelin i denne weekend vil have en fordel frem for det japanske dækmærke under de meget varme forhold. Teamets tekniske leder, Mike Coughlan rammer hovedet på sømmet: "Det er unødvendigt at sige at vi ikke er glade for dette resultat. Vi vidste at vi skulle kæmpe i dag men at være så langt tilbage på grid'en er ikke godt," erkender han og må derfor kaste sig over yderligere arbejde på at finde frem til årsagerne til de problemer der har været med raceren.

BB  


Hop til top
Toyota igen nummer 10

Mika Salo kørte sig igen frem på en 10. plads, og taget i betragtning at det er teamets tredje Grand Prix burde der være tilfredshed med at være fremme i den forreste del af feltet. Men ikke desto mindre var Mika Salo ikke helt tilfreds med ikke at være kommet videre end 10. pladsen.

Teamet var ellers meget godt tilfredse, eftersom det viser at teamet er konstant og at det ikke er tilfældigheder der giver teamets dets placeringer. "Jeg er på 10. pladsen igen, hvilket ikke er nogen forbedring i forhold til Malaysia, men jeg er ikke så glad for dette resultat," siger Salo. Grunden til det er til dels at han ikke har fundet en ideel opsætning i de træninger der har været. Han satser nu på at raceren er holdbar til at stå distancen. "Brasilien er generelt et meget hårdt løb, så jeg håber at vi kan slutte i pointene," slutter finnen.


Allan McNish starter som nummer 16 - og holder teamets racere hjem kan der vente point
(Foto: Toyota F1)
Allan McNish der var helt fremme i fredagens træning, endte på en 16. plads. "Raceren var rimelig skarp og vi gjorde fremskridt for hvert forsøg," konstaterer han og noterer sig også at teamet i løbene faktisk klarer sig bedre, hvorfor han er tilfreds med resultatet.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk